Gå til innhold

Forslag til fastobjektiv til Nikonkamera


Anbefalte innlegg

Jeg har et Nikon D50

 

Nå ønsker jeg å kjøpe meg et fastobjektiv. Objektivet skal brukes til hobbybruk av diverse makrofotogravering og portrettfotografering.

 

Jeg ønsker et lyssterkt objektiv som gir skarpe bilder.

 

Hva vil dere anbefaler i prisklassen 3000-5000 nytt og i samme prisklasse brukt?

 

Hva bør jeg være oppmerksom på dersom jeg skal kjøpe brukt? Hvilke nettsteder har et bra bruktutvalg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva vil dere anbefaler i prisklassen 3000-5000 nytt og i samme prisklasse brukt?
Tamron 90mm f/2.8 hvis du skal ha nytt i Norge, og Nikon Micro-Nikkor 105mm f/2.8VR dersom du skal ha brukt eller kjøper i USA. Selv ville jeg gått for Nikkor, da den holder seg mye bedre i pris, og du vil nærmest garantert få igjen det samme for den om du skulle selge den, samt at den har VR. Ikke så interessant ved makro, som ved portrettbilder. Spør du meg er dette en genistrek av et objektiv!

 

 

Hvilken kilde er det som forventer lavere kurs fremover?
Var noen analytikere som i januar spådde at dollaren skulle under 5 kr i mars omtrent, antar det er dem hr. Dahle håper at får rett :-)
Lenke til kommentar

Glemte en liten vesentlig ting - det må både være mulig å fokusere manuelt og automatisk. Gjelder dette for Nikkor 105mm f/2.8VR?

 

Evt. hvilket kamera anbefaler dere dersom dette ikke gjelder for Nikkor 105mm f/2.8VR?

 

OG er det noen bakdeler med kamera som har mulighet for autmatisk fokusering?

Lenke til kommentar
Glemte en liten vesentlig ting - det må både være mulig å fokusere manuelt og automatisk. Gjelder dette for Nikkor 105mm f/2.8VR?
Alle objektivene kan fokusere manuelt så hvis objektivet kan fokusere automatisk på ditt kamera så har du begge delene. På D50 så har alle moderne objektiver autofokus.

 

En ting å legge merke til er at objektiver som er AF-S (som 105mm f/2.8VR) kan overstyres manuelt uten å koble ut atuofokusen først noe som kan være praktisk. På objektiver som ikke er AF-S så må autofokusen kobles ut med en hendel for å få manuell fokus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...