Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Fra Pål på Camera og Videoteknikk

 

Løsnet minnekortluke. fjernet limrester så godt det var mulig.

NB: Superlim må aldri brukes på kamera, uten at det som skal limes , kan demonteres -limes -og så monteres igjen. Superlim er som vann , trenger inn over alt og ødelegger mere enn det fikser.

Sitat slutt.

 

Da skulle du sett fingra mine ETTER at jeg var ferdig med den limejobben der !! :D

Og dessuten så sitter tommelfingergrepet som SPIKRA ! Sådetså!

 

Uff .. pinlig sak altså..

 

Men takk Pål , og beklager at jeg trakk Pentax tekniske kvaliteter i tvil :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hater nok folk bruker "prt Scr" knappen på bildene mine!!!!!!!!!!!

Det er ingenting som hindrer kopiering av bilder. Det eneste måtte være å ikke vise bildene, men det ødelegger jo litt.

 

Vannmerking hjelper jo, men det også ødelegger "litt".

 

Hvis noen har brukt bildene til kommersielle formål, og man selv har originalfilene liggende, er det jo en smal sak å bevise at det foregår misbruk.

1. Det ødelegger ikke litt, det ødelegger mye.

2. Du kan kreve massemye penger i ettertid, så du kan ende med å tjene på at folk prøver å være uærlige, jeg vet om fotografer som i gode år klarte å huke inn hundre tusen på å finkjemme etter misbrukte bilder.

 

Og så vidt jeg vet er det ikke aktuelt å installere det overalt, nei. Det er nok heller snakk om tilgangskontroll til spesielle steder og bygninger.

Jeg tror ikke noen har fortalt britene det. Eneste grunnen til at ikke hvert eneste av Storbritannias utallige overvåkningskameraer er tilkoblet biometrisk gjenkjenningssoftware er at løsningene ikke fungerer bra nok ennå.

 

Storbritannia har misforstått budskapet i "1984".

Storbritannia er et land der fokuset har vært lagt på å bekjempe kriminalitet og terrorisme, mange politikere mener/tror/antar at kameraene motvirker terrorisme og kriminalitet. Om det stemmer vet jeg ikke. Men at politiet setter pris på kameraene når de etterforsker kriminalitet er jeg rimelig sikker på.

 

Om jeg liker ideen skal jeg ikke si, men jeg konstaterer at det er rimelig praktisk for etterforskningsøyemed, selv om mulighetene for misbruk er ganske omfattende. Vi får trøste oss med at ikke en gang Stasi ville hatt nok personale til å følge med på alle kameraene samtidig.

Lenke til kommentar

Hater nok folk bruker "prt Scr" knappen på bildene mine!!!!!!!!!!!

Det er ingenting som hindrer kopiering av bilder. Det eneste måtte være å ikke vise bildene, men det ødelegger jo litt.

 

Vannmerking hjelper jo, men det også ødelegger "litt".

 

Hvis noen har brukt bildene til kommersielle formål, og man selv har originalfilene liggende, er det jo en smal sak å bevise at det foregår misbruk.

1. Det ødelegger ikke litt, det ødelegger mye.

2. Du kan kreve massemye penger i ettertid, så du kan ende med å tjene på at folk prøver å være uærlige, jeg vet om fotografer som i gode år klarte å huke inn hundre tusen på å finkjemme etter misbrukte bilder.

 

Og så vidt jeg vet er det ikke aktuelt å installere det overalt, nei. Det er nok heller snakk om tilgangskontroll til spesielle steder og bygninger.

Jeg tror ikke noen har fortalt britene det. Eneste grunnen til at ikke hvert eneste av Storbritannias utallige overvåkningskameraer er tilkoblet biometrisk gjenkjenningssoftware er at løsningene ikke fungerer bra nok ennå.

 

Storbritannia har misforstått budskapet i "1984".

Storbritannia er et land der fokuset har vært lagt på å bekjempe kriminalitet og terrorisme, mange politikere mener/tror/antar at kameraene motvirker terrorisme og kriminalitet. Om det stemmer vet jeg ikke. Men at politiet setter pris på kameraene når de etterforsker kriminalitet er jeg rimelig sikker på.

 

Om jeg liker ideen skal jeg ikke si, men jeg konstaterer at det er rimelig praktisk for etterforskningsøyemed, selv om mulighetene for misbruk er ganske omfattende. Vi får trøste oss med at ikke en gang Stasi ville hatt nok personale til å følge med på alle kameraene samtidig.

