Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Nope, kjøpt i finland. Noen sortlakkerte skruer som ikke var så veldig gode. Eller lakken var ikke det. Men akkurat de skruene er ikke noe arbeid. Jeg har de gamle, som er helt fine. Tar bare tid (eller egentlig tar det ikke det) å skifte dem. Når jeg gidder, og det er ikke sikkert jeg gidder før til sommeren igjen. Den skuteren er litt "halveis" i planene enda. Dvs.. den er såkalt strøken bortsett fra de to skruene, men det er mye arbeid som gjenstår allikevel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går du for fullframe eller crop på E-fatningen? Hvis crop - hva med Speed Booster?

 

Jeg går for fullformatobjektiver ja, antar at det var det du mente. Speed Booster ser spennende ut. Har ikke funnet noen som støtter autofokus uansett. Gjør ikke noe med litt ekstra CA for min del, men kontrasttapet var ikke like kult. Uansett, f/1.0-objektiver høres fint ut, og på scener hvor jeg ikke trenger å justere fokus så er det jo smooth!

 

Fant ikke noe som selger dem i Norge, men Fotovideo tar 4000kr for noe tilsvarende. Syns det er litt drøyt med tiganger'n.

Lenke til kommentar

Jeg går for fullformatobjektiver ja, antar at det var det du mente. Speed Booster ser spennende ut. Har ikke funnet noen som støtter autofokus uansett. Gjør ikke noe med litt ekstra CA for min del, men kontrasttapet var ikke like kult. Uansett, f/1.0-objektiver høres fint ut, og på scener hvor jeg ikke trenger å justere fokus så er det jo smooth!

 

Fant ikke noe som selger dem i Norge, men Fotovideo tar 4000kr for noe tilsvarende. Syns det er litt drøyt med tiganger'n.

Jeg mener sensor - Metabones Speed Booster funker ikke så godt på fullframesensorer som på A7 og A7R - bildesirkelen er ikke stor nok.

Autofokus vil fungere med Metabones-adapter, om enn litt tregt. Bildestabilisering virker også.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Du spør i systemkameraer digitalt (om du ikke skal ha digitalt så fins det også her)

Det som er viktigst er pris, merke om du er merkefan, bruksområde om du vet det før du kjøper f.eks. vidvinkel vs tele.. hva er viktigst. Vekt, er du villig til å bære mer enn strengt tatt nødvendig?

 

Eller om det er kompakt du er ute etter.. der vet jeg ikke hva man spør om.

Lenke til kommentar

Roger slår til igjen :rofl:
The Cynic’s Photography Dictionary

 

 

Action photography – The use of very large, expensive lenses to make rapidly moving objects appear immobile.

Aperture – The opening of a lens, identified by a number that gets larger as it gets smaller.

Bokeh – the look of the picture in the parts where you can’t tell what you’re looking at.

Depth of Field – The part of an image that is in best focus, traditionally placed just in front of, or just behind, the subject See also, Autofocus.

Glamour – A type of photography practiced by many and mastered by few, with the purpose of creating images of creatures not found in nature.

Image Stabilization – a technologic triumph consisting of lenses, magnets, position sensors, springs, and electric motors that is nearly as effective as 3 sticks of wood attached to a base plate. See also, Tripod.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjapt LR spørsmål. Når jeg legger til og endrer på metadata i LR, som for eksempel GPS koordinater, Title eller copyright. Blir det lagret i selve filen eller kun i LR katalogen? Og hvis det kun lagres i LR er det muligheter for å få det skrevet inn i selve filen?

Lr endrer ikke på fila, den legger kun endringer i metadata i sin database. Du legger på de tingene du ønsker under eksport, det er valg for hva du vil ha med i eksportvinduet.

Lenke til kommentar

Det var det jeg trodde. Synes selv at det hadde vært greit å kunne lagre selve metadataen på selve filen i tilfelle jeg skulle bytte program eller om LR katalogen ble borte. Er det noen som har noen programmer å anbefale som redigerer metadata på filen? Og er det noen ulemper med å gjøre det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...