Gå til innhold

Beste rippe-prog ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ingen av de programmene dugde for meg når jeg skulle rippe cd i dag. kjøpte den nyeste skiva til toktok vs. soffy o, og den hadde seff kopi sperre. prøvde med blindwrite, men det funka dårlig. lastet derfor ned clone cd, og mekka en image av cd'en. lastet inn imaget i daemon tools, for så å rippe imaget med cdex. perfekt kombinasjon!! nå kan jeg brenne cd'en ut igjen som mp3, og spille den av i bilen.

Lenke til kommentar
EAC er ikke det eneste med Error Correction, og det er heller ikke så veldig enkelt for en normal/gjennomsnittelig PC bruker å komme i gang med.

 

Nei, men error-correctionen til EAC er veldig bra, veldig få programer som slår EAC sin, selv om de har noe så er det langt fra sikkert at programmet er like bra til å rippe.

 

Og siden trådstarter også ville ha et enkelt program syns jeg han burde teste ut MusicMatch, ulempen er vel bare at det koster om man vil ha fult utnytte av det. Men de fleste har nok råd til å gi et par hundre for gode programmer.  

 

Hvorfor betale når man kan få jobben bedre gratis, appåtil virker det som musicmatch ødelegger headeren i mp3-fila når du tagger med den (ikke at det er kjempekrise, men det bare bekrefter mitt inntrykk av musicmatch som ett litt jalla program).

 

AtW

Lenke til kommentar

Vet du for resten at MusicMatch også bruker Lame? :)

 

Hva mener du med at den ødelegger headeren når du tagger?

Ukjent problem for meg!

 

Hva gjør at du får det bedre gratis?

Mange har en tendens til å overvurdere alt de kan få gratis!

 

Har for resten akkurat testet dBpowerAMP Music Converter nå, og også det falt bedre i smak enn EAC.

EAC blir sikkert også brukervennlig en dag når det er ferdig utviklet, men da må du nok sikkert betale for det også. :wink:

 

PS! Med en litt bedre CD-rom, litt mildt såpevann og en lofri klut har man for resten sjelden bruk for Error Correction - god eller ikke.

Lenke til kommentar

Hva mener du med at den ødelegger headeren når du tagger?

Ukjent problem for meg!

 

PS! Med en litt bedre CD-rom, litt mildt såpevann og en lofri klut har man for resten sjelden bruk for Error Correction - god eller ikke.

 

Blandt annet legger lame til litt ekstra info i headeren på en mp3-fil når den encoder, denne forsvinner tilsynelatende når man tagger med musicmatch, noe som tyder på at den ødelegger headeren, og det er en uting.

 

Og error-correction er nyttigere enn du tror, selv på cder i relativt god form. Kan ikke akkurat si at jeg føler jeg overvurderer EAC selv om det er gratis, det er best uavhengig av pris (selv om cdex også er bra om hastighet er ekstremt viktig). Og hvis det er så vanskelig å configurere EAC kan man downloade en ferdiglagd config-fil.

 

AtW

Lenke til kommentar
Blandt annet legger lame til litt ekstra info i headeren på en mp3-fil når den encoder, denne forsvinner tilsynelatende når man tagger med musicmatch, noe som tyder på at den ødelegger headeren, og det er en uting.

 

Tyder på?

Hvilken infor er det du mener som blir borte?

Får samme info i filene som er laget i MMJ og dBpowerAMP, kan ikke se noe som skulle mangle?

 

Er det lenge siden du har testet MMJ kanskje, og har du noen gang testet en fullversjon? (lurer litt av og til..)

 

Og error-correction er nyttigere enn du tror, selv på cder i relativt god form.

 

Hvorfor?

 

Og hvis det er så vanskelig å configurere EAC kan man downloade en ferdiglagd config-fil.

 

I tillegg til codec osv..

Bra.. mulig, tungvint.. Utvilsomt, verdt det.. ?

 

Kan heller ikke helt se poenget med at EAC først skal lage en WAV fil, for så å starte opp LAME i DOS ledetekst og konvertere den til MP3 når de andre har LAME integrert og gjør alt direkte?

 

Du har for resten en stygg uvane til å unngå spørsmål, studerer du politikk.. ;)

Lenke til kommentar
Tyder på?

Hvilken infor er det du mener som blir borte?

Får samme info i filene som er laget i MMJ og dBpowerAMP, kan ikke se noe som skulle mangle?

 

Er det lenge siden du har testet MMJ kanskje, og har du noen gang testet en fullversjon? (lurer litt av og til..)

 

Som sagt, info som lame legger i headeren (ikke i selve tagen), om det ikke plager deg, fint for deg, hindrer ikke det faktumet at det er talentløst av MMJ. (og ja jeg har testa mmj)

Og error-correction er nyttigere enn du tror, selv på cder i relativt god form.

