Gå til innhold

SE nye flaggskip: XPERIA X1 Diskuter den her!


Abba91

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Uffda...finnes det ikke noen oppdateringer til oss da`?

Joda, den har kommet - bare ikke til SEUS så langt.

 

thklinge har en utmerket guide et par sider tilbake, selv foretrekker installering via minnekort som beskrevet nedenfor - velg selv:

 

1.

http://rapidshare.com/users/ENCD8L

Filen du vil ha er: APP_SW_X1i_GENERIC_UK_KOV_R2A.exe

(Det er en bruker på xda-developers som har lagt ut disse originale rom-ene, han har tilgang til servicesystemet (EMMA) til SE.)

 

2.

Du får en fil som heter:

APP_SW_X1i_GENERIC_UK_KOV_R2A.exe

Denne pakkes ut til:

APP_SW_X1i_GENERIC_UK_KOV_R2A.image

endre navn på denne siste til

kovsimg.nbh

 

3.

Kopier den til roten på minnekortet.

(Du kan ha alt mulig annet på kortet fortsatt. Kortet må være formatert med FAT32, men det er det sikkert fra før.)

 

3.

Slå av telefonen.

 

4.

Trykk volumknappen på siden ned samtidig som du holder inne powerknappen i noen sekunder.

Det kommer opp en skjerm med tre farger, du er nå i bootloadermodus. Denne finner filen på minnekortet og du følger anvisningene som kommer opp.

 

5.

Du får: Complete. Success update. eller noe sånt ...

 

6.

Vipp ut og inn batteriet og start telefonen på nytt.

 

7.

Ferdig. Vel, noen vil kanskje si at det er nå jobben begynner ... :)

Endret av laaban
Lenke til kommentar
Uffda...finnes det ikke noen oppdateringer til oss da`?

Joda, den har kommet - bare ikke til SEUS så langt.

 

thklinge har en utmerket guide et par sider tilbake, selv foretrekker installering via minnekort som beskrevet nedenfor - velg selv:

 

1.

http://rapidshare.com/users/ENCD8L

Filen du vil ha er: APP_SW_X1i_GENERIC_UK_KOV_R2A.exe

(Det er en bruker på xda-developers som har lagt ut disse originale rom-ene, han har tilgang til servicesystemet (EMMA) til SE.)

 

2.

Du får en fil som heter:

APP_SW_X1i_GENERIC_UK_KOV_R2A.exe

Denne pakkes ut til:

APP_SW_X1i_GENERIC_UK_KOV_R2A.image

endre navn på denne siste til

kovsimg.nbh

 

3.

Kopier den til roten på minnekortet.

(Du kan ha alt mulig annet på kortet fortsatt. Kortet må være formatert med FAT32, men det er det sikkert fra før.)

 

3.

Slå av telefonen.

 

4.

Trykk volumknappen på siden ned samtidig som du holder inne powerknappen i noen sekunder.

Det kommer opp en skjerm med tre farger, du er nå i bootloadermodus. Denne finner filen på minnekortet og du følger anvisningene som kommer opp.

 

5.

Du får: Complete. Success update. eller noe sånt ...

 

6.

Vipp ut og inn batteriet og start telefonen på nytt.

 

7.

Ferdig. Vel, noen vil kanskje si at det er nå jobben begynner ... :)

 

Takker :-)

Lenke til kommentar

Har enda ikke fått kjøpt en Xperia og lurer på følgende: Når tastaturet er dratt ut og du samtidig er i en samtale, slår da lyset på tastaturet seg av etter en (kort) tid, eller blir det fortsatt opplyst (selv om du ikke berører det eller skriver noe inn)?

