Gå til innhold

"lei" av Ubuntu, hvilken distro?


Anbefalte innlegg

Det har seg slik at jeg etter å ha hatt ubuntu i rundt 4 år nå (siden 4.10/5.04) og jeg begynner faktisk å bli lei av hvor brukervennlig det har blitt og hvor lite jeg får låv til å gjøre selv. Jeg har tenkt litt på å installere Slackware, men lurer på om det skrittet er litt for stort ettersom jeg, som ubuntubruker, har blitt ganske bortskjemt opp igjennom årene.

 

Hva anbefales av distroer der det er rom for læring, det vil si dokumentasjon og mulighet til å finne ut informasjon om en står fast? Og som samtidig er regnet for å være stabile og gode distroer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det har seg slik at jeg etter å ha hatt ubuntu i rundt 4 år nå (siden 4.10/5.04) og jeg begynner faktisk å bli lei av hvor brukervennlig det har blitt og hvor lite jeg får låv til å gjøre selv...

Du kan da gjøre alt i Ubuntu og! Dem har bare laget diverse standarder for ting sånn at det er lettere å hjelpe hverandre igang, men du er på ingen måte tvunget til å følge disse.

Lenke til kommentar

Arch er fin, krever en god del manuell konfigurasjon, men pakkesystemet er supert.

 

Slackware er vel kjent for å ha litt mer testede pakker osv, men mangler en skikkelig løsning for installasjon av pakker med dependencies etc.

 

Ellers har jeg fått skikkelig sansen for Fedora i det siste, men den er vel kanskje litt "for" brukervennlig igjen?

 

Det er også riktig det pulse sier om at man kan gjøre "alt" i Ubuntu, men det er kanskje mer ønskelig å starte på bunn for å bygge seg opp fremfor å starte på topp for å bygge seg ned? Isåfall ville valget vært Arch for min del ihvertfall.

Lenke til kommentar

Hvis du absolutt må bytte ut Ubuntu kan Debian være et alternativ. Slackware er et greit alternativt, men bare så lenge du greier deg med det som følger med. Arch er mer oppdatert (på godt og vondt) og har et bedre pakkesystem (flere pakker og støtte for avhengigheter) en Slackware.

Endret av olear
Lenke til kommentar
Det er også riktig det pulse sier om at man kan gjøre "alt" i Ubuntu, men det er kanskje mer ønskelig å starte på bunn for å bygge seg opp fremfor å starte på topp for å bygge seg ned? Isåfall ville valget vært Arch for min del ihvertfall.

 

Nettopp det jeg sikter til. Jeg har faktisk installert Arch en gang, men for meg virket det ikke som det var mye anderledes enn ubuntu utenom at installasjonen var terminalbasert og det var en local.rc fil som en redigerte litt i, og av den grunn så jeg ikke det store potensiale til å "bygge seg opp" som du sier. Kan godt hende jeg tar feil her, det er noen måneder siden.

 

Dette med at pakkesystemet ikke har funksjonalitet for/med dependencies kan være et problem, da dette igjen går utover at "vanlige" oppgaver blir unødvendig mye mer krevende, noe jeg ikke sikter til.

Lenke til kommentar
Det er også riktig det pulse sier om at man kan gjøre "alt" i Ubuntu, men det er kanskje mer ønskelig å starte på bunn for å bygge seg opp fremfor å starte på topp for å bygge seg ned? Isåfall ville valget vært Arch for min del ihvertfall.

 

Nettopp det jeg sikter til. Jeg har faktisk installert Arch en gang, men for meg virket det ikke som det var mye anderledes enn ubuntu utenom at installasjonen var terminalbasert og det var en local.rc fil som en redigerte litt i, og av den grunn så jeg ikke det store potensiale til å "bygge seg opp" som du sier. Kan godt hende jeg tar feil her, det er noen måneder siden.

 

Dette med at pakkesystemet ikke har funksjonalitet for/med dependencies kan være et problem, da dette igjen går utover at "vanlige" oppgaver blir unødvendig mye mer krevende, noe jeg ikke sikter til.

 

Vel, det er nok ganske stor forskjell på Arch og Ubuntu. For å ta et eksempel; den bærbare PCen min fungerte out-of-the-box i Ubuntu, med strømstyring, speedstep, suspend, trådløst nettverk, alt mulig småtteri.

 

I Arch måtte jeg installere respektive pakker og redigere tilhørende configfiler manuelt for å få ting opp og gå, et prosjekt som tok meg dager å få opp og gå.

 

Og, det har i det store og hele fungert stabilt siden første gangs konfigurasjon, med noen små unntak. (Noen pakker som har vært litt vel mye bleeding edge, som har ødelagt litt.. - da blir jo utfordringen å rette opp dette igjen.. dette er dog sjelden vare)

Lenke til kommentar

Ta en titt på Gentoo. Ganske mye konfigurering, og man burde bare bruke minimal cd for å installere, andre installasjons metodene har en del feil og du lærer mer av førstnevnte. Har også veldig god dokumentasjon og irc kanal der det er veldig hjelpsommefolk, både brukere og devs.

 

irc er #gentoo på freenode

Lenke til kommentar

Hvilken distro som passer deg best kommer ann på hva du vil ha. Blant annet arch og gentoo er to veldig raske distroer. Hvis du vil starte med kun grunnleggende og bygge opp derfra ville jeg nok anbefalle en av disse. Den store forskjellen mellom disse er nok, hovedsakelig, pakkebehandlerne. arch bruker pacman som laster ned ferdig kompilerte pakker og legger de inn sammen med alle dependencies. Siden de er ferdigkompilerte går det ganske raskt å legge inn store pakker også. Gentoo bruker emerge som laster ned og kompilerer pakkene selv. Det gjør at ting kan ta ganske lang tid med store pakker. Det positive er at da blir pakkene kompilert og optimalisert for nettopp din prosessor, noe som selvsagt gjør at programmene vil kjøre raskere enn hvis de er kompilert med en annen maskin.

 

Forskjellen i hastighet mellom arch og gentoo er nok ikke veldig stor, om merkbar i det hele tatt. arch sine pakker er kompilert for i686 prosessorer så programmene vil nok ikke gå mye tregere enn i gentoo.

 

Selve installeringen av arch er vel noe lettere enn i gentoo også, og begge to er godt dokumentert. Begge to krever roting i config-filer og du lærer masse av begge to.

 

Har du tid og lyst mener jeg at du burde gå for gentoo. Hvis du har litt dårligere tid men fortsatt har lyst til å sette opp noe fra så og si scratch, gå for arch.

Lenke til kommentar

Nå som du har valgt Arch:

 

Yaourt er et pacman-påbygg som installeres via AUR. Yaourt har alle funksjonene og syntaksen pacman har, men så my mer. Det mest relevante for folk er vel at yaourt river ned barrieren mellom AUR og standard repos. Søker du på en pakke, sjekker yaourt både vanlige repos og AUR, og finnes den kun i AUR, kompilerer yaourt pakken for deg on installerer den. Vanvittig bra verktøy som vil få deg til å skrive "yaourt -S" hver gang du vil ha en pakke på impuls..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...