Gå til innhold

Vil gjerne bli programmør! :)


tOREEE

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg er en gutt på 15 år, som snart skal søke seg inn på videregående skoler. Elektro er nok veien å gå, med enten dataelektronikk eller IKT på VG2. Jeg interesserer meg veldig mye for PC(ikke negativt), og programmenes oppbygging og slikt. Og jeg har et spørsmål til dere programmerere!

Hvilken utdanning må man ha for å kalles programmør? Veldig fint om noen kunne skrevet et pent innlegg om dette..

 

Og, jeg har noen andre spørsmål også. Dette må jo læres og pugges om det skal sitte har jeg skjønt! Hvor er en plass å begynne? Hvilket språk? Hvilken måte? Finnes det tutorials?

 

Mvh, Tore :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ganske enig med data_jepp. Allmenn med matte og fysikk er nok den beste ruten, for så å studere IT/informatikk på et Universitet/Høyskole.

 

"programmør" eller programmerer er heller ikke en beskyttet tittel, så du trenger ingen utdanning for å kalle deg det, og det er ingen utdanning hvor du ender opp med programmerer som tittel.

 

Når det gjelder hvor det er bra å begynne tror jeg det er rimelig mye det samme så lenge du velger et moderne objektorientert språk som Java, Python eller C# som inngangsportal. Ellers vil jeg også si det er mer å lære seg et logisk tankesett rundt programstruktur enn nødvendigvis pugging.

Lenke til kommentar

Jeg er ingeniør i programvareutvikling. Men det å kalle seg "programmør" (eller programmerer om du vil) er det vel ingen som kan nekte deg uansett hvor mye eller lite du kan.

 

Noen er selvlærte og andre, som meg, har gått på skolen.

 

Jeg gikk i alle fall allmenn med tung fagkombinasjon for å få spesiell studiekompetanse (for å slippe forkurs og slikt), så treårig ingeniørutdannelse på en høgskole.

 

Jeg har i alle fall papirer på at jeg er programvareutvikler ;)

 

Når det kommer til valg av språk så er det smak og behag. Skal jeg snakke for meg selv, så foretrekker jeg å programmere i C#, enda jeg har vært borti mange andre språk, som f.eks Java, C/C++, php, Perl, osv...

Lenke til kommentar

Dere har nok et poeng, beklageligvis :blush: Jeg er så lei matte at jeg kan grine av det, dessverre.

For det jeg hadde tenkt, det var å gå første år elektro, og IKT på VG2 (som sagt). Deretter fullføre lærlingtida mi, og begynne på høyskolen i Hedmark for å bli ingeniør innen faget! ;)

Høres dette greit ut da?

 

Og, nå når vi er inne på temaet.. Finnes det noen helt enkle tutorials som kan få meg i gang med f.eks C# eller php eller noe i det hele tatt? ^^

 

En ting jeg alltid har lurt på må jeg jo selvsagt nevne nå når jeg har sjansen! Finnes det noen relevanse i det hele tatt imellom de forskjellige språkene? Eller er de helt ulike på nesten alle punkter?

Lenke til kommentar

prinsippet i programmering er likt i de fleste språk. Og som det ligger i "språk" så er forskjellen bare litt akurat hvordan ting skrives, men det bygges opp omtrent likt.

 

Når det kommer til php og C# så er faktisk disse gaske like. Årsaken til dette er at de "stammer fra" C begge, og kalles derfor "C-syntaktiske språk". Et språk som ser veldig annerledes ut på mange måter er f.eks VisualBasic, som da ikke er et C-syntaktisk språk.

Lenke til kommentar

Ingeniør er heller ingen beskyttet tittel, Manfred ;) så jeg er også ingeniør :D hehe.

Sivilingeniør derimot er en beskyttet tittel, men da må du ha master i faget.

 

Jeg skal ta dataingeniør til høsten, da lærer man mye matematikk/fysikk og kurset har også C, Assembly og Java programmering, samt databaser, GUI, OpenGL etc.

 

Synes dette blir interresant, særlig med tanke på at hvis jeg tar master i dette, har jeg Master in sciences of computer science :D som er litt fancy, pluss at jeg også da er sivilingeniør :D

 

Jeg skal prøve å oppnå at de må skrive Dr. Moe på flybilletten min etterhvert også :) men jeg får se om jeg er smart nok.

 

Men ihvertfall så mener jeg at man burde ta de seriøse fagene; spillprogrammering f.eks. ser jeg på som en useriøs linje, ta da heller informatikk eller ingeniør.

