Gå til innhold

Dårlige erfaringer med UPS?


Anbefalte innlegg

UPS har jeg kun dårlige erfaringer med. Har ved et par anledninger bestilt varer fra Apple, som kun benytter UPS.

 

Første gangen fikk jeg en melding om at varen var forsøkt levert hjemme hos meg, mens jeg var på jobb. Jeg måtte selvfølgelig forstå at dette var min feil, for jeg skulle holdt meg hjemme de dagene varen kunne komme, totalt 8 dager i verste fall. Det ble derfor avtalt at varen skulle leveres på arbeidsplassen min. Og det ble den, til en vilkårlig person på et lager vi har. Som skrev under med sitt navn. Bare flaks (og ærlige folk) gjorde at den etter to dager dukket opp i sentralbordet og jeg fikk en telefon om den.

 

Andre gangen ble den også forsøkt levert hjemme hos meg, da det var noen hjemme på dagtid. Selvfølgelig kom budet da kona var ute en tur, så hun kunne selvfølgelig ikke ta imot den. Istedet bestemte budet seg for å ringe på hos en nabo og levere den der. Jeg hadde da bodd der en ukes tid, og kjente naturligvis ingen av naboene spesielt godt. Heldigvis var det en ærlig nabo, som selvsagt leverte den til meg samme kveld. UPS la seg flate, men tror de gjør slikt ofte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå har vel jeg svart på det her før, men jeg har bare positive erfaringer. Sjåføren min ringer alltid og spør hvor jeg er eller om han skal møte meg et annet sted og det funker utmerket!

 

Hadde bare alle sjåførene til UPS gjort det samme, det hadde vært veldig greit. Jeg har også erfaring med at de kommer på dagtid og det er i grunn ikke noe feil i det. Problemet er at man som privatperson ofte er andre steder enn hjemme på dagtid, på jobb f.eks. Sist et UPS bud var på døra hos meg ringte han når han stod utenfor og ikke fikk respons, da jeg sa at jeg var på jobb lurte han på om han bare kunne sette pakka utenfor døra. Selvfølgelig sa jeg nei til det. Jeg fikk han til å levere til naboen.

 

som sagt ville det vært en fordel om de ringte på forhånd, i mitt tilfelle kunne jeg bedt han komme til der hvor jeg jobber.

Lenke til kommentar

Dere må være utterst forsiktige med UPS, iallefall om dere bor i Østfold hvor de har en svindlersk sjåfør.

Og UPS Norge prøver å presse dere og psyke dere til å feige ut om dem har driti seg ut.

Dem sender regning til inkasso om dere ikke betaler mva, selvom dere ikke har mottatt varen.

 

T.o.m. i retten så forsøkte dems advokat å få meg til å gi meg på mine krav..

 

Tok meg ca 1 1/2år denne saken min...

 

Kommer nok aldri til å handle fra B&H i USA mer, og heller ikke kommer jeg til å benytte UPS som transportør..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har selv veldig erfaring med UPS selv!! Sannsynligvis det selskapet der jeg har opplevd dårligst kundebehandling gjennom tidene!!

 

 

Mottok en purring på en faktura der jeg ikke hadde mottatt orginalfaktura og måtte selv kontakte UPS for å få fakturagrunnlag (stod ikke i purring). Da jeg mottok kopi av orginalfaktura ble den betalt, men i mellomtiden hadde UPS sendt den til inkasso (gjennom SkanKred). Faktura var jo allerede betalt så inkassoen var jo meningsløs, men jeg måtte alikevel betale et salær til Skankred på kr 928. Dette kunne jeg selvfølgeligvis ikke godta så Skankred sendte den videre til Forliksrådet og faktura på gebyrer ble så kr 2650. UPS stod på sidelinjen og ville ikke involvere seg. De hadde jo fått sitt oppgjør og kunne ikke bry seg mindre over problemene de hadde påført kunden sin.

 

Er det bare meg som har vurdert situasjonen feil eller er dette forkastelig kundeservice? Håper på en tilbakemelding her, fordi begynner å lure på om det er noe galt med meg eller UPS/Skankred. Trenger en objektiv vurdering.