 

Kan nevne følgende som gjelder Windows Mobile, og det er derfor jeg spør: På min gamle HTC TyTNII så måtte man gå inn i registerfilene for å få skjermen til fortsatt å lyse under en samtale (også når tastaturet ikke var dratt ut), og det var veldig upraktisk at det skrudde seg av under en samtale, særlig hvis du for eksempel ble bedt om å taste et (gjerne FLERE) tall i menyer ("velg 1, velg så 2, etc) til den du ringer opp og således er avhengig av at skjermen er opplyst for å få tastet inn de aktuelle tast-valgene.

 

Egentlig har jeg således to spørsmål, ser jeg: Beholdes skjermen belyst under samtale, både 1) når tastaturet er utdratt og 2) når tastaturet ikke er utdratt?

 

Dette er egentlig en viktig detalj i den daglige bruken, i og med at ingen av disse telefonene har fysiske talltaster på fremsiden, dessverre.

Endret av mortenandersen
Lenke til kommentar
Har enda ikke fått kjøpt en Xperia og lurer på følgende: Når tastaturet er dratt ut og du samtidig er i en samtale, slår da lyset på tastaturet seg av etter en (kort) tid, eller blir det fortsatt opplyst (selv om du ikke berører det eller skriver noe inn)?

 

Kan nevne følgende som gjelder Windows Mobile, og det er derfor jeg spør: På min gamle HTC TyTNII så måtte man gå inn i registerfilene for å få skjermen til fortsatt å lyse under en samtale (også når tastaturet ikke var dratt ut), og det var veldig upraktisk at det skrudde seg av under en samtale, særlig hvis du for eksempel ble bedt om å taste et (gjerne FLERE) tall i menyer ("velg 1, velg så 2, etc) til den du ringer opp og således er avhengig av at skjermen er opplyst for å få tastet inn de aktuelle tast-valgene.

 

Egentlig har jeg således to spørsmål, ser jeg: Beholdes skjermen belyst under samtale, både 1) når tastaturet er utdratt og 2) når tastaturet ikke er utdratt?

 

Dette er egentlig en viktig detalj i den daglige bruken, i og med at ingen av disse telefonene har fysiske talltaster på fremsiden, dessverre.

Du får tilgang på et virtuelt tall-tastatur når du er i samtale. Det fungerer fint å gjøre inntasting via det. Jeg har aldri ringt med det fysiske tastaturet ute. Jeg bruker bestandig å skyve det inn når jeg ringer. Telefonen blir litt vanskelig å holde ellers.

Lenke til kommentar

Det er et tveegget sverd med touchskjerm og telefontjenester der du trenger å sende DTMF-toner. Hvis skjermen forblir aktiv vil du lett kunne trykke på ting på skjermen med kinnet. Den naturlige løsningen blir da å deaktivere skjermen mens du er i en samtale og slik er det også gjort på Xperia X1. Skal du trykke inn tall må du trykke på lock/power-tasten på toppen av telefonen for å skru av skjerm- og tastelåsen. Skjermen kommer til live og du har et fint onscreen-tastatur hvor du kan trykke inn det du trenger. Det fungerer helt fint.

Lenke til kommentar

Takk for opplysende svar! Nå er det klart for meg hvordan Xperia fungerer i "lukket" modus. Men hvordan er det når man har den i åpen modus, for eksempel på bordet foran seg i en samtale? Da kan man vel bruke det fysiske tastaturet og skrive inn f.eks. opplysninger fra samtalen?

 

Og kan man i åpen modus bruke tall-tastene på hardware-tastaturet for å sende DTMF-toner som ble nevnt i ovenstående post? Eller kan man bruke eller må man bruke skjermen? Og må den i så fall også i åpen modus aktiveres med jevne mellomrom hvis det går noe tid mellom hver gang man berører den?

Lenke til kommentar

Testa nå nettopp, talltastene på hardwaretastaturet fungerer helt fint til å sende DTMF-toner i en samtale. Belysninga forblir på og skjermen forblir aktiv. Men som ellers vil den fade ut og skru seg av etter en viss tid.

