Gå til innhold

Fra ADSL 2+ til fiber,hva trenger jeg++


Anbefalte innlegg

Heisann!

Til mandag går jeg fra min trauste ADSL2+ linje til fiber fra LOS Bynett. Har i dag en kombinert trådløs router og modem fra 3Com som har gjort jobben sin svært bra. Kan jeg bare forsette med denne eller burde jeg innvistere i noe annet/bedre egnet. Et annen ting jeg lurer på er hvordan fungerer hussentralen/modemet til fiberen,er det enkelt og portforwarde etc eller er det bare et rent "modem"?

Åpen for forslag,løsninger.

 

På forhånd takk,

DaiV

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter hva jeg har forstått bruker LOS sin fiberteknologi grensesnittet "Altiboks"

 

Den virker som et annet adsl modem.

legg en Cat5e kabel fra Internett utgangen på Hussentralen og til din PC, og du vil være på nett.

Eller som i ditt tilfelle. Plugg den trådløse Ruteren til Internett utgangen på Hjemme Sentralen.

 

Legg en Cat5e (datakabel) kabel fra TV Utgangen på Hussentralen til TV Tuneren du får med Hussentralen. Og du vil få TV om du har bestillt det.

 

 

 

Hjemmesentralen inneholder ikke ruter og annet dill.

Den omformer kun digitale signaler til lys signaler og omvendt. Alt etter som om du sender eller mottar data.

 

Skulle ikke by på problemer.

 

Eneste komplikasjons faktoren er om de greier å koble opp alt riktig første gang.

Er ikke vanskelig, men det blir ofte rot like vel :)

Lenke til kommentar

LOS ser ut til og bruke PPPoE så du må ha en router som støtter dette, alle vanlige hjemmerutere gjør det. Dog bør du kjøpe en litt kraftig router da fiber gjerne vil ha høyere hastigheter enn andre løsninger.

Du kan ikke bruke rutermodemet du har i dag.

LOS bruker ikke Altibox da Altibox er Lyse sin løsning på FTTH og er en konkurrent til LOS.

Lenke til kommentar

Ser ut som jeg kan kutte ut modem-delen i routeren min og kjøre den i PPPoE. Men er boksen/modemet fra LOS i bridge modus eller?

Er det noen som har fiber fra LOS og kan anbefale en router til 24/7 bruk? Må være trådløs og stabil pga av ip telefoni,2 pcer og Xbox Live :-)

Endret av Daiv
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Søsteren min har valget mellom LOS og Agder Breiband (altiboks).

 

Hvilket hadde du valgt?

 

Tror jeg hadde valgt Agder Breiband....

 

LOS: oppkopling ordinær pris: 8900.- (3900.- i kampanjeområdet og med 12 mnd binding)

Agder breiband/altibox: 4000.- (med egeninnsats hvis ikke rør) 8000 (alt ferdig utført). 1900.- hvis leilighet.

 

LOS: Internett 20/20: 699.-

Agderbreiband/Altibox: Internett 30/30: 699.-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...