Gå til innhold

Hvor lenge klarer dere holde pusten?


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
øvde 10 min så klarte jeg 1 min og 30 sek. Men hva skal dette være godt for? Svømming?

 

Og er det lov å puste ut mens man holder pusten? For da kunne jeg klart ganske mye lengre..

 

Jeg pleier bare gjøre det for moro skyld, men er jo også greit å være i stand til å holde pusten en stund hvis man bader et sted der det er fint å dykke.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hmm.. lenge siden jeg har testa, og orker ikke nå.

 

Men sist jeg sjekka var i forbindelse med dykkerteori. Klarte da ca 2min vanlig, og over 4min med hyperventilering.

 

Merk at man ikke bør gjøre slikt alene, det kan være farlig, og man kan i værste fall omkomme. Hyperventilering bør heller ikke brukes ved fridykking. Vi hyperventilerte for å oppleve effekten av det.

 

Problemet er at man lurer kroppens eget varselsystem, og faktisk klarer å holde pusten til man besvimer. Man kan da ramle og slå seg.. og evt. drukne om man er under vann. Vanligvis vil kroppen automatisk begynne å puste igjen av seg selv om man besvimer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg er svømmer, men jeg klarer rett og slett ikke holde pusten under vann. Vet ikke hvorfor, men er vel en kombinasjon av redsel og litt andre greier, for svømming i vannskorpa går utmerket. Litt flaut at min søster på 14 slår meg på holde-pustenkonkurranser, men jeg har da klart over to minutter før.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Et godt tips: Få lav kroppstemperatur(ikke overdriv), Hyperventiler med gode inn og utpust i ca 30sek. I det du skal holde pusten blåser du ut alt av oksygen i lungene og fyller de med ny oksygen.

Annen viktig ting er å ha lav puls. Hold deg i lite aktivitet før du skal holde pusten.

 

Uten denne teknikken klarte jeg bare å holde pusten i 1min og 34sek. Men dagen etter prøvde jeg med denne teknikken, og da holdt jeg pusten i 2min og 52sek.

 

Ganske imponert over meg selv, fordi jeg trener ikke ^^

 

NB: Dette var over vann ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...