 

Hvorfor?

 

Fordi det skal litt til at cd-spilleren ikke leser en eneste bit feil, og jo bedre ripperen er til å behandle slike feil, jo bedre blir rippen.

Og hvis det er så vanskelig å configurere EAC kan man downloade en ferdiglagd config-fil.

 

I tillegg til codec osv..

Bra.. mulig, tungvint.. Utvilsomt, verdt det.. ?

 

Hvis du dloader en config-fil er jo lame-instillingene også med, EAC har jo tilogmed en wizard, der alt du trenger å gjøre er å trykke på ok ett par ganger, og velge high quality, hvor lett vil du ha det egentlig? Og du trenger bare å gjøre det en eneste gang.

 

Kan heller ikke helt se poenget med at EAC først skal lage en WAV fil, for så å starte opp LAME i DOS ledetekst og konvertere den til MP3 når de andre har LAME integrert og gjør alt direkte?

 

Du har for resten en stygg uvane til å unngå spørsmål, studerer du politikk.. ;)

 

Hva snakker du om? Det et rippeprogram gjør er jo å lage om cd-spor til wav, hadde du ikke trengt å gjøre dette kunne jo bare lame ha gjort hele jobben alene, bare fordi EAC ikke skjuler faktumet at man gjør om til wav først og encoder etterpå betyr ikke at andre programmer ikke gjør det. Det er like direkte på EAC, bare at man får opp det informative dos-vinduet.

 

Kan ikke se jeg unngikk noen viktige spørsmål, hva er det du vil ha svar på?

 

AtW

Lenke til kommentar
...bare fordi EAC ikke skjuler faktumet at man gjør om til wav først og encoder etterpå betyr ikke at andre programmer ikke gjør det. Det er like direkte på EAC, bare at man får opp det informative dos-vinduet.

 

Man kan velge bort encodingsvinduet til LAME hvis man ikke vil at det skal poppe opp, og da kommer kun en liten statuslinje nederst på EAC som forteller antall 'compression tasks' som står igjen for den aktuelle CD'en.

 

Selv lar jeg LAME encode 'forrige' spor samtidig som EAC ripper det neste slik at ting går litt raskere, og har ikke hatt noen problemer med dette hittil. Har rippet 300+ CD'er med EAC de siste ukene (er i ferd med å legge over hele CD-samlinga på MP3) og har fremdeles til gode å finne en CD den ikke tar. Selv CD'er som mange andre rippeprogrammer (og endog noen vanlige CD-spillere) har store problemer med kommer helskinnet igjennom uten 'klikkelyder' selv om rippinga nødvendigvis tar litt ekstra tid på de mest slitte og CD'ene.

 

Jeg er rett og slett imponert! - Kombinasjonen EAC + LAME er knall!

Lenke til kommentar
Gabriel_X

hvorfor mp3 og hvilken kvalitet ripper du i?  

(eller ferdigconfiga fra chris myden?)

 

Bruker MP3 192 Kbps CBR - alle kvalitetsinnstillinger ifm. encoding på max.

 

MP3 fordi jeg da kan bruke det på den bærbare MP3-spilleren min og i tillegg brenne MP3-CD'er som DVD-spilleren min i stua støtter. Flere DVD/CD-spillere med MP3-mulighet har problemer med VBR, derfor bruker jeg CBR.

 

192Kbps er hovedsaklig på grunn av den bærbare - hvis jeg ikke hadde hatt bærbar MP3-spiller ville jeg nok gått for en høyere kvalitet når jeg først skal rippe meg igjennom godt over 1000 CD'er, men slik situasjonen er nå så er 192 en bra tradeoff mellom kvalitet/filstørrelse for MP3 synes jeg.

 

Er klar over at det finnes formater som gir bedre ytelse i forhold til bl.a. filstørrelse/kvalitet, men om det endelige resultatet tar 50GB eller 100GB spiller egentlig liten rolle for meg - anvendeligheten i forhold til annet utstyr er viktigere.

 

PS: Hele rippeprosjektet bunner forøvrig langt på vei i et ønske om å 'gjenoppdage' CD-samlingen min - er mange CD'er jeg ikke har hørt på på flere år som jeg nå får glede av igjen, og siden jeg sitter noen timer foran PC'en i løpet av uka har jeg all musikken min et par tastetrykk unna :)

Lenke til kommentar
Prøv igjen..

 

Les alt på nytt så ser du det nok, burde gå greit for en student det.  :wink:

 

Jeg orker ærlig talt ikke å finlese alle postene for å prøve å finne ut hvilken av spørsmålene dine du ikke synes du fikk godt nok svar på. Hvis det er noe du lurer på, spør igjen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Min godeste ATWindsor, det er kanskje en ide å lese før man svarer da?

