Gå til innhold

nintendo wii: revolusjon eller billig gimmik?


Anbefalte innlegg

heisann. før jeg begynner vil jeg bare gjøre det klart at jeg ikke føler noen form for tilhørighet til verken microsoft, sony eller nintendo. jeg skriver dette med et åpent sinn og håper på nogenlunde reflekterte svar fra dere.

 

per i dag eier jeg to spillkonsoller; en nintendo ds lite og en xbox 360. et par kamerater har nintendo wii, og jeg har spilt masse hos dem. hovedsakelig wii sports, rayman raving rabbits, mario galaxy og et sinnsykt dårlig resident evil-spill. det som slår meg HVER gang jeg spiller er hvor dårlig og unøyaktig wii-moten egentlig er, og når jeg leser anmeldelser av wii-spill så er nesten alltid middelmådig kontroll et av ankepunktene i omtalene. jeg føler at hele greia er så preget av tilfeldigheter at det blir helt meningsløst å bygge hele spillopplevelser rundt denne måten å spille på.

 

det synes jeg er litt synd, for ideen bak wii er jo sinnsykt god; (grafisk) enkle og tilgjengelige spill som passer barn i alle aldre og som fungerer bra i sosiale sammenhenger, men jeg føler at utførelsen er veldig halvveis. det samme gjelder forsåvidt også berøringsskjermen på nintendo ds.

 

hva mener dere? prøv å se saken med nøytrale øyne, selv om jeg kanskje kritiserer yndlingskonsollen din.

 

 

takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser hva du mener, en del tredjepartsspill sliter litt til tider med responsen fra Wiimoten. Det er synd, ettersom kontrolleren er alfa og omega hva konsollen angår. Men tror dette vil bedres betraktelig med tiden. Det er tross alt et ganske nytt konsept og vil nok kreve litt prøving og feiling hos utviklerene. Når de omsider begynner å få roen, vil nok dette irritasjonsmomentet skli ut i historien.

Lenke til kommentar

Selv synes jeg kontrollene fungerer bra i Wii sports og rayman raving rabbids. I zelda kan den bli litt dårlig og unøyaktig iblant, men det går som regel greit. Største problemet er at du hele tiden må kalibrer kontrollen etter hvor jeg sitter. Kontrollen er ikke en revolusjon, men en fin ny måte å spille på er det.

I noen spill kan den kontrollen føles som gimmick, men det er mest i spill som tydeligvis er laget for å spille på klassisk måte som f.eks Zelda som var et gamecube spill.

Lenke til kommentar
det som slår meg HVER gang jeg spiller er hvor dårlig og unøyaktig wii-moten egentlig er, og når jeg leser anmeldelser av wii-spill så er nesten alltid middelmådig kontroll et av ankepunktene i omtalene. jeg føler at hele greia er så preget av tilfeldigheter at det blir helt meningsløst å bygge hele spillopplevelser rundt denne måten å spille på.

Nå har jeg ikke testet alle spill der ute, men av de jeg har spilt, har jeg ikke opplevd at kontrollen har vært unøyaktig. Noen utviklere har riktignok ikke fått til kontrollen helt bra, men dette har særst lite med teknologien å gjøre.

 

Skal du se hva Wii sin kontroll virkelig er god for, sjekk ut MoH: Heroes 2 og Metroid Prime 3. Bedre FPS-kontroll får du ikke per. i dag, uansett konsoll. Det er pixelperfekt skyting. Det er opp til deg hvor nøyaktig du er.

 

Når det gjelder andre typer spill, så kan jeg til dels være enig. Men har ikke opplevd noe voldsomt til unøyaktighet. Men såklart er en gamepad og knapper alltid mer presise enn bevegelseskontroller. Teknologien trenger tid til å modnes på det området ennå.

 

det synes jeg er litt synd, for ideen bak wii er jo sinnsykt god; (grafisk) enkle og tilgjengelige spill som passer barn i alle aldre og som fungerer bra i sosiale sammenhenger, men jeg føler at utførelsen er veldig halvveis. det samme gjelder forsåvidt også berøringsskjermen på nintendo ds.

