Gå til innhold

XP solgte bedre enn Vista


Anbefalte innlegg

Det som ovverrasket meg var at 106% av maskinene kommer med windows forhåndsinstallert :p

Hva mener du?

Windows XP 67% i 2002 + Vista 39% i 2007? :hmm:

 

Ellers så er det en feiltolkning i artikkelen. 100 millioner er ikke de maskinene med forhåndsinnstallert Vista, men de forhåndsinnstallerte pluss alle Vista-lisensene som er solgt i løssalg for bruk med nye eller eldre maskiner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
På et punkt jeg føler at Vista er bedre enn XP er på 64bit.

Vista 64bit er nok å foretrekker foran XP 64bit.

 

Og det var en av hovedgrunnene til at jeg bevegde meg over på Vista,

nettopp på grunn at Vista 64bit kjører mye bedre enn XP 64bit.

Vel, Vista 64bit har bedre driverstøtte og programstøtte etter ett år enn det XP 64bit hadde etter ett år, men så må vi huske på at XP 64bit er over 3 år modent nå. Når man først har fått inn drivere og støttede programmer så er også XP 64bit overlegent mer stabil enn Vista. Både fordi XP 64bit er basert på Windows Server 2003 64bit og fordi Vista har alt for mye nytt dilldall.

 

Ellers så er det ikke noen overraskelse akkurat at Vista har kapret mindre markedsandeler i løpet av sitt første år enn XP gjorde. Mange velger nok å beholde XP frem til Windows 7.

Lenke til kommentar
Jeg har vell og merke en nokså kraftig maskin, med en Core 2 Duo E6600, 4GiB RAM og litt sånt.

Vista er nok ikke det du burde putte på en maskin med mindre enn 2GiB RAM nei, jeg vil nok anbefale 4GiB RAM og 64bit versjonen.

Jeg regner heller med at du har en kraftig maskin med 4GB, ikke GiB. Gibibytes brukes til filstørrelse, lagringskapasitet etc. Gigabytes brukes om ram, og i de fleste OSer til lagring

 

Men fra spøk til revolver.

 

Vista, har det på min tabletpc, hadde XP hadd like god støtte som Vista med tablet, hadde Vista vært borte fra denne pcen for lenge siden... Vista er pent, og det er akkurat det som gjør det tregt, Vista er ikke lagd for bærbare, det er lagd for pcer som brukes med ny programvare og BRA pcer

Endret av jimmydanny
Lenke til kommentar
Jeg regner heller med at du har en kraftig maskin med 4GB, ikke GiB. Gibibytes brukes til filstørrelse, lagringskapasitet etc. Gigabytes brukes om ram, og i de fleste OSer til lagring

Tommer brukes ofte om spiker og planker. Det betyr likevel ikke at centimeter umulig kan brukes. Forøvrig er centimeter et ISO-standardisert mål, den standarden Norge har valgt å følge sammen med resten av europa og store deler av verden. Både GB og GiB er standardiserte mål (ISO og IEC). Når det er snakk om ram så er 4GB rett og slett feil. Rambrikker blir aldri på 4 000 000 000 Byte, men de blir gjerne 4294967296 Byte. Altså nøyaktig 4 GiB, eller omtrent 4,3 GB.

 

Dessverre kaller mange ofte feilaktig/unøyaktig 1 073 741 824 for 1 milliard. Altså Gi for G.

Lenke til kommentar
Samboern min har kjørt Vista i noen måner nå siden ho fikk laptoppen sin. Jeg inviterer ho over til min side å skal i dag legge inn Ubuntu på den så jeg slipper all klagingen over ting som ikke virker og går tregt.

 

Jeg prøve å Ubuntu "Hardy Heron" eller noe sånt, testet ut den der Live-CD greia.

Utseende var jo helt greit, og ting så jo ut til å virke helt fint.

Men tiltross for at nettverkskortet faktisk funker, så klarte ikke Ubuntu å koble seg på nettverket vårt, selv om jeg tastet inn riktig passord og alt. Var et finurlig problem.

 

Ellers så fattet jeg ikke helt hvordan jeg få installert ting i Linux, hele systemet virker mye vanskeligere og innvikla enn Windows og OSX :p

 

Så jeg la hele disken bort, og kom til konklusjonen at jeg holder meg til Windows inntil videre :p

Lenke til kommentar
Samboern min har kjørt Vista i noen måner nå siden ho fikk laptoppen sin. Jeg inviterer ho over til min side å skal i dag legge inn Ubuntu på den så jeg slipper all klagingen over ting som ikke virker og går tregt.

 

Jeg prøve å Ubuntu "Hardy Heron" eller noe sånt, testet ut den der Live-CD greia.

Øh.. du har testet en ustabil betaversjon av Hardy Heron Ubuntu? Hvorfor ikke teste den nåværende og stabile versjonen av Ubuntu 7-10?

 

Utseende var jo helt greit, og ting så jo ut til å virke helt fint.

Men tiltross for at nettverkskortet faktisk funker, så klarte ikke Ubuntu å koble seg på nettverket vårt, selv om jeg tastet inn riktig passord og alt. Var et finurlig problem.

 

Er det snakk om proxy-server for hjemme-nettverktet? Jøss. Imponert over at du har behovet :)

 

Ellers så fattet jeg ikke helt hvordan jeg få installert ting i Linux, hele systemet virker mye vanskeligere og innvikla enn Windows og OSX :p

Hmm. To trykk. "Legg til/fjern programmer" under "Programmer". Ufattelig vanskelig den der...