 

Det er en egen tast på skjermen du kan trykke på for å skrive nytt notat. Notatet får automatisk samme navn som kontakten du prater med og merkes med dato og klokkeslett for samtalen. Perfekt for å ta notater fra en samtale. Du kan som ellers i notater skrive både med hardwaretastatur eller med penna direkte på skjermen.

Lenke til kommentar
Testa nå nettopp, talltastene på hardwaretastaturet fungerer helt fint til å sende DTMF-toner i en samtale. Belysninga forblir på og skjermen forblir aktiv. Men som ellers vil den fade ut og skru seg av etter en viss tid.

 

Det er en egen tast på skjermen du kan trykke på for å skrive nytt notat. Notatet får automatisk samme navn som kontakten du prater med og merkes med dato og klokkeslett for samtalen. Perfekt for å ta notater fra en samtale. Du kan som ellers i notater skrive både med hardwaretastatur eller med penna direkte på skjermen.

 

Tusen takk for glimrende opplysninger. Håper man også kan velge innstilling for hvor lang tid man ønsker at skjermen skal være på før den begynner å fade ut.

Lenke til kommentar
Testa nå nettopp, talltastene på hardwaretastaturet fungerer helt fint til å sende DTMF-toner i en samtale. Belysninga forblir på og skjermen forblir aktiv. Men som ellers vil den fade ut og skru seg av etter en viss tid.

 

Det er en egen tast på skjermen du kan trykke på for å skrive nytt notat. Notatet får automatisk samme navn som kontakten du prater med og merkes med dato og klokkeslett for samtalen. Perfekt for å ta notater fra en samtale. Du kan som ellers i notater skrive både med hardwaretastatur eller med penna direkte på skjermen.

 

Tusen takk for glimrende opplysninger. Håper man også kan velge innstilling for hvor lang tid man ønsker at skjermen skal være på før den begynner å fade ut.

 

Det kan stilles etter behov

Lenke til kommentar

Fint å vite at tiden som skjermen (også under samtale) skal være opplyst, kan innstilles etter behov.

 

Kan man stille inn dette på en enkel måte, ved hjelp av menyene? Eller må man inn i registerfilene og gjøre endringer der? (For det måtte jeg på HTC TyTN II, og det var ganske komplisert.)

 

Takknemlig for svar.

Endret av mortenandersen
Lenke til kommentar

Start -> Innstillinger -> System -> Strøm -> Avansert.

 

Du kan velge hvor lenge telefonen skal vente før skjermen bakgrunnsbelysningen til skjermen skrues av (10, 30 sek, 1, 2, 3, 4, 5 min) og hvor lang tid den venter før den skrur skjermen helt av og låser telefonen (40 sek, 1, 2, 3, 4, 5 min). Det er dobbelt opp med disse innstilligene. En for når telefonen er på batteristrøm og en for når telefonen er tilkoblet lader eller PC.

Endret av thklinge
Lenke til kommentar

Takk for svar igjen!

 

Det er veldig fint at dette kan stilles inn på en så enkel måte!

 

Kommer til å bruke Xperia en del i åpen modus (høyttalende telefon). Er det noen som husker hvor god lyd det var i de gamle Nokia Communicatorene i denne modus? (Jeg var stort sett veldig fornøyd med lyden i Nokia Communicator 9210i og 9500, og det var også de "i den andre enden".)

 

Har Xperia like god (eller bedre?) lyd i åpen modus, sammenlignent med f.eks. Communicator 9210i og 9500? Og dessuten: Hvordan (hvor høy) er lyden i lukket modus? (Jeg spør fordi jeg syntes Nokia E90 hadde en for svak lyd i lukket tilstand (og dessuten en meget forstyrrende skurrelyd til tider) - i hvert fall var det slik med de første eksemplarene som kom.)

 

Enda et spørsmål: Jeg har lest at man kan zoome inn når man er internett-program. Er det også mulig å zoome ut eller inn når man f.eks. velger skjermbildet Uke-oversikt i den innebygde Kalender-applikasjonen, slik at man slipper å måtte scrolle opp og ned for å få med alle avtalene først og sist på en hel, lang arbeidsdag?