 

hva mener dere? prøv å se saken med nøytrale øyne, selv om jeg kanskje kritiserer yndlingskonsollen din.

Mange tredjeparts utiklere har vært dårlig med å levere kvalitet på Wii. Det er det ingen som kan nekte for. Men satsningene kommer nå framover ser det ut som. Det samme såg vi på DS som fikk mange porter fra GBA det første året. Nå er DS en perle innen spillutvalg spør du meg.

 

Når det gjelder kvaliteten på Wii har jeg skrevet denne. Det er ikke ment på som reklame, om noen oppfatter det som det:

http://wii-fan.net/feature/1052

 

Da får du noen av mine meninger om kvaliteten på Wii. Selv om det da går mest på det grafiske.

Lenke til kommentar
Skal du se hva Wii sin kontroll virkelig er god for, sjekk ut MoH: Heroes 2 og Metroid Prime 3. Bedre FPS-kontroll får du ikke per. i dag, uansett konsoll. Det er pixelperfekt skyting. Det er opp til deg hvor nøyaktig du er.

Einig, om hovudargumentet ditt (trådstartar) er at wiimoten er unøyaktig så anbefalar eg deg å prøve ut eit av desse spela, i alle fall sistnemnde. Det tok seriøst pusten frå meg. Eg har aldri kost meg slik med SP "fps-adventure" spel på pc, og nokon seier at FPS er best på pc? Wiimoten og MP3 slår den lett.

Lenke til kommentar
Når det gjelder kvaliteten på Wii har jeg skrevet denne. Det er ikke ment på som reklame, om noen oppfatter det som det:

http://wii-fan.net/feature/1052

 

Enig med mange av poengene dine, men stusser litt over dine refleksjoner rundt hvorvidt Nintendo har et stort finansielt apparat i ryggen eller ikke. Nå vet jeg ikke hva du legger i begrepet finansielt apparat, men Nintendo er et børsnotert selskap på lik linje med Sony og Microsoft.

 

Riktignok skiller Nintendo seg fra sine konkurrenter ved at de er et rent spillselskap.

 

Men tlibake til selve diskusjonen, så holder jeg meg til Nintendo-utgigelser til Wii, da jeg føler at 3djepartsutviklere rett og slett ikke gidde rå legge noe effort inn i grafikken, siden folk forventer at Wii skal være svakere grafikkmessig enn Xbox 360 og Ps3

Lenke til kommentar

Ser på wii som lett å ta opp og spille med. Kontrolleren er så intuitiv at alt kommer naturlig. Passer utmerket for lille tommy eller for old school gamere som vet og sette pris på god stemning. Hvor gameplayet, en god historie og ikke minst humor er i fokus.

 

Det snakkes så mye om grafikk i disse dager at man begyner å lure på om det er noen som i det hele tatt bryr seg om å ha det morro lenger

 

Jeg har selv super nintendo kjært i minnet, og det bringer en viss følelse av nostalgi og ydmykhet og igjen følge link og mario på nye eventyr. Man blir liksom knyttet til disse rare lysende punktene på skjermen.

 

Wii er ikke for "Hardcore Henry" som har 10 kpd og sier omfg eid! minst ti ganger pr. dag.

Dette er for de som liker å kunne plukke opp ting på sekundet og nyte spill uten og være opptatt av all HD fanatismen.

Lenke til kommentar
Når det gjelder kvaliteten på Wii har jeg skrevet denne. Det er ikke ment på som reklame, om noen oppfatter det som det:

http://wii-fan.net/feature/1052

 

Enig med mange av poengene dine, men stusser litt over dine refleksjoner rundt hvorvidt Nintendo har et stort finansielt apparat i ryggen eller ikke. Nå vet jeg ikke hva du legger i begrepet finansielt apparat, men Nintendo er et børsnotert selskap på lik linje med Sony og Microsoft.

