Gå til innhold

Siste spiker i kista for Blitz-huset?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fin måte å omtale mennesker som stort sett ikke gjør en flue fortred ...

Så loven er ikke lik for alle? Andre steder som driver ulovlog servering stenges umiddelbart, men Blitz har rett til å fortsette som de selv vil?

Jeg svarte en person som omtalte blitzere som avfall. Hva ditt svar har med det å gjøre vet jeg ikke ...

Lenke til kommentar

Nå har jeg hatt gleden av å følge Blitz tilværelse siden starten (en gang i tiden hadde de forøvrig alkoholforbud der!). Avisopslagene om at "nå" hadde de gått over den mye omtalte men sjelden definerte "grensen", så nå skulle politikerne ta affære har gått igjen i årtier. Men uansett borgerlig eller sosialistisk flertall i bystyret har det aldri skjedd.

 

Det gjør det neppe denne gangen heller. Det er som andre påpeker gode argumenter for å holde dem samlet på ett sted. 90% av tiden fungerer det som et tilholdssted for ungdom uten tilhørighet andre steder, og det er ikke på Blitz de bråker, så hva man vinner på å hive dem ut er uklart. Det blir en ren symbolhandling, og jeg er ikke overbevist om at det er bedre at rotløs ungdom henger på gatehjørnene enn at de sitter innendørs, enten det er med en kopp kaffe eller sterkere saker.

 

Tidligere brukte man som argument at hvis man spredde dem så kunne de heller ikke planlegge aksjoner og annen (i kritikernes øyne) ugang, men siden den gangen har vi oppfunnet mobiltelefonen og internett.

 

Noen nevnte Plata. Grunnen til at de narkomane havnet der var en annen symbolhandling, nemlig at daværende justisminister Mona Røkke i god gammeldags Høyrestil ville ha dem vekk fra Slottsparken hvor de den gangen holdt til. Så ble det til, tross klare politifaglige advarsler. De havnet først på Egertorvet og sidegatene, og dermed sammen med datidens gateprostituerte. Det ble en ulykke for de sistnevnte gruppe.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Rent pragmatisk må jeg si seg enig med opinionen. Blitzhuset har en historisk særstilling i forhold til loven, - forhatt av politikere, forhatt av politiet, forhatt av ungdommer som ikke forstår dem og forhatt av folk flest... Ofte er de på kant med loven, og forlokker etter manges skjønn en naiv ideologi. Mange jeg kjenner assosierer Blitz med "Baader Meinhof" og "Rote Armee Fraktion", tiltross for de åpenbare forskjellene. De ikke fullt så paranoide har generelt sett et nedlatende syn på blitzere. Her kommer det frem at huset åpenlyst bryter loven, riktignok innenfor noen relativt uskyldige rammer. Men det er et poeng at de har en høyst nådig leieavtale med kommunen. Det er nesten rart at det gamle bygget fortsatt står, enda mindre at politiet ikke har stengt det. Vi vet jo at flere politikere gnir seg i hendene for å gjøre dette. Tilsynelatende er det ingen som besitter et fnugg av respekt eller kjærlighet for dette bygget, eller menneskene som anvender det. Jeg er i grunn enig med flertallet her. Lite tilsier at Blitz skal få drive slik de gjør. Men kritikken blir veldig ensrettet.

 

Enkelte nekter å innse det, men Blitz har en reel verdi. For det første er det et viktig alternativ. Mange ungdommer lever og ånder på Blitzhuset etter skoletid. På mange måter er det et flott sted for utstøttet, men der er også mange ressursfulle mennesker. Det serveres vafler og annen kos, spilles inn musikk, diskuteres politikk og lages radio (RadioRakel). Det arrangeres fester og konserter. Faktum er at Blitzhuset er åpent for alle og enhver. Alle er velkommene og alle er gemyttlige. I motsetning til hva en kanskje skulle tro blir man ikke kastet ut, eller uglesett, selvom du åpenbart ikke tilhører samme sinnelag som den hard kjernen. På Blitz finner du alle slags folk. Det er rett og slett et høyst levende og aktiviserende alternativ. Det beste er at det føles intimt og ekte. Det er ikke et konstruert sted. De har ingen markedsstrategi eller målgruppe i den forstand. Der finnes på kafeen ingen muggen syden-nostalgi, latinomusikk eller ammende kafémødre (som på alle andre kafeer i Oslo). Ei heller er Blitz et typisk ungdomshus i den forstand at det er kapret av en ensidig og eiendommelig gruppe ungdommer (som da er min erfaring fra andre offentlige ungdomshus).