Dumt å overse halve poenget, eller enda verre.. omgå det.

 

Prøver faktisk bare å vise deg at det finnes en annen verden og meninger utenfor miljøet ditt (burde være plass til alle om man bare har et åpent sinn), blir litt vanskelig når viljen til å motta synspunkter mangler. :shrug:

 

Og du tar faktisk litt feil..

Om man starter rec. i MMJ eller f.eks. dBpowerAMP begynner den i samme øyeblikk å skrive til en MP3 fil, EAC derimot skriver først en diger WAV fil som den etterpå må decode og slette.. You see?

 

Jeg har faktisk prøvd nyeste versjon av alle de 3 nevnte programmene, EAC kom på en trygg sisteplass bl.a. på grunn av brukervennlighet og dette med LAME i DOS ledetekst og WAV.

 

Holder fortsatt en knapp på MMJ siden det er det mest brukervennlige, og fordi det er en alt i et løsning som tilfredstiller mine ønsker og behov.

Det er også et stort pluss at den sorterer og legger filene i hver sine mapper under artist og album navn, så slipper mann å ha 10.000 filer hulter til bulter i en mappe sammen med downloads (satt litt på spissen). Pluss at de er meget enkel å finne igjen utenom å bruke en eller annen form for Library, i tillegg er sangene klar til bruk i systematisk orden under My library etter at de er rippet. ++ :woot:

 

Mulig du med dine "evner og kunnskaper" klarer å få ut en litt bedre lyd i EAC som du kan måle med digitalt utstyr, men tror du virkelig du noen gang vil klare å høre dette med dine egne ører? :wink:

Lenke til kommentar
Prøver faktisk bare å vise deg at det finnes en annen verden og meninger utenfor miljøet ditt (burde være plass til alle om man bare har et åpent sinn), blir litt vanskelig når viljen til å motta synspunkter mangler. :shrug:

 

Og du tar faktisk litt feil..

Om man starter rec. i MMJ eller f.eks. dBpowerAMP begynner den i samme øyeblikk å skrive til en MP3 fil, EAC derimot skriver først en diger WAV fil som den etterpå må decode og slette.. You see?

 

Jeg har faktisk prøvd nyeste versjon av alle de 3 nevnte programmene, EAC kom på en trygg sisteplass bl.a. på grunn av brukervennlighet og dette med LAME i DOS ledetekst og WAV.

 

Mulig du med dine "evner og kunnskaper" klarer å få ut en litt bedre lyd i EAC som du kan måle med digitalt utstyr, men tror du virkelig du noen gang vil klare å høre dette med dine egne ører? :wink:

 

Men herregud, hvis det vinduet plager deg så fordømt mye, så slå det av, det er jo encodinga som er flaskehalsen uansett, og siden den går parallelt med rippinga har det absolutt ingenting å si.

 

Det er greit nok å være åpen for andre synspunkter, men da er det jo lov å håpe på litt rimlige synspunkter også, jeg forkaster påstanden "jorda er flat" uten å blunke, betyr det at jeg ikke er åpen for nye synspunkter? Og du er jo ikke akkurat superåpen selv, jeg backer mine påstander med god og solid argumentasjon, mens du synser/kommer med løse påstander.

 

Essensen er dette MMJ er et drittprogram for ripping, det har INGEN fordeler, om du vil gjøre det raskt og enkelt bruk i det minste CDex eller noe, appogtil koster MMJ penger, mulig du har et desperat behov for å rettferdiggjøre kjøpet ditt eller noe.

 

Og man trenger ikke å bruke avansert utstyr for å høre artifacts i en plate som er rippet feil (og den feilsøkinga i MMJ, bruker bare driven sin c2-error-correction, og er dermed ikke like bra som EAC sin).

 

Jeg må bare beklage den krasse tonen, men du har vist gang på gang at du har veldig nær null peiling på hva du snakker om, jeg håpte jeg kunne få deg til å innse hvor du tar feil, og når du i tilegg sper på med smånedlatende setninger i hver bidig post gidder jeg ikke lenger, da er det bedre å ofre tid på noen som faktisk vil lære noe, får håpe andre som leser dette forstår hvor feil du tar og ikke hører på dine råd hva dette temaet anngår.

 

AtW

Lenke til kommentar
Om man starter rec. i MMJ eller f.eks. dBpowerAMP begynner den i samme øyeblikk å skrive til en MP3 fil, EAC derimot skriver først en diger WAV fil som den etterpå må decode og slette.. You see?

