Gå til innhold

Sage fjell i stedet for å sprenge


Simen1

Anbefalte innlegg

Tunnel-saging og annen saging av fjell gjør at man kan lage nøyaktig oppmålte elementer som passer de lastebilene og annleggsutstyret man har på stedet.

Angående tunnelsaging så vil det bli vanskelig å sage horisontale snitt i fjellet på grunn av trykket, wireen vil kile seg fast. Bakstykket på elementet vil være vanskelig å sage. Fjell har naturlig mange sprekker, så det vil være svært vanskelig å få ut hele blokker. Sikkerhetsmessig vil vel bueform være best, man unngår fritthengende flater. Ofte blir steinamssene fra tunneler brukt til fyllmasser i ymse formål, og da er gjerne store elementer uegnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

Hvordan er sikkerheten for utrasning, steinsprang, o.l. ved saging i forhold til spregning? :)

Slik jeg sa tidligere i tråden vil jo fjell fragmenteres langs naturlige svakhetssoner når man sprenger. Dette vil ha en proaktiv effekt som forhindrer framtidig ras og steinsprang dersom man får en akselerert forvitring langs disse svakhetssonene når "ferskt" fjell eksponeres. Jeg ser for meg at saging ikke er like god på å riste løs og bryte opp svakhetssoner.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Det er sant at i dårlig fjell kan man få utglidninger i større grad når man fjerner den delen som er saget løs. men dette er jo kontrollert. I sandvika f,eks går man jo inn og pigger den delen som er saget løs, han tar jo selvfølgelig med seg det som evt. er løsmasser i den gjennstående veggen. Tingen er at da vi har saget en søm i mellom piggmaskinen og eksisterende bebyggelse som ligger der,demper den 13mm tykke sømmen det aller meste av rystelsene fra piggeren som er en Caterpillar på 118 tonn. Og tenk det de sparer i masseuttak når vi sager enn rett vegg i forhold til sprenging som ville dratt med seg mye mer masse. Det gjennstående fjellet må uannsett sikres veldig godt. Det lærer vi jo på den tøffe måten i norge for tida. Da det gjelder kapasitet sager vi fra 4 til 9 kvadratmeter i timen. alt etter type fjell.

Lenke til kommentar

Skjærflaten er godt synlig fra toget og er pen å se på, langt fra kjedelig gråfjell.

 

Dette med svakhetssoner og sprengning er et interessant spørsmål. Når flaten er så glatt, ser en lett hvor det er sprekker siden det renner vann ut av dem, dette synes godt selv fra toget, på nært hold må det være enda lettere. Selv om sprengning løsner fjellet langs svakhetssonene, er det ikke fare for at nye svakheter oppstår? Det er flere steder omtalt at ved rasstedet i Ålesund ble det opprinnelig anbefalt å undersøke fjellet også etter sprengningen.

 

En annen ting: dette må vel være salgbart? Jeg ser at grå granittblokker brukes til å holde masse på plass, ironisk nok også der i Sandvika. Er det ikke mulig å sage opp berget i blokker og bruke disse? For meg er dette berget penere enn granitten jeg ser i bruk.

Lenke til kommentar
Hei.. Kostnaden ved og sage fjell med diamant wire vil være ca 1000 kr per kvadratmeter, pluss minus. Jeg arbeider med dette og vi har utført sagingen i Sandvika. Svarer gjerne på sp.mål om emnet.

1000 kr per kvadratmeter? Kubikkmeter kanskje?

 

kvadratmeter skjæreflate kanskje?

Lenke til kommentar

Diamantwire har en 5mm stålwire som basis så er segmentene støpt på. Deretter blir det vulket gummi på mellom segmentene for å dempe støt og for å øke levetiden.

 

Se:http://www.tyrolit.com/page.cfm?vpath=divisions/stone/diamondwires .

 

Man kan nog regne levetiden til ca 12-15 kvadrat per m wire. Altså bortimot 1500 kvadratmeter på en 100 meter lang wire. Den varierer i pris etter type, men fra 600 kr meteren og oppover.

'

Støyproblemer er det ikke. De elektrisk drevne sagene kan vi sage 24 timer i døgnet med selv om vi driver tett inntil bebyggelse.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Det vil bli saget en vegg i drammen som blir synlig fra e-18. Når man kjører motorveien fra drammen sydover, når man kommer gjennom tunellen og ut i begynelsen på kobbervikdalen vil det bli en saget vegg der på venstre side. For de som er intresert i og følge prosessen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...