Gå til innhold

Hva burde jeg velge videre? BI eller NHH?


eARNIe

Anbefalte innlegg

i alle fall er NHHs myke fag etter min mening helt katastrofale, et supperåd av de sjeldne.

 

:ohmy:

 

Hvilke fag er det du sikter til? Hva er det som er galt med dem?

 

Vurderer selv å søke meg inn på NHH, så jeg prøver å finne ut mest mulig om studiet før jeg bestemmer meg.. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det finnes nok en hel del tråder om akkurat dette. Jeg er snart ferdig siviløkonom fra BI og kan svare på spørsmål du måtte ha.

 

Positivt med BI:

- Bra kvalitet på studier og fagmiljøer

- Karrieremessig fordel ved å være lokalisert i Oslo (svært mange rekrutteres via deltidsjobber mot slutten av studiet)

- Gode jobbmuligheter

- Herlige fasiliteter

 

Negativt med BI:

- Koster penger

- Både åpne og lukkede studier. Førstnevnte utgjør en omdømmerisiko.

- Oslo er DYRT

- Administrasjonen er ikke alltid like flink

 

Er det så dyrt på BI altså ?

Har ikke sjekka så mye selv ennå, men har forstått det slik at det er bare noen få studier man faktisk MÅ til oslo får å fullføre?

Lenke til kommentar
Det finnes nok en hel del tråder om akkurat dette. Jeg er snart ferdig siviløkonom fra BI og kan svare på spørsmål du måtte ha.

 

Positivt med BI:

- Bra kvalitet på studier og fagmiljøer

- Karrieremessig fordel ved å være lokalisert i Oslo (svært mange rekrutteres via deltidsjobber mot slutten av studiet)

- Gode jobbmuligheter

- Herlige fasiliteter

 

Negativt med BI:

- Koster penger

- Både åpne og lukkede studier. Førstnevnte utgjør en omdømmerisiko.

- Oslo er DYRT

- Administrasjonen er ikke alltid like flink

 

Er det så dyrt på BI altså ?

Har ikke sjekka så mye selv ennå, men har forstått det slik at det er bare noen få studier man faktisk MÅ til oslo får å fullføre?

 

40.000-50.000 i året er det vel. Man får kvalitet for de pengene, men det bør være klinkende klart for alle som vurderer BI at kostnaden er noe man må ta med i betraktningen. For å illustrere det, la oss si at jeg som siviløkonom fra BI starter i et konsulentselskap sammen med en siviløkonom fra NHH. Hva er forskjellen? Jo, at jeg har betalt for å komme like langt som han fra NHH.

 

Siviløkonomstudiet tilbys kun i Oslo.

Endret av Pjotrik
Lenke til kommentar

Vil vel kanskje si at man får mer gratis ved NHH, både at det muligens gir et bedre inntrykk overfor arbeidsgiver og at selve utdannelsen er gratis. På den måten er vel NHH mer surfing enn BI. Jeg tror nok alle de åpne studiene på BI ødelegger mye. Kanskje de burde lage et klarere skille mellom disse og f. eks siviløkonomstudiet, slik at man også skiller bedre mellom kandidatene fra de forskjellige utdanningene. Hvis en student sier han/henne har utdannelse fra BI så vil jeg tro at det i realiteten er stor forskjell hvis utsagnet kommer fra en sivøk eller en som har festet seg gjennom et åpent studie.

 

Hadde bare NHH ligget i Oslo, eller sivøk på BI vært gratis så hadde valget vært så mye lettere...

 

 

En sier jo nettverksbygging er viktig under studietiden, og angående dette - hvilken skole tror dere egner seg best?

 

NHH har tradisjonelt utdannet mange med lederstillinger i store selskaper osv, mens det på en annen side er flere studenter (og forelesere?) på BI. Det sies jo at man ansetter folk fra sin egen utdanningsinstitusjon, og jeg mener jeg ser en tendens til favorisering av egen skole i denne tråden også. Hvordan tror dere dette vil påvirke ansettelser i fremtiden? Jeg mener, BI utdanner jo langt flere personer, kan dette vise seg å være en fordel for BI-studenter? Eller er dette noe som heller i NHHs favør, ettersom de i større grad favoriserer studenter fra egen utdanningsinstitusjon (BIs studentmasse er noe mer mangfoldig)?

