Gå til innhold

Hvordan bli fotograf? Hvordan fatte hvordan bilder skal takes?


Anbefalte innlegg

Hei! Har nå lyst å bli hobby fotograf! Har et greit kamera her jeg skal begynne med! Heter Olympus SP-55OUZ.

Har dere noe tips å gi en forhåpentligvis en nybegynner? Noen sider på nettet?

Håper dere tar dere tid til å svare her! :) TRENGER virkelig noe og gjøre i fritiden nå i helgene!

Og jeg har tatt ett par fine men har egentlig ikke mye å stille opp med. Skal senere bruke mer pegner på kamera!

Mvh Richard aka Markn :)

Edit* Og hva er ISO, lukkertid og alle disse begrepene?

Endret av Markn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stikk på biblioteket og lån (=gratis) noen bøker:

- finn minst én bok som omhandler det tekniske (lukkertider, blenderåpning, ISO osv)

- finn minst to bøker som omhandler det estetiske (valg av motiv, komposisjon osv)

- finn minst to bøker som kun inneholder bilder (velg tema selv)

Endret av anderfo
Lenke til kommentar
Regel 1: Ta en HAUG med bilder og studer resultatet av de valgene du gjør.

Skjønner ikke hva jeg skal ta bilde av :/ Eller hvilke innstillninger jeg skal bruke!

Fikk tatt 3 bilder i går jeg ble fornøyd med!

Legger disse ved. Og dette var med Auto alt!

 

Stikk på biblioteket og lån (=gratis) noen bøker:

- finn minst én bok som omhandler det tekniske (lukkertider, blenderåpning, ISO osv)

- finn minst to bøker som omhandler det estetiske (valg av motiv, komposisjon osv)

- finn minst to bøker som kun inneholder bilder (velg tema selv)

 

Hadde vært bra! Takk :) Skal få lånt meg noen bøker ja!! :) Nydelig tips (A) :D

 

 

Edit* Noen kommentarer? :)

post-148221-1199491695_thumb.jpg

post-148221-1199491824_thumb.jpg

post-148221-1199491908_thumb.jpg

Endret av Markn
Lenke til kommentar
Regel 1: Ta en HAUG med bilder og studer resultatet av de valgene du gjør.

Skjønner ikke hva jeg skal ta bilde av :/ Eller hvilke innstillninger jeg skal bruke!

Fikk tatt 3 bilder i går jeg ble fornøyd med!

Legger disse ved. Og dette var med Auto alt!

 

Stikk på biblioteket og lån (=gratis) noen bøker:

- finn minst én bok som omhandler det tekniske (lukkertider, blenderåpning, ISO osv)

- finn minst to bøker som omhandler det estetiske (valg av motiv, komposisjon osv)

- finn minst to bøker som kun inneholder bilder (velg tema selv)

 

Hadde vært bra! Takk :) Skal få lånt meg noen bøker ja!! :) Nydelig tips (A) :D

 

 

Edit* Noen kommentarer? :)

 

Jeg tror du bør øve mye mer før du poster bilder.

Hva syns du egentlig selv om de?

Lenke til kommentar

Haha det tror jeg også! :)

Syntes de blei bra for å være noen av de første bildene mine. Er kanskje første gang jeg _PRØVER_ å ta bilde av noe som kunne ha blitt bra! :(

Men var bare for å prøve diverse innst.

Men spørsmål til dere!

38067.jpg

Hvordan få det slik som detta? :)

Endret av Markn
Lenke til kommentar
Hei! Har nå lyst å bli hobby fotograf! Har et greit kamera her jeg skal begynne med! Heter Olympus SP-55OUZ.

Har dere noe tips å gi en forhåpentligvis en nybegynner? Noen sider på nettet?

Håper dere tar dere tid til å svare her! :) TRENGER virkelig noe og gjøre i fritiden nå i helgene!

Og jeg har tatt ett par fine men har egentlig ikke mye å stille opp med. Skal senere bruke mer pegner på kamera!

Mvh Richard aka Markn :)

Edit* Og hva er ISO, lukkertid og alle disse begrepene?

 

 

jeg har et enkelt råd til deg. Ikkje les boken som en her har skrevet. Ikkje les noe som helst. Ta kamera over skulderen, gå ut å ha det morro. Så setter du deg ned, ser hva du har fått til, og så begynner å lære deg litt småting.. ISO lukketid, kan nok være greit å lære seg. Men fotokompetiumet inneholder svært mye avanserte ting og, og det forvirer deg nok mer enn det gleder deg.

 

 

Det er heldigvis ingen fasitt innen foto, og det er jo det som gjør det så morro.

Lenke til kommentar

Burde jeg ikke få noe bøker om bilder hvordan de er tatt i forhold til resten og hvilke moduser og slikt det er tatt i? :)

Takk for svar! :)

Men om jeg en dag tar meg en tur ut i skogen. Skal jeg ha på auto eller stille på det som noen nettsider og slikt har skrevet?

