Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er flere grunner til at salg av musikk går nedover. Bl.a. så er det flere moro-ting (film, spill, obil osv) som slåss om de samme pengene. I tillegg sleppes det så mye ræl om dagen som kun har til hensikt å suge penger ut av folk, uten å ha npe artistisk innhold (Boysband osv).

 

Jeg tror forøvrig hvis den dagen kommer at bransjen klarer å få til en perfekt kopisperre, så går de konk i løpet av noen få år ...

 

Tom

Lenke til kommentar

Malapropos musikkdiskusjonen her og apropos PM's "Epilog for Duchamp". Jeg satt nettopp og hørte på en CD av John Cage (vel og merke kjøpt og betalt). En NAXOS samleplate (Music for Prepared Piano Vol. 2), der et av stykkene faktisk heter "Music for Marcel Duchamp".

 

Selv om Cage kanskje fort går under kategorien "File under unpopular", så kan dette absolutt anbefales for de spesielt interesserte. Cage benytter klaveret nærmest som perkusjonsinstrument.

Lenke til kommentar
Malapropos musikkdiskusjonen her og apropos PM's "Epilog for Duchamp". Jeg satt nettopp og hørte på en CD av John Cage (vel og merke kjøpt og betalt). En NAXOS samleplate (Music for Prepared Piano Vol. 2), der et av stykkene faktisk heter "Music for Marcel Duchamp".

 

Selv om Cage kanskje fort går under kategorien "File under unpopular", så kan dette absolutt anbefales for de spesielt interesserte. Cage benytter klaveret nærmest som perkusjonsinstrument.

Cage er nok opptatt av fotografi. Han har et album som han kaller The Photographer.

 

Han samarbeider og en del med filmindustrien.

 

Appropos piano som perkursjonsinstrument. John Cale (fra Velvet Underground) har et album av impovisasjoner sammen med Terry Riley, Church of Anthrax. Veldig perkursivt, og veldig for spesielt intereserte. Steike bra saker, hvis du er i rette humøret.

Lenke til kommentar

 

Ja,i det hensende at det er et sirkulært/rundt 77mm UV filter :)

 

Hvis du mener Funksjoner som et sirkulært polariseringsfilter fungerer ikke et ultraviolet filter til det,et polariseringsfilter må ha den mulighet til og kunne vries rundt for å få uynyttet de polariserende effektene.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Ja,i det hensende at det er et sirkulært/rundt 77mm UV filter :)

 

Hvis du mener Funksjoner som et sirkulært polariseringsfilter fungerer ikke et ultraviolet filter til det,et polariseringsfilter må ha den mulighet til og kunne vries rundt for å få uynyttet de polariserende effektene.

Ups linka feil. Skulle være et polfilter :!:

Lenke til kommentar
Vel, ser jo etterpå at posten min var litt... latterlig. :p Beklager det. Men det jeg mente var at jeg syns det er litt rart at du som (etter det jeg har forstått) tjener penger på fotografering, mener det er greit å piratkopiere musikk og filmer. Det blir jo akkurat det samme om noen bruker bildene dine uten at du får betalt for det. Du tjener bare mindre. Om noen piratkopierer musikk, så går jo ikke artisten i tap sånn sett, de bare tjener mindre. Som om ikke det er ille nok. :)

Jeg tjener penger på fotografering og skriving. Det betyr ikke at jeg motsetter meg at folk bruker bildet mitt på en blogg eller en fjortenåring gjør det samme på hjemmesiden hans/hennes. Dersom Rana Blad tok et av mine bilder fra Flickr og brukte det til illustrasjonsfoto for en sak på deres komersielle nettsider, da hadde saken stilt seg fullstendig annerledes. Det er det jeg vil frem til.

 

Det jeg tror Simon vil frem til, er at han synes det er greit at noen "låner" bildene hans for å henge de på veggen, men at han derimot ikke godtar at de legges ut for salg uten tillatelse.

 

På samme måte synes han det er greit å laste ned digitale mediafiler til eget bruk. Slik jeg forstår det ville han heller aldri funnet på å selge filene som han har lastet ned.

 

Er jeg ute og sykler nå?

 

Francis

Om du sykler eller ei skal jeg ikke si noe om, men det er nogenlunde korrekt, ja. Det er helt greit for meg at piratpersoner tar et bilde fra meg og bruker det. Så lenge de selv ikke skal tjene penger på det. Det sier seg også selv at jeg mener det blir annerledes dersom en bedrift tar bildene og bruker dem til utsmykning i sine lokaler.

 

Det er her jeg mener det er en vesentlig forskjell.

 

Du kaller bransjen mafia, mens du tidligere tar avstand fra at ulovlig nedlasting og piratkopiering blir beteggna som tyveri. Synes du setter ting på hodet her.

1. Nei Tim, det gjør jeg ikke.

2. Jeg motsetter meg at piratkopiering betegnes som tyveri på teknisk grunnlag og prinsippielt grunnlag.

 

Jeg kan gi deg rett i at bransjen har håndtert den nye virkeligheten på en klønete måte, jfr f.eks Sony sin kopisperreblunder, og at det har bidratt til et negativt image og dermed fall i salg. Det stemmer nok, men forklarer det hele nedgangen? Neppe.

Det er i mine øyne en stor faktor. Tom nevner andre relvante faktorer, og jo, det er nok også en viss nedgang på grunn av piratkopiering.

 

Ellers svikter desverre sammenhengen i argumentasjonen til piratentusiastene her og. Det at bransjene er klønete i sine forsøk på å beskytte rettinghetene sine, gir ikke den parten andre rett til å, ... piratkopiere (som mange foretrekker å kalle det).

Nå er det jo slik at bransjen faktisk tjener penger på min piratkopiering, og da er jeg som realist svært lite villig til å se det som et problem.

 

Ellers lurer jeg litt på om piratmotstanderne i denne tråden tidvis tilbringer tid på YouTube?

Lenke til kommentar

Hvor mange streker trengs for å komme tilbake til on-topic?

---------------------------------------

 

Flere som har lekt seg med kornstruktureffekten i NX2? Valgte 4x-nedskalering med omtrent ingen støyreduksjon + mono-kornstruktur på dagens februarfestbilde. Støyen ble liksom så behagelig av det.

 

Tror nesten jeg skal kjøpe NX2 etter denne trialen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...