Lenke til kommentar

Har inntrykk av at det er helt vanlig måte å gjøre det på, polarus. Har hatt omtrent nøyaktig samme runde med Sats og Creno. På det meste skyldte jeg litt over 3000 kroner fordi Sats hadde sendt regning og purring til min gamle adresse. Det endte heldigvis godt (jeg slapp unna med beløpet jeg egentlig skulle betale), men tok mye tid med både Creno og Sats som skyldte på hverandre. Uansett er det ofte i slike saker greiest å betale først, og klage etterpå. Med mindre du har fått beskjed om at du slipper. Så slipper du renter og ekstra utgifter i tilfelle du taper saken.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg er så glad for å se at det ikke bare er meg som har dårlige erfaringer med UPS.

Fikk en faktura på 278 kroner i MVA og provisjon på en vare fra Amazon som kostet under 200 kr inkludert frakt. Denne varen ble sendt med Royal Mail og det tok en stund før den kom frem, så jeg klagde til Amazon etter en tid og sa den ikke hadde kommet frem, så ba de meg vente til en viss dato. Denne datoen kom og ingen vare. Klagde til Amazon på ny og de la seg da flate og la inn en fiktiv ordre på £0.00 for den samme varen, denne gangen skulle den bli sendt med UPS og varen kom tilslutt frem med både UPS og Royal Mail og jeg var kjempehappy for servicen hos Amazon.

 

Men så kom en regning et par ukers tid etterpå fra UPS. Jeg hadde jo ikke betalt 200 kr inkludert frakt og jeg fikk heller ingen MVA krav fra Posten så UPS må ha tatt feil. De hevder hardnakket at varen min kostet £54, men jeg hadde bare betalt £18 inkludert frakt i utgangspunktet. På fakturen så sto det £30 og det er også feil. Jeg la også kvittering fra Amazon ved som et vedlegg i eposten, men de sto fortsatt på sitt.

Så nå ser det ut som om det blir en klage enten til Forbrukerrådet eller til TV 2 hjelper deg, nå er ikke jeg så jævelig PR kåt, men jeg vil ha dette frem i lyset.

Lenke til kommentar

Fikk nettopp kulehode levert av UPS fra tyskland. Fikk telefon med spørsmål om leveranse, ba om å få levert til annen adresse (i annet fylke) - ingen problem. Bud ringte når han stod utenfor oppgitt adresse, og alt gikk ekstremt bra. Slik har det alltid fungert for min del med UPS (forøvrig var det en UPS ansatt og bil som kom med pakken til meg).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Fikk en ny bluss i saken min igjen for to uker siden.

 

Fikk brev fra Namsmannen om utleggstrekk i lønn pga regning som ups/skankred mente jeg ikke hadde betalt i denne saken.

 

Men jeg fant igjen denne batalingen i nettbanken og sendte de på mail med en ganske krass beskjed om at de her fikk rydde opp. Så fikk da svar ila 3timer om at de hadde meldt ifra til Namsmannen om at dem hadde surra i papirene sine.

 

Ingen stor sak, men nok en irritasjon i denne saken.

 

Det rare er at jeg ikke hørte noe om dette før Namsmannen krevde trekk i lønna.

 

Må nesten flire litt av dette...

 

Mottoet må være, kast aldri en kvittering.. Eller kjøp hos forhandler i Norge og slipp masse tull ;o)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har jeg fått sendt Google Nexus One med UPS og fikk telefonen for over en uke sia. I dag så ringte de meg 07:30 (noe som er før vanlig arbeidsdag) og krevde å få kjøpsverdien og begynte å grave om det var en privat telefon eller om det var en kjøpt telefon. Hva faen er det de kødder med? Jeg hadde nemlig avtalt med selger å sende den som gave med en symbolsk verdi($100, ca 500 kr). Jeg bare la på jeg. UPS har ingenting med å gjøre hvordan jeg og selger har avtalt ting. De har det med å kreve penger ut av folk.

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Nå har jeg fått sendt Google Nexus One med UPS og fikk telefonen for over en uke sia. I dag så ringte de meg 07:30 (noe som er før vanlig arbeidsdag) og krevde å få kjøpsverdien og begynte å grave om det var en privat telefon eller om det var en kjøpt telefon. Hva faen er det de kødder med? Jeg hadde nemlig avtalt med selger å sende den som gave med en symbolsk verdi($100, ca 500 kr). Jeg bare la på jeg. UPS har ingenting med å gjøre hvordan jeg og selger har avtalt ting. De har det med å kreve penger ut av folk.