 

Når du er på Blitz er mye annerledes. Det er et avbrekk fra det som er blitt i overkant kommersielt og motepreget i byen vår. Vi trenger ikke å like det de driver med, eller følge deres eksempel. Men de skaper savnede kontraster, på godt og vondt. For å si det rett ut: det hadde vært veldig kjedelig om bygget ble revet. Det siste vi trenger er et nytt kontorbygg i glass og stål med Deli de Luca i første etasje. Det hadde vært et stort tap for mange ungdommer som har funnet en sosial plattform i dette bygget. Det er riktig at måten enkelte blitzere anskueliggjører sin politikk er grov. Men i forhold til å ty til vold (ikke sivil ulydighet) er det veldig få som faktisk går for langt. Vi som nøyer oss med røsten har lite å respektere i en slik holdning, men så har vel heller ikke siste års demonstrasjoner vært så voldsomt voldelige. Enkelte har kastet litt småstein og vist aggresjon. Noe hærverk har det vært, og det er ikke bra. Men sammenliknet med represaliene de kan vente fra politiet i form av tåregass, arrestasjon, glattcelle og bøtelegging, er dette uskyldig. Det er riktig at politiet skal arrestere de som går for langt, men hvorfor skal miljøet straffes for dette? Straffen skal gå på enkeltpersoner! Både i politikken og i bybildet skaper Blitz nyanser. Jeg kan ikke personlig stå for deres politikk, men jeg forstår umerket godt at de ikke vil finne seg til rette med tingenes tilstand. Noen må skape dissens og jeg er glad for at de gjør det. Lite tjener de jo også på det, men det skaper debatt. Mye er galt i verden og noen må si ifra, men så ignorerer de samtidig mye av det som er bra. Og det er på dette punktet at jeg virkelig mister sansen for blitz, rent politisk. Men jeg tviler ikke på at vi selv, iblant kunne tenke oss å kaste en stein eller to noe vi ikke forsoner oss med. De fleste av oss lar det likevel ligge ved tanken, går vi til ekstremene lønner det seg uansett lite.

 

Angående alkoholserveringen. Her er loven klar og Blitz er nødt til å føye seg. Samtidig ville jeg være en hykler om jeg selv krevde det av dem. I motsetning til hva jeg kan ha gitt uttrykk for, er jeg ingen blitzer og jeg har aldri vært det. Jeg besøkte steder noen for noen år siden for å se hvordan det var. Jeg minnes også et par fredagskvelder da vi dro på blitzkonsert, i realiteten for å kjøpe noen øl. De tok tjue kroner for en Tuborg og spurte ikke om legitimasjon. For oss som var seksten var jo dette en ren glede. Alt tatt til betraktning, en relativt uskyldig en. Det var ingen sanseløs drikking, sprit eller hardfyll på Blitz. Vi drakk noen øl, ble brisende og satt og pratet i bakgården til langt på kveld. Men alt forgikk med måtehold. Ulovlig, ja.. Men det finnes vel knapt noen her som ikke drakk/drikker øl før de fylte atten? Alternativt hadde vi sittet i et hjem og drukket øl, innkjøpt på våre vegne av en søster eller bror. Når politiet har grepet dem i fersk gjerning må de gi opp ølsalget (etter hva jeg har hørt har de også gjort dette), men i grunn synes jeg ikke lovbruddet er så fryktelig galt. Jeg forsår de som ikke respekterer Blitz, og jeg forstår også blitzerne. Hva bør skje med det omstridte huset? Min personlige mening er delt, men i grunn tror jeg det hadde vært et tap for oss alle om huset ble revet.

Endret av Do_the_Bender
Lenke til kommentar
Det serveres vafler og annen kos, spilles inn musikk, diskuteres politikk og lages radio (RadioRakel).

Det er utvilsomt endel posititivt for mange. Men det er ikke det som er problemet. problemet er alle de råtne eplene som er med på å ødelegge for alle. Og disse råtne eplene er ikke så fryktelig få heller, skal man dømme utifra tvbilder. Hadde miljøet selv klart å legge lokk på lyst-pøblene og voldsapene som verserer der hadde det overhoidet ikke vær noe problem. Hvorfor de ikke klarer å holde orden i egne rekker kan man spekulere i, men resultatene taler for seg.

