Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Jeg kommer vel ikke inn med disse karakterene i norsk

Standpunkt

Norsk hovedmål 3

Norsk sidemål 3

Norsk muntlig 3

Eksamen

Norsk hovedmål 2

Norsk sidemål 3

Snitt 2,8

 

Du må ha 3 i hovedmål både fra eksamen og i standpunkt, nynorsk har ingenting å si. Men sjangsen er temmelig liten i utgangspunktet for å komme inn om du har under den poengsummen som politihøgskolen har på inntak, dvs. at du må være særlig skikket og komme i gjennom nøkkelhullet av søkere med spesielle egenskaper for politiet, men nå er det ikke å legge skjul på at disse plassene går til de med annen etnisk opprinnelse som ikke fyller kravene til PHS.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432

Du må ha 3 i hovedmål både fra eksamen og i standpunkt, nynorsk har ingenting å si. Men sjangsen er temmelig liten i utgangspunktet for å komme inn om du har under den poengsummen som politihøgskolen har på inntak, dvs. at du må være særlig skikket og komme i gjennom nøkkelhullet av søkere med spesielle egenskaper for politiet, men nå er det ikke å legge skjul på at disse plassene går til de med annen etnisk opprinnelse som ikke fyller kravene til PHS.

 

Du tar feil. Det er gjennomsnitt av eksamens- og standpunktkarakteren som teller.

Lenke til kommentar

Du må ha 3 i hovedmål både fra eksamen og i standpunkt, nynorsk har ingenting å si. Men sjangsen er temmelig liten i utgangspunktet for å komme inn om du har under den poengsummen som politihøgskolen har på inntak, dvs. at du må være særlig skikket og komme i gjennom nøkkelhullet av søkere med spesielle egenskaper for politiet, men nå er det ikke å legge skjul på at disse plassene går til de med annen etnisk opprinnelse som ikke fyller kravene til PHS.

 

Du tar feil. Det er gjennomsnitt av eksamens- og standpunktkarakteren som teller.

 

http://www.phs.no/no/Studietilbud/Bachelor/Opptakskrav/

 

Si meg hvor jeg tar feil? Jeg siterer:

 

Karakteren 3 i norsk hovedmål, skriftlig

 

Ser at lenger ned på siden står at OM man har tatt eksamen så regnes gjennomsnittet av disse to.

Endret av Balto
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Du fremstiller vilkåret helt feil. De absolutt aller fleste har hatt eksamen i norsk, alle skal faktisk ha det. Så med mindre man har blitt rammet av streik, eller av andre grunner ikke har gjennomført eksamen, så er det som du sier.

Lenke til kommentar

Er det noen som vet hvordan politiet velger ut hvilke nyutdannede søkere de skal ansette? Ser de på karakterene fra PHS, og de med best karakterer får jobb først?

 

Ifølge denne artikkelen er det over 200 ledige stillinger, men de fleste utenfor Østlandet:

 

http://www.pf.no/id/18110

 

Så hva skjer når to nyutdannede søker på samme stilling på Østlandet? Hvilke kriterier ser de på når de ansetter?

Noen som vet?

Lenke til kommentar

Du fremstiller vilkåret helt feil. De absolutt aller fleste har hatt eksamen i norsk, alle skal faktisk ha det. Så med mindre man har blitt rammet av streik, eller av andre grunner ikke har gjennomført eksamen, så er det som du sier.

Om man skal begynne å spikke fliser så er det jo alltid gjennomsnittet av standpunkt og eksamen som teller, for når B ikke er definert er snittet av A og B lik A, så når eksamenskarakter ikke teller så er standpunktkarakteren lik gjennomsnittet av standpunkt og eksamen. Så joda, Balto tok feil når han skrev "Du må ha 3 i hovedmål både fra eksamen og i standpunkt,"

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skal man være realistisk er karakteren 3 i mange fag ikke akkurat nok til å komme inn på PHS. Du må ha konkurransepoeng opp mot 48-50, og det vil si at du bør ha noe over 4 i snittkarakter.

Ja er klar over det. Trenger noen alderspoeng og poeng for forsvaret, blir nok også nødt til og ta opp noen fag, hadde håpet jeg hadde sluppet og ta opp norsk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Du fremstiller vilkåret helt feil. De absolutt aller fleste har hatt eksamen i norsk, alle skal faktisk ha det. Så med mindre man har blitt rammet av streik, eller av andre grunner ikke har gjennomført eksamen, så er det som du sier.

Om man skal begynne å spikke fliser så er det jo alltid gjennomsnittet av standpunkt og eksamen som teller, for når B ikke er definert er snittet av A og B lik A, så når eksamenskarakter ikke teller så er standpunktkarakteren lik gjennomsnittet av standpunkt og eksamen. Så joda, Balto tok feil når han skrev "Du må ha 3 i hovedmål både fra eksamen og i standpunkt,"

Han ville ikke helt innrømme at han tok feil, og da følte jeg for å spikke litt fliser :) Takk!