Ja, det beste er vel å la det skure å gå noen år (det rimte jo .p), for så å saksøke dem sunder og sammen. (hey... snart limerick :D)

Endret av Inc
Lenke til kommentar

Om jeg liker ideen skal jeg ikke si, men jeg konstaterer at det er rimelig praktisk for etterforskningsøyemed, selv om mulighetene for misbruk er ganske omfattende. Vi får trøste oss med at ikke en gang Stasi ville hatt nok personale til å følge med på alle kameraene samtidig.

Hvorfor tror du de eksperimenterer med å koble kameraene opp mot ansiktsgjenkjenningssoftware?

 

Klart det har verdi i etteforskningsøyemed, men vi må være forberedt på å leve med noe kriminalitet for å sikre friheten til samfunnet som helhet. Så får man heller konsentrere ressurser på å bygge opp et samfunn der færrest mulig føler behov for å begå kriminelle handlinger, ikke et samfunn der folk lar vær å begå kriminalitet bare fordi de er redd for storebror.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor tror du de eksperimenterer med å koble kameraene opp mot ansiktsgjenkjenningssoftware?

 

Klart det har verdi i etteforskningsøyemed, men vi må være forberedt på å leve med noe kriminalitet for å sikre friheten til samfunnet som helhet. Så får man heller konsentrere ressurser på å bygge opp et samfunn der færrest mulig føler behov for å begå kriminelle handlinger, ikke et samfunn der folk lar vær å begå kriminalitet bare fordi de er redd for storebror.

JEg tror de er genuint redde for terrorister, om jeg skal være helt ærlig. Angående forebygging av kriminalitet er jeg forsåvidt enig i at det mest preventive er å unngå årsakene til kriminaliteten, jeg tror det er lite man kan gjøre med politi og kameraer for å stoppe forbrytere fra å begå kriminalitet, å øke lengden på straffene er heller ikke bevist empirisk som å motvirke kriminalitet, det har for den saks skyld ikke kameraene heller. Tettheten av politifolk i London er da også høyere enn den har vært noen sinne, det samme gjelder over hele Storbritannia, mer eller mindre.

 

Kriminaliteten holder seg tross dette på et ganske stabilt nivå, vi kan snakke om et par prosent hit og dit, men det kan ha andre årsaker (om det kun hadde en årsak ville det vært sensasjonelt, for å si det slik). Det både kameraer og økte ressurser hos politiet derimot kan gjøre er å øke oppklaringsprosenter, om disse har økt f.eks. i London vet jeg ikke, men jeg tror vi kan si at de er bedre enn de ville vært uten kameraer og ekstra politifolk.

 

Samtidig syns jeg frykten for overvåkingskameraer er litt overdrevet. Et overvåkingskamera er ingen supermaskin som sender oss til 1984, det er en overdrivelse. Jeg er som sagt ikke sikker på om jeg liker dem, men det jeg er sikker på er at jeg syns det er litt overdrevet hvor redde folk er for overvåkingskameraer. De kommer ikke til å gjøre oss mindre frie. Men de bryter til en viss grad med personvernet, og i parantes bemerket koster det vel en del å ha dem der.

 

En årsak til at man merker kriminaliteten mer enn man gjorde før i hele den vestlige verden tror jeg forøvrig er at man ikke lar politifolk plante beviser, og at man er flinkere til å ikke dømme folk på tynt grunnlag. Da blir det færre dommer, og skyldige vil også gå fri. Jeg tror det var 1 av 7 som ble uskyldige dømt i enkelte perioder av britisk historie etter krigen. Samtidig blir mer kriminalitet rapportert enn før.

 

Når vi først tar en digresjon blir det en ordentlig en.. :)

Lenke til kommentar

Samtidig syns jeg frykten for overvåkingskameraer er litt overdrevet. Et overvåkingskamera er ingen supermaskin som sender oss til 1984, det er en overdrivelse. Jeg er som sagt ikke sikker på om jeg liker dem, men det jeg er sikker på er at jeg syns det er litt overdrevet hvor redde folk er for overvåkingskameraer. De kommer ikke til å gjøre oss mindre frie. Men de bryter til en viss grad med personvernet, og i parantes bemerket koster det vel en del å ha dem der.

