Gå til innhold

Vil gjerne bli programmør! :)


tOREEE

Anbefalte innlegg

Matte er viktig innen programmering, noe som er logisk siden datamaskiner egentlig kun er en stor dyr kalkulator.

 

Jeg forstod egentlig ikke dette så godt før jeg begynte på utdanningen min forrige høst, men jeg har i løpet av dette halvåret allerede lært masse matematikk (forkurs ingeniør) som har gjort programmering mye enklere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sikker på at du mener T2 og ikke T1? Hva tilsvarer i så fall 3MX?

 

Eh, mulig jeg rotet litt, skal prøve å gjøre det mer ryddig.

Man har fire kurs, første året kan man velge mellom T og P, andre året kan man velge mellom T, P, S og R. T og P er avsluttende andre året. Tredje året kan man velge mellom; ingenting, R og S.

 

T (teoretisk) går altså over første og andre året (men man må ikke ta andre året hvis man tar første). I første klasse er det et 5 timers kurs, og 3 timers kurs i andre. T er praktisk talt det eneste valget i første klasse hvis man skal ha matte i senere utdanning eller jobb.

 

P (praktisk) er helt likt T i hvordan kurset er bygd opp, men _mye_ lettere.

 

R (realfag) går over andre (R1) og tredje(R2) året og begge kursene er 5 timers. (Man må ikke ta R2 enda man tok R1, men det er vel lurest) Samme gjelder her som i T1, praktisk talt eneste valget (for andre og tredje året naturligvis) hvis man skal ha matte i senere utdanning eller jobb.

 

S (samfunnsfaglig, tror jeg) Er helt likt som R i hvordan kurset er byd opp. Men skal legge mer vekt på hvordan matten blir brukt i samfunnet, sa matte lærern min. Har ikke hatt det selv, så kan egentlig ikke si noe særlig mer om det.

 

Sånn er det hvert fall på allmenfag, vet ikke om det er likt på yrkesfag/påbygning.

Lenke til kommentar
Jeg tar 3mx nå jeg, og det er noe dritt. :wee: Dog ser jeg nytten av det. :)

Kom opp i eksamen i 3MX muntlig jeg :p Klarte å trekke de to oppgavene som var det eneste jeg kunne, og presterte å notere ned nøyaktig hva jeg trengte for den uforberedte oppgaven da jeg kom inn. pur flaks gjorde at jeg fikk en 6-er :D Ganske bra, med tanke på at jeg lå og vippet mellom 3 og 4 i standpunkt :p

Lenke til kommentar
Det krever ikke så mye poeng for å bli programmerer, men det er en for del å mye mattekunnskap. Eller ha erfaring med det. Det eneste er vel spillprogrammeringslinjen, den krever vel mer en 3 i snitt :wee: ?
Det spørs hva slags linje du skal inn på, det.

Jepp, på programmeringsstudiet jeg tar ved NITH er det et krav om 2MX, men hittil har det kun hatt et formål, nemlig å få vekk de minst motiverte studentene fra de tyngre fagene. Så det som er sikkert er at det er langt fra all programmering som krever noe særlig med mattematikk, vil heller si logikk.

 

Første året for vår del var ikke 2MX et krav, da var strykprosenten i programmering(Java) rundt 40/50%, nå på andreåret hvor det er et krav har strykprosenten rast ned til 3.7%

 

Er forøvrig enig i at allmennutdannelse uten tvil gir flest muligheter når det gjelder høyere utdannelse.

Endret av Ueland
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...