Lenke til kommentar
Dere har nok et poeng, beklageligvis :blush: Jeg er så lei matte at jeg kan grine av det, dessverre.

For det jeg hadde tenkt, det var å gå første år elektro, og IKT på VG2 (som sagt). Deretter fullføre lærlingtida mi, og begynne på høyskolen i Hedmark for å bli ingeniør innen faget! ;)

Høres dette greit ut da?

 

Og, nå når vi er inne på temaet.. Finnes det noen helt enkle tutorials som kan få meg i gang med f.eks C# eller php eller noe i det hele tatt? ^^

 

En ting jeg alltid har lurt på må jeg jo selvsagt nevne nå når jeg har sjansen! Finnes det noen relevanse i det hele tatt imellom de forskjellige språkene? Eller er de helt ulike på nesten alle punkter?

Du må uansett ha noe matte og fysikk for å komme inn på de fleste ingeniør- og batchelorlinjer innen IT og informatikk, så du ender vel i den ruten opp med å ta ett år eller to ekstra i forhold til den allmenne ruten.

 

Når det gjelder språk og tutorials finner du nok svar på det spørsmålet om du tar et forumsøk i programmeringsdelen av forumet.

 

Og som nevnt tidligere er objektorienterte C-syntaktiske alle ganske like, og programmeringsstrukturen ( som IMO er mye viktigere enn syntax ) er ganske lik. Jeg hadde f.eks kodet Java i 2.5 år på høyskolen og totalt skrevet under ti linjer PHP da jeg startet på hovedprosjektet mitt nøyaktig ett år siden, og det tok sekunder før jeg programmerte i vei. I begynnelsen må du støtte deg til dokumentasjonen ( som php.net ) for å lære syntaksvariasjoner og hvilke alternative verktøy du har tilgjengelig, men har du gjort det én gang sitter det godt til neste gang. Og er du i god gang med skrivingen og vil ikke stoppe og slå opp noe kan du jo selvsagt bare skrive koden i Java eller psudokode for så å "oversette" når du er ferdig.

Lenke til kommentar

Jeg var ikt-driftsfag lærling da.. tok den veien siden jeg var skolelei. Tok 2 år lengre og påbygningsåret blir jo litt hardt, men fikk 2 år med erfaring på CVn også. Nå er jeg endelig fedig med mastern. Verdt det .. (?) Tja, har fått en del positive tilbakemeldinger på det med drifts-erfaringa, men tjener antageligvis ikke så mye på det.

Lenke til kommentar
Dere har nok et poeng, beklageligvis :blush: Jeg er så lei matte at jeg kan grine av det, dessverre.

For det jeg hadde tenkt, det var å gå første år elektro, og IKT på VG2 (som sagt). Deretter fullføre lærlingtida mi, og begynne på høyskolen i Hedmark for å bli ingeniør innen faget! ;)

Det letteste er å se seg an en skole man har lyst til å gå på, sjekke inntakskravene og så se hva man trenger på VG for å klare dette.

 

Jeg ville gått allmenn med T matte (man får velge T eller P, Teoretisk eller Praktisk, der T er vanskeligere, men fullt overkommelig for de fleste).

 

Dette er IKT-servicefag i VG2:

Fellesfag

56 Engelsk

56 Kroppsøving

56 Norsk

84 Samfunnsfag

Felles programfag

168 Bruker- og driftsstøtte

169 Drift og vedlikehold

140 Virksomhetsstøtte

Prosjekt til fordypning

253 Prosjekt til fordypning

 

Som sagt ville jeg valgt allmenn, men det er jo opp til deg. Husk at du har en rådgiver på skolen du kan bruke. :)

 

Selv tenkte jeg på å gå Media og Kommunikasjon, men da det ble for mye fokus på foto og WYSIWYG-editorer skippa jeg det glatt.

 

Det å gå fra et språk til et annet er ganske lett, faktisk. Om man tenker på et program uten GUI, gikk jeg fra PHP til C++ i løpet av noen timer, og klarer omtrent det samme der. Altså motsatt vei enn JohnDoe.

Lenke til kommentar
Ingeniør er heller ingen beskyttet tittel, Manfred ;) så jeg er også ingeniør :D hehe.

Sivilingeniør derimot er en beskyttet tittel, men da må du ha master i faget.

