Gå til innhold

Hvilket MMO RPG spill skal jeg velge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da jeg testet trial for ikke å lenge siden var det riktignok ikke haugevis av spillere, men jeg fikk allikevel ordnet meg grupper til ting. En ting som kan være litt røft for nye spillere er at mobs følger etter deg leeenge i forhold til f.eks WoW om du skulle være så uheldig at du får med deg noen adds. Det lønner seg vel strengt tatt også å velge en klasse som klarer seg fint alene.

 

Mengden skills og muligheter for klassene gjør at man kan soloe det aller meste, og duoe veldig vanskelige ting om man bare er flink til å bruke klassen riktig.

 

Jeg spilte Ranger, og jeg og en Bard klarte å drepe en hard spellcaster boss ved hjelp av Raki racial, speed buff fra Rangeren, speed sang fra Barden og kiting. Spillet gir deg en helt annen spillbarhetsfølelse siden man konstant får nye skills til klassen sin og tilogmed skjulte comboer av skills som kan trigge dots og liknende i visse situasjoner.

Lenke til kommentar
Vanguard er faktisk det største mølet jeg har vært borti på en del år. Jeg liker Everquest 2 veldig godt, og trodde Vanguard skulle være noe i samme stilen.

 

Men for å være barnslig og si det rett ut "DET SUGER BALLE".

 

 

Forklar gjerne hvorfor, jeg vurderer å tigge rundt for en trial.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

For det første er det bare irriterende å se på Characteren din. Modellene er faktisk mye dårligere enn de er i WoW. Du beveger deg helt merkelig, å det ser faktisk så teit ut at det gjorde hele spillopplevelsen min dårlig. Det jeg testet ut av spells og skills hadde bare latterlige animasjoner og så bare generelt teit ut. Jeg klarte å kjøre spillet med alt på fullt uten problem, men det så fortsatt veldig dårlig ut. Det ser utrolig bra ut på bilder, men i virkeligheten ser det bare rart ut. Blandt annet hadde jeg problemer med at noen trær så helt høl i hue ut.

 

Questene var også rimelig kjedelige. Jeg fikk bla en quest om å gå å klappe en ku. Jeg betaler ikke for å spille ett spill, så jeg kan klappe en ku. Nei, det her var faktisk ikke gøy for meg i det heletatt.

Lenke til kommentar

Neppe, det er mer til spillet enn å klappe en ku :p

 

Men uansett Vanguard er kanskje bra for blodfans. Men for massen er dette ett spill som aldri kommer til å slå ann. En bruker så utrolig mye tid på å reise i Vanguard at det er kvalmt.

 

Verden er "for stor", selv om du får mount på lvl 10 så hjelper dette lite når plassene er lite sammenhengende.

 

Grafikken heller ikke noe å rope hurra for. Wow har 10 ganger mer "sjel" i grafikken og klarer å skape mye mer stemning, i alle fall for meg.

 

Jeg kjører også Vanguard på fullt.

 

Ellers så er questene dårligere enn f.eks. wow, stort sett så dreier det seg om pickups og killquests. Questene henger lite sammen og har ikke noe dybde.

 

Alt dette er selvfølgelig mine meninger og dere trenger ikke være enige.

 

Vil bare advare massene om at det ikkje er så lurt å kjøpe Vanguard, få prøvd det før du kjøper det. Noen her hyper det jo helt hinsides.

 

--

 

Warhammer kom visst ikke ut før til sommeren, muligens høsten. Så det blir jo litt i det lengste laget å vente på ett mmo.

Lenke til kommentar
For det første er det bare irriterende å se på Characteren din. Modellene er faktisk mye dårligere enn de er i WoW. Du beveger deg helt merkelig, å det ser faktisk så teit ut at det gjorde hele spillopplevelsen min dårlig. Det jeg testet ut av spells og skills hadde bare latterlige animasjoner og så bare generelt teit ut. Jeg klarte å kjøre spillet med alt på fullt uten problem, men det så fortsatt veldig dårlig ut. Det ser utrolig bra ut på bilder, men i virkeligheten ser det bare rart ut. Blandt annet hadde jeg problemer med at noen trær så helt høl i hue ut.

 

Questene var også rimelig kjedelige. Jeg fikk bla en quest om å gå å klappe en ku. Jeg betaler ikke for å spille ett spill, så jeg kan klappe en ku. Nei, det her var faktisk ikke gøy for meg i det heletatt.

 

"Modellene er faktisk mye dårligere enn de er i WoW." Og der sluttet jeg å lese. Jeg er enig i at WoW har sine sider når det gjelder grafikken, men resten av spillet er helt elendig. Alt man gjør er å stå i skogen og denge løs på de samme fiendene, prate med folk i byene eller surre rundt på jakt etter materialer for crafting før man klikker "make" og på magisk vis får det man har bestilt. Øh, jeg mener lagd.

