Gå til innhold

Den store Canon 20D/30D/40D/50D tråden for amatører


Anbefalte innlegg

Det fine var jo at jeg bare kunne skru av batterigrepet på 20d og montere det på 30d. Jeg kunne begynne å fotografere med en gang. Slapp å vente på pakke, slapp porto OG slapp å vente på at batteriet skulle lade!! Smukket på 35mm 1.4L og tok ut.

 

Var 4 200 inkl objektiv? Uansett en god pris.

 

Midlertidig har vel bunnen av merkedet for 20D falt ut nå da 30D koster 3 999? Jeg er fornøyd med 2 700. Men først skal jeg på vinterferie!

 

Eitp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Ja da ligger det en pakke å venter på meg på posten. Gleder meg stort til å hente den i morgen. (30D)

MEN noen spørsmål til dere som kan alt.....:

 

Jeg har jo en EOS 5 uten D, dvs 35 mm og til den har jeg en kjempeblitz.....540 EZ. KAn jeg bare kaste den??????Ser de som selges nå heter EX.....

Er det umulig å oppgradere? Evt bruke?

 

Takker for gode svaretter hvert.

 

PS jeg selger en usannsynlig billig EOS 5........det blir vel finn:gisbort tenker jeg.

Lenke til kommentar
Se programma som fulgte med camera trenger man dem eller er bare ekstravare så lenge man har programer fra før for raw bearbeiding.

Gidder ikke ha en hel bråta med programmer som er unødvendig

 

EOS Utility er veldig ålreit å ha for overføringen av bilder til PC-en.

 

Ellers bruker jeg ikke de andre, da jeg har hele CS3 pakka til Adobe + Lightroom etc.

Lenke til kommentar
Se programma som fulgte med camera trenger man dem eller er bare ekstravare så lenge man har programer fra før for raw bearbeiding.

Gidder ikke ha en hel bråta med programmer som er unødvendig

 

EOS Utility er veldig ålreit å ha for overføringen av bilder til PC-en.

 

takker for den blir sikkert bare den da

Lenke til kommentar

Gratulerer til alle dere andre som akkurat har fått/får kamera. Jeg kan ikke huske sist jeg hadde det like morsomt som denne uka jeg har hatt kameraet mitt.

 

Var ute i stad og lekte meg litt igjen. Endelig var det min tur til å ta et måne-bilde...

 

post-109531-1203111945_thumb.jpg

 

Ikke så værst resultat, synes jeg. Selv om 200mm blir noe "snau" til et slikt bilde. (...men hadde jeg slengt på en 2x teleconverter...)

 

En annen "feil" var å knipse bildet med full åpning. Bildet hadde kanskje blitt skarpere om jeg hadde stoppet det ned et hakk eller to. Har ikke funnet "sweet-spot'en" ordentlig ennå, men tror nok at objektivet ikke yter helt optimalt ved 200mm og 2.8...

 

Forresten, så er bildet 100% crop...

Lenke til kommentar
Jeg synes at DPP (Digital Photo Professional)er et ganske så ok programm. Jeg bruker stort sett dette når jeg behandler RAW. På mere "kompliserte" raw-filer er photoshop eller lightroom bedre, dvs. flere "justeringsmuligheter"

Jeg må si meg enig i det. Jeg tok ikke DPP helt på alvor før Amund mente jeg burde teste siste versjon. Det er veldig enkelt å få gode resultater med DPP, og mange seriøse fotografer bruker faktisk det programmet i dag.

 

Til bilder som krever litt mer etterarbeide bruker jeg fortsatt Ljosstoga. Snart blir nok begge to lite brukt når jeg kjøper meg PS CS3. Bruker det på jobben, og ACR er blitt glimrende i CS3. CS2 har nok ikke lang tid igjen på mine maskiner.

