Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

 

Hvis du må ta tre bilder for få et perfekt med 50mm F1.8 er det grunn til bekymring. Dvs, hvis det er motiv som ikke er helt i ro er det ikke så vankselig å forstå pga liten dybdeskarphet, men tester du med kamera på stativ og stillestående motiv og får så dårlig treffprosent er det ikke bra.

 

Ser også at du skriver at kameraet er kalibrert, men er det 60D så har ikke det mikro fokus justering. Har du hatt det inne hos Canon og fått det justert?

 

Forøvrig enig med kommentaren om egen tråd, hvis det blir en del respons er det lett at svarene drukner i alt annet i denne tråden.

Dette er håndholdt og passelig nært hold ved f/1.8. Jeg ser på det som normalt da det er så tynt fokusplan som du sier. Det kan jo hende jeg er for ustødig på hendene. Det er snakk om millimeterbom her altså.

Hvis jeg fokuserer med kameraet stående på stativ og tar bilde av et flatt objekt, treffer alltid 100% fokus på første. Har hatt noen fokusbom på objekter et stykke unna håndholdt, men har tenkt at det er objektivet som sliter på grunn av vanskelige lysforhold. Jeg har ikke brukt objektivet så mye enda, så har ikke forsket så mye på det. Null fokusproblem med 17-55.

Kameraet er kalibrert/ kontrollert hos Canon ja. Serviceproffen var det vel.

 

Der sier du noe, kom til og tenke på om du bruker 1 fokuspunkt eller flere når du fotograferer men stor blender "lite tall", anbefaler og bruke kun 1 fokuspunkt da.

Er det mulig å bruke flere enn ett fokuspunkt av gangen? :wee:

Hehe, bruker kun ett ja.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjør på med 17-55 og kjør heller ISO opp et ekstra hakk - i kirka kan du sannsynligvis gå nærmere enn du tror. Da er det greit å ha litt mer vidvinkel.

 

Eksempel fra en konfirmasjon i fjor:

 

UrgpgaP.jpg

 

Jeg sto så og si foran alteret - og jeg tipper du også kan stå litt hvor du vil egentlig, så lenge presten ikke preker. Ta gjerne en prat med enten presten eller kirketjeneren før dåpen starter, i ni av ti tilfeller får du stå på gode plasser.

 

Edit: Bildet er tatt med en 35mm på en 5D II om jeg ikke husker feil, eller omtrent 22mm på ditt kamera. Vidt er deilig på slike tilstedinger.

Endret av olegunnaro
Lenke til kommentar

Takk for svar! Bildet var meget flott i stor versjon.

 

Vi får se hvor god sikten er mot alteret og hvordan lyset er. Har aldri vært i den kirken før.

Jeg er litt allergisk mot høy iso, men etter jeg gikk helt over til raw ble jeg mer venn med det. Det er nå

bedre med korrekt lukkertid og noe utvaskede detaljer og støy enn kamerashake kombinert med bevegelsesuskarphet synes jeg.

 

Så får vi se om det er mulig å bruke blits da.

 

Spennende dette her. Det er noe mer utfordrende enn å ta et landskapsbilde med stativ og tid :)

Som sagt er det bare for egen interesse og for eventuelt å kunne gi noe bedre enn mobilbilder til brudeparet.

Lenke til kommentar

Dette er håndholdt og passelig nært hold ved f/1.8.

Da ser jeg ikke noe problem med noen bom, med F1.8 på kort avstand er det fort gjort at du eller motivet beveger seg noen millimeter fra du fokuserer. Ellers er jeg mye enig med innlegget til olegunnaro, 17-55 F2.8 er ca ett blendertrinn mindre lyssterk, men veldig mye mer fleksibel og stabilisatoren hjelper også litt, selv om bevegelsesuskarphet i motivet fort kan bli det største problemet. Du kan jo alltids ha med 50mm hvis det skulle vise seg at kirken er ekstremt mørk.

Lenke til kommentar

Her er en genial artikkel (på engelsk) om den utdaterte fotolæreren ingen vil lære av lenger.

 

http://petapixel.com/2013/09/12/photography-teacher-nobody-wants/?fb_action_ids=10152200546889377&fb_action_types=og.likes&fb_source=other_multiline&action_object_map=%7B%2210152200546889377%22%3A614623801892617%7D&action_type_map=%7B%2210152200546889377%22%3A%22og.likes%22%7D&action_ref_map=%5B%5D

 

She has taught photography and business for as far back as anyone can remember, but bring up her name today and it will be met with the rolling of eyes and snickers. And not the candy bar kind.

She used to headline most events, back in the day, but now, she’s rarely asked to speak. Too old fashioned and antiquated, I suppose. She used to be heralded as the greatest teacher in the universe, one whose lessons are priceless and not to be ignored. But today, not so much. In fact, many photographers don’t even recognize a need for what she teaches and those that do learn quickly that she pulls no punches. She is relentless, unyielding, uncompromising and determined.

Quite frankly, she’s a b**ch.

Her name: Experience.

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

Når man bruker kamera som er hakke over smartmobiler så skjer det man får rare spørsmål.

 

Noen som har tips på kamera (video) som kan plasseres ved feks en krabbeteine så man kan se på torturen fra sofaen ?

 

Har nada peiling på slikt utstyr men vet ikke om GoPro kan være veien å gå ? Er også spm om det finnes trådløse alternativer.

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

Når man bruker kamera som er hakke over smartmobiler så skjer det man får rare spørsmål.

 

Noen som har tips på kamera (video) som kan plasseres ved feks en krabbeteine så man kan se på torturen fra sofaen ?

 

Har nada peiling på slikt utstyr men vet ikke om GoPro kan være veien å gå ? Er også spm om det finnes trådløse alternativer.

R.O.V er det du ønsker, men tror ikke du ønsker og bruke 600K på dette :)

 

Et undervannskamera m/kabel er nok mer fornuftig valg.

 

Jeg har denne typen i koffert og det fungerer relativt greit nok.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

Ja noe i den gata, fjernstyring er muligens ikke nødvendig siden den er ment å sette på en fast plass, sjekket siste GoPro den har wifi og kan kanskje være noe å vurdere ?

Kjenner ikke GoPro, men med tanke på batterilevetid i kaldt vann og rekkevidde under vann for WiFi tror jeg nok Nauticas forslag er mer rett frem

 

Edit: Googlet litt og noen hadde selvsagt prøvd...

Endret av se#
Lenke til kommentar

Blir visst en liten spontan Oslo-tur i morgen! Reiser med tidlig buss så man får noen timer i byen før man skal på det planlagte opplegget. Lenge siden jeg har vært i hovedstaden nå...så får bruke tiden så bra som mulig! En tur innom FotoVideo er jo obligatorisk selvsagt!

Nå må jeg bare finne ut hvilet kamera og objektiv som skal få æren av å være med, skal pakke lett(Liten sekk med litt ekstra klær, mob.lader, paraply og kanskje en liten PC).

Noen gode tips om plasser man kan besøke mottaes gjerne :)

Endret av KristianJV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...