Gå til innhold

- Formatkrigen er ikke over


Anbefalte innlegg

For ikke å snakke om at Blu-ray har den idiotiske soneinndelingen....vi så jo alle hvor bra det funket på vanlige DVDer...:roll:

Samtidig er avspillerene dyrere og prisen på platene høyere... Det er bra at det ser ut til at vi går mot ett format, men ærlig talt, det beste formatet, fra ett forbrukerstandpunkt, ser ut til å tape... What the fuck are you so happy about anyway?

 

Så lenger de tilbyr samme kvalitet på Lyd/Bildet er det bare en ting som skiller de og det er brukervennligheten. Her mener jeg Sony har noe å lære.

 

 

Min HD-DVD-spiller betalte jeg 1995 kr for. Fem filmer á 200 kr + det faktum at det går an å gjøre den sonefri (verdt 300?). Netto kostnad blir 700. En liten kostnad å betale for å være på den politisk korrekte banehalvdelen.

 

Endelig vant Sony en kamp om formater. Gratulerer. Nettkilder har lært meg at Sony nesten klarte å torpedere vanilla DVD som standard. Det lå an til en formatkrig men heldigvis ble det et kompromiss til slutt (hvorfor er kapasiteten 4,7 og ikke 5 GB?). I mellomtiden har vi sett mini-disc, root-kit beskyttelse av musikk-CD-er. Har jeg glemt noe?

 

Som rotløs pragmatiker blir jeg vel nå nødt til å kjøpe en PS3. Huff, kjøp av dyrt elektronisk utstyr skal ikke føles som et nederlag. Før har sånne innkjøp gjort meg lykkelig. Tviler på at dette kjøpet vil ha samme terapeutiske effekt.

 

IP

 

Disse tankene sitter jeg også med. Mange hyller det ene formatet over det andre, noe jeg synes er tull.

Jeg har en HD-DVD spiller selv, men gråter ikke over sonys seier.

Det eneste jeg nå lurer på er hvordan prisene, og brukervennligheten kommer til å bli i fremtiden.

 

Sony har sikkert ønske om å tjene inn litt av markedsførings utgiftene sine igjen.

Og det skulle ikke forundre meg om de ødelegger formatet med teitere kopi beskyttelser.

 

Mange snakker om Microsoft som den store penge ulven. M$ ol. Tror dere virkelig Sony er noe bedre?

 

Nei, de trenger ikke å lage nye beskyttelser for å "ødelegge" formatet. det er bare å legge ut en ny revisjon som gjør at hvis du ikke har siste revisjon på spilleren, så får du ikke spillt av at... Når jeg kjøper noe til 5.000-10.000, spesiellt noe så statisk som en filmspiller, så skal den faenmeg vare i endel år også!.

 

Sålangt er det vel bare PS3 som kan ta de nyere revisjonene av BD smertefritt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er da forskjell på lyd. Sony har alltid vært veldig bra på lyd. Det gjelder selvsagt deres egne spillere (les Playstation 3 o.a.). Jeg har ennå ikke testet PS3, men tidligere erfaring fra Sonys produkter tilsier det. Bedre klang, mer musikalsk.

 

Måtte bare sjekke film tilbudet hos cdon.com

De tilbyr nå 122 filmer i HD-DVD format, til gjengjeld tilbyr de 203 i Blu-Ray format. Det virker som om den store støtten for Blu-Ray i film leiren allerede gjør sitt utslag. Det er vel tross alt det som teller :-)

Lagring på pc sa du? Det tar visst sin tid, Merkelig i grunnen. Men blir jo kult da.

 

Blu-Ray blir nok helt greit... så får vi se hva som blir det neste store ;-)

Lenke til kommentar
Sony har sikkert ønske om å tjene inn litt av markedsførings utgiftene sine igjen.

Og det skulle ikke forundre meg om de ødelegger formatet med teitere kopi beskyttelser.

 

Mange snakker om Microsoft som den store penge ulven. M$ ol. Tror dere virkelig Sony er noe bedre?

Hvorfor er det Sony som hele tiden blir dratt fram her?

 

Det er ikke bare Sony som står bak Blu-ray, det er BDA (Blu-ray Disc Association) Her er de firmaene som står bak formatet:

Matsushita, Pioneer, Philips, Thomson, LG Electronics, Hitachi, Sharp, Samsung og Sony

 

Det er heller ikke Sony som har lagd BD+, men et selskap som heter Cryptography Research Inc.

 

 

Om Sony er bedre en Microsoft vet jeg ikke, de har en frynsete fortid med RootKit osv, men de er mye mer åpne med PS3 enn hva Microsoft er med XBOX360. PS3 bruker helt standard harddisk som hvem som helst kan bytte, bruker standard Bluetooth som trådløs standard, og er åpen for å kjøre Linux. XBOX360 er derimot helt lukket.

Lenke til kommentar
At blu-ray nesten slår HD DVD UTEN å regne med en av de billigste og beste blu-ray-spillerne som i tillegg kan spille spill og mye mer ser jeg jo på som bra.

