Gå til innhold

Vil gjerne bli programmør! :)


tOREEE

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Heisann!

Jeg er en gutt på 15 år, som snart skal søke seg inn på videregående skoler. Elektro er nok veien å gå, med enten dataelektronikk eller IKT på VG2. Jeg interesserer meg veldig mye for PC(ikke negativt), og programmenes oppbygging og slikt. Og jeg har et spørsmål til dere programmerere!

Hvilken utdanning må man ha for å kalles programmør? Veldig fint om noen kunne skrevet et pent innlegg om dette..

Jeg tok allmennfag (med matte og fysikk) -> høgskole i datateknikk. En del jeg gikk i klassen med på høgskolen hadde elektro fra tidligere. De tok forkurs ved høyskolen (1år) for å få fagene de manglet for å kunne gå på ingeniørlinjen i datateknikk.

Endret av hishadow
Lenke til kommentar
Hva slags programmering lærer dere, og hvor mye matematikk får dere?

 

Først sånn kjip intro til programmering i Java, så C++.

Etter det, så er det C++, grafikkprogrammering. Så C++ og Ogre + andre libs for å sette sammen spillmotor som man skal bruke i faget spillprogrammering.

 

Av andre relevante fag, datakommunikasjon, systemering, styring av systemutviklingsprosjekter, databaser, spilldesign, operativsystmer.

 

Mattepensumet ble litt forandret fra da vi tok det. Når har de fått enda mer matrise/lineær algebra-matte. Det er to mattekurs, er ikke helt sikker på innholdet i de nå om dagen. Nok matte til å lage spill i hvert fall.

 

Valgfag: grafikkortprogrammering, kunstig intelligens, 3d-modellering etc.

 

Her er det vi lagde som studentprosjekt på 4 måneder:

http://www.dagbladet.no/kultur/2007/05/22/501304.html

Endret av _vamecum
Lenke til kommentar
Til dere som har gått/går datateknikk:

Legger studiet veldig stor vekt på spillprogrammering og spilldesign, eller får man mye "vanlig" programmering også?

Ikke så stor vekt på spill-delen.. man har et spillprosjekt i allerede andre semester for å motivere folk, men det er en grunn til at det heter "datateknikk" og ikke "spillprogrammering".
Lenke til kommentar
Til dere som har gått/går datateknikk:

Legger studiet veldig stor vekt på spillprogrammering og spilldesign, eller får man mye "vanlig" programmering også?

Ikke så stor vekt på spill-delen.. man har et spillprosjekt i allerede andre semester for å motivere folk, men det er en grunn til at det heter "datateknikk" og ikke "spillprogrammering".

 

Bra. Var ikke ute etter så mye spillprogrammering. Hvordan er det ellers? Har fått det inntrykket av at man får en ganske så bred kompetanse på Datateknikk, der man lærer mye forskjellig. Stemmer der?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis jeg kan få komme med et lite innspill angående valg av videregående skole:

 

TAF (Tekniske og allmenne fag) er en veldig god blanding av nettopp tekniske og allmenne fag. Det man får ut av 4 år på TAF, er et fagbrev og spesiell studiekompetanse (nok til å komme inn på høgskoler og universitet), samt 4 års arbeidserfaring. Man er nemlig utplassert på en bedrift i hele studietiden.

 

Disse samlet gjør nok at en stiller meget sterkt på arbeidsmarkedet. Selv gikk jeg på TAF Elektronikk i Knarvik utenfor Bergen, og fikk fagbrev som Produksjonselektroniker (senere endret til Dataelektroniker), og i tillegg en fireårig arbeidserfaring i en stor bedrift. Studiekompetansen har i tillegg hjulpet meg inn på Høgskolen i Bergen, der jeg nå studerer elektronikk.

 

Det kan også nevnes at bedriftene betaler skolemateriell og verktøy, og de betaler deg også mens du går på skolen - i økende grad. Jeg fikk ca 16000 brutto pr. måned siste året, og jeg var i tillegg ikke spesielt godt betalt. :)

 

Så jeg kan på det varmeste anbefale TAF til dere som lurer på hva dere skal velge på videregående skole. Les litt på nettsidene etter mer informasjon, og søk, hvis det ikke er for sent. Dere vil ikke angre. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Til dere som har gått/går datateknikk:

Legger studiet veldig stor vekt på spillprogrammering og spilldesign, eller får man mye "vanlig" programmering også?

 

Hei! På NTNU starter en med å lære seg litt om alt for så å spesialisere seg innen nøyaktig den delen av IT en syns virker mest spennende. En av fem hovedprofiler er nyoppstartet og heter spillteknologi. (www.ntnu.no/studier/mtdt)

Lenke til kommentar
Hei! På NTNU starter en med å lære seg litt om alt for så å spesialisere seg innen nøyaktig den delen av IT en syns virker mest spennende. En av fem hovedprofiler er nyoppstartet og heter spillteknologi. (www.ntnu.no/studier/mtdt)

... men først 3-4 år med generell teori innen datateknikk. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...