Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg skal lage en webside for en møbelbutikk. Jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre i forhold til CMS. Skal jeg gå for Wordpress som jeg faktisk begynner å bli ganske stødig i, eller hoppe ut i eventyret rundt ExpressionEngine, Textpattern(kom gjerne med forslag).

 

Ta en kort runde med kunde for å få på plass en kravspesifikasjon som også ivaretar krav til funksjonalitet noen år framover. Funksjonalitet som nyhetsbrev, skjemaer etc. Da ser du fort hvilket system som vil ivareta kunden best på sikt. Og WP er i mange sammenhenger et godt nok system i massevis, og som uten tvil vil tjene kunden over lang tid.

 

Textpattern ville jeg vel ikke vurdert. Mer aktuelle er Silverstripe, ExpressionEngine, MODx, TYPO3, Drupal og en del til. Jeg nevner ikke Joomla, da den har en del fundamentale svakheter etter min mening. Jeg skal ikke rangere de forannevnte, selv om jeg personlig mener TYPO3 er i en egen klasse, men til kostnaden av en relativt bratt læringskurve.

 

Du kan også gjøre en sammenligning på CMS Matrix. Der kan også en hva de ulike systemene virkelig har av funksjonalitet, men alt står ikke her.

 

Du må også vurdere hva som vil tjene deg best på sikt, kostnadene med å lære et nytt system skal også gi avkastning.

 

PS! Svært så salgsorientert Sebba er. Ja, det spiller ingen rolle for meg, anbefaler aldri bruk av "inhouse" løsninger uansett.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt skepsisen til 'inhouse' systemer og hosting, egentlig. Smak og behag.

 

Skepsisen bunner i et økonomisk prinsipp/modell som heter innelåsing. Pr dato viser all forskning at innelåsing er negativt for kunden over tid, noe avhengig av kostnaden med eventuelt å komme seg ut av innelåsningen. "Inhouse" system kombinert med hosting er total innelåsing etter min mening.

 

Innelåsing gir jevnt over leverandør/selger større del av kaka på bekostning av kunde, noe som er en hovedgrunn for at mange velger denne "salgsmodellen".

 

Edit: Det er ikke uten grunn at Apple og MS er to av de som bruker "innelåsing" mest bevist i sin forretningsstrategi.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Vil du med hånden si at "inhouse" løsninger nødvendigvis gir bedre nettsider enn løsninger der du faktisk kan velge leverandør. Dette betyr nødvendigvis ikke åpen kildekode, det finnes mange proprietære løsninger der det er godt utvalg av firma som implementerer (både flinke og dårlige).

 

Egen erfaring er at det meste av virkelig dårlige nettsider i Norge er levert på basis av "inhouse" løsninger (inklusive hosting), hvor kostnadene med eventuelt å fikse opp eller skifte leverandør er alt for store. "Inhouse" løsninger er således ingen garanti for kvalitet etter min mening.

 

At mange kunder trenger en stram hånd for å få gode nettsider er klart, men det spørsmålet er mer relatert til god prosjektgjennomføring og kompetanse enn systemet i seg selv. Da bør man kanskje heller angripe det store antallet av "halvseriøse" aktører.

 

Og for meg er friheten til å kunne skifte leverandør på support/hosting/videreutvikling faktisk vesentlig. Når kostnadene for å skifte dette er svært små, medfører det også at man virkelig må jobbe for å beholde kunden, noe kunden klart tjener på.

Lenke til kommentar

Nei, det kommer som sagt an på. Men du skjærer alltid alle slike løsninger over én kam. Fram til nå, da – nå tas det litt forbehold. :)

 

I 'sunne' bedrifter med egne produkter, tror jeg ikke det er mye som står i veien for å lage knallgode løsninger. Der har man gjerne en produktavdeling som hører på de som daglig bruker systemet (utviklere i bedriften) og en kan også gjennomføre en kundeundersøkelse på en annen måte. Alt er med på å forbedre dette lukkede produktet.

 

Jeg bruker selvfølgelig Keyteq som eksempel. Vi som utvikler selve sidene har selvfølgelig direkte linje inn til produktavdelingen, og stor påvirkningskraft. De vi påvirker er de som har laget hele systemet, og således vil disse ofte ha dypere kunnskaper om produktet enn en som jobber med et åpent produkt, eller et produkt kjøpt annetsteds fra. Samtidig går det greit å lære opp nye krefter til å utvikle systemet videre.

