Gå til innhold

Vil gjerne bli programmør! :)


tOREEE

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er forskjellen mellom å begynne direkte på en master, framfor å ta bachelor før man tar masteren?

Trodde master alltid var "påbygg" til bachelor. :p

På NTNU kan man ikke ta en bachelor. Dette siden de da kan ha et mer "skreddersydd" master-opplegg av forhåpentligvis bedre faglig kvalitet.
Lenke til kommentar

Ved å begynne rett på master MÅ du gjennomføre alle 5 årene, ellers har du ikke en drit av utdannelse, annet enn "3 5-dels master" eller noe :p tar du først en bachelor, for så å bygge på med en master senere (som er fullt mulig, uten problemer) Kan du finne ut etter 3 år at "dette var egentlig nok for meg", kanskje du får et jobbtilbud, er drittlei studier, eller finner ut at du synes det er nok utdannelse for din del har du faktisk en bachelor... fortsatt med muligheter til å bygge på med 2 år til når du vil.

Lenke til kommentar

Jeg må si jeg absolutt ser fordelene ved å ta en bachelor først. Når det er snakk om NTNUs masterstudier og slikt, som ikke starter med en bachelor, så er ikke det store problemet. Jeg, for min del, måtte bare ta et ekstra mattefag på bachelorutdannelsen min. Dette gjorde at den ble godkjent på UiO og NTNU for å bare ta de to siste årene for å bygge på til master (noe jeg forsåvidt aldri gjorde, siden jeg fikk jobb)

 

Edit: Det er ganske latterlig av de fjortissene her inne som går OT på grunn av en liten skrivefeil.

Endret av Manfred
Lenke til kommentar
Ved å begynne rett på master MÅ du gjennomføre alle 5 årene, ellers har du ikke en drit av utdannelse, annet enn "3 5-dels master" eller noe :p tar du først en bachelor, for så å bygge på med en master senere (som er fullt mulig, uten problemer) Kan du finne ut etter 3 år at "dette var egentlig nok for meg", kanskje du får et jobbtilbud, er drittlei studier, eller finner ut at du synes det er nok utdannelse for din del har du faktisk en bachelor... fortsatt med muligheter til å bygge på med 2 år til når du vil.

 

Vel, det har jo både positive og negative sider da. Hvis man gjerne vil ta en mastergrad i noe, men tar bachelor først, tror jeg det kan være veldig enkelt å drøye de to siste årene. Og jeg tror også det kan bli vanskelig for mange som har bachelor + jobb å bygge videre på en bachelor og ta en master, da fattige studieår ofte er noe som ikke frister så mye.

Lenke til kommentar

Altså fordeler og fordeler. Sånn som jeg ser det er det uansett flere fordeler å starte på profesjon/master studie i IT siden en alltids kan gå over fra det studiet til bachelor (Gikk glatt for min del), mens motsatt vei er vanskeligere og krever at det er tilgjengelig plass og en har brae nok karakterer. Sånn var det på UiO når jeg studerte der, litt usikker på NTNU though. Så etter 3 år på profesjonsstudie kan du hoppe over til bachelor og motta papir på graden hvilket betyr mest når en er på intervju hos folk med dress.

Lenke til kommentar
Det må suge lite da, du går 4.5/5 år på en master, også stiller en som har gått 3 år sterkere enn deg. Haha!
Man lærer en del flere ting på master enn bachelor. Så vi stiller nok ganske sterkt vi som har masteren, så fort vi også får litt arbeidserfaring. Det er ganske tydelig når halve klassen har jobben sikra lenge før man er ferdig med utdanninga.
Lenke til kommentar
I dag får man lønn etter hvor mange år man har studert, ikke hva man kan. Litt kjipt egentlig.

Der mener jeg du tar litt feil med tanke på hvordan jobbmarkedet er nå. I dag får man lønn etter hvor man jobber. De store firmaene kan betale mest for å få gode utviklere. Da har det faktisk ikke alltid så mye å si hvor mye utdannelse du har.

Lenke til kommentar

Jeg vil bare tilføye som en liten tankevekker at du bør ha interesse for og være rimelig stødig i mattematikk for å lykkes som programerer - det mener i alle fall jeg. Mange problemer løses nettopp ved mattematikk. Du bør også ha en god evne til å tenke logisk. Jeg vet ikke hvor mye programmering du har prøvd deg på fra før og om dette er nevnt i de sidene jeg ikke har lest av tråden, men det finnes jo flere forskjellige nivåer og språk.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Du kan se på forelesningene til begynnerkurset i programmering til MIT. Der lærer du å programmere med scheme (en lisp-dialekt). Du kan også laste ned boka som forelesningene bygger på gratis. Både forelesningene og boka er kjent som noe av det aller beste hva angår å lære seg programmering. Uansett om du er nybegynner eller profesjonell vil du sikkert lære masse av disse.

 

Her er linken: http://swiss.csail.mit.edu/classes/6.001/a...ssman-lectures/

Endret av teflonpanne
Lenke til kommentar
Ingeniør er heller ingen beskyttet tittel, Manfred ;) så jeg er også ingeniør :D hehe.

Sivilingeniør derimot er en beskyttet tittel, men da må du ha master i faget.

 

Jeg skal ta dataingeniør til høsten, da lærer man mye matematikk/fysikk og kurset har også C, Assembly og Java programmering, samt databaser, GUI, OpenGL etc.

 

Synes dette blir interresant, særlig med tanke på at hvis jeg tar master i dette, har jeg Master in sciences of computer science :D som er litt fancy, pluss at jeg også da er sivilingeniør :D

 

Jeg skal prøve å oppnå at de må skrive Dr. Moe på flybilletten min etterhvert også :) men jeg får se om jeg er smart nok.

 

Men ihvertfall så mener jeg at man burde ta de seriøse fagene; spillprogrammering f.eks. ser jeg på som en useriøs linje, ta da heller informatikk eller ingeniør.

 

Jeg har gått spillprogrammering på Rena (høyskolen i hedmark), og er veldig fornøyd med det faglige opplegget.

Det er bygd opp som en informatikk-bachelor med fokus på programmering av interaktive applikasjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...