Gå til innhold

Den lille (Store) D-Link DIR-655/DIR-855 Extreme N Tråden


wiak

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat kjøpt en DIR-655, og hadde tenkt å sette den opp i den ene enden av leiligheten, koble 3-4 maskiner mot den med kablet gigabitnettverk, og koble den til en et Speedtouch 180 802.11g Wireless Ethernet Bridge som står i andre enden av leiligheten med 802.11g trådløst. Aksesspunktet er koblet til et Speedtouch 546T routermodem med kabel, og dekningen der jeg har satt opp Dlinken er ok (målt med en laptop med et Intel wifi-kort av ett eller annet slag i en Dell Inspiron 630m), ihvertfall ikke noe som burde lage en veldig flaskehals for ADSL-tilkoblingen som er av billigste Telenor-sort.

Men jeg får ikke til å konfigurere Dlinken som bridge/repeater eller hva enn det kalles (er passe grønn på trådløst...), jeg har saumfart konfigurasjonsmenyen til Dlinken men finner ikke noe valg som "passer".

Jeg har lest om WDS på wkipedia, men jeg må ærlig talt innrømme at jeg ikke skjønte helt hva det innebærer, og hva Dlinken skal være konfigurert som (remote base station?).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har akkurat kjøpt en DIR-655, og hadde tenkt å sette den opp i den ene enden av leiligheten, koble 3-4 maskiner mot den med kablet gigabitnettverk, og koble den til en et Speedtouch 180 802.11g Wireless Ethernet Bridge som står i andre enden av leiligheten med 802.11g trådløst. Aksesspunktet er koblet til et Speedtouch 546T routermodem med kabel, og dekningen der jeg har satt opp Dlinken er ok (målt med en laptop med et Intel wifi-kort av ett eller annet slag i en Dell Inspiron 630m), ihvertfall ikke noe som burde lage en veldig flaskehals for ADSL-tilkoblingen som er av billigste Telenor-sort.

Men jeg får ikke til å konfigurere Dlinken som bridge/repeater eller hva enn det kalles (er passe grønn på trådløst...), jeg har saumfart konfigurasjonsmenyen til Dlinken men finner ikke noe valg som "passer".

Jeg har lest om WDS på wkipedia, men jeg må ærlig talt innrømme at jeg ikke skjønte helt hva det innebærer, og hva Dlinken skal være konfigurert som (remote base station?).

sjekk om du får bra signal på DIR-655 med de trådløse maskinene så trenger du ikke speedtouch 180en

jeg sitter i stue, med 3-4 vegger med mikrobølgovn i mellom og får 80-99% signal styrke

har også speedtouch 546i

 

jeg kjører alså i brige med 546ien og funker ok

er litt ustabil i blant men det er når bittorrent er på

 

guide å flashe 546i til nyere firmware som støtter bridge

http://ngtforum.net/viewtopic.php?t=600

 

og ja vær SIKKER på å ha PPPOE brukernavn og passord ellers vil du ikke komme på nett

spør telehor og si at du har mistet de etter router reset eller noe ;)

 

her er oppsettet mitt

Speedtouch 546i

> DIR-655 >

Trådløst 802.11n DWA-140 og 802.11g Canon Pixma 5200R

> Kablet 2x 100mbit bærbare og 1x 1gbit gaming pc

Endret av wiak
Lenke til kommentar

Jeg har en D-link Dir-635 gigabit router, og sliter litt med overføringshastigheten over Wlan. Via flashfxp til ftp på mediaboksen får jeg kun 2.5 til 3.5 mb/s. I windows står det at jeg er koblet til med 144 mbps, og dette tilsier vel hastigheter godt over 3.5 mb/s? Da sitter jeg rett ved routeren, så avstand burde ikke være en faktor.

 

Har lekt litt rundt med bytte av kanaler og transmission rate, men til liten nytte.

 

Noen som har noen ideer til hvordan jeg kan forbedre hastigheten?

 

edit: Klar over at dette er en tråd for Dir-655, men er vel ikke den store forskjellen mellom disse routerne? :)

Endret av maduin
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ

Tenkte jeg skulle dele et lite tips her, jeg hadde store problemer med at det ikke fungerte å streame noe som helst over det trådløse nettet, på tross av at signalstyrken var "Utmerket".

 

Tok da å skrudde av WISH, og tvang nettet til å kjøre b/g (har ingen n-enheter uansett) og satt routeren til å velge kanal selv. Streamer nå content i 720p uten hassle, noe som er en stor forbedring mot å ikke engang kunne streame MP3.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heisann

 

Mulig dette er et dumt spm eller at det er ente gangen noen spørr, men skit au :)

 

Jeg lurte da på om jeg kan bruke 2 stk. 655, en som router mot wan og en som trådløs access punkt med switch funksjon. Hvor jeg da bruker kablet lan til f.eks xbox 360. I dette tilfelle så skal router stå oppe og access punkt være i under etg.

 

Hele poenget er at jeg skal ha en trådløst forbindelse 802.11n, fra 1etg til under etg.

