Gå til innhold

Jeg erklærer meg evolusjonist


Anbefalte innlegg

hvis det hadde vært 0,1 % sjanse for at Gud eksisterer, og 99,9% sjanse for at han ikke eksisterer, så er det rimelig utrolig dumt å tro av hele sitt hjerte på de 0,1%

 

så rimelig idiotisk logikk

 

Men da kan ihvertfall ikke vite 100% at gud ikke eksisterer ;)

 

Det er litt vanskelig å motbevise noe metafysisk som enkeltmennesker hevder, men ikke har noen fysiske bevis for. Bortsett fra noen skrifter, som motsier hverandre på flere områder og hevder at diverse fysisk umulige mirakler har forekommet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er litt vanskelig å motbevise noe metafysisk som enkeltmennesker hevder, men ikke har noen fysiske bevis for. Bortsett fra noen skrifter, som motsier hverandre på flere områder og hevder at diverse fysisk umulige mirakler har forekommet.

 

Egentlig handlet ikke det jeg sa om spørsmålet om gud eksisterer eller ikke, men at det finnes en "teeny, tiny, possibility" at evolusjonen ikke er det riktige.

(Må få presisere at jeg tror på evolusjonen)

Lenke til kommentar
nei, men hvorfor i all verden tro på de 0,1 %? når en har et alternativ som er 900 ganger mer sannsynlig?

 

Jeg snakker ikke om å tro på den 0,1%, men å vite at den er der.

det var ikke det vi snakket om.

her var det en kristen som brukte unnskyldningen: "jammen da innrømmer du at det er jo en bitte liten sjanse for at ..."

 

Hvorfor skal jeg tro på noe som er så usannsynlig, når motalternativet eventuelt er mange hundre ganger mer sannsynlig?

 

valget er lett

Endret av elefant med bukser
Lenke til kommentar
Det er litt vanskelig å motbevise noe metafysisk som enkeltmennesker hevder, men ikke har noen fysiske bevis for. Bortsett fra noen skrifter, som motsier hverandre på flere områder og hevder at diverse fysisk umulige mirakler har forekommet.

 

Egentlig handlet ikke det jeg sa om spørsmålet om gud eksisterer eller ikke, men at det finnes en "teeny, tiny, possibility" at evolusjonen ikke er det riktige.

(Må få presisere at jeg tror på evolusjonen)

 

Vel, vi har bevist mikroevolusjon, dette kan vi faktisk observere, derimot tar makroevolusjon altfor lang tid til at vi har kunnet observere dette tidligere, sammen, selvfølgelig med en veldig religiøs innflytelse og dårlige innsamlingsmuligheter.

 

Men for å si de slik, selv om vi kan påvise makroevolusjon, vil de religiøse bare hevde at det var en prosess Gud satt i gang.

Lenke til kommentar

Godt å se at du viser vilje til å lese opp om sakene kakestykke :)

Målet - om det er noen som har slikt - er ikke å få deg til å gi opp troen, men det er betryggende å se at du søker kunnskap og finner at det faktisk går an å lese om evolusjon uten at du får et lyn i bakhodet ;)

Lenke til kommentar
nei, men hvorfor i all verden tro på de 0,1 %? når en har et alternativ som er 900 ganger mer sannsynlig?

 

Jeg snakker ikke om å tro på den 0,1%, men å vite at den er der.

 

*Knegg*

 

Det er stor forskjell på å vite og på å vite.

 

Dessuten vet jeg at det ikke finnes noen guder, og Majid vet at Allah er den sanne gud og at Muhammed er hans profet, og hinduistene vet ditt og wicca-heksene vet datt.

 

Alt vi vet er at vi ikke vet alt, selv om alle religioner påstår at de vet svaret på alt.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Den urokkelige kristendommen har feilet. Neida, fint å høre at du ærklærer deg evolusjonist. Selv om det bare får meg til å stusse på om du er intelligent eller ganske langt utpå jordet, og det leder faktisk til sistnevnte. Hvem kan plutselig skifte mening over natta, etter utvekslinger på private meldinger? Uansett om du hadde sendt meg tusen private meldinger, hadde jeg aldri blitt det snev kristen. Nei, det er ditt valg. Jeg bare synes du er litt lett å "omvende".

 

Mange kristne, inkludert meg selv, er litt usikre på hva de skal tro. for begge parter sier at det er de som er rette derfor er det enkelt å bestemme seg "over natten" pga. at du tenker veldi på det, men du sier ikke svaret før du har kommet fram til noe.