 

EAC kan også gjøre dette parallelt (konverterer forrige spor i bakgrunnen mens den ripper neste), men du må jo vente 15-20 sekunder på at den konverterer ferdig den siste låta da...

 

Det er også et stort pluss at den sorterer og legger filene i hver sine mapper under artist og album navn, så slipper mann å ha 10.000 filer hulter til bulter i en mappe sammen med downloads.

 

EAC gjør også dette - Jeg hadde da ikke giddet å rippe opp mot 15.000 låter (eller noe) hvis EAC ikke la de i mappe med artist/album.

 

Men jeg skal gi deg at EAC kanskje er litt mer klønete når det gjelder å settes opp, men til gjengjeld har du enorme muligheter til å få ting akkurat som du selv vil ha det, og som tidligere nevnt: rippinga er ekstremt god når det gjelder feilkorrigering.

Lenke til kommentar

Og du tar faktisk litt feil..

Om man starter rec. i MMJ eller f.eks. dBpowerAMP begynner den i samme øyeblikk å skrive til en MP3 fil' date=' EAC derimot skriver først en diger WAV fil som den etterpå må decode og slette.. You see?

 

Er ikke så sikker på det. Har merket meg at når dBpowerAMP skal konvertere wav til mp3 så opprettes filen først (c:converted music). Denne filen vil ha 0kb i størrelse inntil encodingen er ferdig.

 

Det som er klart at å rippe en CD til orginalt Wav, PCM på harddisken går veldig raskt - mest avhengig av CDrom stasjonen og muligheter for digital playback. Har ikke vært bort i at wav/PCM trenger ECC. Så det synes åpenbart at det er selve encodingen fra wav/PCM til f.eks. Mp3, Flac, Ogg, Monkey som er det krevende. Det får meg til å tro at rippeprogrammene først ripper til wav og legger filen som tmp fil og så encoder til valgt format.

 

Har prøvd EAC. Litt vanskelig å sette opp i forhold til dbpowerAMPen, men man trenger bare å gjøre det en gang. Hovedgrunnen til at jeg nå ikke bruker EAC+lame er at bruk av ECC tar så steike lang tid og at resultatet ikke var vesentlig forskjellig (for meg) i forhold dbpowerAmp med lame.

 

ECC mulighetene i EAC er absolutt en pluss, men krever rask prosessor for tidvise utålmodige mennesker som meg.

Lenke til kommentar
Jeg må bare beklage den krasse tonen, men du har vist gang på gang at du har veldig nær null peiling på hva du snakker om, jeg håpte jeg kunne få deg til å innse hvor du tar feil, og når du i tilegg sper på med smånedlatende setninger i hver bidig post gidder jeg ikke lenger, da er det bedre å ofre tid på noen som faktisk vil lære noe, får håpe andre som leser dette forstår hvor feil du tar og ikke hører på dine råd hva dette temaet anngår.

 

Krasse toner kommer som oftes når man føler seg eller sine truet..

Nedlatene.. mulig, men er det rart når du aldri kommer med noe konkret om hva som er problemet?

De fleste som leser gjennom tråden vil nok sikkert legge merke til hvordan du unngår å svare på spørsmål, eller omskriver poenget, men forhåpentlig vis er det nok til at de begynner å tenke etter litt selv og er kritisk.

Tror nok de fleste klarer å finne ut hva de trenger etter å ha lest dette, og testet de forskjellige programmene med litt kritiske øyner. SÅ det skal du ikke bekymre deg for.. :wink:

 

For å si det slik så er jeg drittlei av å se en hel masse innlegg som sier EAC og LAME er best, Linux er mye bedre enn Windows osv., uten at noen i det hele tatt bryr seg om å forklare hvorfor. Som oftes er det nok fordi de som sier det er en "wannabe's" som gjerne vil være med i "gjengen", men det finnes heldigvis hederlige unntak. :)

Lenke til kommentar
Er ikke så sikker på det. Har merket meg at når dBpowerAMP skal konvertere wav til mp3 så opprettes filen først (c:converted music). Denne filen vil ha 0kb i størrelse inntil encodingen er ferdig.

 

Pussig, dette skjer ikke her. Det opprettes umidelbart en MP3 fil som øker i størrelse ettersom rippingen pågår, null WAV fil opprettes.

 

For de som tror at det bare er å lukke vinduet så er nok ikke det det samme, opperasjonen går fortsatt og jeg synes det er unødvendig. :wink:

 

Har for resten et tilleggspørsmål:

Det er tidliger uttalt her at det er encodinga som er flaskehalsen (men senere ble det Error Correction, men pytt pytt.. :)), hvorfor er da alle andre programmer som faktisk også bruker LAME så mye dårligere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...