Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ringte phs i ste for å høre om jeg hadde en reell mulighet til å få plass i Oslo som nr 20 på ventelista, og han sa at det var så utrolig vanskelig å si hvordan det kommer til å bli i år. Grunnen var jo som vi vet at de tidligere årene har det vært en felles venteliste for begge skolene, i motsetning til i år da vær skole har sin egen venteliste. I tillegg er jo det enda flere skoleplasser i år, så det burde jo teoretisk sett være et større antall frafall, men han turte ikke å uttale seg om det.

Lenke til kommentar
Jeg ringte phs i ste for å høre om jeg hadde en reell mulighet til å få plass i Oslo som nr 20 på ventelista, og han sa at det var så utrolig vanskelig å si hvordan det kommer til å bli i år. Grunnen var jo som vi vet at de tidligere årene har det vært en felles venteliste for begge skolene, i motsetning til i år da vær skole har sin egen venteliste. I tillegg er jo det enda flere skoleplasser i år, så det burde jo teoretisk sett være et større antall frafall, men han turte ikke å uttale seg om det.

 

Regnet med det.

Lenke til kommentar
Jeg har 46,1 konkuranssepoeng. Lå på 192 på ventelista i Oslo i går og på 150 i dag.

 

 

 

Jeg lå på 129 plass på ventelista i Oslo... og har bare rykket opp til 108 ????

 

Mens andre rykker opp 42 plasser ????

 

Skjønner ikke stort av dette systemet. . .

 

Jeg ringte phs i ste for å høre om jeg hadde en reell mulighet til å få plass i Oslo som nr 20 på ventelista, og han sa at det var så utrolig vanskelig å si hvordan det kommer til å bli i år. Grunnen var jo som vi vet at de tidligere årene har det vært en felles venteliste for begge skolene, i motsetning til i år da vær skole har sin egen venteliste. I tillegg er jo det enda flere skoleplasser i år, så det burde jo teoretisk sett være et større antall frafall, men han turte ikke å uttale seg om det.

 

 

Hei !

 

Hvem var det du snakket med ??

 

Jeg var der personelig i dag, men fikk beskjed at alle var på ferie og fikk ikke snakket med noen . ..

Lenke til kommentar

Jeg synes det er rart at det er lavere snitt i Bodø og Kongsvinger enn i Oslo, ettersom PHS tidligere har vært klare på at det ikke skal være skille. Man kan tenke seg at søkere med lavt snitt i årene fremover vil søke Bodø / Kongsvinger ettersom det er lettere å komme inn her. I så fall er det ikke bra. Men det er vel en av ulempene med å legge opptaket under SO.

 

Ellers vil jeg si gratulerer til alle som har kommet inn, og fortsatt lykke til til dere som er på venteliste. Om det ikke er deres tur i år, vit at nemnda godkjente dere og det kun er snittet det kommer ann på neste år. Dere har et år på å ta opp fag, og dere er ikke de første til å ta denne omveien - dere kommer fram til slutt :-)

Lenke til kommentar
Jeg synes det er rart at det er lavere snitt i Bodø og Kongsvinger enn i Oslo, ettersom PHS tidligere har vært klare på at det ikke skal være skille. Man kan tenke seg at søkere med lavt snitt i årene fremover vil søke Bodø / Kongsvinger ettersom det er lettere å komme inn her. I så fall er det ikke bra. Men det er vel en av ulempene med å legge opptaket under SO.

 

Sier meg enig i dette. Dette vil jo bare resultere i at det blir en fordeling som A,B og C skolene. Om dette faktisk vil ha noe innvirkning på at vi også får et A og B politi vil bare fremtiden vise. Syntes dette er en meget negativ trend..

Lenke til kommentar

Tror ikke man skal legge så mye vekt på dette med karakterer vs. skolesteder. Oslo er og vil alltid være norges mest attraktive studiested. Av den enkle grunn så søker de aller fleste seg dit. Nesten 2200 av de som søkte PHS hadde Oslo som førstevalg. Bodø er langt vekk fra alt og alle, Kongsvinger har enkelt og greit ikke noe studiemiljø, siden PHS nå er den eneste høgskolen som ligger der..pluss et par andre små avdelinger (sykepleien blant annet). Noen A og B skole tror jeg ikke kommer til å skje. Det som nå hviser seg er helt naturlig!