 

Ser forresten til min overraskelse at de som har skiftet fra 350D i det siste rapporterer om klart bedre bildekvalitet, i hvertfall på høy iso. Denne tråden er den første som faktisk tar for seg det temaet, så vidt jeg kan huske. Beholder nok min 20D en stund til, men må innrømme at selv jeg ble litt fristet av JPs tilbud. De som har grunkene bør kjenne sin besøkelsestid her.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Ang bytte av objektiv utendørs og faren for støv, hva gjør dere?

Da jeg drev med analogt speilrefleks fikk jeg det tipset at det var lurt å ta med seg en litt stor plastpose når en gikk på tur og en kunne regne med å måtte skifte objektiv, dermed kunne en stikke kamera og objektivene inni denne menst en skifte,da det ville minske faren for å få støv i kamera.

Dette spes på sommerstid da luften da er full av støv/pollen .

Lenke til kommentar
Ang bytte av objektiv utendørs og faren for støv, hva gjør dere?

Da jeg drev med analogt speilrefleks fikk jeg det tipset at det var lurt å ta med seg en litt stor plastpose når en gikk på tur og en kunne regne med å måtte skifte objektiv, dermed kunne en stikke kamera og objektivene inni denne menst en skifte,da det ville minske faren for å få støv i kamera.

Dette spes på sommerstid da luften da er full av støv/pollen .

 

Jeg skifter raskt og hurtig med kameraåpningen mot bakken.

 

Har måttet rense sensoren to ganger på 2,5 år, men det har gått uten problemer.

Lenke til kommentar

Tja.

 

En viss effekt har det kanskje da det er mulig at luften blir mer stilleståendes i posen, dog har jeg litt vanskelig for å se det.

 

Det høres fint ut helt til man spør seg selv:

Hvor kommer luften som man har i posen fra ? Er det den samme pollenfyllte luften som man ønsker å unngå ? Tar man med 'ren' luft ?

 

Det kan kanskje være en liten effekt siden det blir et tilnærmet konstant volum system, og antall partikler i posen er låst. Men til syvende og sist er det noe jeg aldri har bekymret meg over.

 

Når den dagen kommer at jeg må rense bildebrikken, så gjør jeg det.

Inntil den tid har jeg ingen betekninger med å bytte objektiv selv om det skulle være aldri så mye pollen/støv i luften.

 

Dog prøver jeg alltid å ha objektivet av kortest mulig tid, og alltid objektivfatningen vendt nedover under byttet for å 'bedre oddsene'.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Ang bytte av objektiv utendørs og faren for støv, hva gjør dere?

Da jeg drev med analogt speilrefleks fikk jeg det tipset at det var lurt å ta med seg en litt stor plastpose når en gikk på tur og en kunne regne med å måtte skifte objektiv, dermed kunne en stikke kamera og objektivene inni denne menst en skifte,da det ville minske faren for å få støv i kamera.

Dette spes på sommerstid da luften da er full av støv/pollen .

 

En av fordelene med film er jo at man får en "ny sensor" for hver ny eksponering. Klart at støv kommer like lett inn, men det blir i hvertfall ikke sittende fast og hope seg opp på sensoren... :-)

Lenke til kommentar

Har forresten hørt at 30D har et større problem med støv enn de andre av Canons kameraer. Støvet legger seg ikke på sensoren, men i søkeren.

 

Usikker på om det menes utenpå det glasset man ser inn i, eller om det er inni huset (pentaprismesystemet, er det navnet?)

 

Er mye støv på eller inni søkeren på de 30D'ene vi har på skolen, men jeg ahr alltid tenkt at det er fordi de andre aldri renser den ut av okularet.

 

Har dog aldri hatt noe støvproblem på bildene.

Lenke til kommentar
Har forresten hørt at 30D har et større problem med støv enn de andre av Canons kameraer. Støvet legger seg ikke på sensoren, men i søkeren.

 

Usikker på om det menes utenpå det glasset man ser inn i, eller om det er inni huset (pentaprismesystemet, er det navnet?)

Det er nok helt sikkert mattskiven det legger seg på.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...