Lenke til kommentar

Do_the_bender: Du har et rimelig godt poeng angående serveringen. Det kan faktisk sammenlignes rimelig godt med Moholt-kjellerne (altså lokaler, som i regi av hver sin studielinje på NTNU, driver servering og holder fester fra tid til annen). Disse serverer alkohol uten generelt hensyn for alder (altså får du sprit uten å være 20, og i prinsippet øl uten å være 18, selv om det sjelden er mindreårige der, ettersom det er et studentsted), og dette uten sjenkebevilgning. Når det er sagt så er det fortsatt sanksjonert av Trondheimspolitiet (det er umulig at disse ikke vet om praksisen på Moholt). Det er rimelig uskyldig (har aldri sett en slosskamp der), kjellerstyrene greier å ha god kontroll på folk, og det får en del folk vekk fra sentrum (og gjør jobben lettere for politiet der det trengs).

Problemet i dette tilfellet er vel generelt oppfatningen av Blitz (som jeg generelt sier meg enig med, også), og en generell uordens-kultur som eksisterer der (også grunnet menneskene de tiltrekker). Selv om alkoholserveringen i seg selv ikke er direkte problematisk, så er det fortsatt en god anledning til å vise Blitz hvor landet ligger, og at de ikke er pliktige til systematisk forskjellsbehandling. Dermed er det for eksemplets skyld viktig å slå hardt ned på dem ved enhver ulovlighet (vold mot politi, hærverk, ulovlig servering), og helst la dem drive fritt når det kommer til lovlige aktiviteter. Selv om enkelte overtredelser er uskyldige, så er det en veldig dårlig kombinasjon å tolerere ulovligheter fra en gruppering som ellers er sterkt karakterisert av manglende respekt for autoriteter.

Det er dessuten verdt å tenke på at Blitzere vokser opp etter et par års tid. Narkomane er ikke alltid like heldige med avrusningen. Mange av de førstnevnte har nok hatt et potensial for å bli en av de sistnevnte.

Summert opp: la dem drive innenfor lovens rammer, og sett dem på plass med heftig makt når de ikke gjør det. Da skal problemet ordnes rimelig greit.

Lenke til kommentar

Jeg er i grunn enig med deg. Politiet kan ikke forskjellsbehandle. Men sett i et større perspektiv tror jeg også voldsbruken og uroen er noe overdrevet. De blitzere jeg har kjent distanserte seg fra vold. Så vidt meg bekjent farer den heller ikke hen uten konsekvenser fra politiet.

Endret av Do_the_Bender
Lenke til kommentar

Klart at Blitz er ett godt tilfluktssted for mange. Det jeg frykter er at de fanger opp de utstøtte og "taperne" som jevnt over er de som henger der. En liten gutt/jente på omkring 12/13 forstår seg lite på politikk kan det se ut til og at man drar på Blitz og får seg "egne meninger" virker som vanlig praksis. Når disse blir hypet opp til at politiet er facister og at voldelige demonstrasjoner er eneste våpen frykter jeg at vi etterhvert kanskje får se grovere vold.

Som en sa over her så burde miljøet selv rydde opp her, selv om jeg tror miljøet hadde krympet ganske kraftig om slik aktivitet ble fullstendig forbydd.

Lenke til kommentar
Klart at Blitz er ett godt tilfluktssted for mange. Det jeg frykter er at de fanger opp de utstøtte og "taperne" som jevnt over er de som henger der. En liten gutt/jente på omkring 12/13 forstår seg lite på politikk kan det se ut til og at man drar på Blitz og får seg "egne meninger" virker som vanlig praksis. Når disse blir hypet opp til at politiet er facister og at voldelige demonstrasjoner er eneste våpen frykter jeg at vi etterhvert kanskje får se grovere vold.

Som en sa over her så burde miljøet selv rydde opp her, selv om jeg tror miljøet hadde krympet ganske kraftig om slik aktivitet ble fullstendig forbydd.

Nå er vel de aller fleste demonstrasjonene rolige, og ikke voldelige.

 

Stenger Oslo kommune ned Blitz, så håper jeg vi får danske tilstander i Oslo :)

 

Blitz er et sted der "utstøtte" kan føle seg velkommen. De har en cafe, radio, arrangerer fester og konserter. Det er et sted der de kan finne folk som godtar folk som de er. Og såvidt jeg vet er det ikke mange andre steder du finner det.