Endret av Xezutal
Lenke til kommentar
Vil vel kanskje si at man får mer gratis ved NHH, både at det muligens gir et bedre inntrykk overfor arbeidsgiver og at selve utdannelsen er gratis. På den måten er vel NHH mer surfing enn BI. Jeg tror nok alle de åpne studiene på BI ødelegger mye. Kanskje de burde lage et klarere skille mellom disse og f. eks siviløkonomstudiet, slik at man også skiller bedre mellom kandidatene fra de forskjellige utdanningene. Hvis en student sier han/henne har utdannelse fra BI så vil jeg tro at det i realiteten er stor forskjell hvis utsagnet kommer fra en sivøk eller en som har festet seg gjennom et åpent studie.

 

Næringslivet vet forskjellen, men blant de uvitende er det fordommer som også går ut over oss. Jeg vet om arbeidsgivere som foretrekker BI og jeg vet om arbeidsgivere som foretrekker NHH. Generelt er det likevel ingen forskjell i preferansene. Karakterer og kvalifikasjoner er det som teller, og da betyr det lite hvor man har gått. Likevel viser det seg at det er litt forskjell i hvilke bransjer siviløkonomer fra NHH og BI starter innen. Jeg har inntrykk av at revisjonsselskapene er veldig attraktive på NHH, mens meglerhusene er "BI-land". Jeg har jobbet i meglerhus, og der var 95% fra BI.

 

En sier jo nettverksbygging er viktig under studietiden, og angående dette - hvilken skole tror dere egner seg best?

 

Det kommer an på hva du mener med nettverksbygging. Dersom du mener blant dine medstudenter så tror jeg ikke det er noen forskjell. Et nettverk av fremtidens ledere er ikke dumt å ha. Dersom du utvider det til å omfatte næringslivet så er nok BI å foretrekke av rene geografiske grunner. Når hele klassen din jobber deltid i store og kjente selskaper åpner det noen dører.

 

NHH har tradisjonelt utdannet mange med lederstillinger i store selskaper osv, mens det på en annen side er flere studenter (og forelesere?) på BI. Det sies jo at man ansetter folk fra sin egen utdanningsinstitusjon, og jeg mener jeg ser en tendens til favorisering av egen skole i denne tråden også. Hvordan tror dere dette vil påvirke ansettelser i fremtiden? Jeg mener, BI utdanner jo langt flere personer, kan dette vise seg å være en fordel for BI-studenter? Eller er dette noe som heller i NHHs favør, ettersom de i større grad favoriserer studenter fra egen utdanningsinstitusjon (BIs studentmasse er noe mer mangfoldig)?

 

NHH utdanner nesten dobbelt så mange siviløkonomer som BI hvert år. Det er likevel som du sier utdannet langt flere fra BI hvis man tar med alle de øvrige studiene. Ingen skole har utdannet flere ledere enn BI, men om man kun fokuserer på toppledere er det siviløkonomers område. En viss favorisering er det, men til slutt er det kvalifikasjoner som betyr noe. De fleste starter i store selskaper med profesjonalisert rekruttering, og da er det sjeldent rom for at rekruttererne har egen ansettelsespolicy. Unntaket er når det rekrutteres direkte på skolen, eksempelvis når bedriftene henter studenter fra BI gjennom interne kanaler (sikkert tilsvarende på NHH).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det finnes nok en hel del tråder om akkurat dette. Jeg er snart ferdig siviløkonom fra BI og kan svare på spørsmål du måtte ha.

 

Positivt med BI:

- Bra kvalitet på studier og fagmiljøer

- Karrieremessig fordel ved å være lokalisert i Oslo (svært mange rekrutteres via deltidsjobber mot slutten av studiet)

- Gode jobbmuligheter

- Herlige fasiliteter

 

Negativt med BI:

- Koster penger

- Både åpne og lukkede studier. Førstnevnte utgjør en omdømmerisiko.

- Oslo er DYRT

- Administrasjonen er ikke alltid like flink

 

Er det så dyrt på BI altså ?

Har ikke sjekka så mye selv ennå, men har forstått det slik at det er bare noen få studier man faktisk MÅ til oslo får å fullføre?