Om to trykk blir for mye kan du jo dra en snarvei til skrivebordet :)

Lenke til kommentar

Kan bekrefte at overføring av filer i Vista er noe fordømt herk på min brors PC. Om dette virkelig løses i SP1, får jeg vente å se.

 

Han kjører en AM2+ Dual AMD 2,6GHz av noe slag, 2GB RAM.

Meg med XP: AMD Opteron@2,6GHz, 2GB RAM.

 

Vi ligger langt over spesifkasjonene for å kunne dra 330Mbps fra nettverksserveren, når vi begge har 1Gbps nettverkskort. XP Går stabilt på 330-300Mbps for sammenhengende filer, Vista i 60-70Mbps om vi er heldige for tilsvarende filer.

Lenke til kommentar
Har testet Vista i flere anledninger å synes selv det er et pent OS med mange fine muligheter men kan fortsatt forbedres en hel del. Men ettersom det er litt for dyrt for en fattig student så tror jeg Ubuntu vil bli mitt neste operativsystem. :)

 

Installerte 7.04->7.10 i går. Har lenge vært Ubuntubruker på laptopen, men tok til på desktopen for første gang i går :) Første gang jeg testet Ubuntu på desktopen var med 6.06 for over et år siden. Den grafiske installeren fungerte dessverre ikke på det nok avanserte DFI-hovedkortet mitt, og 64-bits utgavene var da ennå ikke så gode som jeg ønsket.

 

Overgangen fra laptopen (Celeron+512MB) og desktopen var stor..

 

Jeg snakker nå om permanent overflytting til Ubuntu. Jeg ser nå etter alternativ til Dreamweaver og muligens Premiere, selv om jeg fra før vet at disse kan bli vanskelig.

 

Hadde det ikke vært for all videoproduksjonen, og webdesign-arbeidet hadde jeg kost meg med Ubuntu permanent for lenge siden :)

Lenke til kommentar

Var vel ikke akkurat helt uventet, får se om vista klarer å overbevise meg dette året til å bytte fra XP.

 

Gartner bekrefter lavere salg av Vista i løpet av det første året etter lansering. Det ble solgt 132,4 millioner PC-er med XP, mens det ble solgt 255,7 PC-er med Vista.

 

Var ikke mange PC-er som ble solgt med vista nei.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar
Dere har nevnt mye allerede, men det kommer nok også til en viss grad av at overgangen til XP fra 95/98 og 2000 ikke var noe særlig god. Det var mange som klaget på XP. Og nå vi er blitt vant med XP, dataene våres er blitt sterkere og XP har blitt utbedret så ser vi ingen grunn til å ta den dansen igjen..

 

Hva er poenget ditt? At fordi det alltid er noen som klager når det kommer et nytt OS, så skal man ignorere alle innsigelser? At alle oppgraderinger er like gode? Jeg skjønner ikke helt hva du vil fram til?

 

AtW

 

Det jeg gjør her er å legge frem enda en mulig grunn til at Windows Vista solgte dårligere enn XP. Folk får kanskje flashback fra dagen da XP kom, og holder dermed på XP så lenge det går.

Endret av Zythius
Lenke til kommentar

Forstår det godt! Er så mye feil og tull i vista for øyeblikket. Fant ut at den eneste måten jeg kune slette enkelte filer fra harddisken på en pc med vista, var i safemode... Det er litt småtragisk, at det ikke går an å gjøre noe som helst uten å får beskjed om at handlingen ikke kunne utføres "fordi du ikke har tilatelse".. Hvor i helvete får jeg tilatelse da?

Lenke til kommentar
Dere har nevnt mye allerede, men det kommer nok også til en viss grad av at overgangen til XP fra 95/98 og 2000 ikke var noe særlig god. Det var mange som klaget på XP. Og nå vi er blitt vant med XP, dataene våres er blitt sterkere og XP har blitt utbedret så ser vi ingen grunn til å ta den dansen igjen..

 

Hva er poenget ditt? At fordi det alltid er noen som klager når det kommer et nytt OS, så skal man ignorere alle innsigelser? At alle oppgraderinger er like gode? Jeg skjønner ikke helt hva du vil fram til?

 

AtW

 

Det jeg gjør her er å legge frem enda en mulig grunn til at Windows Vista solgte dårligere enn XP. Folk får kanskje flashback fra dagen da XP kom, og holder dermed på XP så lenge det går.

 

Ah, ok nå skjønner jeg hva du mener, takk for oppklaringen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nå som vi er inne på emnet, så spør jeg i forbindelse med kjøp av ny laptop; skal jeg kjøpe Vista Home Premium x86 eller x64?

 

PCen blir 2,2-2,4 DualCore fra Intel med 4GiB DDR2 Ram. Jeg vet at 32-bit kun utnytter 3-3,5GiB Ram, men har hørt rykter om at 64-bit versjonen ligger et stykke etter, og kommer til å få SP1 en stund etter 32-bits versjonen..

Lenke til kommentar

Vista har jo først og fremst noe å by på for gamere og mediabrukere. Det er ikke så rart at bedriftene venter. Når XP kom, hadde mange bedrifter utsatt å bytte inn sine Windows 98 PCer, og var klare for å investere i noe nytt. På konferanser ser jeg imidlertid stadig flere sjefer med Vista på sine nye og dyre laptoper. Det har tydeligvis en "må ha"-faktor for noen. Det kan være at salget av Vista på nye PCer til bedriftsmarkedet først tar seg opp etter SP1 og litt patching.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...