Gå til innhold

Kronikk: Om RIAA, TCPA og mer


Anbefalte innlegg

Husk, FOLKET bestemmer og VI er FOLKET!  

 

Du har rett i at vi er folket, men du tar skamelig feil hvis du tror folket bestemmer. Forbrukerene/Folket mister flere og flere rettigheter, snart sitter vi igjen og ser etter ordet rettigheter i ordboken men kan ikke finne det fordi det er utgått på dato.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat:  

Husk, FOLKET bestemmer og VI er FOLKET!  

 

 

 

Du har rett i at vi er folket, men du tar skamelig feil hvis du tror folket bestemmer. Forbrukerene/Folket mister flere og flere rettigheter, snart sitter vi igjen og ser etter ordet rettigheter i ordboken men kan ikke finne det fordi det er utgått på dato.

 

Og det er ene og alene pga sløve forbrukere. Det finnes ikke en eller annen "Komite for berøvelse av enkeltmenneskets rettigheter". Det er vi som sitter dønn still og lar enkelte kontrollfreaker hærje fritt. Og de har min fulle velsignelse til å holde på så lenge altfor mange mennesker ikke skjønner forskjellen på "besøk" og "innbrudd".

Lenke til kommentar
Personlig ser jeg på meg selv som en ideell "snylter". Jeg lytter til mp3'er, ser på divx og spiller cracka spill. Hvis disse møter mine krav til kvalitet kjøper jeg produktet, no questions asked.. (selv om prisene av og til kan skremme vannet av enhver).

 

Jeg ville nesten tor at dersom man legger ut en del ekstra materiale på DVD'r, samt plakater eller andre muligheter. Dette i tillegg til å ha skikkelig lyd format (DTS og AC3 5, ikke skriv AC3-2 kanaler) og gjerne 16:9 og 4:3 på filmene. Dette samt mange språk (legg ved to plater for å få plass til alt, men ikke del filmen, men legg X språk på disk 1 og Y språk på disk 2) ville få fler til å kjøpe filmene fra forhandlere.

 

Jeg ville også tro at dersom man fikk studioene i statene til å slippe filmer likt (kino og vhs/dvd) over alle hovedstader i verden (og de største byene) ville fler se kino og fler kjøpe i det landet man befinner seg i, nettopp for å slippe evt. toll, frakt kostnader og andre ulemper man kan oppleve ved å kjøpe fra utlandet.

Lenke til kommentar

Takk skal du ha Magnus Johansen for en god og informativ artikkel! Du fikk sagt det klart og tydelig! Den kontrollen vi ser RIAA og TCPA prøver å få, vil bare gå lenger og lenger.

Snart vil vi få en elektronisk brikke lagt inn under huden, med den kan man kjøpe og selge, og det vil se bra ut. Men i denne brikken vil det også komme muligheter til å spore oss opp og man vil etterhvert ikke kunne kjøpe og selge uten denne brikken... Vel hva kan jeg si, styresmaktene vil sitte igjen med kontrollen over massene.

Jeg gruer meg... :(

Lenke til kommentar

Det er en god artikkel... Synd at bare "folk som oss" får lest den. Det er alt for mange som ser på internet som et lovløst utskudd. Media, reklamefinansiert sådan, har vel egeninteresse av å sette internet et dårlig lys, for at vi fortsatt skal gå til dem for all informasjon. Hva vet vel jeg.

 

Det skader uansett saken til "den digitale forbruker" at platebransjen representeres av karismatiske menn i pene klær og overbevisende smil, mens enkeltpersonens rettigheter kun representeres av lykketrollet Jon Bing, som framstår mer som en anarkist enn som bekymret fagperson.

 

På to år kjøpte jeg to dvd filmer. Så fikk jeg tilgang til p2p. Takket være fildeling eksploderte interessen min for filmer, og to år senere har jeg kjøpt ca 30 dvd'er... Hvor mye dette har skadet filmbransjen vet ikke jeg... Går mer på kino også. Men leier færre filmer.

 

-t

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg fatter ikke at det skal være så rart og mistenkelig at plate, film -og softwarebransjen vil beskytte sin eiendom. Det jeg også synes er helt merkelig er at folk generelt flyr i taket over det(?)... Jeg synes det ufattelig naivt og nærmest pløsete anarkistisk og tro at dette vil vare særlig lenge og videre at det er forbukernes rett til ditt eller datt. Det første vi vil se er en endring i lisensen du kjøper når du kjøper en CD. (Innskrenkelse. Du får CD'en 5 kroner billigere, men du har ikke lov til annet enn å spille den av på en stasjoner "stue" CD spiller) Videre vil du personlig bli straffe-ansvarlig for musikk du tilegner deg uautorisert.

 

Det er forbrukerenes egen feil når de går bananas og fråtser i andres eiendom og hardt opparbeidede åndelige-materiale. Selvfølgelig tar produsentene affære.

 

Når det gjelder forfatterens kritikk av at platebransjen har vært trege med å komme på banen i forhold til alternative måter å selge musikken på kan jeg si meg tildels enig. MEN, er ikke M$ og Intels skritt nettopp i den retning da? Altså gjøre det mulig å distrubiere musikk og film over nettet, men samtidig ha en viss kontroll over varen. Men konklusjonene med og ganske greit legge ned det "fordyrende" mellomleddet, butikkene... Tja, det var jo en samfunnsøkonomisk lekkerbisken da!

 

EDIT: Fjernet en liten fotnote om Marx siden en liten dott av en dust tydeligvis heller ville snakke om helten sin.

Lenke til kommentar
Personlig har jeg liten sympati for selve platebransjen, da heller mer for artistene. Som Courtney Love sa, ja, musikkpiratene er en trussel for musikken, og de piratene kalles RIAA. Ingenting ville vært bedre enn om  mer makt tilfaller konsumentene og en høyere andel av profitten går til musikerne, i kombinasjon med et managementapparat av en mindre tung type enn dagens griske storselskaper.

