Gå til innhold

Sage fjell i stedet for å sprenge


Simen1

Anbefalte innlegg

Teknisk Ukeblad skriver om at Jernbaneverket sager fjell med wire og diamant for å unngå støy og rystelser som sprengning medfører. Hvorfor benyttes ikke den teknikken oftere? F.eks til å lage tunneler? Etter det jeg kan forstå så må det også være mer energieffektivt å sage fjell i passe biter i stedet for å sprenge det i småbiter. Samtidig vil man også få kontroll på både størrelse og form av stein som tas ut og kan dermed tilpasse de til transportmidlet og til noen bruksformål.

 

Også ser det jo utvilsomt veldig lekkert ut:

 

vaiersaging-LS04-sep_55785e.jpg

Tenk så dekorativt å ha dette på steder det blir mye sett av folk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke noen nye metode. Det har blitt brukt i århundrer i marmorbrudd så vidt jeg vet.

 

Sagen minner litt om båndsag. Det vil si at det er en wire som skjærer fjellet. Wiren er en lukket ring som er hektet på to hjul. Ett i hver ende av der man skal sage. Hjulene er motoriserte og får wiren til å skjære seg gjennom fjellet. Et tredje hjul brukes til å stramme wiren. Wiren har et slipemiddel f.eks diamant festet til seg og wiren smøres av enten olje eller vann.

Lenke til kommentar

Det der ser ikke mindre enn.. absurd ut!

 

Men det som slår meg, eller som fascinerer meg, ved dette er wire'en - det må da koste litt for en slik diamant-wire-sag? Og å sage fjell, da spesielt plutonske/kvartsrike bergarter, må jo tære i stykker selv diamanter ganske raskt. En annen fordel med sprenging er jo at man får rensket fjellesider for svakheter, f.eks løse blokker lengre opp i fjellsiden o.l.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt hvorfor det skulle være så dyrt sammenlignet med dynamitt. Det er jo ikke billig å bore i ukesvis heller. En stålwire er i utgangspunktet så billig at det neppe har noe å si for regnestykket men diamantene koster nok litt. Men så er det jo ikke snakk om skinnende blanke store diamanter heller. Det er nok snakk om sorte/urene industridiamanter i samme størrelse som tykkelsen av et hårstrå. Med god gjenbruk av boreslamet så kan det muligens bety et lite svinn av diamanter og dermed en ganske billig saging.

 

Det med sprengning for å renske fjellet for svakheter er et godt poeng som sikkert begrenser bruksområdet litt.

 

Med tanke på formbarheten og hvor enkelt det hadde vært å kjøre firkantede blokker ut av en tunnel så må vel det føre til en del enklere og billigere tunnell-laging.

Lenke til kommentar

Ja, det skulle ikke være noe umiddelbart problematisk å sage de aller hardeste bergartene. Ren kvarts er noe av det hardeste man finner i typisk norske bergarter, men er "bare" rundt 7 på den logaritmiske Mohs hardhetsskala hvor diamant er 10. De fleste plutonske bergarter, slik som granitt og gneiss ligger vel rundt 6-7 på den skalaen.

Det eneste problemet med saging av slike harde bergarter er som sagt at selv diamanter slites etterhvert (abrasjon), men som Simen sier så brukes det noe billigere industridiamanter til slikt. :)

Endret av Skagen
Lenke til kommentar
det må da koste litt for en slik diamant-wire-sag?
Wiren er dekket med industrielt framstilte diamanter som er mye billigere en gruvediamanter. ;)

 

funker dette på harde sten-typer da?
Jeg kan ikke se noen grunn til at det ikke skulle gjøre det. Det tar bare litt lengere tid kansje.
Lenke til kommentar
Etter det jeg kan forstå så må det også være mer energieffektivt å sage fjell i passe biter i stedet for å sprenge det i småbiter.

Det kan jeg ikke forestille meg. Tenk på all den varmen det blir av friksjonen da!

Dersom du tror det vil være så mye bedre å sage steinen kan du jo til sammenligning prøve å sage i en steinblokk av god norsk kvalitetsgråstein med en vinkelsliper med diamantblad.

 

Edit: det er jo ikke bare å sage vekk 70000 kubikkmeter i ett jafs heller. Man må fortsatt dele det opp i mindre biter for å frakte det vekk.

Endret av premium
Lenke til kommentar

En annen ting er jo at fragmentering av fjell skjer langs svakhetssoner, noe ikke saging gjør.

Men nå aner jeg ikke hva som er billigst av å sprenge eller sage et gitt stykke fjell, og hvilken prosess som krever mest energi (kjemisk og mekanisk) og mest arbeid for arbeidsfolkene med å fjerne rester etter sprengning/saging.

 

må jo bli helvete når fjellsiden eroderer og den er så bratt. Sprengt fjellside har vel litt snillere vinkel?

Jeg vil tro geologene har tatt høyde for erosjons- og forvitringsrater og sikkerhetsvinkelen til fjellsiden før de begynte arbeidet. :)

Men de fleste harde bergarter eroderer nokså langsomt, og det vil nok ta flere hundre, om kanskje ikke noen tusen, år før en sånn kunstig fjellside finner en likevektstilstand igjen mellom 'stabil vinkelen' og erosjons- og forvitringsrater.

 

Sprenging kan gi like bratte sider etter hva som er meg bekjent, men sprengte fjellsider er bare ikke så glatt og fine som sagde. Men jeg vil tro at i det lange løp er sagde fjellsider som er mest utsatt for steinsprang o.l. når vann trenger inn i sprekker og forvitrer sprekker og svakheter som ellers ville gitt tapt ved sprenging.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Et hull må nødvendigvis skjæres ut i flere stykker. F.eks vil en sagd tunnel ikke ha en perfekt formet himling men en kantete himling. Det at man unngår sprengning vil også gjøre at man ikke danner unødvendig mange sprekker i berget.

 

Tunnel-saging og annen saging av fjell gjør at man kan lage nøyaktig oppmålte elementer som passer de lastebilene og annleggsutstyret man har på stedet.

Lenke til kommentar

Hvis det var noen som lurte på hvordan en såkaldt Wiresag; Wiresaging kan også bruker til oppdeling av råblokken. Wiren er satt sammen av lameller av vulkanisert gummi eller plastmateriale, det er også lameller der er det innstøpt diamanter. Wiren må settes på sagen med en vridning (snurr), da roterer den under saging og blir likt slitt på alle sider. Vann er kjøleveske.

 

Hentet fra Wikipedia!

Står masse intressant der, ambefales for folk som er intressert i emnet!

Her står det litt om wiresag, ambefales!

Endret av 13375k1133z
Lenke til kommentar
Og å sage fjell, da spesielt plutonske/kvartsrike bergarter, må jo tære i stykker selv diamanter ganske raskt. En annen fordel med sprenging er jo at man får rensket fjellesider for svakheter, f.eks løse blokker lengre opp i fjellsiden o.l.

Det vil overraske meg om man bruker dette på plutonske bergarter som granitt, da den jo gjerne sprekker opp i blokker av seg selv, på grunn av trykkavlastningen i forhold til den gang de lå i dypet - det trenges ikke mye dynamitt for å "sprenge" granitt, man kan få utrettet mye med slegge, eller en kile i et borhull.

 

Her har de brukt det på kambrosilursk skifer/kalkstein, og saget på tvers av lagningen. Jeg vil tro at wiresaging var velegnet her, nettopp pga. at det var denne bergartstypen, som ikke sprekker opp i blokker like lett som granitt, men kan sprekke opp i flak langs lagningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...