Må jeg evt. bruke DAP-1353 i steden, i under etg der hvor xbox360 er?

Lenke til kommentar
Du kan godt bruke to stk DIR-655 i WDS-mode til dette.

Du vil bare få halv 11N-hastighet pga WDS.

 

Hvordan skal de to DIR-655 settes opp for å få til dette? Jeg er ikke helt sikker på oppsett i routere, men skal nok få det til hvis jeg får en skikkelig beskrivelse.

Hjelp mottas med stor takk!

 

Krissi

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei. jeg sliter også vedlig med denne ruteren. Eller egentlig er det ikke sikkert det er ruteren sin feil, siden min forrige linksys ruter oppførte seg likt. Har to bærbare som som kobler seg på trådløst, med G standaren.

 

Det som skjer er at når den gamle bærbare er alene funker det ok, men når den andre med intel 3945ABG kort, skal koble seg på. Så går det helt i stå. I går mista vi nettet hele tia. Noen ganger bare noen sekunder, mens andre ganger opp til et minutt.

 

Vi satt begge å spilte poker online.

 

Jeg har koblet Adsl2 modem/ruteren til dir 655 på den måten at kabelen fra adsl modemet går inn i internett inngangen til dlinken. Nettet fungere som sagt med den gamle bærbare, men når min HP dv9060ea kobler seg på med 3945abg nettverks kort, går ting til H.....

 

Er det sånn at ting går enklere hvis jeg ikke setter kabelen i internett inngangen på¨dlinken, men heller i et av LAN portene? Hva må jeg i såfall gjøre med instillingene i Dlinken? er det noe som skjønner hva problemet mitt er, gjerne svar

 

- Jeg bruker wep kryptering.

- Det er mange nett i nabolaget, opptil 15 stykker dukker opp og det er trangt om plassen med tanke på kanaler.

- Vi har en baby monitor i rommet ved siden av og tråløs telefon i huset. Den trådløse telefon sentralen står koblet ved siden av dlinken(2 meter). Kan dette forstyrre kanskje?

- Det er 2 tre vegger og 15 meter mellom ruteren og pc'ene.

 

Takker for svar

Endret av eskarls
Lenke til kommentar

WRT54GX er en god router som tåler ca 128 forbindelser i bittorrent. (DIR-655 ca 200).

 

 

Jeg hadde 312 tilkoblinger på D Link 655 sist jeg var på en torrentside.

( en lovlig torrent faktisk )

Likevel virket det lokale nettverket mitt uten problemer selv om min 10MB linje fra Lyse lå flat både inn og ut.

 

Denne routeren takler enorme mengder med trafikk uten problemer!

 

Til alle dere som sliter så vil jeg minne om hjelpeteksten på høyre siden i oppsettet.

Der står det forklart alt dere trenger.

 

Følg forklaringene der og hvis du har litt peiling på nettverk så gir D Link deg utrolig mange muligheter.

Lenke til kommentar

Jeg måtte gi opp å bruke to DIR-655 sammen (der planen var å bruke den ene som access point). Jeg leverte den ene tilbake, og kjøpte i stedet en DAP-1353 fra D-Link. Dette fungerte utmerket, satte da opp DAP-1353 som AP repeater.

Når det er sagt er jeg storfornøyd med min DIR-655, som gir full uttelling på Lyse linja mi (og vel så det). Den gamle Belkin ruteren var mye tregere, datt ut med jevne mellomrom etc. 655'en er klar for arbeid og stabil hele tiden.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Jeg måtte gi opp å bruke to DIR-655 sammen (der planen var å bruke den ene som access point). Jeg leverte den ene tilbake, og kjøpte i stedet en DAP-1353 fra D-Link. Dette fungerte utmerket, satte da opp DAP-1353 som AP repeater.

Når det er sagt er jeg storfornøyd med min DIR-655, som gir full uttelling på Lyse linja mi (og vel så det). Den gamle Belkin ruteren var mye tregere, datt ut med jevne mellomrom etc. 655'en er klar for arbeid og stabil hele tiden.

min DIR-655 er veldig stabil og ja min DWA-140 tok dagen, og det tok 1 uke før jeg fikk ny fra d-link service

ikke dårlig

 

så for dere som sier dir-655 er ustabil, SJEKK trådløse kortet til pcen ikke routeren først ^^

jeg er veldig fornøyd med min veldig stabil og god, når trådløse kortet vil henge med i svingene

 

Capture012804.jpg

 

DIR-655 > DWA-140, Vista 64-bit til Vista 32-bit, 1gbit lan til 300mbps 802.11n, syns dette er veldig bra jeg :p

Endret av wiak
Lenke til kommentar

Har akkurat kjøpt denne, og har et lite spørsmål.

 

Med min forrige trådløse ruter kjørte jeg ikke noe brannmur i ruteren men i stedet kjørte software brannmurer på de ulike PC'ene.

 

Tenkte jeg skulle benytte brannmuren i DIR-655, men er den tilstrekkelig, eller må man uansett ha software-brannmur i tillegg?

 

Takk for svar og innspill :)

Lenke til kommentar

Et annet spørsmål i forb. med DIR-655.