Endret av mortenandersen
Lenke til kommentar
Takk for svar igjen!

 

Det er veldig fint at dette kan stilles inn på en så enkel måte!

 

Kommer til å bruke Xperia en del i åpen modus (høyttalende telefon). Er det noen som husker hvor god lyd det var i de gamle Nokia Communicatorene i denne modus? (Jeg var stort sett veldig fornøyd med lyden i Nokia Communicator 9210i og 9500, og det var også de "i den andre enden".)

 

Har Xperia like god (eller bedre?) lyd i åpen modus, sammenlignent med f.eks. Communicator 9210i og 9500? Og dessuten: Hvordan (hvor høy) er lyden i lukket modus? (Jeg spør fordi jeg syntes Nokia E90 hadde en for svak lyd i lukket tilstand (og dessuten en meget forstyrrende skurrelyd til tider) - i hvert fall var det slik med de første eksemplarene som kom.)

 

Enda et spørsmål: Jeg har lest at man kan zoome inn når man er internett-program. Er det også mulig å zoome ut eller inn når man f.eks. velger skjermbildet Uke-oversikt i den innebygde Kalender-applikasjonen, slik at man slipper å måtte scrolle opp og ned for å få med alle avtalene først og sist på en hel, lang arbeidsdag?

Et par små svar til deg, så får ev. andre komplettere:

Lyd

Om telefonen er utslått eller ikke spiller ingen rolle da høytaleren sitter på siden. Faktisk lett for at jeg holder over den med hånda ...

Synes ikke det er noen god lyd. Hvordan det er i forhold til communicatoren vet jeg ikke.

 

Kalender

Man ikke zoome i kalenderen. I portrait ser man hele uka fra f.eks. 06-21 i skjermbildet. I landscape ser man mye mindre.

Dette gjelder da standardkalenderen. Det er jo slik med windows mobile at det finnes svært mange alternativer man kan velge å installere.

 

Kan legge til at det er diverse konfigurasjonssoftware som lett legges inn som f.eks. kan stille det slik at skjermen ikke slukkes ved samtale - og det uten at det påvirker power-innstillingene generelt. For eksempel gjør programmet Xperia Tweak dette.

Lenke til kommentar

Jeg er tilbake til den første GENERIC_UK-rommen som telefonen kom med ut av eska. Jeg forsøkte å kjøre både den nye UK-romen og den nye norske rommen for så å kjøre inn en backup fra SPB Backup for å få alt av kontakter, meldinger, settings med mer inn. Dessverre førte det til at telefonen ble ustabil så jeg gikk heller tilbake til original rom. Jeg er for lat til å orke å reinstallere og sette alt opp slik jeg liker det akkurat nå, kanskje senere.

 

Er uansett ingenting jeg synes er pes med den akkurat nå, den er rask og dønn stabil så da ser jeg ikke vitsen med å oppdatere.

Lenke til kommentar
Jeg er tilbake til den første GENERIC_UK-rommen som telefonen kom med ut av eska. Jeg forsøkte å kjøre både den nye UK-romen og den nye norske rommen for så å kjøre inn en backup fra SPB Backup for å få alt av kontakter, meldinger, settings med mer inn. Dessverre førte det til at telefonen ble ustabil så jeg gikk heller tilbake til original rom. Jeg er for lat til å orke å reinstallere og sette alt opp slik jeg liker det akkurat nå, kanskje senere.

 

Er uansett ingenting jeg synes er pes med den akkurat nå, den er rask og dønn stabil så da ser jeg ikke vitsen med å oppdatere.

 

Takk for svar! Det ante meg siden det har væt så lite "fuzz" etter at den ble sluppet.

 

Ser at du også bruker SPB backup. Mener å huske at den ikke kan brukes som når man skifte rom? Eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...