 

 

Alt i alt ser jeg virkelig ikke den store forskjellen. En må uansett stille noen krav når en velger leverandør og løsning, og jeg ser ikke at parameterne er noe forskjellige. Dårlige leverandører finnes det på begge 'sider'. Men én ting er sikkert, og det er at de fleste firmaer tjener på å sette bort jobben til et firma som spesialiserer seg på området.

Lenke til kommentar

Grunnen til at vi ser dette på tildels svært ulik måte, er nok primært helt ulik bakgrunn. Min erfaring er til 70 - 80 % på kunden si side, enten som kunde eller rådgiver i kjøpsprosesser (for mye mer enn nettløsninger på IT-fronten). Og det er i svært få tilfeller jeg har opplevd at kunden ikke "straffes" når man har valgt typiske "inhouse" løsninger. Mulig at dette kan ha en del med hvilke segment jeg har arbeidet i, og at jeg har en tung del av utdanningen/kompetansen min på å vurdere slike forhold. Dette gjør også at jeg misliker "innelåsing" som forretningsmodell.

 

Klart at prisforskjellen i systemets levetid kan være såpass stort at man allikevel ser at det er hensiktsmessig å velge "inhouse" løsninger, at det ikke finnes reelle alternativer knyttet til den funksjonalitet man ønsker og de budsjetter man har.

 

Ellers er min erfaring også at kontakt mellom implementører og utviklere kan være svært god også i systemer med "mange" forhandlere, og også svært god i åpne systemer.

 

Jeg stiller alltid en del nøkkelspørsmål i en "kjøpsprosess", når jeg fungerer som rådgiver på det området. Og det er blant følgende spørsmål.

* Dersom leverandør ikke prioriterer å utvikle funksjonalitet som du trenger, finnes det alternativ.

* Dersom leverandør mister nøkkelkompetanse, finnes det alternativer.

* Dersom leverandør får økonomiske problemer, finnes det alternativer.

* Dersom leverandør overpriser spesialutvikling, finnes det alternativer.

* Dersom leverandør endrer satsningsområder, hva er byttekostnaden.

* osv.

 

Og så vurderer vi sannsynligheten og kostnaden for ulike utfall.

 

Mye av dette er ikke nødvendigvis så relevant for et nettsted med livskostnad på 50 - 70 000, men det har betydning. Og jeg har faktisk i løpet av de siste 6 - 7 årene opplevd litt for mange leverandører som er svært mye større enn Keytec både få økonomiske problemer, endre satsningsområde samt miste nøkkelkompetanse, så det kan skje. I tre tilfeller som jeg har jobbet med har dette pådratt kundene en merkostnad på over 250 000 kr. Det verste tilfellet, kostet faktisk 1,5 mill kr.

 

Så du ser jeg bruker en del kriterier i tillegg til krav til selve løsningen. Men jeg er enig i at jeg generaliserte i første post om temaet, noe jeg gjør fordi innelåsning (generelt sett) koster næringsliv/offentlige Norge alt for mye.

Lenke til kommentar

Display: block; og margin: 0 auto; på tabellen som bildet av en eller annen grunn er inni.

 

Bolson: Jeg var inne på det i stad — jeg syns alle spørsmålene dine gjelder så vel selskaper med egne produkter som de som spesialiserer seg på å levere løsninger med andres produkter. Det finnes alltid alternativer.

 

Jeg vet ikke hvor stor fordelen er når man må bytte leverandør pga. et av punktene over. Det vil fortsatt påløpe en del kostnader i form av flytting, føling i blinde i andres kode i lange tider etterpå etc. Ofte føler jeg at det er raskere å kode noe på nytt enn å benytte andres kode og halvveis få den til å passe inn, og jeg lurer på om ikke det går litt igjen også her, uten å være sikker.

Lenke til kommentar
Skal ikke ødelegge den fine diskusjonen deres.

Men kan dere rusle en tur innom siden min og se hvordan jeg skal få bildet også sentrert?

Mosserussen.net

 

Har fått det sentrert i Internet Explorer.

Men fikk ikke til "margin: 0px auto;" fordi da må jeg ha en fast bredde, og jeg har bredden min til 100%

Hva skal jeg gjøre?

 

Lag 3 celler i tabellen, legg bildet i den miderste cellen og så aligner du alt inne i den miderste cellen til center.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...