Gå til innhold

Kronikk: Om RIAA, TCPA og mer


Anbefalte innlegg

sikkerhetshull i linux, og så, det er vel bare å ikke koble seg på nett, på nett kan man bruke en maskin uten sensitive data.

 

bedrifter, offentlige org. osv.

 

Du kødder?

 

kødder ikke, det er her, som så ofte, snakk om menneskeskapte problemer.

 

Ja, men da kan man jo like gjerne legge ned alt som heter nettverk da... Det er jo alltid en gyllen middelvei mellom brukernytte/sikkerhets ratio.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Utover det som oblivian har skrevet kan jeg ikke ta ham seriøst...
Grunnen til at jeg synes GH ikke er troverdig er fordi han er for synlig og ekstrem. Hadde han vært litt mer moderat så hadde jeg kanskje tatt ham litt mer seriøst. Jeg har ikke lest artikkelen om M$ og deres "hidden agenda", men for meg høres det ut som konspirasjonsteorier og annet vås.
Ekstrem fører til at man er useriøs? Denne argumentering faller på sin egen urimelighet og vitner om at oblivian ikke aksepterer fra andre det som han selv krever, nemlig respekt for meningene sine.

 

Såvidt jeg ser er oblivian den eneste useriøse debattanten her med sine bombastiske uttalelser.

Jeg mener ikke at GH ikke er flink eller vet hva han snakker om, men fordi jeg oppfatter ham som temmelig ekstrem og kategorisk i sin kritikkk (og mangel av kritikk) så er jeg skeptisk til fyren. Som du sier selv, bombastiske uttalser er vanskelig å ta seriøst, og jeg synes GH nettopp har litt for mange bombastiske uttalser, og da alltid i retning av M$. Det betyr ikke at han tar feil eller snakker usant, men jeg tar i hvertfall mye av det han sier med en klype salt. Dessuten, når har jeg sagt at jeg ikke har respekt for Gisle Hanemyr?

på lik linje med denne uttalelsen:
EDIT: Fjernet en liten fotnote om Marx siden en liten dott av en dust tydeligvis heller ville snakke om helten sin.

Jeg er enig i at det var et temmelig useriøst utspill, men det var en reaksjon på personlig flaming og uprovosert dritslenging. Og ikke minst, pga en liten allegori om Marx (om enn tåpelig), vri hele diskusjonen over på hvorvidt jeg har lest Marx eller ikke. Som du ser står det "EDIT". Jeg endret linjen etter å ha blitt kalt, tulling, dust osv.

 

I mitt innlegg var det ingen personlige angrep av den type som ble meg forunt.

Forøvrig er jeg enig i at Gisle Hannemyr gir oss en "worst case" her. Men fremtiden vil nok vise om han har rett eller tar helt feil. Desverre viser det seg jo at den så høyt aktede amerikanske ytringsfriheten blir tilsidesatt av Amerikanske rettsinstanser til fordel for diverse organisasjoner og bedrifter som vil beskytte eiendommen sin. Jeg viser her til at diverse nettsider har måttet stenge etter påbud fra RIAA og programvarebedrifter bl.a.

Du må da være enig at det er temmelig søkt at det går utover ytringsfriheten å lovforby ulovlig kopiering av musikk? Og dessuten, det får da være grenser for stor "frihet" vi skal ha når vi ikke viser oss tilliten verdig, altså i enhver situasjon vi kan, tilegner oss ulovlig materiale, så gjør vi det. Nå blir vel dette en litt ekstrem sammenligning, men skal vi tillate Nazi propaganda i ytringsfrihetensnavn, en ideologi som nettopp vil fjerne ytringsfriheten og personlig -og kulturellfrihet og mangfold? Jeg synes det er misbruk av edle prinsipper og bruke ytringsfrihet som unskyldning til alt mulig av ulovligheter. Men svar meg nå... Du er enig i at filutvekslingstjenester som Kazaa osv. ikke kan få holde på som de (ihvertfall brukerene) gjør videre? Du er enig i at å downloade musikk du ikke har kjøpt er et brudd på åndsverksloven?