 

Det har de faktisk, de forhåndstoller varen din, for å lage effektivitet.

07:30 er forsåvidt innenfor normal arbeidstid...

Lenke til kommentar

Jeg har tidligere utelukkende hatt gode erfaringer med UPS - de siste par månedene har dog ført til at jeg aldri igjen kommer til å bruke dem, eller butikker som har dem som eneste fraktalternativ, igjen. Saksgangen er som følger:

 

Jeg bestiller en julegave fra utlandet til en bekjent et annet sted i Norge (jada, jeg er lat :) ). Denne koster ca. 150 kr, og skal derfor ikke tollbehandles. Likevel får vedkommende en regning på tollgebyr og MVA i posten i januar. Jeg tar opp saken med UPS, som innrømmer at dette er en feil, og ber meg se bort fra kravet.

 

For noen dager siden viser det seg at vedkommende som mottok gaven, har vært i utlandet en stund og holdt tilbake post. I bunken fra postkontoret, ligger det et inkassovarsel fra SkandKred. Jeg ringer UPS, som hevder at de ikke har logget noen samtale med meg i januar. Jeg nevner at jeg kan sende telefonutskrift for å bekrefte at jeg har ringt dem, hvorpå de innrømmer at kundebehandler nok har gjort en feil, og sier seg enig i at fakturagrunnlaget er galt. De registrerer en sak på dette, og ber meg selv om å kontakte SkanKred for å få stoppet innkrevelsen.

 

Jeg ringer så SkanKred, hvor ansvarlig for UPS-relaterte krav hardnakket hevder at fakturanummeret jeg oppgir ikke er et fakturanummer. Jeg leser dette opp, sent og tydelig, flere ganger, men kundebehandler hevder at dette har ett siffer for mye, og antyder, noe nedlatende, at jeg ikke ser forskjell på et KID-nummer og et fakturanummer. Jeg forklarer at UPS har søkt opp dette fakturanummeret for meg to ganger, og sier også at jeg begynner å bli noe irritert over behandlingen jeg får.

 

Jeg ringer så UPS igjen, hvor de først hevder at det ikke er registrert noen sak på fakturaen. Jeg sier da at dette er for dårlig, siden de nu har klart å rote bort *to* innsigelser på en faktura fra min side. Kundebehandler finner da plutselig magisk ut av at det var registrert en innsigelse likevel, og at saken ser ut til å skulle gå bra, da det er notert at kravet må frafalles. Jeg ber om å få dette skriftlig, noe som ikke er mulig før saken er endelig behandlet. Jeg ber også om å få bekreftet at tallet jeg oppgir som fakturanummer faktisk *er* et fakturanummer, hvilket viser seg å stemme.

 

Tilbake på telefon til SkanKred, hvor nevnte kundebehandler øyeblikkelig inntar en amper tone når han skjønner hvilken sak det gjelder. Jeg sier at jeg har sjekket at UPS faktisk har åttesifrede fakturanummer, hvorpå han hardnakket hevder at jeg har oppgitt ni sifre. Dette er naturligvis galt, og jeg ber ham om å taste det inn en gang til, da man jo ikke alltid på telefon oppfatter detaljer - de fleste har vel både stavet navn og oppgitt numre mer enn en gang i kontakt med andre over telefon. Han blir da dødelig fornærmet, og sier at han ikke har noe problem med å oppfatte hva andre sier, ellers takk, og sier at denne saken må tas skriftlig - og at jeg må fremvise fullmakt fra hun som har mottatt fakturaen, på at jeg har lov til å representere henne i saken. Jeg sier da at dette er greit, men at det medfører at jeg aldri mer kommer til å benytte UPS, SkandKred eller noen av deres samarbeidspartnere. Han sier da, med en frekk tone, "Du får snakke med noen som gidder å høre på deg."

 

Jeg ringer til sist UPS, som ikke har mulighet til å føye noen note til saken om at jeg ikke "kom igjennom" til SkanKred, men jeg fikk likevel forsikringer om at kravet vil bli frafalt - dog uten skriftlig bekreftelse. Skulle det dukke opp et krav til, blir det enkleste å betale regningen for å stoppe ytterlige krav, for så å kjøre saken som formell tvist med fullmakt fra hun som mottok forsendelsen.

