Gå til innhold

Hvordan rengjør du objektivene?


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Lurete litt på om dere har noen gode ideer for rengjøring av objektiver?

Er jo kun snakk om og fjerne fingermerker osv i fra linser...

 

Har prøvd med jif og slike ting men det beste hittil er nesten t-skjorten jeg har på meg...

Men noe sier meg at det antagelig finnes en uber enkel o grei måte for ett flott resultat?

 

Kjøpte en gang en liten penn sak i US and A som har en liten sak i ene enden med noen våt guffe på, og en liten børst i andre enden, funka som snus intill den våte greia tørket ut...

Prøvd og gni den inn med jif igjenn men er liksom ikke det samme..

Den var så genial for gikk jo så fort og rengjøre da:)

 

Så alle tips er kjærekommen:D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lest blandannet på speilet på skyvedørsgarderoben vår da den kom at man ikke måtte bruke microfiberklut ved rengjøring pågrunn av at den ville ripe opp speilet.

 

Siden microfiberkluter er masse småe superskarpe microfibrer, som skjærer med seg skjit eller noe sånt om jeg ikke tar feil...

Skal i så fall aldri vaske lcd med noe sånt...

Lenke til kommentar
Har lest blandannet på speilet på skyvedørsgarderoben vår da den kom at man ikke måtte bruke microfiberklut ved rengjøring pågrunn av at den ville ripe opp speilet.

Siden microfiberkluter er masse småe superskarpe microfibrer, som skjærer med seg skjit eller noe sånt om jeg ikke tar feil...

Skal i så fall aldri vaske lcd med noe sånt...

 

Sorry, når jeg skrev microfiberklut, mente jeg ikke sånn vanlig gulvklut. Jeg mente en brillepusseklut, men ikke av standard type (de er elendige). Jeg har en brillepusseklut som er av mikrofiber, som ikke riper (da hadde jeg ikke brukt den på brillene)

Lenke til kommentar

Jeg bruker to ting. For å få vekk støv blåser jeg over linseelementet med en blåsebørste, er det noe som ikke vil av bruker jeg selve børsten. Jeg går også over filtergjengene med børsten, og har jeg lite å gjøre en dag bruker jeg børste litt på fokusring og zoomring for å få estetikken rett.

 

Ellers fjerner jeg alle slags fettmerker fra kamera og objektiver med en pusseklut for briller, den bruker jeg også på skjermen. Det fungerer ypperlig.

Lenke til kommentar

Det enkleste er noen ganger det beste:

 

AUTOGLYM FAST GLASS

http://www.xtremecar.no/shop/product_info....amp;from=kelkoo

http://www.autoglym.com/enGB/product-proddetail.asp?v06VQ=FI

 

TURTLE WAX POLERDUK

http://www.bilxtra.no/?ItemId=4260

 

Spray litt flast glass på en bit polerduk og puss i vei. Fast glass fordamper og legger ikke igjen noen striper eller merker, og polerduken loer ikke.

 

Og du får myyyye mer for penga her, enn om du kaster bort penger på noe "spesial produkt laget for foto utstyr" tull som pleier og komme i 2ml flaske til 500kr.

 

Bilxtra, thorshov og andre bil rekvisita sjapper har.

Lenke til kommentar
Kjøpte en gang en liten penn sak i US and A som har en liten sak i ene enden med noen våt guffe på, og en liten børst i andre enden, funka som snus intill den våte greia tørket ut...

Prøvd og gni den inn med jif igjenn men er liksom ikke det samme..

Den var så genial for gikk jo så fort og rengjøre da:)

 

Så alle tips er kjærekommen:D

Mitt beste tips er å kjøpe en ny. De finnes her på berget også, skjønner du. Trodde forresten ikke den kunne tørke ut. Flere jeg kjenner har hatt sin et par år.

Lenke til kommentar

Tidligere brukte jeg mikrofiberklut av brilletypen, men den tok ikke de værste flekkene (hadde noen stygge). Fra optikeren min har jeg fått noen geniale Essilor våtservietter "for all types of multicoated lenses". De loer ikke, rensemiddelet fordamper i løpet av kort tid, og det blir gullende rent.

 

Jeg liker dem fordi de er lette å ta med seg - de tar null plass i fotobaggen.

Lenke til kommentar
Heisann

 

Lurete litt på om dere har noen gode ideer for rengjøring av objektiver?

Er jo kun snakk om og fjerne fingermerker osv i fra linser...

 

Har prøvd med jif og slike ting men det beste hittil er nesten t-skjorten jeg har på meg...

Men noe sier meg at det antagelig finnes en uber enkel o grei måte for ett flott resultat?

 

Kjøpte en gang en liten penn sak i US and A som har en liten sak i ene enden med noen våt guffe på, og en liten børst i andre enden, funka som snus intill den våte greia tørket ut...

Prøvd og gni den inn med jif igjenn men er liksom ikke det samme..

Den var så genial for gikk jo så fort og rengjøre da:)

 

Så alle tips er kjærekommen:D

 

Denne du tenker på? http://www.lenspen.com/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...