 

Vanguard er helt forskjellig fra WoW på godt og vondt.

 

Bra ting:

* Verden er enorm, så man kan spille i månedsvis uten å utforske hele verden. Til gjengjeld tok det under en uke å utforske det aller meste av begge kontinentene i WoW.

* Det er utrolig komplisert, men enkelt å lære. Det er tre forskjellige "klasser" for hver karakter (adventure, crafting og diplomacy), så man kan hele tiden gjøre hva man vil.

* Det er utrolig morsomt å lage ting. I stedet for å bestille ting fra en liste og "betale" med materiale må man faktisk lage ting selv. Hver ting har fire nivåer av kvalitet, og bedre kvalitet betyr bedre pris, bedre stats og så videre. Hver ting koster mer enn bare grunnleggende materiale for å lage (man trenger for eksempel olje for å holde fyr i smia), og man kan få komplikasjoner som krever andre komponenter. I tillegg har man bare et visst antall poeng for å lage ting, så går man tom mister man alt man har brukt så langt. Det gjr crafting til et spill i seg selv. Og WoW? Velg fra lista og velg "Make". Har man komponentene man trenger får man det automatisk. Har man det ikke får man det ikke. Enkelt og greit - og gørrkjedelig.

* Ser utrolig bra ut. Det ser ikke ut som WoW, men er det ikke nettopp derfor mange av dere er skeptiske til Warhammer Online?

* Utrolig kompisert til tider. Svært få WoW fanboys liker det.

 

Dårlige ting:

* Utrolig kompisert til tider. Svært få WoW fanboys liker det.

* Dårlig rykte grunnet elendig launch. Men det holder jo WoW fansen borte, så det er vel en bra ting.

Lenke til kommentar

Crafting er så viktig som du vil ha det til. Du har tre hovedklasser som jeg har sagt, der warrior, bard, blood mage osv er Adventure, pluss man har Crafting og Diplomacy. Du kan fokusere akkurat så mye du vil på hver av de tre klassene da de er nøyaktig like viktige eller uviktige, alt ettersom hvordan du ser det. For eksempel har noen nevnt at man får en hest når man blir lvl 10 (ikke helt korrekt, man kan kjøpe en billig), og det er uviktig om man blir lvl 10 som Adventurer, Crafter eller Diplomat.

 

Så med andre ord, du kan crafte til kuene kommer hjem eller drite i hele greia. Det bestemmer du selv. ;)

 

Når det gjelder trial er det ennå ikke muliget med mindre man har en Buddy Key, skjønt man får en tredve dagers prøveperiode når man kjøper en ny konto. (det følger med i boksen i alle fall, har ikke prøvd å laste det ned). Derimot jobbes det med en Island Of Dawn "oppdatering" som fungerer som en gratis trial og kan lastes ned utenom selve spillet og spilles gratis. Denne blir dessverre ikke lansert før om noen måneder, men det er definitivt verdt å vente på den om man vil prøve spillet før man kjøper det. Problemet er at når den kommer vil alle starte der, så man går glipp av de forskjellige start-områdene til hver rase slik man har i dag. Synd, men om det trengs for å få flere spillere er det verdt det. ;)

Lenke til kommentar

Hmm...

Har veldig lyst på Vanguard, men er ikke helt sikker på om jeg gidder å kjøpe det uten å ha prøvd det :s

Sånn hvis jeg blir lei av det med en gang, og da er det jo litt bortkasta penger...

 

Noen som kan fortelle litt mer om det?

Altså, HVOR stort er det? sånn i forhold til WoW.

Og hvordan fungerer craftinga? Alt jeg har lest her er at man må "gjøre det selv".

Og hvordan er slossinga i spillet?

 

Eventuelt noen som har en sånn Buddy key sak jeg kunne få? Så jeg får prøvd det^^

Hadde vært kjempe snilt :o

Lenke til kommentar
Alt man gjør er å stå i skogen og denge løs på de samme fiendene, prate med folk i byene eller surre rundt på jakt etter materialer for crafting før man klikker "make" og på magisk vis får det man har bestilt.

 

Hvis du kan koke ned gameplayelementene i WoW til dette, må da det samme gjelde for Vanguard?

 

Monstre i skogen (tundraen/sletten/isbreen/ørkenen/sjøen/etc) som skal slaktes, folk i byer som skal prates med og ting og tang som skal craftes (enten craftingen nå er enkel eller komplisert) er jo kjernen i de fleste tradisjonelle MMORPGer?

 

Og nei, jeg tror ikke på at Vanguard er utradisjonelt, når det tross alt er laget av dem det er laget av.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar
Alt man gjør er å stå i skogen og denge løs på de samme fiendene, prate med folk i byene eller surre rundt på jakt etter materialer for crafting før man klikker "make" og på magisk vis får det man har bestilt.

 

Hvis du kan koke ned gameplayelementene i WoW til dette, må da det samme gjelde for Vanguard?

