Gå til innhold

Kyndige triks i samfundet


Anbefalte innlegg

Hva med tannkrem reklame. Der smører de på tannkrem på hele børsten slik at man blir 'påvirket' å bruker mer = kjøpe mer tannkrem.

Eller Extra tyggegummi som skal være anbefalt av tannleger slik at det skal gi folk tillit at produktet faktisk er bra - stemmer det?

Endret av Pels
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Sukkerfri tyggegummi øker spyttproduksjonen som er en del av munnhygienen. Spytt nøytraliserer syrer og inneholder mineraler som reparerer emaljen litt.

 

Men det er ikke sånn som på reklamer at det kommer et skjold rundt tanna også blir blåe steiner "reflektert" (bedre ord?) bort.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Oral_hygiene#Food_and_drink

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Hva med tannkrem reklame. Der smører de på tannkrem på hele børsten slik at man blir 'påvirket' å bruker mer = kjøpe mer tannkrem.

Eller Extra tyggegummi som skal være anbefalt av tannleger slik at det skal gi folk tillit at produktet faktisk er bra - stemmer det?

 

Når du nevner extra bruker jo de også det trikset med å bruke mer. I reklamen tar personen to tyggiser isteden for en.

 

*mine innlegg*

Lenke til kommentar

Kjenner dere til begrepet confusopoly? Det ble lansert av Scott Adams (han som tegner Dilbert) og er en avart av ogliopol. Du ser det særlig i modne markeder hvor alle selger mer eller mindre likeverdige produkter og utviklingen ofte har stoppet opp. Siden ingen lenger kan konkurrere på unike egenskaper eller pris må man *konstruere* unike egenskaper, eller i det minste gi inntrykk av at produktet har unike egenskaper. Eksempler på produkter man ser det på er bank, forsikring, strøm og telefoni.

 

Tanken bak er at ved å gjøre enkle produkter kompliserte gjør man det vanskelig for kunden å velge, alle som deltar er da garantert en bit av kaka uten den helt store innsatsen.

Lenke til kommentar

Blir vel slik med ein reklame på radioen i sommar. Det var ein dell reklame, der dei ramsa opp spesifikasjonane på ein ganske avansert metode. Dette skulle liksom vere THE bærbar pc. For oss som visste kva dei forskjellige spesifikasjonane betydde var det snakk om ein heilt vanleg bærbar pc, men for folk utan peiling ville det virke som gull og grøne skogar!

Lenke til kommentar
Blir vel slik med ein reklame på radioen i sommar. Det var ein dell reklame, der dei ramsa opp spesifikasjonane på ein ganske avansert metode. Dette skulle liksom vere THE bærbar pc. For oss som visste kva dei forskjellige spesifikasjonane betydde var det snakk om ein heilt vanleg bærbar pc, men for folk utan peiling ville det virke som gull og grøne skogar!

Som man ser i diverse kataloger.

Nå med Radeon 9800XT! Løp og kjøp! Unikt kort for de tyngre applikasjoner på en PC til 3.000.

Burde ringe en bjelle et sted :roll:

(Ja, jeg tenkte på El-kjøp).

Lenke til kommentar

Det blir vel ikke helt det samme, innen dataverdenen er det jo faktisk fortsatt en rivende utvikling.

 

Strøm derimot..."Jeg skal ha no 230 volt vekselspenning, 50Hz, sinus-formede bølger"...Hvor mye klarer du å variere den der? Allikevel er det ørten selskaper som selger strøm...

Lenke til kommentar
Blir vel slik med ein reklame på radioen i sommar. Det var ein dell reklame, der dei ramsa opp spesifikasjonane på ein ganske avansert metode. Dette skulle liksom vere THE bærbar pc. For oss som visste kva dei forskjellige spesifikasjonane betydde var det snakk om ein heilt vanleg bærbar pc, men for folk utan peiling ville det virke som gull og grøne skogar!

Som man ser i diverse kataloger.

Nå med Radeon 9800XT! Løp og kjøp! Unikt kort for de tyngre applikasjoner på en PC til 3.000.

Burde ringe en bjelle et sted :roll:

(Ja, jeg tenkte på El-kjøp).

 

En slager hos Elkjøp og andre tilsvarende butikk-kjeder er å lokke med "512MB SKJERMKORT!!!!", og så er det snakk om et billigkort som er helt ubrukelig, utenom at det har alt for mye RAM da.

Lenke til kommentar

Blir litt lei meg når folk sier at man blir "lurt"når man i matvare foretninger plaserer ting på et "lurt" sted. Ta foreksempel chips og øl eksemplet, de fleste skal jo ha de tinga sammen uansett. Er det da ikke fint at det blir plassert sammen, så du faktisk slipper å traske rundt i resten av butikken for å få tak i den andre tingen. En anen ting som de har funnet ut er at det er lurt å plassere frukt å grønt nær inngangen rett og slett fordi folk flest har lyst til å kjøpe mere sundt. Men når det er plassert bakerst i butikken så gidder man liksom ikke kjøpe det.

