Gå til innhold

Hva burde jeg velge videre? BI eller NHH?


eARNIe

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Axby2kEH
Nei, og det bør de heller ikke gjøre. Mener du at en som fikk 6 i nyere historie, eldre historie, geografi, tysk osv. er mer skikket en en som fikk 4 i disse fagene, da begge fikk 6 i matte?

Siviløkonomer skal kunne mer enn matte ;) Men om gode karakterer betyr at person 1 har jobbet mer på skolen enn person 2 og har lettere for å lære ting, så vil jeg tro person 1 har et bedre utgangspunkt. Men strykprosentene som man har sett fra en del BI-matteeksamener antyder at det ikke nødvendigvis er seksere i matte disse har hatt. Et år strøk 48% på den første matteeksamenen.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/02/07/390294.html

Det viktigste er uansett hva de kan når de er ferdig, ikke hva slags karakterer man har hatt fra vgs.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man foretrekker å ansette en fra NHH fremfor en fra BI pga det høyere opptakskravet burde man vel heller se på karakterene fra vgs til personen. Kan være folk på BI som har bedre karakterer enn folk på NHH, selv om flertallet nok ikke har det. Jeg tror det har lite å si, det burde i hvert fall det. Karakterer fra vgs er i liten grad sammenlignbare.

Endret av Xezutal
Lenke til kommentar
Nei, og det bør de heller ikke gjøre. Mener du at en som fikk 6 i nyere historie, eldre historie, geografi, tysk osv. er mer skikket en en som fikk 4 i disse fagene, da begge fikk 6 i matte?

Siviløkonomer skal kunne mer enn matte ;) Men om gode karakterer betyr at person 1 har jobbet mer på skolen enn person 2 og har lettere for å lære ting, så vil jeg tro person 1 har et bedre utgangspunkt. Men strykprosentene som man har sett fra en del BI-matteeksamener antyder at det ikke nødvendigvis er seksere i matte disse har hatt. Et år strøk 48% på den første matteeksamenen.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/02/07/390294.html

Det viktigste er uansett hva de kan når de er ferdig, ikke hva slags karakterer man har hatt fra vgs.

 

Er det BI i Bærum som det refereres til i denne artikkelen, eller er det BI i Oslo det er snakk om?

Lenke til kommentar
Hvis man foretrekker å ansette en fra NHH fremfor en fra BI pga det høyere opptakskravet burde man vel heller se på karakterene fra vgs til personen. Kan være folk på BI som har bedre karakterer enn folk på NHH, selv om flertallet nok ikke har det. Jeg tror det har lite å si, det burde i hvert fall det. Karakterer fra vgs er i liten grad sammenlignbare.

 

Det er sjelden jeg har opplevd, både som jobbsøker og på arbeidsgiversiden, at kandidater utelukkende skilles på grunnlag av skole.

 

En god del av bedriftene ber om vitnemålet fra vgs, og bruker det som supplement til karakterer fra høyskolen. En kandidat med dårlige karakterer fra vgs og middels karakterer fra høyskolen er ikke nødvendigvis spesielt attraktiv, mens en med middels fra vgs og høyt senere gir bedre signaler.

Lenke til kommentar

Jeg får nok et snitt på 4,5 og 0,45 i studiepoeng (2,5 i realfagspoeng og 2 i fordypnings). dette er etter min mening et middels + snitt, men jeg er jo langt unna opptakskravet for siviløkonom på nhh(5,6 i primær og 5,8 i ordinær). Jeg kunne venta til jeg var 24 og fått 0,8 alderspoeng og evt. poeng for militærtjeneste, men tror heller jeg går for en utdanning på BI. Dette viser jo at de som går på NHH ikke nødvendigvis har bedre snitt fra Videregående.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-Axby2kEH
Uansett, i det laaange løp blir du nok ikke så mye lykkeligere om du er Siviløkonom fra BI, NHH, HHB, UMB, TØH, eller andre skoler som utdanner siviløkonomer.

 

Det har jo blitt gjort en vurdering av fagkvaliteten på de ulike økonomiutdannelsene, og det er visse sprik.

 

UiO Dep. of Economics - Excellent

NHH Dep. of Economics - Excellent

NHH Dep. of Finance - Very Good

NTNU Dep. of Economics - Very Good

University of Bergen - Very Good

BI Dep. of Economics - Very Good

BI Dep. of Finance Economics - Very Good

Frisch Centre - Very Good

University of Stavanger, various units - Good

UMB Dep. of Economics and Resource Management - Good

Bodø Business School - Good

Molde Univ. College, Dep. of Economics - Fair

Univ. of Agder - Dep. of Economics and Business Adm. - Fair

Institute of Transport Economics (TØI) - Weak

 

Når det gjelder "typiske semesteroppgaver" er det veldig vanskelig å sette fingeren på noe spesielt, fordi en økonomiutdannelse rekker over så utrolig mye forskjellig. Det er også veldig forskjellig hvordan de ulike gradene er bygget opp.

Lenke til kommentar
Er det noen her som kan tenke seg å legge ut typiske semesteroppgaver, forelesningsnotater o.l. fra siv.øk-studiet? Synes det gir en bedre pekepinn på hva det faktisk innebærer da...:)

 

Dette hadde vært kjempeflott, ja. Er ikke så farlig hvor "typisk" det er, bare vi får se noe. Er mest interessert i stoff fra NHH.

Lenke til kommentar

Nivået (NHH) var veldig mye høyere enn vgs, det kan nesten ikke sammenlignes. Overgangen burde imidlertid ikke være så veldig vanskelig hvis du har gode arbeidsvaner og er rimelig flink, noe de fleste som kommer inn er. Jeg vil ikke si at det er noen naturlig fortsettelse, men det er en nødvendig "kneik".

 

Arbeidsmengden er mye høyere og tempoet likeså. Store deler av mattepensum fra 3mx, regnskap og bed.øk på vgs er gjennomgått etter en måned eller halvannen.

Lenke til kommentar
i alle fall er NHHs myke fag etter min mening helt katastrofale, et supperåd av de sjeldne.

 

:ohmy:

 

Hvilke fag er det du sikter til? Hva er det som er galt med dem?

 

Vurderer selv å søke meg inn på NHH, så jeg prøver å finne ut mest mulig om studiet før jeg bestemmer meg.. ;)

Fikk en forespørsel om å svare på dette – bedre sent enn aldri, formoder jeg ...

 

Klare kriterier er generelt mangelvare på NHH, men det er stort sett mulig å lirke det ut fra sensorveiledninger og oppgaver som blir gitt i løpet av semesteret – er man interessert i detaljene er det alltids bare å pushe litt på kursansvarlig. For myke fag er saken en helt annen, jeg har aldri sett snurten av forståelige kriterier, pensum er et latterlig oppgulp av synsing og utdatert teori, forelesere har tidvis en tendens til å være så overbevist om sin egen fortreffelighet at de ikke finner det umaken verdt å ha peiling på det de snakker om og innleveringsoppgavene i fagene er forholdsvis tidkrevende. På den positive siden kommer man seg unna med fire fag; to av disse er ikke så hakkende galt om man gjør noe godt ut av det, ett består utelukkende av pugging, noe som tross alt er overkommelig, og det siste er bare generelt håpløst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...