Frykten for terrorister er overdrevet.

 

Jeg er mer bekymret for en folkevalgt fascistregjering enn jeg noensinne vil være for en i marginal trussel som terrorisme. Lek med tanken på BNP ved roret, med tilgang til et omfattende nettverk av overvåkningskameraer koblet til fungerende biometrisk gjenkjenningssoftware. Hvis ikke det skremmer vettet av deg mye mer enn en gjeng arabere med rørbomber, så er det noe rart med prioriteringen din.

Lenke til kommentar

Frykten for terrorister er overdrevet.

Visst pokker. Det ene utelukker ikke det andre. I tillegg kommer det at vi nordmenn er reddere for tollere enn terrorister (fnis).

 

Terrorisme i Norge bekymrer meg lite, men uavhengig av de bakenforliggende årsakene er Storbritannia langt mer utsatt, vi skal heller ikke glemme at Storbritannia har hatt terrorisme som en trussel mye lengre enn de fleste vestlige land. I Norge har vi ikke hatt terrorisme siden attentatet mot Nygård og drapet på Ahmed Bouchiki, britene har litt andre erfaringer, det nører opp under den irrasjonelle frykten. Irrasjonell som den er kan jeg forstå den.

 

Jeg er mer bekymret for en folkevalgt fascistregjering enn jeg noensinne vil være for en i marginal trussel som terrorisme. Lek med tanken på BNP ved roret, med tilgang til et omfattende nettverk av overvåkningskameraer koblet til fungerende biometrisk gjenkjenningssoftware. Hvis ikke det skremmer vettet av deg mye mer enn en gjeng arabere med rørbomber, så er det noe rart med prioriteringen din.

Først og fremst syns jeg du hopper til konklusjoner, Sutekh. Jeg har ikke sagt at jeg støtter kameraene, jeg har heller ikke sagt at jeg regner terrorisme som en stor trussel heller. Det er ingenting i det jeg skriver som antyder det heller. Noen folkevalgt fascistregjering er jeg strengt tatt lite redd for, det kan skje i enkelte land, men det vil neppe skje i Storbritannia, det vil neppe skje i Norge, og de få landene vi snakker om der det er fjernt mulig er allerede rimelige totalitære og mangler demokratisk historie.

 

Det jeg ser på som en større demokratisk trussel i dagens Europa er den stadige troen på autoritære demokratiske midler. Når demonstranter ikke flytter seg er det visstnok greit å banke dem (København), det er greit å angripe fredelige miljøaktivister mens de sover i en park (G20, London), det er greit å lage register over journaliter som dekker demonstrasjoner (vanlig i Storbritannia), det er greit å forby klesplagg og arkitektoniske elementer fordi de ikke "passer inn" i en slags absurd kvasi-nasjonalistisk ide om hva en nasjons Leit Kultur er for noe (Burka, Belgia - Minareter, Sveits).

 

I dette bildet kan overvåkingskameraer spille en rolle, men det er på ingen måte selvsagt, det avhenger av hvordan de brukes og hvordan man lar dem brukes.

 

Å fokusere på kameraene er forståelig nok, men det er ikke rasjonelt. Kameraene er bare et element i et større bilde, man rører ved dem fordi de er synlige, men det er som å prioritere å sette gips på et brukket ben når pasienten også har store interne blødninger etter en bilulykke. Det er de interne skadene som er farlige.

Lenke til kommentar

Irrasjonell som den er kan jeg forstå den.

Det er jo nettopp det som gjør at terrorisme virker. Og det er derfor det er viktig å gjøre sitt beste for å være obs på at frykten er irrasjonell, å være bevisst på at terrorisme faktisk ikke er en reell trussel mot vestlige land. Den eneste måten terrorisme blir en trussel på er ironisk nok når vi begynner å tro at den er det.

 

Først og fremst syns jeg du hopper til konklusjoner, Sutekh. Jeg har ikke sagt at jeg støtter kameraene, jeg har heller ikke sagt at jeg regner terrorisme som en stor trussel heller. Det er ingenting i det jeg skriver som antyder det heller. Noen folkevalgt fascistregjering er jeg strengt tatt lite redd for, det kan skje i enkelte land, men det vil neppe skje i Storbritannia, det vil neppe skje i Norge, og de få landene vi snakker om der det er fjernt mulig er allerede rimelige totalitære og mangler demokratisk historie.

