Gå til innhold

Har kjøpt nye pc deler, men strømkontakten passer ikke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det betyr at du har en 20 pin psu og et 24 pin hovedkort.

Sett kontakten du har på pin 1 , altså øverst og la de 4 siste pinnene stå ledig.

 

Sikker på at det ikke er en 4 pin kontakt som kan festes på 20 pin i et spor?

Om ikke er det best å kjøpe en ny psu snart.

 

De 4 ekstra er +5v +5v +5v jord

Endret av War
Lenke til kommentar

delene jeg har i maskinen er

AMD Phenom 9600 2.3 GHz Boxed,

Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MBx2,

Asus M2N-XE, nForce 430+GF6100, DDR2,

 

chieftech strømforsyning på 340w lurer på om det er nok til dette? har ingen skjærmkort ennå, trodde det var et integrert på hk siden det står gf6100, men det var det ikke.

Lenke til kommentar
det er en kontakt med 2x2 altså 4 pinner som står atx 12v på. den har jeg på psu.

Og den passer jo rett inn i en 4-pins kontakt på hovedkortet.

 

å det er en eatx som det står med 24 pinner, den har jeg ikke har bare 20 pinner fra psu.

20-pins fra PSU kan brukes.

 

PSU kan antagelig brukes, men det kommer an på om du velger et dyrt skjermkort (som trekker mye strøm) eller ikke.

'340 W' er ikke nok til å bedømme en PSU, man må også vite hvor mange Ampere det kan belastes på 12V.

Lenke til kommentar

Å kjøpe oppsett basert på Phenom 9600 er langt fra tåpelig. Gir noe dårligere pris/ytelse forhold enn Q6600 (ca 8 - 10 %), noe man nesten bare vil registrere i benchmark. Og det er nok dårligere spillplattform.

 

Men jeg er tvilende til trådstarters hovedkort. Etter opplysningene på Asus sine sider ser det ikke ut som dette støtter Phenom i det hele, selv ikke med BIOS oppgradering. Og det selv om det er angitt som et AM2+ hovedkort. Det erogså et kort med bare 2 stk RAM-slotter.

 

Ellers så burde kortet ha integrert GPU med det brikesettet, men jeg ser av spesifikasjonene at det har det ikke.

 

Så er det noe trådstarter burde ta på bytterett, er det hovedkort. Bytt det med et Asus M3A hovedkort basert på 770 brikkesettet til AMD. Du trenger i tillegg et skjermkort. Både ATI HD 3450 (fra 350,- kr) og ATI HD 3650 (fra kr 600,-) kommer inn i løpet av 4 - 7 dager. Dette skulle være ok budsjettkort, og det virker som du er på budsjett her.

 

Og da kommer vi inn på min siste kommentar, å kjøpe en Phenom 9600 som uten tvil er "øvre mellomklasse" som CPU, og da gå for "desidert low-end" når det gjelder hovedkort og grafikkløsning er etter min mening ikke det lureste. Man får da en løsning som har klare begrensinger. Hadde vært mye lurere å gå for et OK hovedkort basert på AMD 790X brikkesett, et skjermkort for ca 1200 kr og kjøpt en X2 til under 1 000 kr, dersom man virkelig ønsker en AMD plattform. Så kunne man oppgradert til ny AMD cpu når disse får mer skikk på ytelsen, eller kommer med 45 nm.

Lenke til kommentar

takk for svar:) ja har vel egentli lite peiling på dette, men siden alt er bestillt å mottat får det bare være, er en erfaring rikere værtfall, skal forhøre meg før det blir investert i noe nytt:)

 

men kortet støtter prossesoren, det funker værtfall:) og ble veldig skuffet da jeg fant ut at det ikke var integrert skjærmkort på hk. ifølge asus å komplett sine sider er det ikke det heller, men siden det stod gf6100 å vga i teksten til hk på komplett trodde jeg det.

Å på asus sine sider står det på kortet,

NVIDIA GeForce ™6100/nForce ™430

The NVIDIA® GeForce™ 6100 GPU Northbridge supports Microsoft® DirectX 9.0 Shader Model 3.0,NVIDIA® PureVideo Technology with unprecedented integrated video quality,and PCI Express interface. The NVIDIA®

 

hva vil jeg kunne merke på å oppgradere hk til et dyrere, har egentli ikke bruk for mer en 2 ram slotter, å kortet har alt jeg trenger egentli.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du klarer deg sikkert fint med din gamle på 340W (dersom hovedkort takler 20-pin pluggen).

 

Jeg kjører Core2Duo + Radeon 3850 på en billig 350W PSU, og det går helt fint. Radeon-kortet drar en del strøm, så hvis du kjøper et billig kort så bør det fungere.

 

Test du, før du evt. investerer i ny PSU.

 

- kjbu

Lenke til kommentar

hovedkortet takler 20-pin pluggen fint, har stått på i flere uker nå å funker helt fint. Men jeg hadde planer om å kjøpe et 3870 kort, det billigste jeg kunne finne, og det stod minimum 450w psu. Og i tilleg har ikke min psu pci-ex strømkontakt som jeg nok må ha på et pci-ex kort

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...