 

Uansett, hvor er kritikerene av kritikerene? Hvem forsvarer RIAA? Hvorfor blir jeg behandlet som et skabbete utyske fordi jeg mener at RIAA, Intel og M$ faktisk har et poeng? Jeg sier ikke at jeg er enig med dem, eller at de har rett, jeg sier at dette er et problem som må bli løst, og GH har ikke kommet med løsninger, bare dommedagsprofetier og ensidig kritikk. Dessuten, skal denne (lokale) debatten her på www.hardware.no ha noe som helst troverdighet må det jo være to sider. Alle her kan da ikke blindt lovprise GH og artikkelforfatteren...

 

MEN, en ting er udiskutabelt, det skal jeg være enig med alle her om. RIAA er utrolig klomsete i sin fremferd, hvor mye de enn har retten, (i tillegg til den moralske) på sin side.

Lenke til kommentar

oblivian:

 

I sense much Windows in you.

Windows is paying Microsoft.

Microsoft invented TCPA.

TCPA leads to suffering.

Windows is the path to the dark side.

 

Hvorfor liker du ikke GH, da?

er du redd for at det han skriver _kan_ bli virkelighet?

Ingen av oss vet jo nøyaktig _alle_ ulempene TCPA vil føre med seg.

 

that was my two cent

Lenke til kommentar

Hehe!

Greit for meg bare jeg får fly tie-fighter. 8)

 

Hmm, det er tydelig at GH har en høy stjerne her. Bra for ham. Jeg sier ikke at jeg ikke liker GH, bare at han er for ensidig i kritikken sin. Jeg aner ikke hva Bill Gates har gjort fyren, men han virker nærmest paranoid i forhold til M$ ihvertfall. I mine øyne hadde han kommet veldig mye bedre ut av det hadde han slengt "dritt" i litt andre retninger også. Synes han hadde fått mye større troverdighet da.

 

Er han ikke professor i informatikk da? Da synes han kunne hoste opp et alternativ til Palladium jeg. Hvis det er så forbanna lett å lage et system som funker uten at det gjør ting "litt" vanskeligere. For det er jo nettopp det som er sakens kjerne. Sånn det er idag kan det ikke fortsette med. Kardemomme-loven funker bare ikke.

 

Når det gjelder Windows, ja jeg bruker Windows, men ikke fordi jeg digger M$ noe spes. Alternativet kunne vært Mac, men Steve Jobs stinker jo hakket mer enn Bill Gates i tillegg til at Mac på hardware siden ligger et lysår etter resten av verden. Linux, tja, kanskje. Har aldri testet det. Ouch! :roll: Har en følelse av at det kommer best til sin rett i nettverk og på server siden. Ikke til spill og annet tull som jeg liker å drive med...

Lenke til kommentar

Oblivian: Det er selvfølgelig brudd på åndsverksloven å laste ned film, musikk etc. som du ikke har rettighetene til å bruke, men

sett det at man laster ned programvare/musikk/filmer man har fra før? Og at man laster det ned fordi man ikke har muligheten til å konvertere

det til det formatet man ønsker? Man har full rett til å downloade programmer man allerede "eier"! Fremtidsscenario: Forestill deg at M$ klarer å finne min personlige identitet over Kazaa mens jeg laster ned Windows - som jeg allerede har en gyldig lisens til, men jeg laster ned en "cracket" versjon for å slippe aktiveringen, som innebærer at jeg må registrere meg med fullt navn og adresse hos M$. Så: M$ sender purken på døra mi. Men så finner de ut at jeg har en lovlig lisends til Windows. Ouch! M$ har bæsja på lokket! Det samme gjelder hvis noen, RIAA, M$ whatever "hacker" PCen min - fjerner data på harddisken min. DA, min gode venn, da kan jeg love deg at jeg ikke ville hatt noen skrupler med å gjøre det samme mot dem! RIAA kommer til å få det jævlig hett om ørene når deres, allerede hardt prøvde server, må ta imot millioner av forespørsler som følge av DDoS-angrep.

 

Men det åpner jo for masse moro hvis man selv er hobbyprogrammerer, og lager bittesmå sharewareprogrammer. Man kan legge inn trojanere med god samvittighet,

fordi "de store selskapene" har lov til det. Du er enig i at størrelsen på en bedrift/organisasjon ikke avgjør om de kan lage sine egne lover?

