Gå til innhold

Bestått praktisk førerprøve


Atald

Anbefalte innlegg

Er enormt lettet nå, har vært virkelig nervøs siden i går kveld, men tydeligvis uten grunn. I dag kl. 10.20 var førerprøven avsluttet og jeg fikk vite at jeg besto. Ingen store eller avgjørende feil. Han nevnte bare at "jo, dette hadde da gått bra," og gratulerte meg med bestått da jeg hadde parkert bilen. : )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 år senere...

Hei! Ser at dette er en gammel tråd, men skriver her alikevel! : ) Jeg skal avlegge praktisk førerprøve om en måned, og lurer på hvordan det går for seg. Er man ikke SYKT nærvøs mens man sitter der?! Og har dere noen eksempler på spørsmål osv, hvordan disse tar for seg? Har kjørt mye, og anser meg selv som en god sjåfør, men tanken på å stryke henter meg opp hele tiden...

Lenke til kommentar

Sikkerhetskontrollen, altså spørsmålene du kan få, skal du ha fått av kjørelæreren din. Hvis ikke, bør du be om å få dem så fort som mulig. Oppkjøringen består av tre deler, som sensor også vil fortelle deg på dagen. Først skal du få én av 36 forskjellige lapper med spørsmål. De går på hva du skal gjøre hvis bremsevæsken forsvinner, hvordan du kontrollerer lysene, osv. Så skal dere kjøre en tur. Til slutt, når dere er tilbake på trafikkstasjonen, så vil sensor spørre deg hvordan du synes det gikk og fortelle deg hvorfor du besto eller strøk.

 

Jeg har strøket to ganger nå, så jeg vil si at jeg er en erfaren oppkjører.

Lenke til kommentar

Sikkerhetskontrollen, altså spørsmålene du kan få, skal du ha fått av kjørelæreren din. Hvis ikke, bør du be om å få dem så fort som mulig. Oppkjøringen består av tre deler, som sensor også vil fortelle deg på dagen. Først skal du få én av 36 forskjellige lapper med spørsmål. De går på hva du skal gjøre hvis bremsevæsken forsvinner, hvordan du kontrollerer lysene, osv. Så skal dere kjøre en tur. Til slutt, når dere er tilbake på trafikkstasjonen, så vil sensor spørre deg hvordan du synes det gikk og fortelle deg hvorfor du besto eller strøk.

 

Jeg har strøket to ganger nå, så jeg vil si at jeg er en erfaren oppkjører.

Takk for respons! Får jeg lov til å spørre hvorfor du strøk? :)

Lenke til kommentar

Den første gangen strøk jeg fordi sensor mente at jeg kjørte for fort inn i kryss. Den andre gangen strøk jeg fordi jeg kjørte fort forbi en parkert postbil på en landevei.

 

Neste oppkjøring har jeg i mars en gang. Da skal jeg stå. Alle gode ting er tre.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Du trenger ikke bekymre deg for å være nervøs. Når du starter bilen og setter i gang med å kjøre, så retter man alt fokus mot kjøringa. Og da forsvinner den verste nervøsiteten som regel :) Jeg var ekstremt nervøs før oppkjøringa mi, men klarte å holde nervene i sjakk når det gjaldt. Klarer jeg, klarer alle! Lykke til begge to! :D

Lenke til kommentar

Strykejernene, haha! ^^ Ja, noen har bare mindre flaks enn andre. Kom over en undersøkelse med mange forbløffende resultat. Blant annet: "Resultatene viser at sensorene ikke alltid vurderer en og samme kandidat likt. I 28 prosent av prøvene vurderte den ene sensoren at kandidaten besto prøven, mens den andre sensoren vurderte kandidaten til stryk. Det viste seg også å være relativt store variasjoner mellom sensorenes registreringer av antall feil."

 

Dette er jo sinnsykt! Altså, 1 av 4 kan stryke pga urimelig sensor...

 

Jeg anbefaler alle å ta en titt på denne undersøkelsen, der står mye forbløffende :S

 

https://www.toi.no/getfile.php/Publikasjoner/T%d8I%20rapporter/2003/662-2003/sammendrag.pdf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...