Gå til innhold

Hvordan bli fotograf? Hvordan fatte hvordan bilder skal takes?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ett lite tips. Ta bilder fra stillinger\plasser\retninger folk vanligvis ikke ser evt. motivet fra, da blir plutselig bilde mer interessant.

Ja men vanskelig feks. å ta bilde av et tre! Alle veit hvordan det er og ser ut! Det vanskelige er å få tre`et sett fra en annen vinkel!

Synes bilder av biler og slikt i fart høres spennende ut! Skal også se noen bilder i bladet for å få bilder fra brae vinkler!

ååå. Gleder meg til å prøve dette :)

 

Simen1 @ Har allerede sendt en mail der jeg spurte om generelle ting. Har lyst men veit ikke om det finnes fler der på min alder! (16år :) )

Lurer på om jeg snart skal bestille kamera!

Noen tips og linker?! :)

Lenke til kommentar

Et enkelt men godt råd: SE!

 

Øyet er det viktigste fotografiske verktøyet du har. Det må trenes.

Finn noe du liker å se på. Gå rundt det og finn ut fra hvilken vinkel det ser finest ut, legg merke på hvordan lyset faller på det. Tenk deg en billedramme rundt det. Kom gjerne tilbake til det samme i ulikt lys. Legg merke til forskjellene, spør deg selv hvorfor. Tenk hele tiden lys.

 

Mye annet du kan gjøre, men du vil garantert ha nytte av å bruke tid på dette.

 

Tim

Lenke til kommentar

Takk tim for tipset!

Gikk rundt i garasjen og tok noen bilder :blush: :!:

Tenkte over masse med vinkler og lys, men fikk faktiskt tatt 2 stk. bilder som blei bra! (Min mening :blush: )

For dem som vil se legger jeg inn linker.

Kommenter! Si ifra hva dere syns da! (Ikke vær frekk/nedtalende :( . Mine første "proffbiler")

Bilde 1 (ClickIT) Best

Bilde 2 (Clickit) Nest best!

Bilde 3 (Clickit) Ikke det beste, men fornøyd!

Endret av Markn
Lenke til kommentar

Bra du faktisk prøver på litt spennende vinkler og komposisjon. Det er en god start. Det "beste" bildet i følge deg selv er i likhet med mange av mine mange bilder i min egen startfase. Her er heller problemet at kanten egentlig er veldig lite spennende. Prøv heller og finn noe mer spennende å avbilde, så blir nok resultatet også mer brukbart. Men du er på rett spor i hvertfall. Stå på! :)

Lenke til kommentar

Icefox, du skulle nesten ha fått et skyss på skinnet ! :D :D

Mener det. Du får i alle fall meg til å holde på en stund nå!

Takk for ett fint inlegg.

Håper jeg noen gang kommer til å bli fotograf for Gatebil magasinet. Motor. Eller andre blad/magasiner.

Siden 8 kl har jeg hatt interesser for foto. Men tidligere hadde jeg ikke råd til kamera eller noe. Nå går jeg på skole, og økonomien stiger :D Håper på et bedre kamera til sommern :)

Såg faktiskt på dine bilder i stad :) Fine dem :)

Lenke til kommentar
Icefox, du skulle nesten ha fått et skyss på skinnet ! :D :D

Mener det. Du får i alle fall meg til å holde på en stund nå!

Takk for ett fint inlegg.

Håper jeg noen gang kommer til å bli fotograf for Gatebil magasinet. Motor. Eller andre blad/magasiner.

Siden 8 kl har jeg hatt interesser for foto. Men tidligere hadde jeg ikke råd til kamera eller noe. Nå går jeg på skole, og økonomien stiger :D Håper på et bedre kamera til sommern :)

Såg faktiskt på dine bilder i stad :) Fine dem :)

1. I det første har du faktisk greid å skape en fin følelse av dybde. Kan du tenke deg hvorfor? Du har og fått fram teksturen i treet bra. Kan du tenkte deg hvorfor?

 

2. Nummer to blir litt for rotete etter min smak.

Litt for mange ting i bildet rett og slett. De sloss om oppmerksomhet. Og så berører den ene bolten billedkanten. Litt uheldig det, fordi sånt ofte drar blikket ut av bildet. Ser du hva jeg mener?

 

3. Nummer tre synes jeg rett og slett suger ;) Neida. Jeg tuller. Men det er hverken skarpt eller skikkelig uskarpt. Og så er kanskje ikke motivvalget det mest spennende.

 

Får jeg og et nesten skyss nå?

 

Tim

Lenke til kommentar

1. I det første har du faktisk greid å skape en fin følelse av dybde. Kan du tenke deg hvorfor? Du har og fått fram teksturen i treet bra. Kan du tenkte deg hvorfor?

Fordi her er det ikke noe rot? Fordi at her er det noe man følger innover og gjerne vil se mer til?

Nei, for og si det slik. Jeg kan ikke spesielt mye. Tar mer bilder og er førnøyd!

Men takk begge for gode forklaringer! Føler jeg fikk med mye når du beskrev det slikt!

Nr 3 suger! Det er jeg enig i! :D

For meg skal dere bare si AKKURATT hva dere føler for! :)

 

Begge 2 får et skyss på skinnet :) Forklaring og tips gjør det hele lettere og forstå! :)

Lenke til kommentar
Icefox, du skulle nesten ha fått et skyss på skinnet ! :D :D

Mener det. Du får i alle fall meg til å holde på en stund nå!

Takk for ett fint inlegg.

 

Jo takk :p Dessverre er du gutt :p Ser du har fått mer konstruktiv kritikk nedover her. Som sagt er du på riktig spor og prøvd deg på noe mer spennende vinkler. Skaff deg inspirasjon ved å henge her på forumet, se på bilder fra andre dyktige fotografer på nettet og ikke minst les fotobøker. Lær deg grunnleggende kamerateori (eksponering) og komposisjonsregler. Du får legge ut noen bilder til kritikk når du får fanget noen blinkskudd! :)

Lenke til kommentar

Det blir kanskje at jeg begynner i en fotoklubb snart.

Fikk sett i noen magasiner på skolen idag. Sjekka også bilblader på nett. Både ifra tyskland og italia. Skikkelige bilder der. :)

Har også fått tips fra en kjenning. Håper jeg også får med en kompis og blir med i klubben :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...