 

Se på DECSS: Jeg har da for faen lov til å spille av DVD-filmene mine i Linux!? Uten at jeg er nødt til å punge ut for et buggy OS, hvor

M$ attpåtil kan kontrollere "sikkerheten"! M$ må innse at dette ikke selger, og ærlig talt så tror jeg ikke at større bedrifter heller vil

kjøpe "sikkerhetsargumentene" til Intel og M$. Da er Linux et bedre valg (dessuten så er Windows for dårlig til store clustere - ikke kom og si

at Windows er bedre enn Linux).

 

Forresten: Linux er et bedre spill-os enn Windows. Selv når man kjører programmer i Wine er det ikke uvanlig at man får bedre ytelse enn i Windows.

Hva sier dette om M$ Windows? Jo, at OSet er så tregt at det får juling av et annet OS (Linux) som må kjøre Windows-programmer i en "emulator".

Når det er snakk om spill som er laget "native" til Linux (og det gjelder de fleste spill som ikke er kjøpt og betalt av M$, spill som faktiskt

følger STANDARD.... *OpenGL*. Direct3d er faenmeg ingen standard.) så er Linux minst like bra som Windows. Dårligere ytelse (når man snakker om

"tilsvarende programmer", ikke "programmer som kjører i en emu) i Linux, skyldes på det ene og holdne dårlige drivere. Her er det kun

maskinvareprodusentene sin skyld. Hadde de lagt inn "litt" flere ressurser på å lage drivere til Linux, så hadde verden blitt et lysere sted. Men det er et faktum at produsentene neglisjerer

Linux-brukerne. Hadde driverstøtten vært like dårlig hos tungvekterne innen grafikk (Wildcat f.eks), så hadde kundemassen stukket av på flekken

til fordel for produsenter som faktisk innser at Linux er bedre en Windows på "tunge arbeidsstasjoner".

 

Tilbake til topic:

De fleste som bruker Kazaa eller andre p2p-tjenester laster ikke ned saker de "eier" fra før. Det er et faktum jeg ikke kan nekte for. Men det

betyr ikke at "de store" kan ta loven i egne hender. DET er brudd på ytringsfriheten; at de kan overvåke nettrafikken og gå til ISPen og sutre

etter loggen så de kan finne de "skyldige".Det er ikke selve "jakten" på piratene som er et brudd på ytringsfriheten, nei det er metodene.

 

Jeg har null forståelse for de som laster ned fullversjoner av spill de ikke eier, sett det at de ikke bare "tester" det. Det er forståelig at

folk vil teste et spill før de punger ut 5 vikinger. I et annet tilfelle , så kan det hende at man f.eks har Splinter Cell på XBOX, men ønsker

seg PC-versjonen uten at man har lyst til å betale 450 flis. Da mener jeg at man har rett til å laste ned PC-versjonen (så sant man har spillet

i et annet format fra før av), så lenge det ikke er snakk om en helt ny utgave av spillet. Men Halo skal jeg kjøpe til PC, selv om jeg allerede

har det på boxen :-) . Det at man ikke kan stole på at brukerne kjøper spillet hvis de liker det er en annen sak...

 

Likeså forstår jeg hvorfor folk laster ned Lightwave, 3d Studio Max, Adobe Premiere. Disse er altfor dyre for folk flest, og så lenge ikke

det produserte materiellet skal brukes i kommersielle sammenhenger, så er dette OK. Alias wavefront har virkelig forstått dette, og tilbyr

Maya 3d i en gratis "personal learning edition", mens bedrifter o.l må betale fullpris. Bra!

 

Siden jeg sitter på ISDN, er det å laste ned spill og filmer uaktuelt for meg. Men som situasjonen er i dag så ville jeg uansett ha kjøpt DVD-

filmene i butikken, da jeg får det på "ordentlige" DVD-plater med eske osv. Det samme gjelder for "gode spill". Jeg vil heller ha originalen,

med eske, original cd/dvd og manual (synd at det er så mye "on-line" manualer nå). Dessuten så er det en fin måte å vise at man faktisk setter pris

på det harde arbeidet til spillutviklerne.

