Gå til innhold

Kan jeg snike meg unna lisensen?


Anbefalte innlegg

Bor i en leilighet i Oslo hvor jeg tidligere har hatt 1 tv apprat og kabel tv i 2 år. Har ikke hørt noe fra NRK.

 

Men så kjøpte jeg meg enda en TV og glemte jo at det var noe som het nrk lisens, så kjøpte den i mitt navn, fikk da et hyggelig brev i posten om lisens..

 

Kan jeg greie å snike meg unna ved å si at jeg har saolgt TVn til feks foreldre? Kabel TV står i utleiers navn..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja, kan jo det.

 

Jeg gjorde samme tabben, men så "heldigvis" røyk TVen min og jeg sendte brev og sa jeg har ikke lenger har TV. Har ikke fått noe besøk av dem siden.

Men husk at dersom du "lyver" og de kommer på besøk, så sliter du.... Men lisensen er jo ikke så voldsomt dyrt da.

 

 

Men den enaste veien å lovelig sleppe lisens på er å kjøpe deg projektor. De har ikke TV mottaker, så du slepper. Det gjorde jeg siden det enaste jeg brukte TV til var å se filmer.

Lenke til kommentar
la oss si at man kjøper en tv i sitt eget navn, men bor hjemme.

 

må man betale lisens da selv foreldrene allerede betaler?

 

(i så fall har jeg driti på draget :p )

Ja det må du, selv om du bor på gutterommet.

Opplevde dette sev da jeg kjøpte min første TV og fremdeles bodde hjemme.

Jeg soplgte offisielt TVen min til min far og sendte kopi av kjøpekontrakten med min far til NRK og mottok aldri mere lisens for den TVen.

Nå bor jeg i eget hus og har betalt lisens siden jeg kjøpte ny TV i 2001.

Lenke til kommentar
hvordan blir det når det digitale bakkenettet tar over forresten?

 

må vi som ikke bruker tven vår til vanlige tv-sendinger (spesielt da feks de norske) fremdeles betale lisens? Så lenge man ikke har mottaker for bakkenettet kan man jo ikke ta i mot nrk engang?

Når de stenger ned det analoge nettet, du ikke har kabel-tv, og ikke har digitalt bakkenett osv..ja da skal du absolutt kunne slippe å betale lisens :). Man betaler lisens for å ha utstyr til å se tv med.

Lenke til kommentar
la oss si at man kjøper en tv i sitt eget navn, men bor hjemme.

 

må man betale lisens da selv foreldrene allerede betaler?

 

(i så fall har jeg driti på draget :p )

 

 

Da har du "driti på draget". Du trenger bare å betale 1 lisens pr hustand. Du kan ha 500TVer i huset men trenger bare å betale 1 lisens.

 

Så bor du enda under foreldrens tak, slepper du å betale.

 

Bare ring og fortell at du forsatt bor med foreldrene dine.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Bare si at inngangen til antennen er ødelagt :p Funker for storebroren min. Men de kom på døren kl 10 om morgenen og ringte på og begynte å spørre om de hadde en tv. Fyren sa ikke hvem han var eller hvem han jobbet for før etter at han hadde spurt om de hadde en tv .. :O Skikkelig sleipt. Men samboeren til min bror hadde visst vært klar over at de kunne komme så han hadde gjemt LCD tven i et skap og satt opp en gammel tv uten antenneingang :p Hele kontakten for antennen var revet ut :p Så de slapp unna den tho.

Lenke til kommentar
la oss si at man kjøper en tv i sitt eget navn, men bor hjemme.

 

må man betale lisens da selv foreldrene allerede betaler?

 

(i så fall har jeg driti på draget :p )

 

 

Da har du "driti på draget". Du trenger bare å betale 1 lisens pr hustand. Du kan ha 500TVer i huset men trenger bare å betale 1 lisens.

 

Så bor du enda under foreldrens tak, slepper du å betale.

 

Bare ring og fortell at du forsatt bor med foreldrene dine.

Det er feil, har du ein TV på gutterommet heime hos dine fordeldre må du betale lisens, uansett om det er ein eigen leilighet eller berre eit rom. Hugsar ikkje heilt kvar grensa gjekk, men det er kanskje etter fyllte 18 år.

Lenke til kommentar
la oss si at man kjøper en tv i sitt eget navn, men bor hjemme.

 

må man betale lisens da selv foreldrene allerede betaler?

 

(i så fall har jeg driti på draget :p )

 

 

Da har du "driti på draget". Du trenger bare å betale 1 lisens pr hustand. Du kan ha 500TVer i huset men trenger bare å betale 1 lisens.

 

Så bor du enda under foreldrens tak, slepper du å betale.

 

Bare ring og fortell at du forsatt bor med foreldrene dine.

Det er feil, har du ein TV på gutterommet heime hos dine fordeldre må du betale lisens, uansett om det er ein eigen leilighet eller berre eit rom. Hugsar ikkje heilt kvar grensa gjekk, men det er kanskje etter fyllte 18 år.

 

 

Fra nrk.no/lisens

 

En familie som bor sammen kan ha ubegrenset antall mottakere i bruk i sin bolig forutsatt at mottakerne kun benyttes av lisensbetaleren, ektefelle, samboer og/eller mindreårige barn som blir helt og fullt forsørget av lisensbetaleren. Mottakere som tilhører en familie og som er plassert i fritidshus, hytte, campingvogn, fritidsbåt eller på annen måte er plassert utenfor boligen dekkes også av samme avgift forutsatt at det ikke etableres et fast bosted på disse stedene. §4,I i Forskrifter om fjernsynsmottakere

 

Den som har studielån eller trygd regnes ikke som forsørget av andre og skal betale egen avgift selv om de bor hjemme §4,I i Forskrifter om fjernsynsmottakere

 

men mindreårige barn har jo gjerne ikke studielån? og mange 18+ blir jo forsørget hjemme (les de som går på skole)

 

syns egentlig den teksten der var litt forvirrende

Lenke til kommentar

Står jo ganske klart, er du over 18 og har eigen TV må du betale uanset, kun ektefelle, samboer og/eller mindreårige barn som blir helt og fullt forsørget av lisensbetaleren som er dekka under same husstand.

 

Har ein studielån eller trygd må lisensen betalast sjølv om du er under 18 og bur heime. Det er riktignok få tilfeller det er aktuelt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Så lenge du har TV må du betale. Selv om du ikke får inn tv-signaler

 

Ikke helt riktig. Du kan faktisk fjerne tuner-delen og sende korrekt dokumentasjon på dette til NRK, du vil da slippe lisens. Det fungerer omtrent på samme måte som å kjøpe en prosjektor - altså du blir da i besittelse av et apparat du kun har muligheter til å se film på.

 

(Hvordan dette blir dersom du kjøper en parabol med ekstern tuner er jeg ærlig talt ikke sikker på).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...