 

la blitzerne være i fred.

Lenke til kommentar

Jeg har vært på blitz. Ble dratt inn dit av en vennninne engang, uten at jeg ante hva huset var. Blitzere var bare noe jeg hadde hørt om her og der. Når jeg kom inn ble jeg litt perpleks og bekymret. Her satt de og drakk øl og røykte som faen. I tilleg satt det noen narkiser i et hjørne og nøt en kopp kaffe mens de så ganske shabby ut, og spurte forbipasserende om de hadde sett "Jokke". I midten sto jeg, streit som faen, med frakk og nylagt høyrestemme på skolevalget.

 

Gled ikke videre godt inn, men en gjeng stereotypiske blitzere vinket meg bort til et bord og sa: "kom hit, vi biter ikke".

 

Hyggelige folk, selv om vi var som vann og olje oO

Lenke til kommentar
Klart at Blitz er ett godt tilfluktssted for mange. Det jeg frykter er at de fanger opp de utstøtte og "taperne" som jevnt over er de som henger der. En liten gutt/jente på omkring 12/13 forstår seg lite på politikk kan det se ut til og at man drar på Blitz og får seg "egne meninger" virker som vanlig praksis. Når disse blir hypet opp til at politiet er facister og at voldelige demonstrasjoner er eneste våpen frykter jeg at vi etterhvert kanskje får se grovere vold.

Som en sa over her så burde miljøet selv rydde opp her, selv om jeg tror miljøet hadde krympet ganske kraftig om slik aktivitet ble fullstendig forbydd.

 

Generell meningsdannelse hos de fleste er pga selvopplevde erfaringer/samtaler enten de måte komme fra Vigrid eller Blitz.

Eller det hav av organiserte og uorganiserte miljøene i mellom de to overnevnte.

Så at Bllitz "oppdrar" nye medlemmer til å ta til seg faste oppfattelser er ikke mer urovekkende enn hva FpU, AuF etc etc gjør.

 

Og nå har Blitz eksisterter i flere tiår, og de har tilgode for å eskalere voldsbruken/hærverket sitt. I motsetning til 1.mai (natt til) på tidlig 80-tallet så er Blitz i dag en syklubb i forhold. så er ingen grunn for å tro at Blitz'erne skal bli rabiater i fremtiden heller.

Lenke til kommentar
la blitzerne være i fred.

Men de trenger altså ikke å la bygninger og politi og andre folk være i fred... Høres litt feil ut i mine ører

Nå er ikke flertallet av blitzerne "bråkmakere".

Det kan godt hende, men skal ikke loven være lik for alle!? De bedriver nå ulovligheter uansett...

Lenke til kommentar

Jeg synes at blitzerne skal få bli. Men de må såklart holde seg innen lovens rammer. Selv om jeg aldri har vært en blitzer så synes jeg de har en anderledes kultur som bør få eksistere og et sted der folk kan være anderledes. Mye bra musikk kommer fra dette miljøet (Turboneger feks). Stort sett er de også fredelige, i motsetning til det som er det gjengse syn.

 

Når det gjelder voldelige demonstrasjoner og slikt så er de rett og slett FRPs "nyttige idioter". Hver gang de skjer noen voldelige sammenstøt mellom blitz og snuten. Får FRP mye plass i media og stemmer når de krever at blitz skal fjernes. Her ødeleger de helt klart for seg selv.

Lenke til kommentar
Når det gjelder voldelige demonstrasjoner og slikt så er de rett og slett FRPs "nyttige idioter". Hver gang de skjer noen voldelige sammenstøt mellom blitz og snuten. Får FRP mye plass i media og stemmer når de krever at blitz skal fjernes. Her ødeleger de helt klart for seg selv.

 

"Nyttige idioter" til tross: si det til de som blir skadet eller får skadet eiendommen sin i disse voldelige demonstrasjonene du påpeker. Eller noe så enkelt som å kunne gå trygt på gata når disse opptøyene finner sted.

 

Blitzere er uten tvil vårt samfunns laveste avskum og jeg unner dem ingen fordeler whatsoever. Slik jeg ser det har blitzerne tendenser som kan minne om organisert kriminalitet når de gang på gang samles og bedriver hærverk, og dette er noe vi må slå hardt ned på.

Endret av invictus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...