Gå til innhold

Jeg erklærer meg evolusjonist


Anbefalte innlegg

Jeg har i dag brukt en del timer på å lese ting folk har sendt meg på PM, og jeg har kommet til at evolusjon sannsynligvis er riktig. Det er riktignok bare en teori, men det er i hvert fall en bedre teori enn bokstavelig tolkning av Bibelen. Ja, jeg tror evolusjonsteorien godt kan være riktig, selv om det ikke er helt sikkert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel og bra at du nå "tror" på evolusjonsteorien, men vennligst lær deg hva en teori er.

 

Du kan ikke si "bare en teori" enkelt og greit.

 

Jeg har skjønt at de har testa og funnet fossiler og dessuten er mikroevolusjon observert. Så det høres fornuftig ut, men jeg vil aldri si at jeg ikke er åpen for andre teorier.

Lenke til kommentar

Ok.

 

Litt irrelevant her, men jeg syntes det blir litt dumt at kreasjonister allerede godtar mikroevolusjon (Selvsagt pga. dette nå er observerbart) fortsatt såtr på sitt og mener at evolusjonsteorien er feil.

 

Men det er en ting jeg lurer på ang. deg Kakestykke. Hvordan kan du "tro" på evolusjon, samtidig som å tro på kristendommen? Blir litt selvmotsigende, siden du sier jo både at det er en designer, og at det ikke er en designer.

Lenke til kommentar
Ok.

 

Litt irrelevant her, men jeg syntes det blir litt dumt at kreasjonister allerede godtar mikroevolusjon (Selvsagt pga. dette nå er observerbart) fortsatt såtr på sitt og mener at evolusjonsteorien er feil.

 

Men det er en ting jeg lurer på ang. deg Kakestykke. Hvordan kan du "tro" på evolusjon, samtidig som å tro på kristendommen? Blir litt selvmotsigende, siden du sier jo både at det er en designer, og at det ikke er en designer.

 

Gud kan fint ha skapt mennesket gjennom evolusjon. Jeg er ikke en som tar GT bokstavelig, så det går fint an å kombinere de to. Jeg har kanskje blitt litt mer moderat kristen etter diskusjonene her på forumet.

Endret av Kakestykke
Lenke til kommentar
Det tar jeg som en seier :w00t:

 

Neinei, dere har ikke vunnet diskusjonen over meg. Jeg er fortsatt kristen.

 

Sa ikke jeg hadde vunnet neon diskusjon, sier bare at vi har klart å påvirke deg til å i hvertfall tro litt mindre :)

 

Jeg tror like mye, men jeg tror ikke bokstavelig på skapelsesberetningen. Det har jeg ikke egentlig gjort før heller, men nå har jeg innsett at evolusjonsteorien er mer solid enn jeg trodde. Jeg har imidlertid aldri sagt at evolusjonsteorien ikken kan være sann. Jeg har sagt at det er en teori som mange andre teorier, og at vi ikke kan vite noe sikkert. Det mener jeg fortsatt, men nå er det altså evolusjonsteorien jeg tror mest på.

Lenke til kommentar

Den urokkelige kristendommen har feilet. Neida, fint å høre at du ærklærer deg evolusjonist. Selv om det bare får meg til å stusse på om du er intelligent eller ganske langt utpå jordet, og det leder faktisk til sistnevnte. Hvem kan plutselig skifte mening over natta, etter utvekslinger på private meldinger? Uansett om du hadde sendt meg tusen private meldinger, hadde jeg aldri blitt det snev kristen. Nei, det er ditt valg. Jeg bare synes du er litt lett å "omvende".

Lenke til kommentar

Må quote friends her, hvor Ross prøver å bevise Phoebe at evolusjonen er den eneste riktige teorien.

 

Phoebe: Ok, Ross, could you just open your mind like this much, ok? Wasn't there a time when the brightest minds in the world believed that the world was flat? And, up until like what, 50 years ago, you all thought the atom was the smallest thing, until you split it open, and this like, whole mess of crap came out. Now, are you telling me that you are so unbelievably arrogant that you can't admit that there's a teeny tiny possibility that you could be wrong about this?

Ross: There might be, a teeny, tiny, possibility.

 

... man vet jo aldri?

Lenke til kommentar
Må quote friends her, hvor Ross prøver å bevise Phoebe at evolusjonen er den eneste riktige teorien.

 

Phoebe: Ok, Ross, could you just open your mind like this much, ok? Wasn't there a time when the brightest minds in the world believed that the world was flat? And, up until like what, 50 years ago, you all thought the atom was the smallest thing, until you split it open, and this like, whole mess of crap came out. Now, are you telling me that you are so unbelievably arrogant that you can't admit that there's a teeny tiny possibility that you could be wrong about this?

Ross: There might be, a teeny, tiny, possibility.

 

... man vet jo aldri?

 

Eneste forskjellen er at de smarteste hjernene fortsetter å utvikle teorier og ideer og lærer noe nytt, de oppnår kunnskap. Mens de kristne tviholder på 2000 år gammel kunnskap.

 

Men Ross har jo rett, det er en BITTELITEN sjanse for at det kan være slik. Som at vi ikke kunne utelukke at det bodde marsboere på Mars, før vi tok turen ut dit.

Lenke til kommentar
hvis det hadde vært 0,1 % sjanse for at Gud eksisterer, og 99,9% sjanse for at han ikke eksisterer, så er det rimelig utrolig dumt å tro av hele sitt hjerte på de 0,1%

 

så rimelig idiotisk logikk

 

Men da kan ihvertfall ikke vite 100% at gud ikke eksisterer ;)

Lenke til kommentar
hvis det hadde vært 0,1 % sjanse for at Gud eksisterer, og 99,9% sjanse for at han ikke eksisterer, så er det rimelig utrolig dumt å tro av hele sitt hjerte på de 0,1%

 

så rimelig idiotisk logikk

 

Men da kan ihvertfall ikke vite 100% at gud ikke eksisterer ;)

nei, men hvorfor i all verden tro på de 0,1 %? når en har et alternativ som er 900 ganger mer sannsynlig?

 

(Ikke heng opp i tallene, poenget er ikke forskjellen i %, men at kristne bruker unnskyldningen: "jammen det er jo en butte liten sjanse for at ..." Hvorfor i helvete tro på noe som er så usannsynlig? Eneste forklaringen må være frykt)

Endret av elefant med bukser
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...