 

Når det gjelder kopibeskyttelse på musikk og spill, så er dette mer til plage enn til nytte. Jeg prøver å brenne en sikkerhetskopi av alle

(de lovlig kjøpte) spillene mine (det er greit å låne ut kopiene også), men kopibeskyttelsen hindrer dette, og/eller koster meg masse tid og

ubrukelige cd-r plater. Kopibeskyttelse på musikkcder, som medfører et dårligere produkt for kjøperen burde boikottes. I dette tilfellet så

blir jeg terget til å kopiere CDene, og jeg vil prøve å opplyse om hvordan man kan kopiere disse til alle som måtte spørre. Merkingen på slike

CDer burde også vært mye bedre. Et gult klistremerke på de aktuelle CDene burde være et minstekrav. Det er også eksempler på kopibeskyttelser på PC-spill som hindrer mange å spille fra originalcdene, fordi CD-rom spilleren deres ikke er villig til å lese av CDene.Dette gir nærmest en direkte oppfordring til brukerne om å oppsøke "underground-sider" hvor de finner en crack til spillet, og hvor de samtidig fristes til å

laste ned fullversjoner av spill de ikke har.

 

innlegget ble opprinnelig skrevet i notepad, så formateringsfeil kan forekomme ;-)

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke tar helt feil, er det ikke ulovelig å laste ned musikk. Det er bare distrubisjonen som er ulovlig. Kopiering og spredning...

 

Så en artikkel i Dagsavisen for et par uker siden som tok opp en rettsak mot.. var det mp3.no?! husker ikke helt, men poenget var at de som "lastet ned" musikk vant rettsaken! Dette pga. for løse lover i lovverket ang. åndsverkslåven.

Lenke til kommentar
Hvis jeg ikke tar helt feil, er det ikke ulovelig å laste ned musikk. Det er bare distrubisjonen som er ulovlig. Kopiering og spredning...

 

Så en artikkel i Dagsavisen for et par uker siden som tok opp en rettsak mot.. var det mp3.no?! husker ikke helt, men poenget var at de som "lastet ned" musikk vant rettsaken! Dette pga. for løse lover i lovverket ang. åndsverkslåven.

Vi har ganske liberale lover her i Norge, og såvidt jeg vet så har ingen privatpersoner blitt straffet for å ha brukt piratkopier av programvare eller laste ned musikk. Men det å spre, spes. å selge ulovlige kopier av programmer kan medføre fengselsstraffer.

Lenke til kommentar

Ouch! Dette går bare en vei! :roll:

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/artic...-2003Apr18.html

 

EDIT: Bare pasta inn sitat fra SysError siden det var ganske relevant i forhold til artikkelen.

 

De fleste som bruker Kazaa eller andre p2p-tjenester laster ikke ned saker de "eier" fra før. Det er et faktum jeg ikke kan nekte for. Men det betyr ikke at "de store" kan ta loven i egne hender. DET er brudd på ytringsfriheten; at de kan overvåke nettrafikken og gå til ISPen og sutre etter loggen så de kan finne de "skyldige".Det er ikke selve "jakten" på piratene som er et brudd på ytringsfriheten, nei det er metodene.
Lenke til kommentar
Hvis jeg ikke tar helt feil, er det ikke ulovelig å laste ned musikk. Det er bare distrubisjonen som er ulovlig. Kopiering og spredning...

 

Ja og nei... Det er "ikke lov", men praksis og sedvane gjør at du ikke blir straffeforfulgt, noe som i realiteten gjør at det strengt tatt ikke er ulovlig på lik linje med f. eks. heleri.

 

Jeg tror det bare er et tidsspørsmål før det kommer lover som kriminaliserer brukeren. Selv om jeg synes det er kjipt så tror jeg likevel at det er eneste måten å få bukt med problemet på. M$' løsning blir for kontroversiel og "intrusive".

Lenke til kommentar

SysError: Jeg er enig i mye av det du sier og når det gjelder Palladium så tror jeg at hvis den noen gang skal gjennomføres så blir det i en svært, svært moderert form enn det som nå er forespeilet. (og skissert av GH).