Lenke til kommentar

Jeg vil også anbefale å gå en tur og ta mange bilder. Hvis f.eks ett av 10 bilder i gjennomsnitt blir bra så vil du ha 20 gode bilder etter 200 bilder. Man trenger selvsagt ikke vise frem de 180 man er misfornøyd med til familie og venner. De 20 bra bildene kan du stolt vise frem til andre og de vil bli imponert over hvor bra bilder du tar. Å ta mange bilder er altså en av faktorene som vil gi deg mange gode bilder.

 

At faktoren 1 av 10 bilder er litt lav er bare noe man må leve med i starten. Faktoren vil øke etter hvert som man blir flinkere til å ta bilder og bruke kameraet. Altså erfaring.

 

Finn gjerne noen bilder du liker som andre har tatt. F.eks fra postkort, avisa, biblioteksbøker, nettet osv og prøv å ta noen tilsvarende bilder selv. Prøv deg gjerne frem med forskjellig utsnitt (zoom), forskjellige innstillinger på kameraet osv. Ta mange bilder og se på bildene på PCen når du kommer hjem og prøv å finn ut hvilke innstillinger som gir gode og dårlige bilder med hvert av de ulike motivene. Ulike motiver blir optimale med ulike innstillinger.

 

Vis frem de beste til familie, venner osv og høst litt ros fra dem. Ros er en god motivator for å ta ennå flere bilder, og ennå flere bilder vil gi ennå flere gode bilder. Da er du inne i en god sirkel. :)

 

Etter hvert som du blir flinkere så kan du forske ut de litt mer avanserte funksjonene på kameraet (ISO, blenderåpning, lukkertid, makro, panorama, raw) for å ta ennå bedre bilder. (Øke faktoren av gode bilder) Bruk gjerne fotobøker fra biblioteket til å finne ut stadig mer. Ikke bli demotivert av at det kan da måneder og kanskje år å forske ut kameraet og alle motiver der du bor grundig. Det vil hele tiden gi deg gode bilder og du kan høste ros. Når du føler at du kjenner kameraet ditt ut og inn og virkelig føler hvor det begrenser bildene dine så kan det være på tide å oppgradere kamera. Det kameraet du har nå er jo veldig bra til å lære seg mye om foto med så det er ikke noen grunn til å bruke 10000 kr på et speilreflekskamera ennå. Bruk heller kameraet du har nå for hva det er verd før du oppgraderer.

Lenke til kommentar
Hvordan få det slik som detta? :)

Lang lukkertid får du ved å velge S-modus på hjulet oppå kameraet. (S = Shutter = lukkertid). Bruk piltaster eller lignende til å justere det til f.eks 15 sekunder (15", ikke 1/15). Det må være ganske mørkt på den veien der du skal ta bilde. Kun gatebelysning eller lignende. Slå på 10 sekunder tidsforsinkelse/selvutløser. Sett kameraet på stativ eller sett det fra deg på en stolpe/gelender eller lignende. Ikke hold kameraet i hendene. Trykk på knappen og vent 10+15 sekunder. Se etter om det ble for lyst eller mørkt og juster lukkertiden opp eller ned. F.eks til 5 sekunder eller 30 sekunder. Knips et nytt bilde, juster litt på innstillinger og prøv igjen. Ta 20-30 bilder på denne måten og gå hjem og analyser hva som ble best og hvorfor.

Lenke til kommentar
Hvordan få det slik som detta? :)

Lang lukkertid får du ved å velge S-modus på hjulet oppå kameraet. (S = Shutter = lukkertid). Bruk piltaster eller lignende til å justere det til f.eks 15 sekunder (15", ikke 1/15). Det må være ganske mørkt på den veien der du skal ta bilde. Kun gatebelysning eller lignende. Slå på 10 sekunder tidsforsinkelse/selvutløser. Sett kameraet på stativ eller sett det fra deg på en stolpe/gelender eller lignende. Ikke hold kameraet i hendene. Trykk på knappen og vent 10+15 sekunder. Se etter om det ble for lyst eller mørkt og juster lukkertiden opp eller ned. F.eks til 5 sekunder eller 30 sekunder. Knips et nytt bilde, juster litt på innstillinger og prøv igjen. Ta 20-30 bilder på denne måten og gå hjem og analyser hva som ble best og hvorfor.

Takker for dette :dribble:

Hva er det jeg skal fokusere på og ta bilder av da? :whistle:

Lenke til kommentar

Du har sikkert en middels trafikkert vei i nærheten. Finn et sted langs den. Gjerne på en høyde ved siden av veien eller på en gangbro. Bare knips i vei. På grunn av selvutløseren så må du bare gamble på at det kommer noen biler etter 10 sekunder etter at du har trykket. Sikt langs veien og fokuser der. Prøv å etterlign det bildet du postet lengre opp her. Det er ikke så veldig vanskelig motiv så det kan godt hende du får ett eller flere bilder som er like bra eller bedre enn det du postet. Får du ikke det så er det jo bare å prøve igjen. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...