 

Trodde majoriteten av BD spillere var PS3 jeg, I og med at en god BD spiller er dyr.

Synes selv BD spillerne til samsung er dyrt søppel :)

Jeg er ikke så veldig fornøyd med med HD-DVD spilleren min heller, den er treg og litt ustabil.

Men den har i alle fall god kvalitet på avspillingen.

Lenke til kommentar

Driver ikke hd-dvd leieren ikke regnet med ps3 som en bd spiller for å få 60% markedsposisjon, men at de regner den som en spiller for å få høyere attachment rate i forhold til Blu-ray. Her synes jeg at de burde bestemme seg for om ps3 er en spiller eller ikke, de kan ikke velge avhengig av hva som passer dem best. Husk at ps2 var en faktor for at mange fikk seg en dvd spiller da den kom ut på markedet (selv om den var langt fra en bra spiller), ps3 på den andre siden er en veldig god Blu-ray spiller.

Lenke til kommentar
Driver ikke hd-dvd leieren ikke regnet med ps3 som en bd spiller for å få 60% markedsposisjon, men at de regner den som en spiller for å få høyere attachment rate i forhold til Blu-ray. Her synes jeg at de burde bestemme seg for om ps3 er en spiller eller ikke, de kan ikke velge avhengig av hva som passer dem best. Husk at ps2 var en faktor for at mange fikk seg en dvd spiller da den kom ut på markedet (selv om den var langt fra en bra spiller), ps3 på den andre siden er en veldig god Blu-ray spiller.

 

Hehe, og blu-ray-leiren regner PS3 som en spiller for å få høyere slagsrate, og ikke som en spiller for å få høyere attachment? :) Begge sider driver jo å rosemaler tallene, og PS3-casen er vanskelig å forholde seg til, ingen av ytterpunktene (dvs ta ikke den med, og ta med alle PS3-salg) er vel riktige.

 

AtW

Lenke til kommentar

Siste nytt fra ryktebørsen:

 

The Hollywood Reporter is citing "reliable industry sources" as saying that Toshiba is on the verge of officially dropping its HD DVD format.

 

Though Toshiba denies that any such decision has been made, the just-published article in The Reporter points to "substantial" losses from each HD DVD player sold and a series of high-profile defections as key motivators for the company, with one unnamed source close to the HD DVD camp telling the Reporter that "an announcement is coming soon... it could be a matter of weeks."

http://www.highdefdigest.com/news/show/Tos...rop_HD_DVD/1468

Lenke til kommentar
Driver ikke hd-dvd leieren ikke regnet med ps3 som en bd spiller for å få 60% markedsposisjon, men at de regner den som en spiller for å få høyere attachment rate i forhold til Blu-ray. Her synes jeg at de burde bestemme seg for om ps3 er en spiller eller ikke, de kan ikke velge avhengig av hva som passer dem best. Husk at ps2 var en faktor for at mange fikk seg en dvd spiller da den kom ut på markedet (selv om den var langt fra en bra spiller), ps3 på den andre siden er en veldig god Blu-ray spiller.

 

Hehe, og blu-ray-leiren regner PS3 som en spiller for å få høyere slagsrate, og ikke som en spiller for å få høyere attachment? :) Begge sider driver jo å rosemaler tallene, og PS3-casen er vanskelig å forholde seg til, ingen av ytterpunktene (dvs ta ikke den med, og ta med alle PS3-salg) er vel riktige.

 

AtW

 

Når PS3 er en av de billigste blu ray spillerene tilgjengelig som i tillegg tilbyr best støtte for formatet er det helt på tryne for HD-DVD leiren å ikke ta den med i beregningene. "men den er en spillemaskin" er kanskje fint på papiret når man bare skal presentere søyler, men å tro noe annet enn at den har en stor innvirkning på markedet er å lure seg selv.

 

edit: modererte meg litt.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Driver ikke hd-dvd leieren ikke regnet med ps3 som en bd spiller for å få 60% markedsposisjon, men at de regner den som en spiller for å få høyere attachment rate i forhold til Blu-ray. Her synes jeg at de burde bestemme seg for om ps3 er en spiller eller ikke, de kan ikke velge avhengig av hva som passer dem best. Husk at ps2 var en faktor for at mange fikk seg en dvd spiller da den kom ut på markedet (selv om den var langt fra en bra spiller), ps3 på den andre siden er en veldig god Blu-ray spiller.

 

Hehe, og blu-ray-leiren regner PS3 som en spiller for å få høyere slagsrate, og ikke som en spiller for å få høyere attachment? :) Begge sider driver jo å rosemaler tallene, og PS3-casen er vanskelig å forholde seg til, ingen av ytterpunktene (dvs ta ikke den med, og ta med alle PS3-salg) er vel riktige.

 

AtW

 

Når PS3 er en av de billigste blu ray spillerene tilgjengelig som i tillegg tilbyr best støtte for formatet er det helt på tryne for HD-DVD leiren å ikke ta den med i beregningene. "men den er en spillemaskin" er kanskje fint på papiret når man bare skal presentere søyler, men å tro noe annet enn at den har en stor innvirkning på markedet er å lure seg selv.

