Gå til innhold

67°C på Q6600 3.2Ghz, noen forslag?


Anbefalte innlegg

Coollaboratory Pro har jeg ikke hørt om før.

Leste sist i dag en test med 33 pastaer testet, husker ikke om den var med der, men OCZ Freeze kom ut som nummer 1, delt 1 plass el no.

Har bestemt meg for å gi cpu'n en ny pasta og ikke noe skit, tydeligvis da den jeg har på nå ga ingen effekt egentlig, så lurer litt på hva som er "best". ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Coollaboratory Pro har jeg ikke hørt om før.

Leste sist i dag en test med 33 pastaer testet, husker ikke om den var med der, men OCZ Freeze kom ut som nummer 1, delt 1 plass el no.

Har bestemt meg for å gi cpu'n en ny pasta og ikke noe skit, tydeligvis da den jeg har på nå ga ingen effekt egentlig, så lurer litt på hva som er "best". ;)

 

Coollaboratory Pro er flytende metall på ei sprøyte, og absolutt kongen på haugen... Kjøpte 2 sprøyter fra www.coolerkit.dk, under 200,- og ingen toll og annet tull.

Et halvt riskorn er allt som trengs på en Q6600, litt tricky å påføre, og trenger metall polish o.l. for å fjernes, men ikke noe problem for en nerd som meg. Den kan ikke brukes på kjølere med aluminium bunn, men det er jo noe drit uansett da....

 

http://www.coollaboratory.com/en/product_pro.shtml

 

Når den er påført CPU, ser CPU ut som et speil. Snadder for nerder dette :thumbup:

Skaffer du deg en slik, så har jeg alle tipsene for å gjøre prosessen med å påføre så enkel som mulig... En masse tester på denne siden, men mest på tysk, men på dette bilde er OCZ med..

post-72177-1204648434_thumb.jpg

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
den virka spennende.. har ikke testa de padsa og?

ska google meg et par tester...

 

en test som sier det motsatte: http://www.burnoutpc.com/modules/smartsect...=263&page=1

 

kansje den mest omfattende testen:

http://hardwarelogic.com/news/137/ARTICLE/...2008-03-03.html

 

Det er 2 viktige ting som må til for at Coollaboratory Pro skal vise sin overlegenhet, bortsett fra noen som kan teste riktig da, og det er plan CPU og plan kjølebunn.

Coollaboratory er ikke en pasta på samme måte som f.eks. OCZ eller AS5, dvs. at den ikke er like bra til å gi kontakt mellom CPU og kjøler dersom det er skevheter inne i bildet. AS5 o.l. gir kontakt mellom kjøler og CPU selv der det er ganske store skevheter, mens Coollaboratory altså ikke gjør dette..

 

Dette har jeg testet selv, og med en forholdsvis skev TRUE kjøler og en typisk konkav Q6600, kom ikke Coollaboratory noe bedre ut enn AS5 eller Diamond pastaen. Dette forandret seg betraktelig etter både TRUE og CPU ble planslipt, Coollaboratory var da konstant bedre på både idle og load. Dette er mye av grunnen til at det er såpass sprik mellom testene, og her må man virkelig studere testgrunnlaget og testeren nøye... Men, det er uansett veldig lite å tjene på å bruke Coollaboratory mot gode "vanlige" pastaer, spesiellt når mat tar med utfordringene med flytende metall. Men har man rette omstendigheter, og bare vil ha det beste, ja så går man for Coollaboratory.

 

Med min nåværende kjøling, swiftec Apogee GT (Drive350) som er er helt plan, og på min planslipte Q6600 er Coollaboratory bedre enn både AS5 og Diamond pastaene...

 

Når det gjelder spesiellt den første testen du henviser til, så er den så på trynet at det burde vært forbudt, å klare å få 9C varmere CPU på en bedre varmeleder er innleggings grunnlag IMHO...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne ha skiftet cpu kjøler, men pga trangt kabinett lar det seg vanskelig gjøre. Er omtrent begrenset til 80x80x80mm på kjøler MED vifte. Ikke mye å gå på. Ble litt skuffet da jeg åpnet esken til black edition av 5000+ og fant ut det ikke følgte med kjøler.

 

Det er vel standard kopper på den kjøleren jeg da har, en original 939(940) kjøler, den nye typen med 'heatpipes'.

 

litt overrasker over høy score i 3dmark06.. fikk bare 14500 ca på 3,25 ghz og klokka skjermkort... brude vel ha bedre enn deg da?

Dette pga vista sucks, bruker selv xp x64 og det 10000 ganger bedre.

 

Jeg har selv brukt xp x64 i flere år men bruker nå vista x64 med sp1. Jeg scorer ikke noe lavere i benchmarks her. Tror hvis man har den typen "problemer" har man misset noen innstillinger i skjermkort drivere eller lignende.

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar
Jeg har snudd både vifte og kjøler.

 

Kjøler fra <-> til N/S, og vifta fra å blåse -> ut av kjøler (lufta's retning) til <- inn på kjøler/kjøleribber.

 

Håper det var mer forståelig :-)

 

 

en lettere måte å forklare det på er vell å si at den blåser mot bakpanelet på hovedkort?

uansett. jeg sverger til den rettningen jeg å =)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
har ikke sjekket dette, men stiller meg litt kritisk til dette, pga hvis varmen smelter pastaen slik at den fordeler seg vå må jo dette virke nagativt pga en maskn står loddrett og da vil jo pastaen renne av cpu...

 

men ja i det du setter på cpu kjølern vil dette skvise pastaen utover cpu.. om kontakt flaten blir optimal er et annet spm..

 

Skal si meg enig i at den "stripen på midten" løsningen ser uggen ut. Ser den annbefales ofte av Pasta produsentene, og de har nok noen baktanker, for en liten tube holder ikke lenge med den mengden pasta pr. påføring. Mesteparten blir på den måten presset ut, og masse pasta ligger rundt kantene, men det brukes jo mere pasta og det er nok noen som gnir seg i hendene av dette.

 

Sitter selv med Coollaboratory Pro, og det hadde nok blitt mye røyk fra PC-en om overnevnte metode hadde blitt brukt på denne :cool:

 

 

Skjønner faktisk logikken bak dette.

Som elektriker påfører jeg "fett" på kabelen og bryteren(den fysiske boblingen mellom de to) som fører høye strømmer.

Det er for å forhindre at luft kommer til som skaper korrisjon som er en reaksjon mellom varme og luft på metallet.

Når jeg påfører fettet så begynner det å krype i koblingen mellom de to enhetene når de blir belastet(tempen stiger), når det skjer så skyver fettet luften ut av koblingen og vi for en luft tett kontakt.

Under press og varme så har jo pastan bare 1 ting å stjele plass fra og det er luft.

Lenke til kommentar

Det er ikke unormale temps for en Q6600 overklokket på luftkjøing. Så lenge den er stabil så er det ingenting å stresse for. 60 celcius er bare en tommelfingerregel for stock hastighet, og CPUen tar ingen skade fordi om den er noe over, og dessuten er målinger fra software alltid noe unøyaktig.

 

Så lenge den primer stabilt så er det no problem.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

25 grader idle ja. Romtemperaturen er helt normal. Antec Ninehundred sammen med Noctua-NH-U12P gir veldig behaglig temperatur i kabinettet.

Men kan man stole på disse temperaturmålingene? Bios viser det samme.

 

EIDT: Jeg har ikke endret på Vcore volten.. Men disse bildene tatt med 5 min mellomrom viser helt forskjellig volt. Merklige greier.

post-70325-1206037092_thumb.jpg

Endret av Markaren
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...