Gå til innhold

Beste rippe-prog ?


Anbefalte innlegg

 

Endelig noen som har skjønt det! :)

 

En ting det virker som alle har glemt her er at EAC kan lage image av cd´er med 1 mp3-fil (husk at den må være CBR) og cue-fil med cd-text. genialt på cd´er som er mixet for å slippe pause i lyden mellom hvert spor. en genial plugin til winamp: mp3cue, gjør at du får opp egen playlist i winamp med infoen fra cue-fila, så argumentet for at man da ikke kan hoppe mellom trackene faller bort. hvis man skal brenne ut cd´en kan man brenne den i cdrwin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med du har nettforbindelse nå? da kan du prøve http://musicbrainz.org/, de har en tagger som visstnok tagger sanger automatisk utifra lydsignatur, jeg aner ikke hvor bra det funker, men verd ett forsøk (gi gjerne tilbakemelding etter du har prøvd det).

 

AtW

 

tusen takk for linken, jeg er i gang og det ser lovende ut, funker med ogg., det ser ut som om det kommer til å bli ferdig i morgen, er nå på nummer 70 nå av ca. 9000

 

:D

Lenke til kommentar
. genialt på cd´er som er mixet for å slippe pause i lyden mellom hvert spor. en genial plugin til winamp: mp3cue, gjør at du får opp egen playlist i winamp med infoen fra cue-fila, så argumentet for at man da ikke kan hoppe mellom trackene faller bort. hvis man skal brenne ut cd´en kan man brenne den i cdrwin.

 

 

 

Mens vi er inne på det: Mp3-splice er en plugin som også fjerner gaps, har funket på alle cder jeg har prøvd på ihvertfall (i motsetning til utallige andre plugins), ulempen er at den ikke hviser resterende tid når det er mindre enn 4 sek igjen, dessuten funker det ikke å spole til de siste 4 sekundene, men det er en liten pris å betale IMHO.

 

http://www.pyramidedata.dk/mp3splice.html

 

AtW

Lenke til kommentar

Da får jeg heller finne meg i at det tar litt lengre tid for å få bedre kvalitet?

 

Men vil kvalitets forsjellen være hørbar på ett normalt annlegg og pc eller er det snakk om å måtte ha annlegg i 5-60000 kr klasse for at forsjellen skal være hørbar.

 

Etter slik jeg forstår det her er det på cder som er slitt at eac har sin fordel, mens på cder som er som ny vil ett hvilket som helst program gjøre samme nytten..

 

En siste ting jeg lurer på da.

 

Hva må jeg skrive for å få de sortert i mapper:

 

artist, så en under mappe med albumet.

 

Sangene vil jeg ha navngitt slik:

 

artist - sang

 

Det blir vel lagret sangnr, genre osv i "tagen" til sangen så jeg senere kan lete dette fram.?

Lenke til kommentar
Da får jeg heller finne meg i at det tar litt lengre tid for å få bedre kvalitet?

 

Men vil kvalitets forsjellen være hørbar på ett normalt annlegg og pc eller er det snakk om å måtte ha annlegg i 5-60000 kr klasse for at forsjellen skal være hørbar.

 

Etter slik jeg forstår det her er det på cder som er slitt at eac har sin fordel, mens på cder som er som ny vil ett hvilket som helst program gjøre samme nytten..

 

En siste ting jeg lurer på da.

 

Hva må jeg skrive for å få de sortert i mapper:

 

artist, så en under mappe med albumet.

 

Sangene vil jeg ha navngitt slik:

 

artist - sang

 

Det blir vel lagret sangnr, genre osv i "tagen" til sangen så jeg senere kan lete dette fram.?

 

Spørs hva du sammenligner med, har du prøvd fast-taggen ennå? Tror de færreste hører forskjell på sanger med og uten den, i forhold til 128bkps mp3 er jo forskjellen stor, med alt preset standard, 192 er det en liten forskjell, men du hører det, over det har jeg problemer med å skille ihvertfall.

 

Hva feil pga av dårlige cder angår hører man de tydelig, uavhengig av anlegg, ofte som knepping eller popping (om du skjønner). På nye cder skal et hvilketsomhelst program gjøre nytten (liten sannsynlighet for feil, ihvertfall med c2 error-correction). Så nanvngiving.

 

%D%C%D - %T

 

og ja alt blir lagret i taggen, så renaming senere er ikke noe problem, den lagrer også en id3v2-tag, for flere instillinger på det kan du se i compression options.

 

AtW

Lenke til kommentar

Regner med du har nettforbindelse nå? da kan du prøve http://musicbrainz.org/, de har en tagger som visstnok tagger sanger automatisk utifra lydsignatur, jeg aner ikke hvor bra det funker, men verd ett forsøk (gi gjerne tilbakemelding etter du har prøvd det).

 

AtW

 

fungerte ikke helt det der, på en cd som har solgt i mange millioner eksemplarer fikk jeg 60% treff osv.

det var i alle fall verdt et forsøk, jeg overlever uten filnavn også

Lenke til kommentar

Men for å oppsummere litt: Xing mp3 codec suger! Den gir rett og slett dårlig lyd! Frauenhofer funker greit på low bitrate CBR, mens LAME regjerer alene på toppen når det gjelder høykvalitets encodes (VBR).

 

Det ultimate for å rippe en CD i tilnærmet CD-kvalitet er EAC med LAME 3.93 og --r3mix setting! Da vil de færreste audiofile høre forskjell om du brenner ut og sammenligner med en original CD på samme anlegg.

for mer info:

 

www.r3mix.net

Lenke til kommentar
Det ultimate for å rippe en CD i tilnærmet CD-kvalitet er EAC med LAME 3.93 og --r3mix setting! Da vil de færreste audiofile høre forskjell om du brenner ut og sammenligner med en original CD på samme anlegg.

for mer info:

 

www.r3mix.net

 

Uten å legge meg alt for langt oppi en detalj-diskusjon, så er det relativt bred enighet om at alt - preset -standard er bedre enn --r3mix, standard er en viderutvikling, og siden www.r3mix.net er ikke helt superobjektiv, sjekk feks fourumet på www.hydrogenaudio.org, men bevares r3mix gir bedre resultat en det meste annet folk har av mp3, men hvis man først skal slå til kan man like godt bruke preset standard.

Lenke til kommentar
hm..jeg har kun brukt alt.preset extreme til mp3-koding, har ikke testet preset standard, men jeg bør kanskje gjøre det hvis forskjellen ikke er stor. Hva sier ATWindsor til det? hva koder du i?

 

Jeg koder i standard, må ærlig innrømme at jeg ikke hører forskjell på standard og extreme, selv ikke på bra utstyr, og da tar jeg det som tar minst plass. Hører egentlig ikke forskjell på utbrent wav eller utbrent standard heller (untatt på helt sære spor som er lagd bare for å ikke høres riktig ut på mp3, fins noen av de som folk har lagd, sikkert til testingsformål). Det finnes helt sikker spor der man kan ense en forskjell mellom extreme og standard, men da skal du høre godt etter, og jeg hørte ikke noe da jeg kjørte en testrunde med none sanger.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...