Gå til innhold

Hvilken marco objektiv til Nikon D40?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har tenkt å kjøpe meg en Marco linse til mitt NIKON D40, men er litt usikker på hvilken. Vil være helt sikker før jeg kjøper slik at det ikke 4000+ bare var helt bortkastet.

 

Det er veldig viktig at jeg får alle detaljer med, og samtidig at jeg skal kunne være nært og få hele motivet over hele bildet..

 

Har fått anbefalt denne hos en nett venn som er fotograf: 60mm f/2.8D AF Micro-Nikkor

http://www.europe-nikon.com/product/no_NO/...5/overview.html

 

Men fikk denne anbefalt hos Nikon: 60mm f/2.8G ED AF-S Micro NIKKOR

http://www.europe-nikon.com/product/no_NO/...9/overview.html

 

Jeg personlig vet ikke forskjellen, er ganske n00b på slikt~

 

Håper på noen svar og tips...

Dere kan gjerne anbefale noen andre også :3

 

Cheers

Ulricke

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ha AF-S for å få autofokus på D40. AF objektivet vil bare gi manuell fokus.

 

Alle de ekte makroobjektivene med 1:1 forstørrelse er meget gode så du trenger ikke bekymre deg for å gjøre et dårlig kjøp.

 

Bestem deg først om du trenger autofokus og hvilken brennvidde som passer deg så vil det være ganske greit å bestemme seg.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar
Du må ha AF-S for å få autofokus på D40. AF objektivet vil bare gi manuell fokus.

 

Alle de ekte makroobjektivene med 1:1 forstørrelse er meget gode så du trenger ikke bekymre deg for å gjøre et dårlig kjøp.

 

Bestem deg først om du trenger autofokus og hvilken brennvidde som passer deg så vil det være ganske greit å bestemme seg.

AF-S utgaven gir som nevnt autofokus på D40, det er også den rykende ferske utgaven, med andre små forbedringer.

 

Et viktig spørsmål du må stille deg er hva du skal fotografere, og hvilken arbeidsavstand du trenger!! Insekter krever god arbeidsavstand, da må du nok på minst 105-150mm.

Men en kortere brennvidde som 60-105 er også flott til portretter.

Husk at slike spesialobjektiv som dette er dyre, minst 4000. Du kan også sjekke brukt.

Går du litt opp får du også stabilisering, som Nikons fantastiske 105 mm.

Men et godt makrobjektiv gir deg mye glede!

NB, du vil også trenge et stativ ganske raskt...

Lenke til kommentar
Jeg vil gjerne ha auto fokus.

 

Stablisering?

 

Har ellerede stativ, er så shaky på hånden +_+

For makro er ikke autofokus så viktig som du tror, jeg synes det er mye lettere å finfokusere ved å bevege kameraet (hvis man ikke bruker stativ, da).

Men med autofokus får du kanskje raskere grovinstilling, så kan du låse den og finfokusere litt etterpå.

Husk at du ved makro ofte har ekstremt kort dybdeskarphet, gjerne noen få millimeter, så du har ofte behov for å finjustere fokus litt bak nærmeste punkt, for å få optimal skarphet.

Området ligger ca 1/3 foran og 2/3 bak der du stiller inn.

Så hvis du foksuerer på nærmeste punkt, som autofokus ofte gjør, så "mister" du en del av det skarpe området.

 

Stabilisator motvirker uskarphet på grunn av skjelving, for dette blir jo forsterket med et makroobjektiv. Det gir deg mulighet til å blende bedre ned og få større dybdeskarphet.

Utrolig praktisk, men det er vel bare Nikkor 105mm VR som har det.

 

For det første bildet er det nok brukt mer spesialutstyr, som mellomringer, her er det vel mer enn 1:1, hvis det ikke er tatt et utsnitt da.

For de andre bildene er en 60mm helt fint.

Lenke til kommentar
Så anbefaler du

105mm f/2.8G AF-S VR Micro-Nikkor eller

60mm f/2.8G ED AF-S Micro NIKKOR

60mm f/2.8D AF Micro-Nikkor

105 er kjempebra, men koster litt. Gir deg autofokus og optisk stabilisator, og er ganske anvendelig.

 

Hvis den nye 60mm AF-S ikke er mye dyrere enn den utgåtte AF'en (som ikke gir autofokus på D40) så er den også interessant.

 

Men merk at også Sigma har mange flotte makroobjektiver med fast brennvidde, av bra kvalitet. Det er mange med erfaringer her på de! Klikk her for liste

De har 50, 70, 105, 150 og 180.

Det er vel bare HSM utgavene som har innebygget motor og gir autofokus på D40.

Rart ikke 70mm har det, det er den nyeste, og jeg tror den er knallbra

For insekter er de to siste å anbefale.

 

Det er en tjeneste som noen har beskrevet tidligere, der du kan søke på bilder som er tatt med forskjellige objektiver. Det gir deg en god pekepinn på hva du kan oppnå.

Velg objektiv fra listen her

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...