Gå til innhold

Kronikk: Om RIAA, TCPA og mer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prima kronikk! Men jeg savner også å se flere som står opp mot musikkindustrien og forteller dem dette. Musikkindustrien er en dinosaur, og alle som har prøvd å få en sint dinosaur til å ombestemme seg vet at det ikke er enkelt. At enkelte mindre artister og forbrukere i kanaler som denne (hardware.no og andre små "IT-samfunn") roper ut er neppe nok til å stoppe en industri som sitter på et vesentlig forråd av ressurser (som de får fra oss) og vil bruke så mye som trengs for å få ting slik de vil ha det.

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt alle mine cd'r (samler på cd'r) men jeg bruker

aldrig en orginal cd , alle mine cd'r er rippet til mp3.

Hvis dette blir ulovlig , vil jeg returnere alle mine cd'r .

Vil ikke vere kriminell (kommer heller aldri til og kjøpe flere).

 

Det må ikke bli slik at du får en bedre vare når du laster den ned fra

internett enn om du hadde kjøpt den i butikke . Det er det som

er problemet med alle disse kopibeskyttelsene.

 

Jeg jublet da jeg så at du kunne kjøpe digital musik på nett,

fant frem VISA'n og gjorde meg klar til og handle.

MEN da jeg kom inn på sidene så jeg at all musik var

lagret i et spesial format som JEG IKKE KUNNE BRUKE.

Hadde dette vert vanlige mp3 filer ville jeg handlet på stedet,

men jeg gidder ikke betale for og få et dårligere prudukt en

det som "alle" kan laste ned fra "kazza".

 

 

:evil::evil:

Lenke til kommentar
Jeg har kjøpt alle mine cd'r (samler på cd'r) men jeg bruker  

aldrig en orginal cd , alle mine cd'r er rippet til mp3.

Hvis dette blir ulovlig , vil jeg returnere alle mine cd'r .  

Vil ikke vere kriminell (kommer heller aldri til og kjøpe flere).

 

Kanskje det er løsninga? Det eneste er at jeg hører mest på musikk som ikke akkurat er topp 20 og det vil derfor gå utover de mer idealistiske selskapene/artistene... På den annen side støtter jeg minimalt de store stygge som BMG! :D

Lenke til kommentar
Jeg har kjøpt alle mine cd'r (samler på cd'r) men jeg Jeg jublet da jeg så at du kunne kjøpe digital musik på nett,  

fant frem VISA'n og gjorde meg klar til og handle.  

MEN da jeg kom inn på sidene så jeg at all musik var  

lagret i et spesial format som JEG IKKE KUNNE BRUKE.

:evil:  :evil:

Og i tillegg er hvertfall prisene hos VG's digitale musikktjeneste helt forkastelige! :x

Skal man liksom betale 130kr for en hel "cd". Ikke får man noe cover, ingen CD og attpåtil holder selve lydproduktet en god del dårligere standard enn originalen!! I tillegg MÅ man bruke såkalte lisenser(som du må ta VELDIG godt vare på) for i det hele tatt få spilt av eller kopiert filene (som selvfølgelig ikke er mp3 kompatible, og som kun kan kopieres 2 ganger!..).

Skal man tilby noe på nettet bør også prisene være noenlunde realistiske.

Lenke til kommentar

En god, kortfatattet og oversiktlig artikkel. Personlig ser jeg på meg selv som en ideell "snylter". Jeg lytter til mp3'er, ser på divx og spiller cracka spill. Hvis disse møter mine krav til kvalitet kjøper jeg produktet, no questions asked.. (selv om prisene av og til kan skremme vannet av enhver). Det er vel det som gjør selskapene, i hovedsak platebransjen, så nervøse. De må faktisk gi ut god musikk/gode spill osv. Dette passer selvsagt ikke en inkompetent bransje som har levd for lenge nå (ca 6-8 år?) på å gi ut elendige samleplater, og såkalte "one hit wonders" skal jo melkes for alt de er verdt.

Det har vært en merkbar dreining, spesielt i norge, bort fra nye spennende band og over mot oppgulp av gammelt stoff. Disse kvalme samleplatene fra døde- og begravde artister er utvilsomt rettet mot den delen av befolkningen som ikke besitter den basis-kunnskapen om filesharing som vi gjør, nemlig våre foreldre. Dette er like kortsiktig som å pisse i buksa for å holde varmen. Nei, platebransjen har en stor jobb å gjøre, de må fornye seg på mange områder i stedet for å jakte musikkinteressert ungdom, satse på kvalitet og selvsagt senke prisene.

 

En annen sak som er en helt personlig betrakting (og derfor ikke kan backes av noen statistikker) er at spillbransjen også har endret seg neo i det siste. Spill som faktisk fungere bra i singelplayer modus kommer skjeldnere og skjeldnere. Nåtildags virker det som om alt dreier seg om multiplayer. Dette er sannsynligvis er resultat av både muligheten til å spille over nettet men også at selskapene vil ha kontroll på spillerene. Man kjøper et spill som suger kameler i singelplayer mens det er dritfett i multi og når man logger seg på en server blir cd-keyen sjekket mot et register, fair enough, bare ikke singelplayer-spillene forsvinner helt.