 

40.000-50.000 i året er det vel. Man får kvalitet for de pengene, men det bør være klinkende klart for alle som vurderer BI at kostnaden er noe man må ta med i betraktningen. For å illustrere det, la oss si at jeg som siviløkonom fra BI starter i et konsulentselskap sammen med en siviløkonom fra NHH. Hva er forskjellen? Jo, at jeg har betalt for å komme like langt som han fra NHH.

 

Siviløkonomstudiet tilbys kun i Oslo.

 

Dette er ikke helt sant. For å komme inn på BI og silviløkonom måtte du ifjor ha et snitt på 4,7. Dette kan svært gjerne bety at du har 6 i matte, men suger i nyere/eldre historie, religion, gym, osv. Vil det si at du er mindre skikket til å bli siviløkonom? Han som går på BI har betalt ja, men det er på ingen måte sikkert at han har surfet gjennom på pappas penger. Allikevel skal det ikke glemmes at BI har et rykte for å være for pappa-gutter, og dette er også noe som skremmer meg litt.

Lenke til kommentar
Hei!

Snart ferdig med videregående skole og har fått mer og mer lyst på utdannelse som siviløkonom.

 

Noen som vet hvor det er best og studere dette i Norge?

Står vel mellom NHH i bergen og BI (hvor som helst egentlig).

Noen som har erfaringer og lignende som kan komme med råd?

 

 

Takker for svar!

 

Jeg er involvert i rekrutteringen til et større konsulentselskap. Vi ansetter kun nyutdannede med mastergrad og skiller ikke mellom NHH og BI. Det er alltid faktorer som relaterer seg til selve kandidaten som betyr noe for hvem som plukkes ut til intervju.

 

Jeg tror du ikke du kan ta "feil" ved å velge noen av skolene, men du bør nok for din egen del vurdere for eksempel pris og studentmiljø.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH
Dette er ikke helt sant. For å komme inn på BI og silviløkonom måtte du ifjor ha et snitt på 4,7. Dette kan svært gjerne bety at du har 6 i matte, men suger i nyere/eldre historie, religion, gym, osv. Vil det si at du er mindre skikket til å bli siviløkonom? Han som går på BI har betalt ja, men det er på ingen måte sikkert at han har surfet gjennom på pappas penger. Allikevel skal det ikke glemmes at BI har et rykte for å være for pappa-gutter, og dette er også noe som skremmer meg litt.

 

Hvor skikket du er vil vel avhenge av hvor bra du gjør det på studiene. Likevel tror jeg nok fordommene om at man har kjøpt seg en studieplass sitter ganske hardt i siden vi har et tilsvarende gratis tilbud som det er vanskeligere å komme inn på. Man ses vel kanskje ikke på som en pappa-gutt, men heller som rett og slett mindre flink enn sitt NHH-motstykke. Men slik tenker selvsagt ikke alle som ansetter ;)

Lenke til kommentar
Dette er ikke helt sant. For å komme inn på BI og silviløkonom måtte du ifjor ha et snitt på 4,7. Dette kan svært gjerne bety at du har 6 i matte, men suger i nyere/eldre historie, religion, gym, osv. Vil det si at du er mindre skikket til å bli siviløkonom? Han som går på BI har betalt ja, men det er på ingen måte sikkert at han har surfet gjennom på pappas penger. Allikevel skal det ikke glemmes at BI har et rykte for å være for pappa-gutter, og dette er også noe som skremmer meg litt.

 

Hvor skikket du er vil vel avhenge av hvor bra du gjør det på studiene. Likevel tror jeg nok fordommene om at man har kjøpt seg en studieplass sitter ganske hardt i siden vi har et tilsvarende gratis tilbud som det er vanskeligere å komme inn på. Man ses vel kanskje ikke på som en pappa-gutt, men heller som rett og slett mindre flink enn sitt NHH-motstykke. Men slik tenker selvsagt ikke alle som ansetter ;)

 

 

Nei, og det bør de heller ikke gjøre. Mener du at en som fikk 6 i nyere historie, eldre historie, geografi, tysk osv. er mer skikket en en som fikk 4 i disse fagene, da begge fikk 6 i matte?

Lenke til kommentar

Er det noen som vet om det er noen forskjell på primær og ordinær snittet på BI? Og hva er kravet på disse?

 

Snakker da om siviløkonomi

 

EDIT: hvis jeg skulle komme inn i militæret samtidig som jeg kommer inn på BI, vil jeg da få fryst plassen?

Endret av jj_89
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...