 

edit: modererte meg litt.

 

Jeg kommer til å kjøpe meg en PS3 spiller selv, for jeg trenger en ny HD avspiller.

Men det er feil å tro at alle som har kjøpt PS3 har gjort det for BD spilleren.

Selv om den kanskje er grunnen til seieren :)

Lenke til kommentar

Svært få har kjøpt PS3 på grunn av Blu-ray, men til gjengjeld vil nok mange av disse ikke kjøpe HD DVD når de har Blu-ray fra før, og dermed blir Blu-ray kunder på sikt.

 

Mye ser mørkt ut for HD DVD, men husk hvor liten del av kundemassen som har kjøpt så langt. Om Toshiba får spillerene sine ennå litt billigere, så kan de selge store mengder og snu statistikken (tross store tap). Men det gjenstår å se...

Lenke til kommentar

Dette er ikke noe forbrukerne har valgt, men noe Sony har presset igjennom. - Sony har satset alt på at PS3 skulle vinne BD kampen, og i prosessen satte de seg selv minst 2 år tilbake i kampen for "Nextgen" konsollen. - Men, nå har de klart det, og det var antagelig verdt det?

 

Ellers er det vel ingen tvil om at HD-DVD hadde vært det beste valget forbrukermessig, men det ble for meg i alle fall ganske klart for en god stund siden at BD hadde det beste utgangspunktet for å vinne krigen raskest (mht PS3).

 

Når det er sagt, så hadde nok den aller beste løsningen for forbrukerne vært at begge formater hadde eksistert side-om side med dual format avspillere - noe som hadde fremmet konkurransen på pris og teknologi-innovasjon. - Men dette hadde fordret at flere aktører kom med multi-format spillere til lav pris raskt, noe som altså ikke skjedde....

 

Et annet teknisk problem er jo at BD formatet er utrolig tungt å starte(HD DVD var ikke så mye bedre), og at mange av forkjemperne for BD tar utgangspunkt i en PS3 som har en kraftig prosessor å trekke på, mens oppstartstidene på en stue-spiller for de fleste vil være uakseptable. - Vi kan vel ikke regne med at produsentene putter inn en Cell prosessor i BD spillerne sine for å kutte oppstartstiden fra 1 minutt+ til 10 sek den nærmeste tiden?

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar
Svært få har kjøpt PS3 på grunn av Blu-ray

 

Hva er dette basert på? Kundeundersøkelse? Synsing?

Blant annet at de nesten ikke har kjøpt filmer? Statistikk?

Relativt beskjedent salg, kanskje, men sammenlignet med HD-DVD har også salg av filmer vært ganske overlegent for blu-ray.

 

Det ble i slutten av november annonsert at totalt salg av Blu-ray-filmer i Europa har passert en million enheter. Blu-ray ligger da et hestehode foran konkurrenten HD-DVD og står for 73 % av det totale salget HD-plater på det europeiske markedet. Dette er ifølge tall levert av Media Control Gfk International.
Lenke til kommentar
Hehe, og blu-ray-leiren regner PS3 som en spiller for å få høyere slagsrate, og ikke som en spiller for å få høyere attachment? :) Begge sider driver jo å rosemaler tallene, og PS3-casen er vanskelig å forholde seg til, ingen av ytterpunktene (dvs ta ikke den med, og ta med alle PS3-salg) er vel riktige.

 

AtW

 

Blu-ray-leiren regner totalt antall spillere og totale antall solgte filmer, noe som er den eneste fornuftige måten å regne på. Du ser ikke overskrifter som "100 filmer solgt per bd-spiller*", slik markedsføring behøver ikke bda synke til siden de faktisk vinner denne kampen ganske overlegent.

Lenke til kommentar
fortsatt snakk om hvem som blir vinneren?

Synes begge to er tapere jeg!

De burde for lengst hatt ett gjennombrudd på markedet!

 

begynner å bli tide for minneskort nå, hvem har lyst på en ripete og bråkete blue ray disk?

ikke jeg i hvertfall

 

Som jeg skulle sagt det selv.

Kankje tidlig med HD-filmer via internett, men er ikke langt unna der heller.

Vel, de har seg selv å takke...

Lenke til kommentar

ok.

er det egentlig ikke en krig mellom sony & co og Microsoft ?

 

enste grunn til at bd leder er fordi sony har solgt mange ps3 ( og det er jo ikke p.g.a bd de fleste kjøper den.

 

da vil det være feil å hevde at bd format har vunnet , nettopp fordi sony har kaste bd etter folk.

 

da får man nabo effekten. ( jeg vil ha de samme som naboen).

 

hvis sony&co er interessert i tjene penger på dette så bør de også satse på å lage kombi brennere/lesere.

 

hvis en eller annen produsent kommer for fult med kombi spillere selges det nok mer.

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...