 

Riktignok skiller Nintendo seg fra sine konkurrenter ved at de er et rent spillselskap.

 

Men tlibake til selve diskusjonen, så holder jeg meg til Nintendo-utgigelser til Wii, da jeg føler at 3djepartsutviklere rett og slett ikke gidde rå legge noe effort inn i grafikken, siden folk forventer at Wii skal være svakere grafikkmessig enn Xbox 360 og Ps3

Det jeg mener er økonomisk tyngde. Nintendo er knappe 3500 ansatte, og har bare noen fåtall divisjoner (NoE, NoJ, NoA, NoK osv osv.). Sony og MS derimot har et mye sterkere apparat med flere titalls tusen ansatte. Så de er langt tryggere enn Nintendo om noe skulle skje.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri eid noen som helst form for Nintendo (unntatt en GameBoy jeg fikk gratis av en kompis), så Wii er min aller første og definitivt ikke den siste. En stund gikk jeg litt berserk i spillbutikken og kjøpte nesten hva det skal være bare det stod Wii på det, og hittil har jeg nesten bare hatt bra opplevelser med den. Selvsagt vil jeg nevne Transformers til skrekk og advarsel da dette er et bra eksempel på hvordan man ikke lager spill, men til gjengjeld har jeg hatt mange bra spill. Super Paper Mario og Super Mario Galaxy er begge klassikere jeg har kost meg mye med, og opplevde aldri noe problem med kontrollene i Zelda. SSX Blur var etter min mening det nest beste i serien (kun SSX3 var bedre), og kampene i Dragon Ball Z Budokai: Tenkaichi 2 var både kaotiske og forvirrende, men kontrollene fungerte utmerket. Jeg har til og med kost meg mye med Resident Evil: Umbrella Chronicles, selv om dette er et lyspistolspill og krever 100% nøyaktig kontroller. Om jeg skulle nevnt et spill som er garantert å slite med kontrollene er det dette, men faktisk fungerer kontrollene så bra at jeg kunne fått headshot hver eneste gang om jeg hadde vært rask nok og presis nok. Det er kun meg det står på, ikke kontrollen. ;)

 

Greit nok Wii'en har dårligere grafikk enn PS3 og xboks360, men hva gjør det? Jeg har i alle år påstått at spillbarhet er mye viktigere en grafikk, og Wii'en beviser det en gang for alle. Kontrollene til Wii er kanskje ikke en revolusjon da vi har hatt lignende før (om enn ikke så avansert), men det er helt klart favoritten min. Mus og tastatur er på andreplass. ;)

Lenke til kommentar
Når det gjelder kvaliteten på Wii har jeg skrevet denne. Det er ikke ment på som reklame, om noen oppfatter det som det:

http://wii-fan.net/feature/1052

 

Enig med mange av poengene dine, men stusser litt over dine refleksjoner rundt hvorvidt Nintendo har et stort finansielt apparat i ryggen eller ikke. Nå vet jeg ikke hva du legger i begrepet finansielt apparat, men Nintendo er et børsnotert selskap på lik linje med Sony og Microsoft.

 

Riktignok skiller Nintendo seg fra sine konkurrenter ved at de er et rent spillselskap.

 

Men tlibake til selve diskusjonen, så holder jeg meg til Nintendo-utgigelser til Wii, da jeg føler at 3djepartsutviklere rett og slett ikke gidde rå legge noe effort inn i grafikken, siden folk forventer at Wii skal være svakere grafikkmessig enn Xbox 360 og Ps3

Det jeg mener er økonomisk tyngde. Nintendo er knappe 3500 ansatte, og har bare noen fåtall divisjoner (NoE, NoJ, NoA, NoK osv osv.). Sony og MS derimot har et mye sterkere apparat med flere titalls tusen ansatte. Så de er langt tryggere enn Nintendo om noe skulle skje.

