Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Noen som vet om et billig og tykt 77mm filter som burde tåle et treff fra en airsoft-rifle? Jeg tar ikke sjansen på å bruke 24-120 f/4 uten noe beskyttelse. Trenger virkelig ikke å være av god kvalitet.

Få tak på en bit 5mm lekxan/polykarbonade "pleksi" og sett det i en solid ramme rett fremfor objektivet.

 

Bor du i østfold kan du få en bit av meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som har et tips for et program som kan søke opp bilder på maskinen, samt flytte det som trengs til en felles lokasjon?

 

Eneste programmet jeg har lekt med tidligere som gjør det første er Picasa, så ville testet det på noen få filer og se om du kan få flyttet de på den måten.

Fant igjen mye gammel moro fra mobiler, gamle PCr m.m. på den måten.

Lenke til kommentar

Lånte et Canon 50mm 1.4 Usm nå for å teste for moro skyld. Jeg synes bildene ble vel uskarpe, og testet ved 1.8 mot min egen 50mm 1.8II.

 

Dette er bare en rask test inne i dunkel belysning, men jeg ble overrasket.

 

Dårlig kopi?

 

Manuell fokus i liveview x 10

 

post-74309-0-16960100-1379018814_thumb.jpg post-74309-0-51565000-1379018815_thumb.jpg

 

1.4 @ 1.8, 1/80s ISO3200 1.8 @ 1.8 1/60s ISO3200

 

 

Edit: Bildene er croppet mye.

Endret av Rowdy
Lenke til kommentar

f/1.8 er litt skarpere en f/1.4 på f/1.8, men ikke så mye som bildene dine indikerer.

Nei, dette er ille. Det er jo andre egenskaper ved et objektiv enn skarphet, men synes dette er merkelig dårlig. Jeg trodde det var feilfokusering først.

Jeg får teste det litt til ved forskjellige lysforhold og blenderåpninger. Kanskje det er snakk om en feilproduksjon her.

 

Hva ville folket valgt av 50mm 1.8II, eller 17-55IS i en kirke?

Heller mot zoomen pga IS, raskere, stillere og mer presis fokus, samt mulighet for å korrigere brennvidden.

Lenke til kommentar

I en vielse er ikke IS mye verdt på de brennviddene der. Folk står som regel ikke i ro når du skal fotografere dem. Men - har du crop, og ikke noe videre enn 50mm, så blir det litt trangt. Selv brukte jeg nesten utelukkende 35mm 1.4 og 85mm 1.8 i bryllupet jeg tok i sommer. Skjøt stort sett vidåpent. Pass på at autofokus er godt kalibrert...

Lenke til kommentar

Takk for svar, karer.

 

Det stemmer at det er en vielse. Heldigvis er det en proff fotograf til å ta bilder av paret, men jeg usikker på om fotografen skal være i kirken og. Vurderer å bruke 60d, Rx100, eller bare gi blaffen der :)

 

Selv skal jeg ta bilder av gjester to og to i forbindelse med selskapet etterpå, så den jobben er lett. Stativ osv. Ikke noe press på meg, men dere vet hvordan man føler det selv. Best mulig, men ikke lett når erfaring med sånt mangler. Dertil spennende. I fjor stod jeg bakerst i kirken ved en barnedåp. Da folk dro frem telefonene og blitset løs, tok jeg frem 70-300 med blits. Det ble faktisk helt ok.

 

Når det gjelder kalibrering, er kameraet kalibrert. Objektivene treffer spot on, men ved 1.8 må jeg gjerne ta tre bilder for å være sikker på at ett av dem sitter. Det er vel forståelig nok og naturlig?

 

Beklager at jeg ikke laget tråd om dette. Det kunne sikkert vært nyttig med forskjellige erfaringer knyttet til dette emnet samlet.

Lenke til kommentar

I en vielse er ikke IS mye verdt på de brennviddene der. Folk står som regel ikke i ro når du skal fotografere dem. Men - har du crop, og ikke noe videre enn 50mm, så blir det litt trangt. Selv brukte jeg nesten utelukkende 35mm 1.4 og 85mm 1.8 i bryllupet jeg tok i sommer. Skjøt stort sett vidåpent. Pass på at autofokus er godt kalibrert...

Er enig med deg der, fant ut at 50mm min fungerte best grunnet relativt mørk i kirken, ble mye hodeskudd :)

 

Det var mange som brukte blits så jeg kunne nok brukt en normalzoom og blits istedenfor.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Når det gjelder kalibrering, er kameraet kalibrert. Objektivene treffer spot on, men ved 1.8 må jeg gjerne ta tre bilder for å være sikker på at ett av dem sitter. Det er vel forståelig nok og naturlig?

 

Beklager at jeg ikke laget tråd om dette. Det kunne sikkert vært nyttig med forskjellige erfaringer knyttet til dette emnet samlet.

 

Hvis du må ta tre bilder for få et perfekt med 50mm F1.8 er det grunn til bekymring. Dvs, hvis det er motiv som ikke er helt i ro er det ikke så vankselig å forstå pga liten dybdeskarphet, men tester du med kamera på stativ og stillestående motiv og får så dårlig treffprosent er det ikke bra.

 

Ser også at du skriver at kameraet er kalibrert, men er det 60D så har ikke det mikro fokus justering. Har du hatt det inne hos Canon og fått det justert?

 

Forøvrig enig med kommentaren om egen tråd, hvis det blir en del respons er det lett at svarene drukner i alt annet i denne tråden.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...