Og hva er galt med platebransjen da? Det blir veldig 14tis hvis med en gang man starter en butikk eller tjener penger, så er man slem, stygg og kjeltring. Og ikke si at du går på håpløst populistiske uttalser som de Courtney Love kommer med. Hvem tror du har vært i rettsak mot resten av gutta i Nirvana siden Curt Cobain døde? Courtney Love. MONEY MONEY MONEY. Dama er en grisk narkoman.

 

Og logikken i at jo mer forbrukerene henter ned av ulovlig, ikke registrert materiale, jo større prosenter og mer penger tilfaller artistene... Hmm, ja, den var smart! :roll: Er det noen som får svi av alt dette, så er det jo nettopp artistene.

Lenke til kommentar

Det kan godt være, men du har tydeligvis aldri vært i en diskusjon. Maken til tullete flaming... Kommer du med påstander for du begrunne dem da. Kommenter det jeg skriver, ikke kom med vås om oblivian + kirsti = sant

 

Det er 14tisser som deg som drar ned kvaliteten på diskusjonene her. Det er mye mulig mine meninger ikke er "riktige", men det er ihvertfall synspunkter (om enn feil) på emner som opptar mange her. Dine innlegg er søppel og personlig flaming. Hadde moderatorene gjort jobben sin her så hadde de banna deg.

 

Når det gjelder sam.vit., nei jeg har aldri studert det på Blindern, men det diskvalifiserer meg da ikke fra å mene noe om dette. (Og du tar feil hvis du tror jeg ikke har lest Marx, og ja, jeg vet godt at kommunismen strengt tatt ikke har noe med Marx å gjøre og marxismen var mer en reaksjon mot datidens liberalisme og ekstrem kapitalisme).

Lenke til kommentar
ta deg en tur på blindern og snakk med ham, kanskje du endrer mening.

 

Gisle Hanemyr er sikkert en flink fyr, han fikk til og med et professorat her om dagen, gjorde han ikke? Grunnen til at jeg synes GH ikke er troverdig er fordi han er for synlig og ekstrem. Hadde han vært litt mer moderat så hadde jeg kanskje tatt ham litt mer seriøst. Jeg har ikke lest artikkelen om M$ og deres "hidden agenda", men for meg høres det ut som konspirasjonsteorier og annet vås.

 

Videre synes jeg han er for kategorisk i sin kritikk av M$ om det gjelder sikkerhetshull eller Opera vs IE osv. Hvorfor hører man aldri fra GH når det oppdages sikkerhetshull i f. eks. Linux, Opera eller andre platformer da? Jeg hørte aldri en kommentar fra GH da sikkerhets hull over alle sikkerhets hull ble oppdaget i sendmail i Unix(?) OK, jeg vet dette ikke sier noe om hvor flink GH er eller ikke, men jeg synes det er nok til å være litt skeptisk til fyren. For å si det sånn, er det noen som kan mistenkes for å ha en "hidden agenda" som er det nettopp Gisle Hanemyr.

Lenke til kommentar
Og du tar feil hvis du tror jeg ikke har lest Marx

 

hva har du lest av ham?

 

Drit i Marx da... Hvis du studerer på samfunnsvitenskapelig institutt på Blindern så kan du jævlig mye mer enn meg om det. For meg (i dette tilfellet) er Marx helt beyond the subject. Det jeg har lest av Marx begrenser seg til samfunnsfag på videregåendeskole + deler av Das Kapital (på fransk). Jeg har bodd bl.a. i Sør-Frankriket noen år og der er kommunismen langt mer utbredt enn i f. eks. Norge. Selv om de kaller seg Marxister der da. (Veldig stor forskjell vistnok). Jeg ble tvunget til å lese Das Kapital (det heter den ihverfall på fransk, selv om tittelen er tysk) av en fransk kompis som var eitrende marxist eller ihvertfall svært anti-kapitalist. Men der stopper det for min del. Du kan sikkert mye mer enn meg om det. Vil du diskutere Marx og hva jeg eventuelt kan eller ikke kan så får du starte en tråd på det da, så kan du henge meg ut som den dusten jeg er.

Lenke til kommentar

Utover det som oblivian har skrevet kan jeg ikke ta ham seriøst...

 

Grunnen til at jeg synes GH ikke er troverdig er fordi han er for synlig og ekstrem. Hadde han vært litt mer moderat så hadde jeg kanskje tatt ham litt mer seriøst. Jeg har ikke lest artikkelen om M$ og deres "hidden agenda", men for meg høres det ut som konspirasjonsteorier og annet vås.  

 

Ekstrem fører til at man er useriøs? Denne argumentering faller på sin egen urimelighet og vitner om at oblivian ikke aksepterer fra andre det som han selv krever, nemlig respekt for meningene sine. på lik linje med denne uttalelsen:

EDIT: Fjernet en liten fotnote om Marx siden en liten dott av en dust tydeligvis heller ville snakke om helten sin.

 

Såvidt jeg ser er oblivian den eneste useriøse debattanten her med sine bombastiske uttalelser.

 

Forøvrig er jeg enig i at Gisle Hannemyr gir oss en "worst case" her. Men fremtiden vil nok vise om han har rett eller tar helt feil. Desverre viser det seg jo at den så høyt aktede amerikanske ytringsfriheten blir tilsidesatt av Amerikanske rettsinstanser til fordel for diverse organisasjoner og bedrifter som vil beskytte eiendommen sin. Jeg viser her til at diverse nettsider har måttet stenge etter påbud fra RIAA og programvarebedrifter bl.a.

 

En annen ting:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...