 

[snip]

 

Synes dette blir interresant, særlig med tanke på at hvis jeg tar master i dette, har jeg Master in sciences of computer science :D som er litt fancy, pluss at jeg også da er sivilingeniør :D

[snip]

Jeg kan titulere meg høgskoleingeniør, som er en beskyttet tittel, TENK! ;) Hehe

 

Men nei, du blir ikke sivilingeniør, da disse titlene ikke eksisterer i Norge lenger. På samme måte som ingen lenger blir høgskoleingeniør, men "bachelor in engineering" (eller noe slikt)

Lenke til kommentar

Okei, takk for fine svar! :D

IKT servicefag opplegget så veldig fint ut, foresten! Får ta meg en tur til rådgiveren i nær fremtid..

Problemet for meg har vel til dels vært at jeg interesserer meg for så mye. Jeg kunne gjerne vært bilmekaniker, gulvstøper, heiselektriker, snekker, dataingeniør, serviceelektriker, og det som værre er. Men, begynner å skjønne hva jeg virkelig har lyst til nå ja! :)

 

Hvordan er arbeidsmarkedet innen dette foresten? Er det stor trengsel til arbeidsplasser? Hva går arbeidsutgavene ut på, og så videre? Er det bra betalt?

Lenke til kommentar

Bare i Oslo, skal det etter sigende pr i dag stå ledig 2000 stillinger innen IT-bransjen. Det er helt klart arbeidstakers marked, og det er vanskelig for oss som gjerne skulle ansatt noen å finne noen med god nok kompetanse.

 

Det er så klart umulig å si noe om arbeidsmarkedet 5 år frem i tid, men jeg kan ikke tro at dette er et marked som vil trenge færre programvareutviklere etterhvert i alle fall.

Lenke til kommentar

Jeg var på yrkesmesse idag, og fikk en hel haug med brosjyrer av skoler som vil rekruttere flere ingeniører, it-folk osv., så er vel absolutt et marked.

 

I de fleste brosjyrene stod det at for å komme inn på de linjene som gjorde deg programmerer, systemutvikler o.l., trengte du generell studiekompetanse, som du ikke får på yrkesfaglige linjer uten å ta et tilleggsår. I tillegg krevde de 2MX matte og noe mer. Men nå finnes ikke MX matte lenger, så jeg vet ikke helt hva man kan oversett det til?

Allmenn T-matte + fysikk fordypning? Noen som vet?

 

ENDRET: Du postet visst mens jeg skrev. :p

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar
Men nei, du blir ikke sivilingeniør, da disse titlene ikke eksisterer i Norge lenger. På samme måte som ingen lenger blir høgskoleingeniør, men "bachelor in engineering" (eller noe slikt)
Heh, jeg kommer fremdeles til å kalle meg sivilingeniør når jeg er ferdig med masteren om tre år. Det er så godt innarbeidet, at det er ikke alle som skjønner hva det egentlig innebærer å være M.Sc. Computer Sciences.

 

 

Hvordan er arbeidsmarkedet innen dette foresten? Er det stor trengsel til arbeidsplasser? Hva går arbeidsutgavene ut på, og så videre? Er det bra betalt?
Lett å få jobb, og man tjener godt (og stiger fort i lønn) =D

 

 

og det er vanskelig for oss som gjerne skulle ansatt noen å finne noen med god nok kompetanse.
Hvis firmaet er over en viss størrelsesorden (20 pers +) så kan det være hensiktsmessig å ta en tur til Trondheim (NTNU) og arrangere bedpres (http://www.abakus.no - disse kan være behjelpelige). Det er nok den best investerte pilsen og pizzaen mange firmaer noen sinne har kjøpt. Jeg fikk selv sommerjobb via en bedpres, og mange av de første ansettelsene av de dyktigste elevene (de blir ansatt ca 1, kanskje 2 år før de er ferdig-utdannede) får man huket tak i på grunn av bedpres med gratis pizza og pils (obligatorisk at dette er gratis, ellers møter ingen opp).
Lenke til kommentar
- snip -

I tillegg krevde de 2MX matte og noe mer. Men nå finnes ikke MX matte lenger, så jeg vet ikke helt hva man kan oversett det til?

Allmenn T-matte + fysikk fordypning? Noen som vet?

 

Det som er "nye 2mx" er R2. Altså burde man ta T1 første året, R1 andre året og R2 tredje året. Tror faktisk man kan ta P (praktisk matte heter det vel, men matte lærern min kaller det pingle matte) de to første årene og så hoppe til R2, men da skal man nok være veldig flink for å stå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...