Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Noen som jobber med VAG til vanlig her?


Ditech

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sorry! Glemte å spørre jeg visst!

 

Ok.. første..

 

Må man ha firehjulskontroll om man skifter kun dempere og fjører bak?

 

Spørsmålet er altså, koster det noe mer å skifte dempere og fjører foran i en operasjon, også seinere ta dempere og fjører bak? Lønner det seg å ta alt på en gang?`

 

Noen som har peiling på en ulyd? Når jeg lar bilen gå på 1200omr på tomgang har jeg en ulyd fra motorrommet. Gangen blir hard og knatrete. Er borte på tomgang og ellers høyere turtall.

Er en PD motor.

Lenke til kommentar
Må man ha firehjulskontroll om man skifter kun dempere og fjører bak?

Ved slike spørsmål er det ganske vesentlig å opplyse hvilken bil/modell det er snakk om. Noen biler har bakstilling med justeringsmuligheter, andre har ikke. Noen biler igjen trenger justering ved skfite av støtdempere/fjører, andre trenger ikke, selv om bakstillinga har justeringsmuligheter.

Lenke til kommentar

A2!

 

Hvordan tolker dere denne? :

 

It is not recommended to let the TDI engine idle for extended periods of time. Aside from wasting fuel, causing unnecessary emissions, and not accomplishing anything (the engine won't warm up at idle anyway), the turbocharger depends on having a certain minimum level of boost pressure to maintain the condition of the seals. Extended periods of idling may cause a certain amount of oil consumption, and the oil consumption may clog the catalytic converter. Some owners who have let their engine idle for a long time report the engine running poorly for some time afterward. And no, you don't need to worry about what's going to happen if you get stuck in a traffic jam now and again, it's not THAT serious. Just don't start the engine 20 minutes before you want to leave in the morning every day, in the false hope of having a warm interior... (found on http://www.tdiclub.com)

Lenke til kommentar
A2!

 

Hvordan tolker dere denne? :

 

"Drit i å starte bilen 20min før du skal kjøre, den gidder ikke bli varm uten ladetrykk"

 

 

Det er selvfølgelig bare pisspreik, den VIL bli varm før eller siden, også på tomgang. Dog er det unødvendig og miljøfientlig. Det stemmer forsåvidt også det som står om at turboen lekker olje innvendig uten ladetrykk, men det utgjør forsvinnende lite.

Lenke til kommentar
A2!

 

Hvordan tolker dere denne? :

 

Ikke kjøp A2 hvis du skal bruke den som drosje og holde varmen i kupeene mens du venter på kunder. Da får du et oljeslukende beist som går dårlig første delen av alle turene.

 

Utover det ville jeg ha startet bilen når jeg begynnte å skrape snø av rutene en kald vintermorgen. Da får motoren tid til å smøre seg skikkelig før du begynner å pressen den hardt i et forsøk på å rekke jobben selv om du brukte 10 min for mye på å få i deg morgenkaffen.

Lenke til kommentar

Jepp.. Slik jeg tenker og. La den stå mens man skraper. Lar den også stå på tomgang når jeg f.eks fyller fuel. 1 min. Grensen min er egentlig ett minutt. Skal jeg stå lenger, så skrur jeg av. Om ikke motoren er kald. Prøver alltid å kjøre den varm. Har man først startet når det er kaldt er det like greit å få litt varme i den før man stopper. Færrest mulig kaldstarter.

Lenke til kommentar
Jepp.. Slik jeg tenker og. La den stå mens man skraper. Lar den også stå på tomgang når jeg f.eks fyller fuel. 1 min. Grensen min er egentlig ett minutt. Skal jeg stå lenger, så skrur jeg av. Om ikke motoren er kald. Prøver alltid å kjøre den varm. Har man først startet når det er kaldt er det like greit å få litt varme i den før man stopper. Færrest mulig kaldstarter.

 

 

fyller du diesel mens bilen står å går?

Lenke til kommentar
Jepp.. Slik jeg tenker og. La den stå mens man skraper. Lar den også stå på tomgang når jeg f.eks fyller fuel. 1 min. Grensen min er egentlig ett minutt. Skal jeg stå lenger, så skrur jeg av. Om ikke motoren er kald. Prøver alltid å kjøre den varm. Har man først startet når det er kaldt er det like greit å få litt varme i den før man stopper. Færrest mulig kaldstarter.

 

 

fyller du diesel mens bilen står å går?

 

Står det ikke et oppslag på/ved pumpene? Noe med at motor skal stanses, lys skal slukkes etc før det fylles drivstoff?

Lenke til kommentar
Jepp.. Slik jeg tenker og. La den stå mens man skraper. Lar den også stå på tomgang når jeg f.eks fyller fuel. 1 min. Grensen min er egentlig ett minutt. Skal jeg stå lenger, så skrur jeg av. Om ikke motoren er kald. Prøver alltid å kjøre den varm. Har man først startet når det er kaldt er det like greit å få litt varme i den før man stopper. Færrest mulig kaldstarter.

 

 

fyller du diesel mens bilen står å går?

 

Står det ikke et oppslag på/ved pumpene? Noe med at motor skal stanses, lys skal slukkes etc før det fylles drivstoff?

 

Så lenge du fyller diesel så kan du stå å røyke og fylle samtidig. Faktiskt kan du stompe røyken i eventuelt dieselsøl :) Dette fordi dieselen må varmes til (øh ..) 63 (?) grader Celsius før den avgir nok damp til at den kan ta fyr. Bruk av skjærebrenner under dieselfylling er derfor strengt forbudt. Eldre typer dieselmotorer er jo i tillegg 100% mekaniske, altså ingen bruk for strøm i det hele tatt. Dynamoen er der kun for å drive luksusfunksjoner som selvstarter, lys samt sigarettenner så klart.

Lenke til kommentar
...luksusfunksjoner som selvstarter...

Du savner den mosjonen man fikk av å bruke startsveiva, skjønner jeg? :!:

 

Vel, de fleste eldre dieselmotorer i biler (med mindre det er snakk om en veldig gammel diesel med mekanisk stoppvaier du trekker ut,type traktor) har som oftest en magnetventil som kutter drivstofftilførselen når du slår av tenninga, men bortsett fra den ventilen har du jo helt rett i at det ikke er noe kritisk som bruker strøm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...