Lenke til kommentar
Den urokkelige kristendommen har feilet. Neida, fint å høre at du ærklærer deg evolusjonist. Selv om det bare får meg til å stusse på om du er intelligent eller ganske langt utpå jordet, og det leder faktisk til sistnevnte. Hvem kan plutselig skifte mening over natta, etter utvekslinger på private meldinger? Uansett om du hadde sendt meg tusen private meldinger, hadde jeg aldri blitt det snev kristen. Nei, det er ditt valg. Jeg bare synes du er litt lett å "omvende".

 

Mange kristne, inkludert meg selv, er litt usikre på hva de skal tro. for begge parter sier at det er de som er rette derfor er det enkelt å bestemme seg "over natten" pga. at du tenker veldi på det, men du sier ikke svaret før du har kommet fram til noe.

 

Men sCuper, evolusjonsteorien kan testes og verifiseres, det kan ikke skapelsesteorien. Derfor tror jeg evolusjonsteorien er sann.

Lenke til kommentar
Den urokkelige kristendommen har feilet. Neida, fint å høre at du ærklærer deg evolusjonist. Selv om det bare får meg til å stusse på om du er intelligent eller ganske langt utpå jordet, og det leder faktisk til sistnevnte. Hvem kan plutselig skifte mening over natta, etter utvekslinger på private meldinger? Uansett om du hadde sendt meg tusen private meldinger, hadde jeg aldri blitt det snev kristen. Nei, det er ditt valg. Jeg bare synes du er litt lett å "omvende".

 

Mange kristne, inkludert meg selv, er litt usikre på hva de skal tro. for begge parter sier at det er de som er rette derfor er det enkelt å bestemme seg "over natten" pga. at du tenker veldi på det, men du sier ikke svaret før du har kommet fram til noe.

 

Men sCuper, evolusjonsteorien kan testes og verifiseres, det kan ikke skapelsesteorien. Derfor tror jeg evolusjonsteorien er sann.

 

Jeg tror at skapelsesteorien og evelusjonsteorien er den samme bare forklart på forskellige måter, men tenk litt etter, sannsynligheten for at Big Bang skjedde er like stor som om mange partikler i lufta ble til en bil, sjangsen er der, men den er minnimal, og alle folkene her som snakker om logik, det er mye mer sannsynlig at det er noe større enn oss mennesker som har satt i gang evelusjonen en at den bare satte seg selv i gang. Og en ting til, jeg tror at mennesker fornekter kristendommen delvis fordi den virker litt usannsynlig, (men det at vi av alle dyr i verden har utviklet en såpass god hjerne er jo nesten like usannsynlig) men også fordi menneske er redd for noe som er større enn seg selv og som vi ikke kan måle og kontrolere.

Lenke til kommentar
Den urokkelige kristendommen har feilet. Neida, fint å høre at du ærklærer deg evolusjonist. Selv om det bare får meg til å stusse på om du er intelligent eller ganske langt utpå jordet, og det leder faktisk til sistnevnte. Hvem kan plutselig skifte mening over natta, etter utvekslinger på private meldinger? Uansett om du hadde sendt meg tusen private meldinger, hadde jeg aldri blitt det snev kristen. Nei, det er ditt valg. Jeg bare synes du er litt lett å "omvende".

 

Mange kristne, inkludert meg selv, er litt usikre på hva de skal tro. for begge parter sier at det er de som er rette derfor er det enkelt å bestemme seg "over natten" pga. at du tenker veldi på det, men du sier ikke svaret før du har kommet fram til noe.

 

Men sCuper, evolusjonsteorien kan testes og verifiseres, det kan ikke skapelsesteorien. Derfor tror jeg evolusjonsteorien er sann.

 

Jeg tror at skapelsesteorien og evelusjonsteorien er den samme bare forklart på forskellige måter, men tenk litt etter, sannsynligheten for at Big Bang skjedde er like stor som om mange partikler i lufta ble til en bil, sjangsen er der, men den er minnimal, og alle folkene her som snakker om logik, det er mye mer sannsynlig at det er noe større enn oss mennesker som har satt i gang evelusjonen en at den bare satte seg selv i gang. Og en ting til, jeg tror at mennesker fornekter kristendommen delvis fordi den virker litt usannsynlig, (men det at vi av alle dyr i verden har utviklet en såpass god hjerne er jo nesten like usannsynlig) men også fordi menneske er redd for noe som er større enn seg selv og som vi ikke kan måle og kontrolere.

 

Big Bang er fakta. Det er i hvert fall mye større enn sannsynligheten for at jorda er 6000 år. Er du en av disse bokstavtro fundamentalistene? Jeg er kristen, men jeg er ikke helt lost i hodet.

