Gå til innhold

Beste rippe-prog ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har noen vage planer om å rippe hele CD-samlingen over til harddisk - noen som kan anbefale et program som både ripper / slår opp navn i CDDB / konverterer til MP3 og i tillegg har en viss grad av automatisering slik at det spytter ut CD'en når det er ferdig og begynner på neste CD når den settes i?

 

Med andre ord: At man slipper å klikke på noe som helst for å starte ripping av neste CD...

Lenke til kommentar

db poweramp music converter med lame 3.91 og vbr 192 - 320 er en grei løsning. Med dette programmet kan du også installere "lossless" kodekser som Monkey audio og Flac.

 

EAC (exact audio copy) med lame 3.92 er også bra, men noe vanskelig å sette seg inn i etter min erfaring. Mer info her .

 

Det beste med disse to er at de er "freeware".

 

Annet programvare finner du bla. her .

Lenke til kommentar
Har noen vage planer om å rippe hele CD-samlingen over til harddisk - noen som kan anbefale et program som både ripper / slår opp navn i CDDB / konverterer til MP3 og i tillegg har en viss grad av automatisering slik at det spytter ut CD'en når det er ferdig og begynner på neste CD når den settes i?

 

Med andre ord: At man slipper å klikke på noe som helst for å starte ripping av neste CD...

 

db poweramp music converter henter informasjon om CD fra internett og legger inn alle nødvendige data (sanger osv) når man ripper til vaw eller mp3. Enklere kan det "vanskeligere" bli :), men har ikke prøvd db poweramps cd writer, da jeg bruker nero.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvilken oppløsning trengs for å få god lydkvalitet (hva er 'normalt')? Hvilken filstørrelse gir dette, mb / min?

 

Kommer titler / artist automatisk på plass i de fleste rippeprogram, slik at sangene tar seg 'godt ut' på spilleren?

 

Er det noen stor fordel å bruke f.eks. Winamp i forhold til MediaPlayer?

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar

MP3 lame:

--alt-preset extreme

Even Higher Quality than Standard - usually averages around 256kbps

 

--alt-preset fast extreme

Even Higher Quality than Standard - usually averages around 256kbps. Encodes faster than the above^ but produces very slightly lower quality.

 

--alt-preset standard

Very High Quality - usually averages around 192 kbps

 

--alt-preset fast standard

Very High Quality - usually averages around 192 kbps. Encodes faster than the above^ but produces very slightly lower quality.

 

selv buker jeg bruker OGG. quality 6

 

CDex og dbpoweramp og EAC noen ganger

Lenke til kommentar
Hvilken oppløsning trengs for å få god lydkvalitet (hva er 'normalt')? Hvilken filstørrelse gir dette, mb / min?

 

Kommer titler / artist automatisk på plass i de fleste rippeprogram, slik at sangene tar seg 'godt ut' på spilleren?

 

alt preset standard-instillinger på lame gir cd-kvalitet i 99.9% av tilfellene, det har en filstørrelse på rundt 200 kbs, varierer en del ettersom hvilken type musikk det er, men 200kbps gir nøyaktig 1.5 megabyte per minutt med sang.

 

De fleste rippeprogram ordner med id3-tag og filnavn, som hentes ned direkte fra databaser på nett. Vil personlig anbefale EAC.

 

AtW

Lenke til kommentar
Har ennå til gode å se noen komme med noe konkret som gjør EAC så mye bedre enn alle andre..

 

Følgende: EAC leser alt på cden to ganger, hvis det ikke stemmer overens leser den samme sted mange ganger på rad, helt til den finner ut hva det er som er den mest sannsynlige sammensetningen av enere og nuller. Med andre ord er du sikret mest mulig presis lesning, uten feil, dette er ikke nyttig på cder helt uten riper, og uten et eneste støvkorn på seg, men det gjelder de færreste cder.

 

AtW

Lenke til kommentar

EAC er ikke det eneste med Error Correction, og det er heller ikke så veldig enkelt for en normal/gjennomsnittelig PC bruker å komme i gang med.

 

Og siden trådstarter også ville ha et enkelt program syns jeg han burde teste ut MusicMatch, ulempen er vel bare at det koster om man vil ha fult utnytte av det. Men de fleste har nok råd til å gi et par hundre for gode programmer. :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...