 

MEN, jeg tror ikke du kan sammenligne piratsoft av type Lightwave vs Battlefield 1942. Lightwave koster tross alt rundt 14.000,- eller gjorde det ihvertfall da jeg kjøpte det. (Noen som har lyst til kjøpe min lisens? LW5.5 m/dongel. Tror ikke det er så dyrt å oppgradere fra 5.5 til 7.0) Maya koster da oppi 80.000,- (inkl. hardware). Poenget er at dette er programmer du bruker for å tjene penger. En student har ikke råd til 80.000,- for å lære seg Maya. (Gratis versjonen av Maya er forøvrig ubrukelig. De kliner jo så mye vannmerker rundt omkring at det er umulig å se hva man gjør!) Samme med f.eks. Photoshop eller After Effects. Det er på gutterommet med piratsoft den fremtidige kundegruppen skapes, ingen tvil om det. Det vet de også. Men de vet også at det er svært få firmaer som tar sjansen på å tjene penger på materiale de lager ved hjelp av piratsoft. For min del var mange av mine første møter med diverse programmer, pirat versjoner, særlig den gang jeg satt på Amiga. Men med en gang jeg begynte å tjene penger, og ikke minst leve av det, var det første jeg gjorde å kjøpe meg legale lisenser. Uansett, dette tror jeg er noe f. eks. Adobe stilltiende aksepterer, men det er aldri en holdning de kan ha offisielt.

 

MEN BF1942 lider under helt andre omstendigheter. For det første er det "bare" et spill, alle kompisene dine har en piratversjon, ikke tjener du penger på det, det er derfor helt ufarlig i "alles" øyne bortsett fra DICE's. De tjener jo så fett likevel. Who cares... Tja, jeg synes vi burde bry oss, fordi det kommer til å "back-fire" i trynet på oss, i form av TCPA, innskrenkede lisenser på musikk (f. eks. kun bruk i CD-spiller), kriminalisering av "hjemme-brukere", osv. osv.

 

Når det gjelder kopibeskyttelse på musikk og spill, så er dette mer til plage enn til nytte. Jeg prøver å brenne en sikkerhetskopi av alle (de lovlig kjøpte) spillene mine (det er greit å låne ut kopiene også), men kopibeskyttelsen hindrer dette, og/eller koster meg masse tid og<snip>

Du har faktisk ikke anledning til å "låne bort" kopier av spill. Det er som med en bok. Låner du den bort så har du ikke mulighet til å lese den, siden den fysisk ikke er tilgjengelig. Gjelder all software forøvrig. Skal man ta loven bokstavelig så har du faktisk ikke anledning til å låne bort DVD'er eller ta den med til en kompis for å se den hos ham. Den kan kun ses hjemme hos deg privat og ingen andre steder. Ligger broren din på sykehus og du tar med DVD'en til ham så er det lovbrudd. Psycho, men sant. Ikke kan du ta med deg en CD å gi den til DJ'en så han kan spille favorittlåta di på kneipa du henger på heller. Lovbrudd. Eller, det har du vel egentlig lov til, siden utestedet betaler avgift til TONO. Så strengt tatt betaler jo de for seg, men da surfer du på deres tillatelser. Men dette blir litt som med nedlasting av musikk du ikke har kjøpt. Det er "ikke lov", men ingen håndhever det likevel. Foreløpig...

 

Ellers så var jeg ikke klar over at Linux er så mye bedre enn Windows på spill. Jeg er tydeligvis feil-informert. Hvis det er riktig som du sier at PC spill yter bedre selv med en Windows emulator under Linux, så er jo Windows helt sorry. Hvor mye koster f.eks. Wine til Linux da? Jeg kjenner egentlig bare Linux på spillfronten fra f.eks. "/." hvor de klager over at det er så lite spill til Linux... :roll: Hva er problemet da?