 

Jeg skal innrømme at jeg på slutten av denne runddansen var noe amper, men sammenlignet med SkanKreds kundebehandler selv, og ikke minst kunder jeg selv har blitt utsatt for som tidligere ansatt i callcenter, vil jeg ikke hevde at jeg på noe punkt fremstod som noen kranglete eller umulig kunde. Denne saken har medført stress for gavemottaker, som tross alt er juridisk part (det er aldri hyggelig å komme hjem til inkassovarsel), og også naturligvis for meg selv. Noe så enkelt som en liten julegave har utviklet seg til en særdeles lite hyggelig tvist med noe jeg oppfatter som et uvanlig useriøst inkassobyrå, grunnet UPS' manglende evne til å følge norske fortollingsbestemmelser (som jo ikke er særdeles kompliserte når det gjelder normale varer), og ikke minst til å selv følge opp en sak - det er for meg utrolig at jeg i det hele tatt ble bedt om å selv ringe SkandKred.

 

Dette er for meg nok, som nevnt først har jeg mottatt mange forsendelser fra UPS, og aldri opplevet trøbbel av noe slag. Denne runden er dog det verste jeg noen gang har opplevet - da foretrekker jeg heller TNT (som har en tendens til å sende sine forsendelser av gårde i feil himmelretning, samt noen ganger miste dem, men de kommer som regel frem til slutt), DHL (som for meg har fungert bra) eller Posten (som vi jo alle kjenner til). UPS og SkandKred, samt deres samarbeidspartnere, kommer jeg derimot til å holde meg langt unna - dette avskjærer meg fra enkelte nettbutikker jeg gjerne skulle ha brukt, men å risikere denne formen for kundebehandling gjør jeg bare ikke igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Fikk akkurat faktura fra ups på noen varer jeg bestilte fra B&H Photovideo i USA. At de tar seg betalt 150kr for tollbehandlingen (450kr mva) er forsåvidt greit. Men at de skal ta et gebyr kalt "complex entry" på 420kr skjønner jeg ikke.

 

Ringte ups og spurte hva i huleste grunnen kan være til at jeg må betale mer i gebyr enn mva. Dette er tydeligvis et fin-fint gebyr de tar seg når fakturaen er "for lang"!!Hvis fakturaen har mer enn 5 linjer; 70kr pr. linje takk!

 

Vær obs på dette når dere bestiller varer som sendes med ups! Be avsender skrive så lite som mulig i fakturaen!

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Nå har jeg fått sendt Google Nexus One med UPS og fikk telefonen for over en uke sia. I dag så ringte de meg 07:30 (noe som er før vanlig arbeidsdag) og krevde å få kjøpsverdien og begynte å grave om det var en privat telefon eller om det var en kjøpt telefon. Hva faen er det de kødder med? Jeg hadde nemlig avtalt med selger å sende den som gave med en symbolsk verdi($100, ca 500 kr). Jeg bare la på jeg. UPS har ingenting med å gjøre hvordan jeg og selger har avtalt ting. De har det med å kreve penger ut av folk.

 

Hehe.. jo det har faktisk _alt_ med hva verdien på varen er, de fortoller varen inn til landet så de er pliktig til å kreve inn penger fra deg.

Artig at du sitter på et offentlig forum og innrømmer momsunndragelse da. :)

Lenke til kommentar

Jeg bestilte tilbehør til et headset mens jeg var i USA i høst. Det ble sendt med UPS express, men kom frem en dag etter at jeg hadde dratt på grunn av for send utsending fra Bose. Jeg har selvfølgelig sporing og ser når jeg har kommet til Norge at pakken er utlevert i huset jeg bodde, enda jeg visste at ingen var der. Dette er tydeligvis helt normal praksis, og jeg aner ikke om det betyr noe hva summen på varen er.

 

Jeg kontaktet Bose og lurte på hva som ville skje dersom pakken min ble stjålet mens den lå på trappa, da jeg ikke hadde godkjent dette. Fikk svar om at da måtte jeg ta kontakt så de fikk sendt en ny vare. Heldigvis ble ikke dette tilfellet da huseier fant pakken i postkassa, på trappa eller et annet sted en måned senere.

 

Ingen direkte erfaring med UPS, men en liten historie ang fraktselskaper som legger fra seg pakker uten signatur :)

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...