 

Det jeg ser på som en større demokratisk trussel i dagens Europa er den stadige troen på autoritære demokratiske midler. Når demonstranter ikke flytter seg er det visstnok greit å banke dem (København), det er greit å angripe fredelige miljøaktivister mens de sover i en park (G20, London), det er greit å lage register over journaliter som dekker demonstrasjoner (vanlig i Storbritannia), det er greit å forby klesplagg og arkitektoniske elementer fordi de ikke "passer inn" i en slags absurd kvasi-nasjonalistisk ide om hva en nasjons Leit Kultur er for noe (Burka, Belgia - Minareter, Sveits).

 

I dette bildet kan overvåkingskameraer spille en rolle, men det er på ingen måte selvsagt, det avhenger av hvordan de brukes og hvordan man lar dem brukes.

 

Å fokusere på kameraene er forståelig nok, men det er ikke rasjonelt. Kameraene er bare et element i et større bilde, man rører ved dem fordi de er synlige, men det er som å prioritere å sette gips på et brukket ben når pasienten også har store interne blødninger etter en bilulykke. Det er de interne skadene som er farlige.

Tja. Jeg tror du har større tro på menneskeheten enn jeg har.

 

Du sier det avhenger av hvordan overvåkningskameraer brukes, og hvordan man lar dem brukes. Problemet er i mine øyne at det ikke er sikkert at man til slutt har et valg. Hvis vi tillater styresmaktene å bygge opp systemer for å overvåke befolkningen, så hjelper det ikke at intensjonene er gode hvis de senere ender opp med å bli misbrukt. Og jeg tror definitivt faren er til stede for at vi innen de neste 10-20 årene kommer til å se mer eller mindre fascistiske styresett i flere land vi i dag regner som stabile demokratier. Støtten til bruk av det du kaller autoritære demokratiske midler er i min mening bare et symptom på en bevegelse i den retningen.

 

Uansett hvor gode intensjoner dagens britiske styresmakter har, så er realiteten at de er i ferd med å bygge opp et sett med verktøy som kan gjøre det mye vanskeligere for befolkningen å styrte en fremtidig diktatorisk regjering. Og at befolkningen evner å (om nødvendig med voldelige midler) bringe ned sine egne styresmakter er til slutt den viktigste forsikringen vi har for å kunne beholde et demokratisk styresett.

Lenke til kommentar

Overvåkningskameraer merker jeg er en av de mindre bekymringene nå for tiden. Datalagringsdirektivet er en større trussel mot privatlivet enn det overvåkningskameraer på offentlig steder er. Når da Helga Pedersen (Ap) klarer å uttale at dette må innføres for at Norge ikke skal bli en frihavn for kriminelle viser jo også litt av hvor paranoide politikere. DLD har ikke gått upåaktet hen i Europa. Tyskland er vel det EU-landet der man har hatt mest motstand mot det. Der har vel til og med høyesterett stemplet DLD som grunnlovsstridig.

 

Overvåkningskameraer er en ting, og det skal man selvsagt ikke kimse av, men overvåkning av data er enda skumlere og stempler alle som potensielle lovbrytere.

Lenke til kommentar

Sony..... :cool:

He-he - er ikke alle som liker Sony da, vettu.

 

Alternativene slik jeg ser det, er:

LG BD370

Panasonic DMP-BD45

Pioneer BDP-120

Samsung BD-P1600

Sony BDP-S370

 

Edit: Overvåkningsdiskusjonen deres er forsåvidt interessant nok, men burde kanskje skilles ut i egen tråd ?

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Edit: Overvåkningsdiskusjonen deres er forsåvidt interessant nok, men burde kanskje skilles ut i egen tråd ?

I så fall vil jeg si du kunne skilt ut godt over halvparten av postene i tråden i nye tråder...

Sant nok ...

 

Det er forsåvidt lite som skjer i den fotografiske verdenen akkurat nå også. Lite med nyheter, ingen nye spennende teknologier pågang og ute sludder det.

Lenke til kommentar

Sant nok ...

 

Det er forsåvidt lite som skjer i den fotografiske verdenen akkurat nå også. Lite med nyheter, ingen nye spennende teknologier pågang og ute sludder det.

...og lenge til polet slipper nye whiskyer :p Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...