Lenke til kommentar
Forresten: Linux er et bedre spill-os enn Windows. Selv når man kjører programmer i Wine er det ikke uvanlig at man får bedre ytelse enn i Windows.   :lol:  

 

Direct3d er faenmeg ingen standard.   :lol:  

 

Dårligere ytelse (når man snakker om "tilsvarende programmer", ikke "programmer som kjører i en emu) i Linux, skyldes på det ene og holdne dårlige drivere. Her er det kun maskinvareprodusentene sin skyld.  :lol:

 

MS-hatet kjenner ingen grenser hos enkelte...

Lenke til kommentar

Det er forbrukerenes egen feil når de går bananas og fråtser i andres eiendom og hardt opparbeidede åndelige-materiale. Selvfølgelig tar produsentene affære.

 

Amen.

 

Slik mange grafser til seg i bøtter og lass nettopp fordi det er 'gratis' og 'ingen eier det' er det ikke rart at rettighetshaverne friker ut.

 

Personlig håper jeg at digital distribusjon av musikk / film / programvare /spill o.l. kommer inn i ordnede former i løpet av et par år. Ingen er på sikt tjent med at ting kan kopieres uten konsekvenser for den som sitter på et 'stjålet' eksemplar. Med stadig økning av båndbredde er jo rene DVD-rip'er i full kvalitet den neste milepælen for mange som ikke vil betale for ting de alikevel kan få gratis.

 

Dersom trenden ikke stoppes på en eller annen måte går det nok mot slutten for storproduksjoner som LOTR/Matrix/T3 o.l. nettopp fordi ingen tør å satse enorme summer på noe som i verste fall kan være spredd jorden rundt i løpet av få timer.

Lenke til kommentar

Gabriel_X: Jeg er 110% enig med deg. Jeg tror det er utrolig naivt å tro at sånn det er nå vil fortsette noe særlig mer enn et år eller to. Uansett, i det lange løp er det ingen som tjener på dette siden konsekvensen (i værste fall) er at ingen gidder å lage store påkostede filmer siden fortjenesten går opp i røyk (leaked) før filmen i det hele tatt har hatt premiere. Eller at noen kan lage musikk på heltid fordi musikken din ikke genererer en krone, siden folk er av en oppfatning (les; ytringsfrihet) av at de har krav på det du har laget, gratis. En dag er vi støkk med kun finsk TV-teater. :lol:

Lenke til kommentar

Ellers så var jeg ikke klar over at Linux er så mye bedre enn Windows på spill. Jeg er tydeligvis feil-informert. Hvis det er riktig som du sier at PC spill yter bedre selv med en Windows emulator under Linux, så er jo Windows helt sorry. Hvor mye koster f.eks. Wine til Linux da? Jeg kjenner egentlig bare Linux på spillfronten fra f.eks. "/." hvor de klager over at det er så lite spill til Linux... :roll: Hva er problemet da?

Hvor bra ytelsen er i programmer under Linux avhenger veldig av oppsettet ditt. Mange distrubsjoner er trege som sirup, og X Windows kræsjer ved den minste triksing. Dog så har aldri hele systemet hengt seg her. ALDRI! Man kan bare avslutte X med Ctrl+Alt+Backspace og starte en ny X-sesjon (som bare tar et par sekunder). Man kan oppgradere driverne (nvidia har såvidt begynt å forstå at det finnes "vanlige" personer som bruker Linux. Deres nyeste driver er kjempelett å installere!) og skifte vindushåndterer. En "egenkompilert" kjerne sies også å øke ytelsen (da man bare tar med det som er nødvendig).

 

Wine er, som navnet antyder, ingen emulator (Wine Is Not an Emulator), men prøver å etterlikne Windows-programmenes "kall" til operativsystemet. Det er faktisk en fordel om man har en Windows-partisjon som man bruker med Wine, og Wine "låner" deretter et par .DLL-filer fra Windows-mappen. Noen av filene som følger med Wine er mer eller mindre direkte avskrifter fra filer i Windows-treet. Wine er gratis, og kan lastes ned fra www.winehq.com

 