 

Skal innrøme at jeg jobber i butikk, men er ikke skjef eller noe form for leder. synes bare det er galt å si at man blir lurt til noe. Et sted må det jo stå. Hvorfor ikke der det er enklest for deg å få tak i?

Lenke til kommentar

Eg er sjuk idag, så endte med å sjå på noko frokostquiz på tv. Det var nokre personar som spelte Jepoardy, og i tillegg var det ein sjåarkonkurranse. Den gjekk ut på å kome fram til riktig ord (ein stat i USA), og mange av bokstavane var allerede gitt. Så gjentar programlederen heile tida: "Til og med EG klarer løysingsordet! Men det hjelp jo lite når ingen ringer inn!". Dvs. programledaren lokkar med at ingen ringer inn, når alle veit at 1000vis av småbarnsmødrer sit og ringjer utan stopp.

Lenke til kommentar
Skal innrøme at jeg jobber i butikk, men er ikke skjef eller noe form for leder. synes bare det er galt å si at man blir lurt til noe. Et sted må det jo stå. Hvorfor ikke der det er enklest for deg å få tak i?

Når man plasserer hverdagsvarer som melk og brød lengst inne i butikken for at kundene skal gå forbi alle varene så er det for å drive kjøpspåvirkning.

Om det bare var at det måtte stå et sted så hvorfor ikke nærmest inngangen slik at kundene slapp å traske så mye?

Og hvorfor er goderi plassert så lavt nede, slik at ungene lett får øye på det når det er voksne som betaler?

Lenke til kommentar

Har sett at det er mange elektro butikker som bruker slike triks, bl.a. Elkjøp. De sender ut tilbudsavis med masse forskjellige varer som tilsynelatende er satt ned med mange kroner, mens mange ganger har jeg sett at tilbudsprisen ofte kan være høyere enn den vanlige prisen. Ganske enkle triks som får folk til å kjøpe ting de tror er billigere enn normalt, og kjedene tjener mer penger.

Lenke til kommentar
Har sett at det er mange elektro butikker som bruker slike triks, bl.a. Elkjøp. De sender ut tilbudsavis med masse forskjellige varer som tilsynelatende er satt ned med mange kroner, mens mange ganger har jeg sett at tilbudsprisen ofte kan være høyere enn den vanlige prisen. Ganske enkle triks som får folk til å kjøpe ting de tror er billigere enn normalt, og kjedene tjener mer penger.

 

Det har det blitt stoppet, da det nå ikke er lovt å forlede forbrukere til å tro at noe er på tilbud uten å være det.

Ble innført da el-kjedene kalte varer for tilbudsvarer uten å ha hatt de inne før. altså ikke noe tilbud på en før-pris som ikke eksisterte.

Lenke til kommentar

Norsk tipping, økte rekkeprisen i lotto fra 3 til 4 kr og sa de skulle øke premiene. Men regner med at de tjener noen hundretalls millioner på det hver uke.

 

 

 

en annen sak. Skrive masse avanserte utrykk på infomasjonen om f. eks en mobiltelefon for at den "vanlige" kunde trur det er kjempe bra og blir imponert med at det egentlig ikke har så mye å si. Eks: Jeg skulle kjøpe meg ny tlf, og spurte dama bak disken hvilke muligheter jeg hadde for kommunikasjon til PC. Svaret var USB, blåtann, IR og... XHTML :roll:

Endret av Joney
Lenke til kommentar
Norsk tipping, økte rekkeprisen i lotto fra 3 til 4 kr og sa de skulle øke premiene. Men regner med at de tjener noen hundretalls millioner på det hver uke.

 

 

 

en annen sak. Skrive masse avanserte utrykk på infomasjonen om f. eks en mobiltelefon for at den "vanlige" kunde trur det er kjempe bra og blir imponert med at det egentlig ikke har så mye å si. Eks: Jeg skulle kjøpe meg ny tlf, og spurte dama bak disken hvilke muligheter jeg hadde for kommunikasjon til PC. Svaret var USB, blåtann, IR og... XHTML :roll:

 

XHTML, den var f. meg ny! Hahaha....

Lenke til kommentar

Høyres jo UMÅTELIG kult ut då! Tenk bestefar Per Asle, på 79 skal ut og ha seg mobb for først gong. Han blir servert godord som: Bluetooth, WiFi, triband, WAP!!!!, XHTML osv. Sjølvsagt går han for den dyraste, og hovedtyngda for at guten valde akkurat den mobilen var nettopp dette spanande ordet XHTML.

 

Seinare same dag sit han og kompisane: Jarle og Håkon, nede på bryggja og røyker karsk og drikk tobakk. Der diskuterar dei om kven som er mest oppdaterte på den teknologiske fronten, og dei alle konkluderer med at dette må vere akkurat Per Asle, grunna hans mobil, og denne vanvittig kule funksjonen ved navn XHTML (sjølv om ingen av dei ANAR kva han er godt for).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...