 

Monstre i skogen (tundraen/sletten/isbreen/ørkenen/sjøen/etc) som skal slaktes, folk i byer som skal prates med og ting og tang som skal craftes (enten craftingen nå er enkel eller komplisert) er jo kjernen i de fleste tradisjonelle MMORPGer?

 

Og nei, jeg tror ikke på at Vanguard er utradisjonelt, når det tross alt er laget av dem det er laget av.

 

Men alt i WoW er forenklet og simplisert da . Jeg kan tenke meg at craftinga i Vanguard er en variant slik vi hadde det i EQ2. Det er morro å kjempe for å lage et produkt med enda bedre kvalitet enn standarden .

WoW er som Donald Duck - enkel morro .ALT som sammenlignes med WoW er komplisert , men det bør ikke bety at det i seg selv er så ille komplisert :)

post-144689-1200091975_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Men alt i WoW er forenklet og simplisert da .

 

Hvordan det? Styrer man characteren på et nytt og revolusjonerende vis som er mer effektivt enn WASD+mouselook? Foregår kampene i Vanguard noe annerledes enn at man plukker seg ut en fiende, angriper, og så slåss ved å trykke på taster som korresponderer med spells eller skills/abilities?

Er dialogen dypere? Dynamisk? Har man tre-fire alternativer som alle fører til forskjellige reaksjoner og utveier?

 

Hvis det eneste som ikke er forenklet og simplisert er crafting-systemet alle messer om - som er det eneste konkrete eksempelet som har dukket opp så langt - vet jeg ikke helt om jeg tar alle lovordene for god fisk.

Så langt ser jeg mest en religiøs overbevisning om at WoW er for de mindre begavede, mens Vanguard er for den kultiverte eliten. Hvis Vanguardspillere flest bruker mesteparten av tiden sin ingame på å latterliggjøre alt dette tilbakestående pakket som spiller eller har spilt WoW, kan jeg forstå hvorfor Vanguard fremdeles har en såpass minimal brukerbase.

Lenke til kommentar
Men alt i WoW er forenklet og simplisert da .

 

Hvordan det? Styrer man characteren på et nytt og revolusjonerende vis som er mer effektivt enn WASD+mouselook? Foregår kampene i Vanguard noe annerledes enn at man plukker seg ut en fiende, angriper, og så slåss ved å trykke på taster som korresponderer med spells eller skills/abilities?

Er dialogen dypere? Dynamisk? Har man tre-fire alternativer som alle fører til forskjellige reaksjoner og utveier?

 

Hvis det eneste som ikke er forenklet og simplisert er crafting-systemet alle messer om - som er det eneste konkrete eksempelet som har dukket opp så langt - vet jeg ikke helt om jeg tar alle lovordene for god fisk.

Så langt ser jeg mest en religiøs overbevisning om at WoW er for de mindre begavede, mens Vanguard er for den kultiverte eliten. Hvis Vanguardspillere flest bruker mesteparten av tiden sin ingame på å latterliggjøre alt dette tilbakestående pakket som spiller eller har spilt WoW, kan jeg forstå hvorfor Vanguard fremdeles har en såpass minimal brukerbase.

 

Du forstår INGENTING før du har prøvd begge spilla kamerat. Og det er ingen her som disser WoW , Jeg nyter en Donald pocket like mye som jeg koser meg med en bok.

Men WoW er et enkelt spill å ta tak i , det kan vi være enige om - det er jo nettopp en av grunnene til den voldsomme suksessen til WoW - det spilles av folk i alle aldere .

Lenke til kommentar
Hmm...

Har veldig lyst på Vanguard, men er ikke helt sikker på om jeg gidder å kjøpe det uten å ha prøvd det :s

Sånn hvis jeg blir lei av det med en gang, og da er det jo litt bortkasta penger...

 

Noen som kan fortelle litt mer om det?

Altså, HVOR stort er det? sånn i forhold til WoW.

Og hvordan fungerer craftinga? Alt jeg har lest her er at man må "gjøre det selv".

Og hvordan er slossinga i spillet?

 

Eventuelt noen som har en sånn Buddy key sak jeg kunne få? Så jeg får prøvd det^^

Hadde vært kjempe snilt :o

 

Jeg er ny i Vanguard selv , jeg har spilt WoW og endel andre mmorpgs før og angrer IKKE at jeg begynte med Vanguard.

Vanguard er digert , lasta ned 18.3GB i går. Friskt og underholdende så lang , digger hvordan den lille dvergen svinger den digre klubba :)

Endret av Bulletus
Lenke til kommentar
Du forstår INGENTING før du har prøvd begge spilla kamerat.

 

Så lenge du nekter å forklare hva som utgjør disse enorme forskjellene, har jeg heller ikke noe særlig forutsetninger for å forstå noenting.

Så langt ser jeg bare tåkeprat og donald-analogier.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...