Linux er faktisk et veldig bra spill-os, men OSets "tørre" rykte og labert utvalg på Linux-spill i butkken (man får ikke kjøpt linux-versjonen av Unreal 2 på Spaceworld...) sørger for at folk flest tror at linux er for lyssky "hackere". Selv har jeg ingen kommersielle "native-spill" til Linux, først og fremst pga. dårlig utvalg i butikkene, og at prisen er noe høyere. Dessuten så skal jeg ikke stikke under en stol at jeg bruker Windows mest (foreløpig...) :roll: Men jeg tror ikke at jeg overdriver når jeg sier at det finnes langt flere og bedre programmer under Linux som er enten Freeware eller lansert under GPL-lisensen (Gimp konkurrerer med Photoshop, men koster ikke 4000)

 

Som du sier er det i realiteten ikke lov til å låne/låne bort spill til venner, men det er ingen som følger dette i praksis. Selv ikke snuten ville brydd seg om du lånte ut alle 50 spilla dine rett foran nesen på dem :-)

 

Jeg sier igjen at jeg aldri ville laste ned hele filmproduksjoner fra kazaa, med mindre det hadde vært snakk om "tullefilmer" som aldri ville ha kjøpt ellers. Det er dyrt å produsere gode filmer (eller dårlige), og jeg anser det som en selvfølge at produsenten skal få betalt for det. Men soneinndeling gir en sur smak i munnen, selv om jeg faktisk ikke bryr meg så mye om filmen kommer ut 2-3 måneder senere enn i USA. Heldigvis så er det en fiks sak å ordne dette (da jeg bruker PCen som "DVD-plattform" :o ).

Lenke til kommentar
Forresten: Linux er et bedre spill-os enn Windows. Selv når man kjører programmer i Wine er det ikke uvanlig at man får bedre ytelse enn i Windows.   :lol:  

 

Direct3d er faenmeg ingen standard.   :lol:  

 

Dårligere ytelse (når man snakker om "tilsvarende programmer", ikke "programmer som kjører i en emu) i Linux, skyldes på det ene og holdne dårlige drivere. Her er det kun maskinvareprodusentene sin skyld.  :lol:

 

MS-hatet kjenner ingen grenser hos enkelte...

Jeg ser du har satt inn et par smileys ;-)

Windows XP er et svært bra operativsystem. Jeg kviet meg selv fra å oppgradere fra Windows 98SE, men jeg måtte innse at XP var bedre da W98 kræsjet mer eller mindre kontinuerlig med mitt A7N8X. Stabilt og kjapt OS (med litt for mye dilldall, minner meg litt om et kommuniststyre; vi tar valgene for deg siden du ikke vet ditt eget bestel).

 

Å få bedre ytelse i Wine enn i Windows er ingen selvfølge, men bare enkelttilfeller burde få hvilken som helst M$-elsker til å stusse... Ikke sant?

 

Direct3d er ingen standard. Det er ikke en multiplattform-API, men et forsøk fra Micro$soft på å hindre spillutviklere i å utvikle spill for andre OS. Direct3d finnes som kjent ikke til Linux. "Før i tiden", min gode mann, da var 3d-standardene Glide (fra 3dfx, APIen var kjapp og var godt støttet i Linux) og storebroren OpenGL. Direct3d var altfor buggy til å kunne brukes til noe nyttig. Ikke kom å si at Direct3d er kongen på haugen. OpenGL-APIen er *litt* eldre enn hele DirectX-konseptet.

 

OpenGl støtter de samme "avanserte" features som DirectX... Doom 3 er et OpenGL-spill (det er vel alle id softwares spill, og samtlige finnes native til Linux).

Lenke til kommentar
Hva i såfall vil det bety for musikkbransjen og musikkdistrubisjon over nettet da?

http://www.digi.no/php/art.php?id=87956

 

Universal er verdens største plateselskap...

 

Interessant - la merke til at ingen var ute og kritiserte når erkemonopolisten Apple var frempå en uke eller to tidligere angående Universal, men bare vent på hatpostene nå som det er 'store stygge MS' som er interessert :wink:

 

Det er nok noe sånt som skal til for å få digital distribusjon (i kontrollerte former) ut til massene. Mindre aktører innen enkelte sjangere på markedet har vel prøvd på det før, men det er først når du får en aktør med så stor bredde som det Universal har at også konkurrentene vil se seg nødt til å satse seriøst på det digital distribusjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...