 

Fint å sette fokus på denne problematikken fra tid til annen, godt at hardware.no deler forbrukerens syn på en utidig bransje.

F.

Lenke til kommentar

Får satse på at noen med respekt for seg selv sier nei. Jeg mener at man burde ha FULL kontroll på hva man kan installere selv av pirat programmer.... Jeg for min del kommer aldri til å installere et OS som passer på at jeg ikke gjør noe galt. M$ burde selv se at det ikke kommer til å selge. Bortsett fra til sjefen som liker å ha kontroll på de ansatte :D.

 

Blir da unix,linux eller bsd. Ikke fanden om jeg skal settes i tøyler :x :evil:

Lenke til kommentar

Er enig i det meste som står her. Se http://salon.com/tech/feature/2003/02/01/f...ading_manifesto for mer. Det er likevel ingen tvil om at det er problematiske punkter.. Etterhvert som høyere båndbredde blir vanlig og dvdbrennere overtar for cdbrennere vil ikke det vanlige argumentet med at brukerene barekan hente en dårlig kopi holde.

 

Personlig har jeg liten sympati for selve platebransjen, da heller mer for artistene. Som Courtney Love sa, ja, musikkpiratene er en trussel for musikken, og de piratene kalles RIAA. Ingenting ville vært bedre enn om mer makt tilfaller konsumentene og en høyere andel av profitten går til musikerne, i kombinasjon med et managementapparat av en mindre tung type enn dagens griske storselskaper.

 

Over tid må nok bransjen finne seg i at de må ta en lavere pris per produkt, samtidig burde de prise seg lykkelige over at distribusjon til et enormt antall brukere vil kunne gjøres mye enklere. Hvilken annen vanlig butikk hadde ikke prist seg lykkelig dersom det ble funnet opp en teknologi som kunne sende produktet rett hjem til kunden, uten noen fordyrende mellomledd og uten andre logistiske problemer enn å etablere en fungerende internettlinje til kunden?

Lenke til kommentar

Hm ikke mulig å endre egne innlegg i dette forumet? Hvorfor ikke?

 

Uansett: Ville bare legge til at med dette Palladium, EULA osv så øker ikke akkurat lysten til å innstallere/oppgradere til nye Microsoftprodukter. Windows Media Player 9 virker å være et av de første stegene på veien som jeg ikke vil være med på. Etterhvert blir det snakk om å vurdere om man skal klare seg med det man har eller mo man skal begynne å se seg om etter alternativer.

Lenke til kommentar

Meget bra artikkel :smile:

 

Nå kan disse opplysningen nå fram til flere personer slik at flere og flere blir obs på dette. Jeg har allerede boikottet cd'er med kopisperre og forlanger å vite om en cd er kopisperret før jeg kjøper den, hvis det er tilfelle så kjøper jeg den ikke.

Hvis det skulle bli noe Palladium så kjøper jeg ikke noe hardware som krenker mitt privatliv.

 

Husk, FOLKET bestemmer og VI er FOLKET! :woot:

Lenke til kommentar
En veldig, VELDIG bra kronikk. Dere i hw burde prøve å få den publisert i noen aviser.

:yes:

Så enig. Så enig.

Folket trenger å få info.

Vi kunne trengt like mye storm rundt denne saken som rundt DVD-saken.

For øvrig: Linux er gratis og prøver ikke å kontrollere forbrukerene. Et kjempealternativ til Microsofts Windows. Dessuten er stort sett alle programmer gratis til denne platformen. Det kommer stadig flere spill og selv om man må betale for de. CS, Doom3, UT2003, Never winter nights osv....

 

Anborn

Lenke til kommentar

Skal man liksom betale 130kr for en hel "cd". Ikke får man noe cover, ingen CD og attpåtil holder selve lydproduktet en god del dårligere standard enn originalen!! I tillegg MÅ man bruke såkalte lisenser(som du må ta VELDIG godt vare på) for i det hele tatt få spilt av eller kopiert filene (som selvfølgelig ikke er mp3 kompatible, og som kun kan kopieres 2 ganger!..).

Skal man tilby noe på nettet bør også prisene være noenlunde realistiske.

 

Det er ikke mye som skal til 1kr pr sang i topp kvalitet ,

da hadde nok de fleste kjøpt musikken digitalt .

 

Det må da vere mye bedre og tjene noe en ingeting ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o

 

Det er ikke mye som skal til 1kr pr sang i topp kvalitet ,

da hadde nok de fleste kjøpt musikken digitalt .

 

Det må da vere mye bedre og tjene noe en ingeting ?

 

:o De tjener som aldri før. Salt til suppa og litt til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...