Gå til innhold

Varme driver vifte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hadde satt pris på om de lagde prosessorer som bruker mindre strøm i stedet jeg, slik at vi kan kaste viftene og kun bruke kjøleribber. I tillegg er det jo ikke så vanvittig mye strøm en vifte bruker..

"De" (MSI) lager vel verken prosessorer eller chipset. ;)

 

Dette er et interessant konsept, men i praksis må jeg si meg enig i at det er bedre å bruke eksisterende luftflyt i kabinettet for å kjøle chipsettet. For de med vannkjøling kunne det kanskje vært mer interessant.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er et bra initiativ av MSI. Hvis denne teknologien utvikles og blir mer effektiv, så får man kanskje både i pose og sekk: komponenter som bruker mindre strøm, og vifter som bruker mindre strøm. Men jeg tror at det krever at MSI utvikler en hybrid-løsning, hvor varmeutviklingen står for litt av energien, og strøm for det resterende.

 

Jeg ser da for meg at denne typen vifter også brukes på CPU og GPU. Det er nok lenge til slike løsninger eksisterer.

Lenke til kommentar

Med tanke på at vifter i den størelsen som er på hovedkort bruker under 1 watt, så er dette bare tåpelig. En stirling motor er ikke særlig effektiv, og krever en god del mer energi å lage enn bare en vifte. Her må en hel blokk støpes og flere litt mindre komponenter som to stempler osv. I tillegg veier en stirling motor mye mer enn en vifte.

 

Etter min mening, så er idéen enten et lite PR-stunt for at folk skal tro at MSI tenker miljø, eller en veldig lite gjennomtenkt idé.

Lenke til kommentar
Det høres kanskje rart ut, med tanke på at når viften snurrer vil den kjøle ned brikkesettet, og dermed ødelegge for sitt eget energigrunnlag.

 

Det er jo et mål i seg selv, det. Dersom det ikke er nok varme til å starte vifta, skal vifta ikke gå. Denne idéen virker som skapt for effektiv kjøling på støydempingens premisser.

Lenke til kommentar
Den ser ikke ut til og veie noe mer. Men har jo flere deler. Men det har de vell løst med nye maskiner som setter sammen eller pakkisbarn...

 

Hvis du ser på wikiepdia hvordan en stirling-motor fungerer, så kan du nok se at den vil veie en del mer. Den må for eksempel ha egne kjøleribber og en slags motorblokk til de to stemplene, pluss begge stemplene osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...