Lenke til kommentar

Dette med A & B-politi tror ikke jeg heller er noe problem. Karakterer sier etter min erfaring lite om personen bak dem, og alle studenter ved PHS i Norge, det være seg i Oslo, Kongsvinger eller Bodø, er jo godkjent mht. de fysiske tester og intervju som kreves for å komme inn. Dermed stiller alle på "likt" grunnlag ved studiestart, selv om de kanskje har forskjellige karakterer.

 

En elev med bare 6'ere / A'er blir ikke nødvendigvis noen bedre politimann enn en med bare E'er / 2'ere. :)

Lenke til kommentar

Ettersom konkurransepoeng sier lite om skoleferdigheter, er jeg dels enig. Men søkere som har ikke fullt så gode studievaner fra tidligere vil ha dårligere snitt. Om jeg hadde hatt lavere snitt ville jeg nok søkt på den avdelingen hvor det er mest realistisk for meg å komme inn.

 

At studiepoeng har lite å si om personen er jeg enig i, men PHS rangerer søkere etter poeng, så noe har det faktisk å si. Store deler av politiutdanningen er veldig teoretisk og krever gode vaner og selvdisiplin.

 

Jeg tenker at det kan bli en trend at søkere med lavere snitt vil søke Bodø / Kongsvinger, slik at dette blir "satt". Om det vil påvirke ytre etat tror jeg ikke ettersom alle avdelingene vil bli vurdert etter samme kriterier. Det vil være synd om enkelte søkere dropper å ta opp fag fordi "i Bodø kommer jeg inn uansett".

Lenke til kommentar
Stemmer det at vi må betale 5000 kr når vi begynner på skolen? Står ingenting om det i brevet. Kan noen fortelle hva de første skoledagene går ut på?

 

Dette stemmer ja. Går til første semesteravgift og opphold i leir osv.

 

Første dagene er mye venting, nesten som å være i forsvaret igjen :p

 

Dag 1 er oppmøte å få klassen sin. Så er det å lage id kort, få brukernavn på skolesystemene, møte faddergruppe, bli kjent med klassen sin osv.

Lenke til kommentar
Ettersom konkurransepoeng sier lite om skoleferdigheter, er jeg dels enig. Men søkere som har ikke fullt så gode studievaner fra tidligere vil ha dårligere snitt. Om jeg hadde hatt lavere snitt ville jeg nok søkt på den avdelingen hvor det er mest realistisk for meg å komme inn.

 

At studiepoeng har lite å si om personen er jeg enig i, men PHS rangerer søkere etter poeng, så noe har det faktisk å si. Store deler av politiutdanningen er veldig teoretisk og krever gode vaner og selvdisiplin.

 

Jeg tenker at det kan bli en trend at søkere med lavere snitt vil søke Bodø / Kongsvinger, slik at dette blir "satt". Om det vil påvirke ytre etat tror jeg ikke ettersom alle avdelingene vil bli vurdert etter samme kriterier. Det vil være synd om enkelte søkere dropper å ta opp fag fordi "i Bodø kommer jeg inn uansett".

Neste år har vel de fleste Bodø som førstevalg. Tiden vil vise :)

Lenke til kommentar
Stemmer det at vi må betale 5000 kr når vi begynner på skolen? Står ingenting om det i brevet. Kan noen fortelle hva de første skoledagene går ut på?

 

i brevet står det kun dette om penger: Skolepenger

 

Hver student må betale et engangsbeløp, kr. 375,- som dekker kostnader til yrkesskade/ulykkesforsikring. Beløpet skal innbetales til Politihøgskolen, postboks 5027 Majorstuen, 0301 Oslo, innen 17. august 2009. Du må oppgi hva betalingen gjelder og hvem som betaler.

 

Men har hørt om et beløp på 5000 og ja.. får sikkert høre om det senere ;)

Endret av msorli
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...