Mener å ha hørt at Nintendo var like mye verdt som hele Sony :whistle:

Lenke til kommentar

NIntendo passerte Sony i børsverdi nylig, noe som er imponerende, iogmed at Nintendo kun konkurrerer med Sony sin spilldivisjon.

 

Hva penge rpå bok angår har ikke dette nødvendigvis noen sammenheng med børsverdi, og det er en kjent sak at Nintendo sin Cashflow var sterkt synkende frem til lanseringne av DS/DS Lite som snudde denne trenden, og ga Nintendo en ny vekstperiode, som fortsatte med Wii.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

utrolig bra artilkel du hadde skrevet der Tci. jeg har selv lenge vudert å kjøpe ein Wii, men har ikke bestemt meg om jeg skal leve på mat eller morro denne måneden.

 

Jeg har selv stusset over grafikken, men var litt overrasket over meg selv når jeg ikke brydde meg om den når jeg spillte Wii sports i et par timer.

 

Så ja, jeg kommer nokk til å skaffe meg en wii en gang.

Lenke til kommentar

Wiien er nok ikke så bra som xbox360 eller PS3 om du spiller på HD-skjerm, men på en vanlig TV har jeg faktisk ikke merket noe særlig forskjell. Wii har en annerledes stil enn de to "hardcore" konsollene, men jeg har ingenting å utsette på grafikken på Wii. Men om du virkelig vil se hva Wiien klarer bør du prøve Super Mario Galaxy (eller prøv det uansett, det er genialt). Det ser svært bra ut og flyter helt fint hele tiden, og husk det Wiien ennå er ganske ung. Tenk bare hvor mye bedre dagens PS2 spill ser ut i forhold til da PS2 var helt ny. Det er nøyaktig samme konsoll, men utviklerne har lært å utnytte den bedre. :)

Lenke til kommentar
Wiien er nok ikke så bra som xbox360 eller PS3 om du spiller på HD-skjerm, men på en vanlig TV har jeg faktisk ikke merket noe særlig forskjell. Wii har en annerledes stil enn de to "hardcore" konsollene, men jeg har ingenting å utsette på grafikken på Wii. Men om du virkelig vil se hva Wiien klarer bør du prøve Super Mario Galaxy (eller prøv det uansett, det er genialt). Det ser svært bra ut og flyter helt fint hele tiden, og husk det Wiien ennå er ganske ung. Tenk bare hvor mye bedre dagens PS2 spill ser ut i forhold til da PS2 var helt ny. Det er nøyaktig samme konsoll, men utviklerne har lært å utnytte den bedre. :)

 

 

joda, har en 40" full hd, men spillbar heten er genialt på wii, så skal vel overleve ^^

Lenke til kommentar

Her helt enig med det du sier. Har hatt både xbox 360 og wii siden release å jeg har ennå ikke prøvd et skikkelig bra spill til wii med unntak av Zelda og Resident evil 4. For meg er det helt uforståelig hvordan Wii'en kan bli hypet opp slik som den har blitt når den bare har et fåtall kvalitetspill. virker som de fleste andrepartsutviklerne tenker at så lenge spillene utnytter den "nye" kontrollen så er spillet bra.

 

Syntes selv at kontrollen fungerer veldig bra til spill som zelda, galaxy og Resident evil 4 der kjappe bevegelser ikke er viktig. Men når man kommer til spill som man faktisk må sikte med wii-moten på tv og i tillegg trenger kjappe bevegelser, er kontrollen ALT for dårlig.

 

EDIT: Spill som rett å slett er ubrukelig med wii-kontrollen er blandt annet bilspill og skyte spill ala time crisis. Dette er etter min mening helt bakvendt siden nintendo skrøt av Wii'en før release at slike spill skulle bli mye bedre og gøyere å spille.

 

EDIT2: For å svare litt mer direkte på topicen så mener jeg at Wii'en vipper mer over på som en "Billig gimmik". Hadde konsollen hatt bedre grafikk, HD og bedre støtte for spill hadde det helt klart vært mer revolusjonerende. imo.

Endret av exmx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...