 

Holder på å sette opp denne nå, og jeg ønsker å la et et par enheter ha statiske IP-adresser. Når det ikke er definert noen DHCP-reservasjoner listes alle tilkoblede LAN-enheter ut korrekt under Number of Dynamic DHCP-clients på under Setup->Network settings og under Status->Device Info(se vedlegg).

 

Men så fort jeg setter opp en DHCP-reservasjon forsvinner alle andre tilkoblede enheter bortsett fra den (eller de) reserverte. Og devicet må resettes for å få listen opp igjen.

 

Dette er firmware versjon 1.11EU. Noen som har sett denne oppførselen og evt. funnet ut hvordan man løser det?

 

 

Edit: Det ser ut til at en reboot av ruteren oppfrisker listen igjen. Men det virker litt rart siden reservasjon av DHCP-adresser i seg selv ikke krever noen omstart.... Hum... :hmm:

post-47522-1212163527_thumb.jpg

Endret av pax1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Pax1: jeg har også det samme litt underlige problemet med den listen, litt propbelemr med å holde listen over tilkoblede enheter oppdatert er egentlig det eenste problemet jeg har vært borti på denne ruteren, den virker til å funkere fint med mange connections uten å slite, og QoS fungerer bra.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har et problem med denne rruteren som plager meg litt, jeg har nå an ADSL-tilkobling, denne tilkoblingen er mildt sagt noe ustabil, så den flaler ned hele tiden, adsl-ruteren har jeg satt i birdgemode. Adsl-ruteren klarer å koble seg opp igjen etter at nettet har falt ut, men det gjør ikke D-link-ruteren, den bare står som "connected" på innstillingene, og nettet er ikke oppe igjen før jeg velger disconnect, så den kobler seg av, og lar den koble seg på igjen. Noen tips for å få den til å gjøre dette automatisk?

 

AtW

Lenke til kommentar
Tenkte jeg skulle dele et lite tips her, jeg hadde store problemer med at det ikke fungerte å streame noe som helst over det trådløse nettet, på tross av at signalstyrken var "Utmerket".

 

Tok da å skrudde av WISH, og tvang nettet til å kjøre b/g (har ingen n-enheter uansett) og satt routeren til å velge kanal selv. Streamer nå content i 720p uten hassle, noe som er en stor forbedring mot å ikke engang kunne streame MP3.

 

hei. Er ikke helt inn på det med nettverk og sånt. Men jeg har en D-Link DIR-655, en stasjonær pc hvor den er koblet til, en bærbar med støtte for n(?), og en PS3. Får ikke streamet noe fra pcen til PS3...kan heller ikke gå inn i delte filer på noen av pcene. Har vista på den bærbare( Acer 5930G) og XP på den stasjonære.

 

PS3'en har funnet begge pcene før, men trykker jeg på ikonene får jeg opp feilmelding.

 

Noen som vet hva jeg burde gjøre?

Lenke til kommentar
Tenkte jeg skulle dele et lite tips her, jeg hadde store problemer med at det ikke fungerte å streame noe som helst over det trådløse nettet, på tross av at signalstyrken var "Utmerket".

 

Tok da å skrudde av WISH, og tvang nettet til å kjøre b/g (har ingen n-enheter uansett) og satt routeren til å velge kanal selv. Streamer nå content i 720p uten hassle, noe som er en stor forbedring mot å ikke engang kunne streame MP3.

 

hei. Er ikke helt inn på det med nettverk og sånt. Men jeg har en D-Link DIR-655, en stasjonær pc hvor den er koblet til, en bærbar med støtte for n(?), og en PS3. Får ikke streamet noe fra pcen til PS3...kan heller ikke gå inn i delte filer på noen av pcene. Har vista på den bærbare( Acer 5930G) og XP på den stasjonære.

 

PS3'en har funnet begge pcene før, men trykker jeg på ikonene får jeg opp feilmelding.

 

Noen som vet hva jeg burde gjøre?

 

Noen?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet-t9DveYkZ

Dette er en latterlig bedriten router, jeg får kraftig redusert båndbredde når man kommer på mer enn fire enheter på den. Forbanna drit.

Lenke til kommentar

Har hatt denne ruteren i noen dager sammen med en tilsvarende USB-adapter med N-standard, og er ganske fornøyd. Men sliter med å få QOS til å fungere. Har den påslått og har forsøkt å sette ned prioriteten på andre datamaskiner på nettverketi QOS-motoren, men merker ingen forskjell. Har også forsøkt WISH-funksjonaliteten uten hell.

 

Grunnen til at dette er meget interessant for meg, er at jeg driver en del med ping-avhengige online-spill pluss litt nett-TV, og deler internett med folk som tilsynelatende driver heftig bittorrent-aktivitet. Hadde vært moro å fått dette til uten å måtte banke på døra til vedkommede og si med streng stemme at nå må du nok installere Netlimiter på maskina di.

 

Noen som har vært borti denne problemstillingen og har noen tips til å få det til å virke? Er ikke veldig intuitivt QOS-grensesnitt i grunn...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...