 

http://www.phs.no/Studietilbud/Bachelor/Studiesteder/Stavern/ Ser ikke så verst ut i Stavern forresten! Skal visstnok også være ganske solfylt... Med andre ord luksus for de av oss bergensere som skulle komme inn der :)

Lenke til kommentar

Fra rundt 26:20 i samme video (http://www.tv3play.se/play/229473 - episode 3) ser vi en elev fra danske politihøyskolen ha sin første dag i praksisperioden.

 

Fortellerstemmen sier at praksisperioden er på 18 måneder?!

 

PÅ 28:44 er vi tilbake til han jeg skrev om tidligere, som gjør meg litt beklemt... Kan man virkelig arrestere folk bare fordi de snakker litt høyrøstet og ikke viser 100% respekt?

 

Studenten er tilbake på rundt 35:27. Hennes første skarpe oppdrag! Ble nervøs på hennes vegne :)

Lenke til kommentar

http://www.tv3play.se/play/229473

 

Litt maktarroganse fra politimannen fra 13:25 og utover til 16 minutter og noe?

 

Står man og pisser på åpen gate og er frekk når man blir tatt av politiet kan man ikke regne med å bli snakket pent til.

 

Maktarroganse synes jeg ikke det var. Når politimannen blir møtt av frekke folk er det helt på sin plass at han viser hvor skapet skal stå.

Lenke til kommentar

http://www.tv3play.se/play/229473

 

Litt maktarroganse fra politimannen fra 13:25 og utover til 16 minutter og noe?

 

Står man og pisser på åpen gate og er frekk når man blir tatt av politiet kan man ikke regne med å bli snakket pent til.

 

Maktarroganse synes jeg ikke det var. Når politimannen blir møtt av frekke folk er det helt på sin plass at han viser hvor skapet skal stå.

 

Ingen tøffelhelter i politiet! (Var ment i forhold til hvor skapet skal stå.)

Lenke til kommentar

Noen som vet om befalsskole gir de samme 2 konkurransepoeng som en førstegangstj?

 

Japp, samme 2 poeng. Det er 6 mnd i militæret som teller.

 

Han ville ikke helt innrømme at han tok feil, og da følte jeg for å spikke litt fliser :) Takk!

 

http://www.phs.no/Studietilbud/Bachelor/Studiesteder/Stavern/ Ser ikke så verst ut i Stavern forresten! Skal visstnok også være ganske solfylt... Med andre ord luksus for de av oss bergensere som skulle komme inn der :)

 

Vel, du er jo hovedsakelig verken bergenser eller gammel nok til å søke til PHS. :)

Endret av Balto
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Vel, du er jo hovedsakelig verken bergenser eller gammel nok til å søke til PHS. :)

Tss, kan søke neste gang, jeg. Bergenser i den forstand at jeg er født i Bergen og snakker bergensk, nei.. Men jeg har bodd i Bergen i snart 16 år, og vil gå ut på en klippe og påstå at jeg er lik en bergenser på de fleste andre måter. Nå, har du tenkt til å mase mer om ting som er utenfor temaet, du som var så hard på dette tidligere, eller kan du være litt saklig for en gangs skyld? Jeg forsøker i hvert fall å skrive noe relevant i innleggene mine.

 

------------

 

Så nettopp første episoden av Polisstationen. Er en del interessant, men må ærlig si at jeg begynner å bli litt lei av sånne serier nå... Går jo stort sett på det samme. I likhet med Glava har jeg også notert meg at de banner en del. Jeg mister litt respekten for de når offentlige tjenestemenn driver og slenger rundt seg med ukvemsord i tide og utide.

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar

Så nettopp første episoden av Polisstationen. Er en del interessant, men må ærlig si at jeg begynner å bli litt lei av sånne serier nå... Går jo stort sett på det samme. I likhet med Glava har jeg også notert meg at de banner en del. Jeg mister litt respekten for de når offentlige tjenestemenn driver og slenger rundt seg med ukvemsord i tide og utide.

 

Ja kan si meg enig, men en tar selvsagt notiser bak øret, når en ser de ulike hendelsene de rykket ut på. Det er tross alt en unik måte og se hvordan de jobber, selv om jeg personlig ikke alltid kan si meg ening i hvordan de håndterer hendelsene de er i. Jeg synes noen av de er virkelig flinke i møte med publikum med tanke på komunikasjon og empati, og det er interessant og lærrerikt :)

Endret av Glava
Lenke til kommentar

Noen som vet om befalsskole gir de samme 2 konkurransepoeng som en førstegangstj?

 

Japp, samme 2 poeng. Det er 6 mnd i militæret som teller

Eller 12.

 

Gir ikke flere poeng å ha 12 måneder, enn 6 mnd.

 

-------

 

Legger merke til at dansk politi ikke bruker vester? I Norge bruker politiet skuddsikre vester som beskytter mot kniv og lindrer slag og spark.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...