Gå til innhold

Miljøavgift på drivstoff i Trondheim


Wazu

Anbefalte innlegg

Leste akkurat denne artikkelen på ba.no:

Miljøavgift på drivstoff i Trondheim

 

Kan ikke akkurat si jeg gleder meg. Ikke at jeg kjører så mye bil at det vil utgjøre den største kostnaden, men som bilist er jeg passelig lei av å bli melket for penger.

Blir dette en realitet kommer jeg sterkt til å vurdere å kjøre til "fjerntliggende kommuner" for å fylle drivstoff.

 

Hva synest resten av forumet om saken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
LOKAL AVGIFT: Aps miljøavgift vil bety at alle som fyller bensin eller diesel i Trondheim skal betale en ekstra lokal avgift på 60 øre per liter. Om nærliggende kommuner blir med på ordningen, vil Ap at avgiften blir på 95 øre per liter.

 

For min del hadde det kanskje blitt en 500kr i året (bor ikke i Trondheim). Noe som ikke er så ille i seg selv. Men er det ikke sånn at 70% av prisen allerede er i avgifter til staten ? Det går vel hardest utover de som bruker mye drivstoff, noe som jeg synes er rettferdig.

Lenke til kommentar
Å herre. Om jeg velger å bruke beina ett par ganger i måneden i stedet for bilen har jeg allerede spart inn merkostnaden. Intet offer å snakke om for min del.

Problemet blir jo at den avgiften rammer deg flere ganger.. Alle må jo ha de pengene inn en plass.. Bestiller du noen til og gjøre noe for deg feks rørlegger,snekker,pizza budet,postmannen m pc delene,eletrikker,brøyting,... alle de som bruker bil etc kommer til og øke prisen sin.. og du som må betale for alle de.

Lenke til kommentar

Jeg gleder meg til dette miljøhysteriet dabber av...

 

*edit: jeg er forøvrig veldig spent på hvor saftig denne planen feiler (det er jo tross alt politikere det er snakk om her). Om noen år sitter vel trønderne med postkassa fullt av skjegg, mange nye bomstasjoner, alt for få parkeringsplasser, dårlig kollektivtilbud, dårlige veier, overpriset bensin og større trafikkork i midtbyen enn noen gang...

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar
Om noen år sitter vel trønderne med postkassa fullt av skjegg, mange nye bomstasjoner, alt for få parkeringsplasser, dårlig kollektivtilbud, dårlige veier, overpriset bensin og større trafikkork i midtbyen enn noen gang...

 

Høres ut som Bergen i dag det der, bortsett fra den overprisede bensinen :D

Lenke til kommentar
Har nå hatt denne avgiften i Tromsø i noen år, og det fungere egentlig greit. Men ser at det kommer i tillegg til bomstasjoner i Tr.heim, og da synes jeg det begynner å bli drøyt.

Selve avgiften fungerer greit ja... Men har dere ren luft, supert kollektivtilbud, og mange grønne lunger i bysentrum?

 

I de siste dagene har det stått mye om dette forslaget i adresseavisa. Mye som ikke har kommet ut i nettutgaven også. Husker ikke hvilken dag det var, men de hadde en faktakolonne som i korte trekk forklarte hva forslaget gikk ut på. Der sto det at diesel og bensin skulle bli avgiftsbelagt, at biler som gikk på alternativt drivstoff skulle slippe bomavgift, kjøre i kollektivfelt og parkere gratis.

 

Jeg har enda ikke sett et kløyva ord om E85, så det er nok sånn mumbojumbo alternativt brennstoff. Hvis det stemmer så skal volvoen bli alkoholiker. Det hadde vært gøy, betale mindre pr kjørte kilometer, gratis bompasseringer, gratis parkering og null kø

Lenke til kommentar
Jeg har enda ikke sett et kløyva ord om E85, så det er nok sånn mumbojumbo alternativt brennstoff. Hvis det stemmer så skal volvoen bli alkoholiker. Det hadde vært gøy, betale mindre pr kjørte kilometer, gratis bompasseringer, gratis parkering og null kø

 

Hehe. Vel, hvis E85-biler blir fritatt for bompenger så vil det jo være sensasjonelt, i og med at bare små nisjebiler (el-biler) og, utrolig nok, ikke-eksisterende biler (hydrogenbiler) strategisk nok er fritatt i bomringer ellers i landet...

 

Men du vet vel at bilen din må være registrert for bruk med E85 for å få noen som helst slike fordeler, og at det ikke bare er å bygge om sin gamle Volvo? Etter hva jeg har forstått skal det komme et eller annet EU-direktiv i løpet av året som skal gjøre det mulig å få godkjent ombygging av vanlige bensinbiler til E85, slik at du kan få dette inn i vognkortet og dermed teoretisk kunne slippe disse fordømte bompengene. Foreløpig vil eneste alternativ være å kjøpe en ny bil...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...