Lenke til kommentar
Den urokkelige kristendommen har feilet. Neida, fint å høre at du ærklærer deg evolusjonist. Selv om det bare får meg til å stusse på om du er intelligent eller ganske langt utpå jordet, og det leder faktisk til sistnevnte. Hvem kan plutselig skifte mening over natta, etter utvekslinger på private meldinger? Uansett om du hadde sendt meg tusen private meldinger, hadde jeg aldri blitt det snev kristen. Nei, det er ditt valg. Jeg bare synes du er litt lett å "omvende".

 

Mange kristne, inkludert meg selv, er litt usikre på hva de skal tro. for begge parter sier at det er de som er rette derfor er det enkelt å bestemme seg "over natten" pga. at du tenker veldi på det, men du sier ikke svaret før du har kommet fram til noe.

 

Men sCuper, evolusjonsteorien kan testes og verifiseres, det kan ikke skapelsesteorien. Derfor tror jeg evolusjonsteorien er sann.

 

Jeg tror at skapelsesteorien og evelusjonsteorien er den samme bare forklart på forskellige måter, men tenk litt etter, sannsynligheten for at Big Bang skjedde er like stor som om mange partikler i lufta ble til en bil, sjangsen er der, men den er minnimal, og alle folkene her som snakker om logik, det er mye mer sannsynlig at det er noe større enn oss mennesker som har satt i gang evelusjonen en at den bare satte seg selv i gang. Og en ting til, jeg tror at mennesker fornekter kristendommen delvis fordi den virker litt usannsynlig, (men det at vi av alle dyr i verden har utviklet en såpass god hjerne er jo nesten like usannsynlig) men også fordi menneske er redd for noe som er større enn seg selv og som vi ikke kan måle og kontrolere.

 

Big Bang er fakta. Det er i hvert fall mye større enn sannsynligheten for at jorda er 6000 år. Er du en av disse bokstavtro fundamentalistene? Jeg er kristen, men jeg er ikke helt lost i hodet.

 

det sier jeg ingeting imot, Gud skapte Lyset (Big Bang) så Solen (en av stjernene som oppstod) og Månen ( en av restene som oppstod.) Senere står det at det lå en tett tåke over jorden ( røyk fra Big Bang)

Lenke til kommentar

Ser du har misforstått mye :)

 

For det første, Big Bang var ikke en eksplosjon, og Big Bang dannet ikke noe røyk. Det eneste som kan ligne på røyk er støvet og partiklene som farte rundt i solsystemet mens planetene ble dannet, men det aller meste av dette var allerede støvsugd vekk av alle planetene, så ingen røyk.

 

I tillegg så forklarer jo ikke bibelen skapelsen på den måten du forklarer den. Det blir bare en sterkt forvridd tolkning for å få den til å passe bedre med den vitenskaplig korrekte teorien (OG DET ER IKKE BARE EN TEORI)

 

I tillegg, så var det ingen lys ør 380 000 år etter Big Bang :)

Lenke til kommentar
Lukke til på ekspressvegen til Helvete. Det skal visst ikkje vera mykje moro der.

 

å vet ikke det! Jeg blir ihvertfall ikke alene der......

 

he he.

 

Jøss og jøss karer, ser nesten ut som "vi" har klart, ihvertfall delvis, å få en blod kristen til å åpne øynene litt! All respekt til kakestykke, som har gått fra å være en "fruitcake" til en skikkelig "verdens beste kake" ;)

 

Egentlig så tror jeg at de fleste, her i landet ihvertfall, er motagelig for evolusjons teorien og vitenskapelige metoder fremfor religiøs overtro, men det har noe med hva du har i bagasjen fra før (fra mor/far/venner/familie) og hvor mye "komfort" du syntes religion gir deg. Selv syntes jeg det er HELT utrolig at de kristne her inne fortsetter å tro på eventyret sitt ETTER at de har sett bevisene på evolusjons teorien! (Ignorant kan jo alle være) OG hørt hvordan disse bevisene, som ikke står nedskrevet i en gammel bok men som blir testet igjen og igjen og igjen, blir fremsatt!

 

Og da er det godt at vi har så mange gode folk til å forklare dette her inne, så en stor takk til dem! :D

 

Og takk til kakestykket, som ihvertfall har døren på gløtt nå og begynner å forstå! Det er ikke lett å bare gå fra det ene til det andre over natten, jeg vet at det trengs selv ransakelse og selv innsikt og ikke minst, mot til å være ærlig ovenfor seg selv for å innse at det en tror på kanskje ikke var helt sant allikevel! Men du, og antagelig flere med deg, er på vei og det er bra.

 

Stå på! Det nytter :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...