Gå til innhold

67°C på Q6600 3.2Ghz, noen forslag?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er ny på overklokking, og har akkurat kjøpt meg en ny PC:

 

- q6600

- Thermalright ULTRA120 Extreme

- ANTEC PC kabinett Nine Hundred

- XFX nForce 680i LT SLI

- XFX GeForce 8800GT

- Crucial DDR2 BallistiX PC8500

- Fortron/Source Epsilon 700W

 

Har følgende instillinger i BIOS (kjører P07 BIOS):

 

Bilde1: post-154442-1203935938_thumb.jpg

Bilde: post-154442-1203936063_thumb.jpg

Bilde3: post-154442-1203936133_thumb.jpg

Bilde4: post-154442-1203936146_thumb.jpg

Bilde5: post-154442-1203936163_thumb.jpg

 

Når jeg kjører Prime95 (Small FFT + Round of checking) har jeg følgende temps på full load:

 

Core #0: 67

Core #1: 66

Core #2: 60

Core #3: 60

 

Har brukt OSZ thermal pasta, og påført den med en tynn stripe på tvers av CPU. Har ikke fjernet Heatspreader (tror ikke jeg skal gjøre det heller).

 

Er det noen åpenbare instillinger/endringer jeg bør gjøre for å få ned temp?

Er dette helt vanlige temperaturer med mitt utstyr, eller burde temperaturer være lavere (for 24/7 instillinger)??

 

På forhånd takk!

Endret av Hellbound
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan hende jeg ikke kjørte 3DMark på riktig måte også??

Jeg starta bare opp programmet og kjørte testing, uten å endre på noen settinger i det hele tatt.

 

Jeg kjører xp64, kanskje dette kan ha noe med mitt bedre resultat i 3DMark, ikke vet jeg :-)

 

Justerte litt på kjøleren og nå er core temps mer i "sync":

 

Core #0: 65

Core #1: 65

Core #2: 63

Core #3: 63

 

Noe mer jeg kan gjøre for å få temperaturer enda lavere uten å gå på vannkjøling??

 

Noen sier at man skal holde cores under 60 grader, andre 71 for "daglig bruk" (ikke stresstest som ved prime95 ect).

 

Noen som har noen formeninger om dette?? Ønsker jo ikke å drepe CPU'n med for mye varme over tid....

Endret av Hellbound
Lenke til kommentar

viss cpu'en din er på 65 grader på full load ,, så vil jeg ikke se på det som noe problem egentlig! :) du kan jo evt sette på en vifte til på ultran, få til push and pull! tror det synker enda litt da! det er en konge kjøler.

 

angående os og 3dmark er det mange som sier at det har en del og si ,, tenk på vista da jeg kjører msn,itunes og mozilla , bruker 45% av mine 3072mb ram:O vista drikker ram til frokost og kvelds!

 

så viss man har 2gig ram eller mindre gir dette mye forskjell i form av ressurs bruk!

Endret av Nokia_dell
Lenke til kommentar

Hahaha, hadde glemt at det er regulering av vifte hastighet på viftene i Antec kabinettet.

 

Skrudde de fra Low til High, og temp. datt 5 grader for alle cores :-)

Ikke noe å kjøre med til daglig, hørtes ut som en jumbo jett som var i ferd med å ta av.

 

Kjører de på low til vanlig 24/7 bruk, og heller setter de på medium om rommet blir ekstra varmt..

Lenke til kommentar

du brude ha lavere temp enn det her.. har by bygget maskinen "pent" organsiert kabler og ting ikke ligger å slenger slik at det blir dårlig luftgjennomstrømning..

 

har nesten likt kabinett, har 45-50 i temp med antec ciftene på low og settings som er i sigen!

hva som er rom temp? hvordan er maskinen plassert i rommet osv.. ting du kan tenke litt på..

Lenke til kommentar

Hmmnnnn....

 

Har rydda bort kabler i kabinette, så skulle være god luft gjennomstrømning. Er 20-25 grader i rommet. PC-en står fritt så den skulle ha tilgang til nok "frisk" luft...

 

Kan hende xfx kortet mitt avgir mer varme enn ditt EVGA kort?

 

Jeg hadde håpet på temp. rundt ditt nivå, men kanskje jeg har vært uheldig med CPU'en?

 

Er det noen endringer jeg kan gjøre i BIOS settingene for å få redusert varmen noe?? (borsett fra å klokke den ned).

Endret av Hellbound
Lenke til kommentar

OK da tror jeg at jeg er kommet dit hvor jeg bør være:

 

Core #0: 53

Core #1: 53

Core #2: 50

Core #3: 50

 

Snudde vifta på kjøleren, samt at jeg snudde kjøleren fra å være plassert slik: <-> til å være N/S vendt. Kjører nå med Antec vifter på LOW .

 

Kan få ned temp. 1-2 grader ved å kjøre uten frontpanel.

 

Takker for alle gode tips og inspill :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...